Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:25

Ze zit pas op 28 dagen. Je kan het nog met gemak gewoon 3 dagen afwachten. Soms maken ze het nest pas op het laatste moment. Lekker met rust laten werkt het beste. Ook als er straks wel jongen liggen. Niet teveel mee bemoeien of aankomen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:26

Oke, is goed.

Ik weet trouwens dat er genoeg konijnen zijn, dus als het er niet meer als 2 zijn hou ik ze en anders gaan er 2 naar de vriendin van mijn vader.
Maar volgens mij zitten er bij het eerste nestje nooit zoveel, en bij kleine konijnen ook niet toch?

Als er wel veel komen kunnen ze waarscheinlijk daar de kinderboerderij (mijn stage) Daar hebben ze een groot stuk waar konijnen los leven (met echte tunnels enzo)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:27

Moeder konijn komt ook maar hooguit 2 x op een dag 5 min bij het nest dus ook niet denken( als er al jongen komen) dat ze de boel in de steek laat. Er gaat meer mis door bemoeienis dan dat het konijn het niet aan zou kunnen.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:28

Tycho schreef:
Ze zit pas op 28 dagen. Je kan het nog met gemak gewoon 3 dagen afwachten. Soms maken ze het nest pas op het laatste moment. Lekker met rust laten werkt het beste. Ook als er straks wel jongen liggen. Niet teveel mee bemoeien of aankomen.

Haha nee sorry, maak me altijd wat te snel druk. Was ook totaal niet gepland, dus voel me nogal schuldig nu.
Maar vind het de ene kant ook wel weer harstikke leuk (tenzij ze niet gezond zijn, of konijn er onder lijd natuurlijk)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:29

Tycho schreef:
Moeder konijn komt ook maar hooguit 2 x op een dag 5 min bij het nest dus ook niet denken( als er al jongen komen) dat ze de boel in de steek laat. Er gaat meer mis door bemoeienis dan dat het konijn het niet aan zou kunnen.

Oke bedankt voor de info, zal het zo veel mogelijk met rust laten.
Maar moet toch wel controleren of ze allemaal leven (eerst hand door mest, en over moederkonijn) ?

WinSel

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:30

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:34

Oke bedankt, ik ga meteen kijken!

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:41

Ik heb het gelezen, bedankt voor de informatie!

Nog 1 vraagje, is er echt niets waardoor ik zeker weet of ze zwanger is?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:42

Zelfs de ervaren mensen kunnen het niet altijd voelen
Het is heel moeilijk bij konijnen, het beste is gewoon afwachten, mocht ze over de 32-33 dagen gaan kun je het beste de dierenarts contacten, of ze is dan niet drachtig of er is iets mis

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:42

Wat een mooie site zeg, Winsel! :) Ook echt hele duidelijke en goede informatie. Deze zet ik zeker onder mijn favorieten :j

@ Dess. De enige optie zou een echo zijn, maar dat zou ik zeker afraden. Gewoon rustig afwachten, niet gaan stressen ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 18-01-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:43

Dankjewel :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:45

Ja idd winsel, heb echt veel aan die site !

@laura pff maar ben wel gestrest helaas haha, wil echt duidelijkheid. Maar ik hou jullie op de hoogte.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:47

Niet stressen, dat geef je door aan het konijn
Laat der maar lekker met rust, geef haar voldoende stro en hooi voor een nest en wacht af :)

Zit ze binnen of buiten ?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:48

Ik heb trouwens ook een handdoek over de helft van de kooi, zodat ze een beschut plekje heeft, of is dat niet goed? Aangezien ze rust moeten hebben enzo.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:50

Relaxxx...

Een handdoek is goed, dan eheft ze een beschut plekje. Zelfde vraag als WinSel: zit ze binnen of buiten? Niet gaan stressen: 'Er ligt vanzelf wel wat'. En mocht ze nu over die 34 dagen komen, dan kun je altijd nog naar de dierenarts gaan toch?

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:53

Ze zit binnen in een kooi, maar na de winter gaat ze lekker naar buiten in een grote ren/hok samen met haar vriendje (die inmiddels gecastreerd is) en met haar dochter/zoontje als die er komen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:54

Kijk, dan is er niks te vrezen :)
Laat haar maar lekker met rust, niet te veel stressen en niet te vaak gaan kijken, 1x per dag is meer dan genoeg, zolang ze nog eet is er niks aan de hand :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:56

Jij was toch niet de TS van de vlaamse reuzen? Hoe was 'jou verhaal ook weer'? Had je niet twee grote konijnen, waarvan één een mannetje? (--> zwangerschap van het ooitje)? Even voor de beeldvorming :D

Ik zou haar zoon/zonen niet erbij laten hoor, hou het bij één man en een groep dames. Bij cavia's wordt dit vechten, ik dacht dat het ook voor konijnen geldt? (WinSel? :D)
Ik hop voor je dat, ALS ze zwanger is, ze geen groot nest krijgt. Er zijn al zoveel konijnen op de wereld..

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:56

Ze eet gigantisch veel, ik doe er voer in en ze heeft het zo op haha.
Verder ligt ze de hele dag wat te dutten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:57

Zorg ook voor onbeperkt hooi. Maar ik gok dat dat je wel bekend is :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:57

Eten is goed, maar zorg dat ze vooral hooi eet en niet teveel brokken :)

2 mannetjes met 1 vrouwtje is idd niet goed, ga sowieso niet voor een trio maar voor een duo
2 mannen en 2 vrouwen lukt wel :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:57

Laura_x_ schreef:
Jij was toch niet de TS van de vlaamse reuzen? Hoe was 'jou verhaal ook weer'? Had je niet twee grote konijnen, waarvan één een mannetje? (--> zwangerschap van het ooitje)? Even voor de beeldvorming :D

Ik zou haar zoon/zonen niet erbij laten hoor, hou het bij één man en een groep dames. Bij cavia's wordt dit vechten, ik dacht dat het ook voor konijnen geldt? (WinSel? :D)
Ik hop voor je dat, ALS ze zwanger is, ze geen groot nest krijgt. Er zijn al zoveel konijnen op de wereld..

Ik had een voedster, ik vond het zielig dat ze alleen zat dus wou er een vriendinnetje bij kopen (Dom, want dat gaat ook niet altijd goed)
maargoed, hem erbij in gedaan en hun maar dekken.. Ik dacht zal vast dominantie zijn ofzo.
Volgende dag toch voor zekerheid gekeken, en jahoor een piemeltje met 2 balletjes :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:58

Ja? Gaan ze dan niet vechten om de vrouwtjes?
Bij cavia's schijnt het goed fout te gaan, alleen heb je een hele kleine kans dat het goed gaat als de tweede castraat een vroegcastraat is.

Edit: Oh, nu weet ik het weer :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:59

WinSel schreef:
Eten is goed, maar zorg dat ze vooral hooi eet en niet teveel brokken :)

2 mannetjes met 1 vrouwtje is idd niet goed, ga sowieso niet voor een trio maar voor een duo
2 mannen en 2 vrouwen lukt wel :)

Hmm oke, want wou er sowieso graag een houden, en misschien wel twee.
Maar eerst maar afwachten wat er gebeurt !

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:59

Gelukkig ben je er op tijd achter gekomen en niet als ze al bevallen was, want dan was ze zeer waarschijnlijk gelijk weer drachtig en zat je met 2 nesten :)

Ga er maar vanuit dat je konijn drachtig is, ze hebben namelijk pas een eisprong als 'het ' gebeurt
Hoe oud zijn je konijnen ?

2 mannetjes en 2 vrouwtjes gaat over het algemeen altijd goed, als de aantal maar gelijk zijn :)
Maar 1 man en 3 vrouwtjes kan ook :)