[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 01:01

Kleintjes kunnen ook idd...moet de pakwerker wel op de knietjes met een bijtrol ipv mouw en examens etc kun je wel vergeten. Maar het kan als je het voor de "grap" doet en je moet maar net een club vinden die meewerkt.
wil je examens doen, dan word de keuze toch wat beperkter, wij hebben rottweilers en een witte herder op de club. Herder pakt het ook echt goed op, die word een partij fanatiek met manwerk . maar ik houd het wel bij de rottjes ;) ben sowieso geen herdermens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 08:51

anneliesdj schreef:
MyWishMax schreef:
Hoe zeg ik dat zonder je op je tenen te trappen? ;)
Ik zal eerlijk zeggen dat ik met IPO weinig ervaring heb maar met KNPV wel en honden die daar geschikt voor zijn zijn zowieso al scherp en fel en met zo'n training maak je ze scherper en feller (enja, ook agressiever). Ik vond het stuk voor geen fijne honden terwijl ik wel echt van dergelijke rassen houd.

Als je zoiets hobbymatig wilt doen moet je ook niet bij KNPV zijn maar gewoon IPO gaan doen, ik geloof meteen dat je hond daar niet anders van wordt. Maar dan zal een tervueren of groenendaeler ook wel geschikt zijn?
Daarom vroeg ik ook of ze het voor de leuk wil doen of de beste van de klas wil zijn.

Ik ben niet snel op mijn tenen getrapt hoor ;) Ook bij Ipo kan je de beste van de klas willen zijn, IPO is meer punten/wedstrijdgericht. Ze streven naar perfectie, wat dus wel betekent dat de hond heel goed onder appel moet zijn. (Eigenlijk moet je gewoon aan dressuur denken, je krijgt overal punten voor) KNPV doe ik zelf niet, maar bij IPO maak je de hond niet agressiever, wel zelfverzekerder maar tegelijk beter in de hand. Maar ik ben het met je eens dat die KNPV honden vaak geen fijne honden voor vreemde zijn. Bij IPO begin je met VZH, zoals Sonja al zei. Daar wordt het sociale gedeelte ook getest. De hond wordt ingesloten door een groep mensen, er loopt een andere hond langs, er steekt een voetganger vlak voor de hond over, er komt een fietser langs enzovoorts. Dan moet je dus wel een stabiele en sociale hond hebben. Niet één die alles op wil vreten ;) Vandaar dat ik zei dat je ze (de meeste ipo honden dus, niet allemaal) wel mee kan nemen naar allerlei plekken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:41

ik ken ook verschillende NK honden , zelfs die het NK IPO van de rasvereniging gewonnen hebben en dat zijn complete schatjes,
de reu van onze trainer is ook een geweldige hond wat dat betreft,

1 IPO 3 hond bij ons op de club mag op zondag altijd "trainen" met de dochter van een clubgenootje...
is een grote rottweiler reu, die loopt dan met een meiske van 6 over het veld heen te baggeren "volg" "hoog" "apport" en dat dier maar rennen voor die griet, echt geweldig

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:48

Kimbers schreef:
Ben heel benieuwd welk ras jullie bij mij aanraden :) wij willen volgend jaar graag een pup in huis nemen om onze andere hond gezelschap te komen houden.

De eisen zijn :
-niet hoger dan 40 cm
- leergierig/makkelijk op te voeden
- van nature hond sociaal
- moet los kunnen leren lopen, geen jachtinstinct
- middelmatig energiek. Geen hond die uuuuuren entertainment nodig heeft,ook geen werkhond
- voorkeur voor 'fluffy' honden maar hoeft niet
- moet tevreden kunnen zijn in een kleine woning

Mochten er dingen zijn die nog belangrijk zijn voor het plaatje dan zou ik dat graag aanvullen, maar op het moment kan ik even niet meer verzinnen.

Tibetaanse spaniël

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:00

MyWishMax schreef:
Ik ben niet snel op mijn tenen getrapt hoor ;) Ook bij Ipo kan je de beste van de klas willen zijn, IPO is meer punten/wedstrijdgericht. Ze streven naar perfectie, wat dus wel betekent dat de hond heel goed onder appel moet zijn. (Eigenlijk moet je gewoon aan dressuur denken, je krijgt overal punten voor) KNPV doe ik zelf niet, maar bij IPO maak je de hond niet agressiever, wel zelfverzekerder maar tegelijk beter in de hand. Maar ik ben het met je eens dat die KNPV honden vaak geen fijne honden voor vreemde zijn. Bij IPO begin je met VZH, zoals Sonja al zei. Daar wordt het sociale gedeelte ook getest. De hond wordt ingesloten door een groep mensen, er loopt een andere hond langs, er steekt een voetganger vlak voor de hond over, er komt een fietser langs enzovoorts. Dan moet je dus wel een stabiele en sociale hond hebben. Niet één die alles op wil vreten ;) Vandaar dat ik zei dat je ze (de meeste ipo honden dus, niet allemaal) wel mee kan nemen naar allerlei plekken.

Met KNPV zijn ze ook topgehoorzaam, beter kun je niet krijgen en toch...
Maar IPO is ook meer ja hoe zeg ik dat, hobbymatig? minder serieus? minder druk?
Ik weet niet hoe ik het moet zeggen zonder dat het verkeerd begrepen zal worden.
Bij knpv willen ze verder gaan voor een bepaald resultaat?
En dat komt de honden niet altijd ten goede denk ik.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:38

Bij KNPV moeten ze het gewoon doen en word er heel wat meer druk op gelegd als het moet en worden de honden heel wat harder aangepakt dus moeten de honden heel wat scherper en belastbaarder zijn.

...tuurlijk vind je bij de IPO clubs ook wel clubs waar de druk aardig opgevoerd word,
maar zoals gezegd, ipo kan met een vrij zachte hond ook nog wel :j
KNPV met een zachte hond, dan breek je de hond af vrees ik als ik naar de gemiddelde KNPV club kijk

voorbeeldje, wij hebben pas manwerk in het bos gedaan omdat de verstekken zouden wegwaaien (net geen storm zeg maar ;) )
dan staat de pakwerker gewoon in het bos en de omstanders etc staan ook gewoon in het bos te staan, beetje kijken etc, hond word op het veld losgelaten en vind de pakwerker in het bos...bij een KNPV club weet ik niet of het zo slim is om met zijn allen in het bos te gaan staan kijken.
niet iedere KNPV club is hetzelfde, net zoals dat niet iedere IPO club hetzelfde is, ook bij IPO kom je trainers tegen die het niet zo boeiend vinden dat een hond sociaal ook goed is , maar bijvoorbeeld bij ons staat appél en sociale vaardigheden hoog op de agenda :j en zo ken ik er meer

bij IPO heb je natuurlijk de verschillende herders, hollander, duitser, mechelaar, maar ook witte herder is een optie, wij hebben er 1 op de club lopen, doet het hartstikke leuk en is sociaal ook goed in orde, mee naar uitlaatgebieden etc , helemaal goed.
wij hebben eigenlijk alleen rottweilers en die ene witte herder op de club
maar er komt ook wel eens iemand gast trainen met een dober
qua rassen kun je best wat kanten op en je hoeft ook echt geen typisch werk gefokte hond te hebben om je Ipo 1, 2 of 3 te halen.
je moet alleen wel even goed rondkijken of je ene club kan vinden die je aanstaat ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:00

Is bij IPO de pakwerker ook 'op de vlucht' of 'in de aanval'?
Dat is waar een knpv hond op reageert, je kunt er best omheen staan maar dan wel stilstaan en mond dicht. Ik weet niet hoe dat bij ipo werkt? Daar moet je als omstander ook niet hetzelfde gedrag vertonen als de pakwerker denk ik?
Gebruiken jullie bij IPO ook echt een pakwerker of alleen een mouw?
En als een hond niet wil bijten, sla je bij IPO dat onderdeel gewoon over denk ik of niet?
En IPO met een Duitse Dog? :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 14:14

vlucht is ene onderdeel, aanval ook :j, in het verstek staan, aanblaffen, happen als ie aanvalt, afstand stellen, etc
wij staan ook nog wel onderling te praten, maar wel op gepast volume .
wat betreft verder gedrag...in principe zou je nog wel het 1 en ander moeten kunnen doen kwa bewegen, tis echt allemaal puur mouw gericht , op de onderarm zeg maar (wel een hele mouw aan natuurlijk)
als je echt hetzelfde gaat staan doen als ene pakwerker is er idd geen garantie dat ze niet pakken, maar sja, das logisch. Denk wel dat het gros van de honden bij ons terughoudend zou zijn bij wel het gedrag, maar geen mouw ...
maar happen is essentieel, als ie niet bijt of lost op ongepaste momenten ben je gewoon klaar en kun je inpakken, examens of wedstrijden zijn dan uitgesloten want dan zak je gewoon .
ja, je kunt het voor de humor wel blijven doen, het trainen, maar als ze niet bijten dan kun je net zo goed GG gaan trainen en speuren er bij doen .

duitse herder :+ dog lijkt me wel heul humor om te zien, die hoeft niet in te springen die pakt de mouw gewoon met vier poten aan de grond :')

MyWishMax

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:21

Hier staat de trainer gewoon naast het verstek en wordt niet eens aangekeken. Ook de 2 e of 3e pakwerker staat op het terras vlakbij het verstek en soms kijken ze een keer maar gaan altijd voor degene met mouw.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:27

Een windhonachtige werd me aangeraden zie ik(ben even de naam kwijt) maar dat spreekt me qua uiterlijk helemaal niet aan! Volgens mij zijn ze ook hoger dan 40 cm?

Een poedel vind ik nog wel leuk, is er een om mee te nemen in overweging :j

Een tibetaanse spaniel oogt me niet heel gezond? Lange lijfjes, korte pootjes, korts snuit, bolle oogjes. Maar bedankt voor de tip. Wel een ras om me verder in te verdiepen, misschien bij een goede fokker dat het ras er al een stuk gezonder uitziet dan wat ik zo snel op google tegenkwam :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:55

een stal waar ik ooit werkte had een setje tibetaanse spaniëls, dat waren hele leuke hondjes, geen stompe neuzen etc , gewoon netjes gebouwd, maar goed...in hoeverre dat dan weer spreekt voor de rest van het ras :?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:02

Sonja_vR schreef:
een stal waar ik ooit werkte had een setje tibetaanse spaniëls, dat waren hele leuke hondjes, geen stompe neuzen etc , gewoon netjes gebouwd, maar goed...in hoeverre dat dan weer spreekt voor de rest van het ras :?

Alle eerste foto's die ik tegenkwam op google waren tibetaanse met erg platte neuzen, dus daar heb ik mijn eerste indruj van gekregen. Verder zei ik ook dat ik me nog verder het ras in het ras ging verdiepen :) dit was gewoon mijn eerste indruk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:04

ik zeg er ook expres bij dat dat ik geen idee heb hoe het ras verder is, alleen dat ik er twee ken die wel correct gebouwd zijn als in, functioneel...voor hetzelfde geld is het idd tegenwoordig wel die kant op gegaan, geen idee, of waren die twee uitzonderingen :?
altijd lastig, er zijn gewoon veel rassen waar je met een kaarsje moet gaan zoeken naar een geschikte fokker.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:41

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:07

o crap, ik heb dus twee rassen gruwelijk door elkaar gehaald :+ tibetaanse terriër en tibetaanse spaniël, lekker handig weer...maar tibetaanse terriër is misschien ook wat ?
http://www.tibetaanseterrierclub.nl
die twee die ik kende werden kwa vacht vrij kort gehouden en liepen ook in en om stal etc
van origine herdershondjes geloof ik (heul lang geleden)

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:41

Wij zijn op zoek naar een hond. Ik ben benieuwd welke rassen jullie denken dat bij ons past.

We zoeken een erfhond, die ons erf bewaakt. We hebben achter ons huis de paarden staan op ongeveer 1ha weiland.

Eisen:
Waakzaam
Moet buiten kunnen blijven, wel met een plekje in de stal
Moet alleen (met de paarden en katten, maar zonder mensen) kunnen zijn tijdens werkdagen
Moet goed met paarden en katten om kunnen gaan
Lief voor kinderen (6 jarige zoon)
Familiehond, sociaal naar gezin toe
Weinig onderhoud, dus niet uuuuuren per dag kammen oid
Grootte, kleur, vacht maakt allemaal niet zoveel uit

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:46

Dobermann? Ik vind het heel fijne erf-/waak-/familiehonden

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:51

De Dobermann is inderdaad een goede waakhond, hij heeft alleen een Kortharige vacht en geen ondervacht, waardoor hij moeilijk buiten te houden schijnt te zijn. Volgens de Dobermann site tenminste. Als iemand er andere ervaringen mee heeft, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:00

Sonja_vR schreef:
o crap, ik heb dus twee rassen gruwelijk door elkaar gehaald :+ tibetaanse terriër en tibetaanse spaniël, lekker handig weer...maar tibetaanse terriër is misschien ook wat ?
http://www.tibetaanseterrierclub.nl
die twee die ik kende werden kwa vacht vrij kort gehouden en liepen ook in en om stal etc
van origine herdershondjes geloof ik (heul lang geleden)

:D ik gelijk even googlen of ik niet dezelfde fout had gemaakt, begon opeens ernstig aan mezelf te twijfelen!
maar nee, ik had het goed gedaan :P
Tibetaanse terrier voeg ik ook aan mijn 'zoek ik even uit' lijstje toe.

Wat zeggen jullie van de keeshond? Ben helemaal weg van het uiterlijk namelijk.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:08

Martje70 schreef:
Wij zijn op zoek naar een hond. Ik ben benieuwd welke rassen jullie denken dat bij ons past.

We zoeken een erfhond, die ons erf bewaakt. We hebben achter ons huis de paarden staan op ongeveer 1ha weiland.

Eisen:
Waakzaam
Moet buiten kunnen blijven, wel met een plekje in de stal
Moet alleen (met de paarden en katten, maar zonder mensen) kunnen zijn tijdens werkdagen
Moet goed met paarden en katten om kunnen gaan
Lief voor kinderen (6 jarige zoon)
Familiehond, sociaal naar gezin toe
Weinig onderhoud, dus niet uuuuuren per dag kammen oid
Grootte, kleur, vacht maakt allemaal niet zoveel uit

Hoverwart? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:12

Kimbers : kunnen leuke hondjes zijn, bokker Antheman heeft een middenslag kees ,die traint er ook reddingswerk mee geloof ik :?

zelf ben ik dan net wat meer van de ijslandse hondjes :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:48

martje: berner sennen?
dobermann heeft maar een iniminie vachtje en daarnaast echte werkhonden, moet je veel meer mee doen dan alleen op een erf zitten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:54

kennis van me heeft een grote zwitserse sennenhond, ook als erfhond op de boerderij :j
ontzettend leuk en lief dier, maar slecht volk hoefde echt geen poging te wagen zeg maar
is wel een hele flinke hond ook

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:31

Leuke tips allemaal!

@Jooon: ik had nog niet van een Hoverwart gehoord. Ik heb er op gegoogled. Wat een leuke hond!

@essiesilly: Berner Sennen vind ik prachtige honden. Groot nadeel is, vind ik, dat ze zo'n korte levens verwachting hebben, ongeveer 6 jaar.

@SonjavR: een sennenhond staat zeker in mijn top 10.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:34

andere optie die ik ook al een paar keer in de omgeving heb gezien, rottweiler. super voor het eigen gezin, vreemd volk komt de pad niet op :n (of niet meer af :Y) )
maar ik ben niet objectief wat dat betreft , heb er zelf 1 :+