wil je examens doen, dan word de keuze toch wat beperkter, wij hebben rottweilers en een witte herder op de club. Herder pakt het ook echt goed op, die word een partij fanatiek met manwerk . maar ik houd het wel bij de rottjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anneliesdj schreef:MyWishMax schreef:Hoe zeg ik dat zonder je op je tenen te trappen?
Ik zal eerlijk zeggen dat ik met IPO weinig ervaring heb maar met KNPV wel en honden die daar geschikt voor zijn zijn zowieso al scherp en fel en met zo'n training maak je ze scherper en feller (enja, ook agressiever). Ik vond het stuk voor geen fijne honden terwijl ik wel echt van dergelijke rassen houd.
Als je zoiets hobbymatig wilt doen moet je ook niet bij KNPV zijn maar gewoon IPO gaan doen, ik geloof meteen dat je hond daar niet anders van wordt. Maar dan zal een tervueren of groenendaeler ook wel geschikt zijn?
Daarom vroeg ik ook of ze het voor de leuk wil doen of de beste van de klas wil zijn.
Kimbers schreef:Ben heel benieuwd welk ras jullie bij mij aanradenwij willen volgend jaar graag een pup in huis nemen om onze andere hond gezelschap te komen houden.
De eisen zijn :
-niet hoger dan 40 cm
- leergierig/makkelijk op te voeden
- van nature hond sociaal
- moet los kunnen leren lopen, geen jachtinstinct
- middelmatig energiek. Geen hond die uuuuuren entertainment nodig heeft,ook geen werkhond
- voorkeur voor 'fluffy' honden maar hoeft niet
- moet tevreden kunnen zijn in een kleine woning
Mochten er dingen zijn die nog belangrijk zijn voor het plaatje dan zou ik dat graag aanvullen, maar op het moment kan ik even niet meer verzinnen.
MyWishMax schreef:Ik ben niet snel op mijn tenen getrapt hoorOok bij Ipo kan je de beste van de klas willen zijn, IPO is meer punten/wedstrijdgericht. Ze streven naar perfectie, wat dus wel betekent dat de hond heel goed onder appel moet zijn. (Eigenlijk moet je gewoon aan dressuur denken, je krijgt overal punten voor) KNPV doe ik zelf niet, maar bij IPO maak je de hond niet agressiever, wel zelfverzekerder maar tegelijk beter in de hand. Maar ik ben het met je eens dat die KNPV honden vaak geen fijne honden voor vreemde zijn. Bij IPO begin je met VZH, zoals Sonja al zei. Daar wordt het sociale gedeelte ook getest. De hond wordt ingesloten door een groep mensen, er loopt een andere hond langs, er steekt een voetganger vlak voor de hond over, er komt een fietser langs enzovoorts. Dan moet je dus wel een stabiele en sociale hond hebben. Niet één die alles op wil vreten
Vandaar dat ik zei dat je ze (de meeste ipo honden dus, niet allemaal) wel mee kan nemen naar allerlei plekken.
Sonja_vR schreef:een stal waar ik ooit werkte had een setje tibetaanse spaniëls, dat waren hele leuke hondjes, geen stompe neuzen etc , gewoon netjes gebouwd, maar goed...in hoeverre dat dan weer spreekt voor de rest van het ras
Sonja_vR schreef:o crap, ik heb dus twee rassen gruwelijk door elkaar gehaaldtibetaanse terriër en tibetaanse spaniël, lekker handig weer...maar tibetaanse terriër is misschien ook wat ?
http://www.tibetaanseterrierclub.nl
die twee die ik kende werden kwa vacht vrij kort gehouden en liepen ook in en om stal etc
van origine herdershondjes geloof ik (heul lang geleden)
Martje70 schreef:Wij zijn op zoek naar een hond. Ik ben benieuwd welke rassen jullie denken dat bij ons past.
We zoeken een erfhond, die ons erf bewaakt. We hebben achter ons huis de paarden staan op ongeveer 1ha weiland.
Eisen:
Waakzaam
Moet buiten kunnen blijven, wel met een plekje in de stal
Moet alleen (met de paarden en katten, maar zonder mensen) kunnen zijn tijdens werkdagen
Moet goed met paarden en katten om kunnen gaan
Lief voor kinderen (6 jarige zoon)
Familiehond, sociaal naar gezin toe
Weinig onderhoud, dus niet uuuuuren per dag kammen oid
Grootte, kleur, vacht maakt allemaal niet zoveel uit