[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:57

anneliesdj schreef:
Past prima in je plaatje :+
Je zou verder kunnen kijken naar Hollandse herder, Terveurense en Laekense herder, Groenendaeler.
Mechelaars zijn scherp, die zou ik je nu niet aanraden, van Hollandse en Duitse herders moet je op zoek gaan naar huishonden en geen werkhondenlijn nemen.

Mee eens. Al kocht een kennis van mij altijd Mechelaars uit werklijnen die 'te zacht' waren bevonden voor het die-hard werk. Hij had ook altijd lieverds. Bij ons op cursus loopt een kruising Mechelaar-Hollandse herder rond, ook een schatje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 23:28

merrieveulen schreef:
@ anneliesdj, ja ik heb er al ééntje, ik hoef er geen bij maar ik was benieuwd waar iemand die er objectief naar kijkt op uitkomt. Wij hebben altijd Bordercollie kruisingen gehad en hebben er nu ook weer één.
Husky zou ons ook zéker goed passen, wij hebben er vorig jaar, voor we Gismo kregen, naar gekeken ook.

Dat is ook geen verrassing gezien je onderschrift ;)

@sallandval; waarom kocht hij pups uit werklijnen die te soft waren? Waarom dat niet gewoon een hond die er niet op gefokt is?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:25

anneliesdj schreef:
Je zou verder kunnen kijken naar Hollandse herder, Terveurense en Laekense herder, Groenendaeler.
Mechelaars zijn scherp, die zou ik je nu niet aanraden, van Hollandse en Duitse herders moet je op zoek gaan naar huishonden en geen werkhondenlijn nemen.

Bedoel je dan verder kijken naar honden geschikt voor agility of ook voor pakwerk?
Want voor pakwerk zal ik geen tervuerense/groenendaeler aanraden. :n
Het zijn hele fijne en ontzettend slimme honden maar heel sensibel. Ze zijn ontzettend fijn om mee te werken, je kunt ze zo ontzettend veel aan leren. Over het algemeen zijn het geen makkelijke honden, juist door die gevoeligheid. Duidelijkheid is erg belangrijk, maar hard zijn is dan weer snel uit den boze. Wat ons verteld is bij de kennismaking met het ras en wat in onze ervaring ook wel degelijk klopt is: 1 verkeerde correctie/handeling en hij onthoud het zijn hele leven!
Klein voorbeeld: Meneer is ooit van de trap gedonderd, en komt er nu met moeite weer in de buurt.

Hmm, het is een beetje een warrig verhaal geworden.
Lisa H, ik heb een duitse en een tervuerense herder. Misschien interessant voor je om eens in het topic in mijn onderschrift te kijken. Daar heb ik uit eigen ervaring beknopt de verschillen tussen deze twee pracht rassen beschreven! :)

Zeeuwsemeid

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:35

@Inney: Echt prachtige honden heb je! En van wat jij zou beschrijft zou mijn voorkeur uitgaan naar de Duitser, zowel door wat je hier schrijft als door wat je bij de foto's hebt beschreven. Ik denk dat een Duitse herder beter bij me zou passen dan de Tervuerense herder, zelf ben ik ook iemand die van duidelijkheid houd maar ik ben ook nogal eens geneigd om hard te zijn i.p.v. gewoon duidelijk. En van wat jij zo schrijft kan dat bij de Tervuerense herder heel erg verkeerd uitpakken terwijl een Duitse herder dat makkelijker naast zich neer zal kunnen leggen. Daarnaast spreekt het uiterlijk van de Duitse herder me ook wel wat meer aan eerlijk gezegd

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 14:36

Tigress schreef:
Even kijken, ik heb laatst een lijstje gemaakt, maar heb daar helaas maar 1 antwoord op gekregen wat niet mijn ding was. Werd denk ik overheen gelezen door de BC discussie :)
Over een tijd zal ik tijd en ruimte hebben voor een hond, maar aangezien ik eerst klein woon heb ik dus nog geen ruimte voor een groot ras (labrador etc)
Ik wil heel graag een:

-Werkhond (dus sporten etc moet geen probleem zijn)
-Geen overmatige keffer
-Niet te groot (rond de 30 cm is prima), maar nog wel hond (dus niet proporties á la chihuahua)
-Kan met andere dieren omgaan
-Geen compleet langharig ras, al mag bevedering/half langhaar wel.
-Geen modehond (dus liefst een ras wat je niet dagelijks ziet)
-Mag wel karakter hebben (dus niet dat het een schoothondje is, maar dat het wel uitdaging geeft)

Of een werklijn Engelse springer? De reuen zijn wat groter maar teefjes zitten zo rond de 35/40 cm.. Ze zijn súper blij en vrolijk, en zeer gepassioneerd als het om werken gaat. Heel lief met kinderen, wel een echte jachthond.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:34

Tigress schreef:
Even kijken, ik heb laatst een lijstje gemaakt, maar heb daar helaas maar 1 antwoord op gekregen wat niet mijn ding was. Werd denk ik overheen gelezen door de BC discussie :)
Over een tijd zal ik tijd en ruimte hebben voor een hond, maar aangezien ik eerst klein woon heb ik dus nog geen ruimte voor een groot ras (labrador etc)
Ik wil heel graag een:

-Werkhond (dus sporten etc moet geen probleem zijn)
-Geen overmatige keffer
-Niet te groot (rond de 30 cm is prima), maar nog wel hond (dus niet proporties á la chihuahua)
-Kan met andere dieren omgaan
-Geen compleet langharig ras, al mag bevedering/half langhaar wel.
-Geen modehond (dus liefst een ras wat je niet dagelijks ziet)
-Mag wel karakter hebben (dus niet dat het een schoothondje is, maar dat het wel uitdaging geeft)

Misschien een mini aussie?
Ze zijn geloof ik tussen de 35 en 45 cm, absoluut werkhonden en geschikt voor heel veel sporten, maar met consequent opvoeden en genoeg uitdaging leuke honden om in huis te hebben.
http://www.miniaussie.nl/?q=content/rasbeschrijving

Deze fokker heeft regelmatig een nestje en zit op hondenpage http://www.henkqualm.nl/web/index.php/homea
Ik weet dat zij veel weten en graag info delen met mensen die interesse hebben. Naast mini aussies hebben ze ook toy aussies, die zijn kleiner maar wat ik begreep al een stuk minder werkhondjes.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:38

Inney schreef:
Bedoel je dan verder kijken naar honden geschikt voor agility of ook voor pakwerk?
Het zijn hele fijne en ontzettend slimme honden maar heel sensibel. Ze zijn ontzettend fijn om mee te werken, je kunt ze zo ontzettend veel aan leren. Over het algemeen zijn het geen makkelijke honden, juist door die gevoeligheid. Duidelijkheid is erg belangrijk, maar hard zijn is dan weer snel uit den boze. Wat ons verteld is bij de kennismaking met het ras en wat in onze ervaring ook wel degelijk klopt is: 1 verkeerde correctie/handeling en hij onthoud het zijn hele leven!
Klein voorbeeld: Meneer is ooit van de trap gedonderd, en komt er nu met moeite weer in de buurt.

Nee ik bedoel voor agility, ts zegt voorlopig geen pakwerk te willen doen.
Voor serieus pakwerk zou ik andere rassen aanraden maar het is wel mogelijk natuurlijk. Ts zegt herders erg mooi te vinden en voor agility zijn dit juist geweldige honden.
Dat sensibele heeft wel weer als voordeel dat je de hond bijna met je gedachten kunt sturen als je op elkaar ingespeeld raakt, waar een DH je dan aan zit te kijken 'nou zeg het maar!'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:46

anneliesdj schreef:
merrieveulen schreef:
@ anneliesdj, ja ik heb er al ééntje, ik hoef er geen bij maar ik was benieuwd waar iemand die er objectief naar kijkt op uitkomt. Wij hebben altijd Bordercollie kruisingen gehad en hebben er nu ook weer één.
Husky zou ons ook zéker goed passen, wij hebben er vorig jaar, voor we Gismo kregen, naar gekeken ook.

@sallandval; waarom kocht hij pups uit werklijnen die te soft waren? Waarom dat niet gewoon een hond die er niet op gefokt is?

Omdat de fokker een kennis van hem is :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:53

Ben heel benieuwd welk ras jullie bij mij aanraden :) wij willen volgend jaar graag een pup in huis nemen om onze andere hond gezelschap te komen houden.

De eisen zijn :
-niet hoger dan 40 cm
- leergierig/makkelijk op te voeden
- van nature hond sociaal
- moet los kunnen leren lopen, geen jachtinstinct
- middelmatig energiek. Geen hond die uuuuuren entertainment nodig heeft,ook geen werkhond
- voorkeur voor 'fluffy' honden maar hoeft niet
- moet tevreden kunnen zijn in een kleine woning

Mochten er dingen zijn die nog belangrijk zijn voor het plaatje dan zou ik dat graag aanvullen, maar op het moment kan ik even niet meer verzinnen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 16:05

anneliesdj schreef:
Inney schreef:

Voor serieus pakwerk zou ik andere rassen aanraden maar het is wel mogelijk natuurlijk. Ts zegt herders erg mooi te vinden en voor agility zijn dit juist geweldige honden.
Dat sensibele heeft wel weer als voordeel dat je de hond bijna met je gedachten kunt sturen als je op elkaar ingespeeld raakt, waar een DH je dan aan zit te kijken 'nou zeg het maar!'.

Klopt, dat is zeker een enorm voordeel! Dat maakt het werken heel fijn. Het is soms net alsof ze gedachten lezen. Zo geweldig om mee te werken <3

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:17

Kimbers schreef:
Ben heel benieuwd welk ras jullie bij mij aanraden :) wij willen volgend jaar graag een pup in huis nemen om onze andere hond gezelschap te komen houden.

De eisen zijn :
-niet hoger dan 40 cm
- middelmatig energiek. Geen hond die uuuuuren entertainment nodig heeft,ook geen werkhond

Mochten er dingen zijn die nog belangrijk zijn voor het plaatje dan zou ik dat graag aanvullen, maar op het moment kan ik even niet meer verzinnen.

Whippet? :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:32

Kimbers schreef:

De eisen zijn :
-niet hoger dan 40 cm

Middenslag poedel :) Ik zou koningspoedel zeggen op heel je lijstje, buiten dan de grootte, maar een middenslagje is ook leuk :) Ik ken ze als hele vrolijke, energieke honden. Goed met andere honden. Zijn in huis het liefst bij (of op :+ ) de baas. Zachtaardig van natuur en gemakkelijk op de voeden vind ik persoonlijk. Onze poedels kunnen heel actief en sportief zijn, maar ze kunnen ook gemakkelijk de hele dag luieren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:33

anneliesdj schreef:
Lisa_H schreef:
Evt. allebei zou ook leuk zijn, maar of/of is ook prima. Zolang ik er maar lekker mee bezig kan zijn want ik vind de honden sporten echt geweldig en dan voornamelijk die 2..

Heb je ervaring met pakwerk?
Wil je dat gewoon voor de leuk doen, of wil je ook de beste van het klasje zijn?
Rassen die goed zijn met pakwerk zijn doorgaans niet zulke allemansvrienden en dan bedoel ik dat ze wat afstandelijk zijn en niet zomaar op iemand aflopen om zich te laten aaien. Daarbij zijn zulke rassen scherp en zeker als je pakwerk met ze gaat doen, maakt ze dat minder leuke 'familie'honden. Dat strookt weer niet helemaal met het loslopen op het plein en overal mee naartoe nemen wat jij graag wilt.
Dus daar zul je een keuze moeten maken.

Pakwerk is een onderdeel van de sport(ligt eraan welke sport je wilt doen), het is niet alleen maar pakwerk. En dat ze afstandelijker zijn? :n Niet bij ons op de club en de andere clubs waar ik kom, buiten het veld kunnen ze door iedereen geknuffeld worden en van de 20 honden kunnen er 4 niet met andere honden, waarvan er 2 echt niet leuk zijn en 2 geen behoefte hebben aan contact, maar zo netjes luisteren dat ze altijd los lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:34

anneliesdj schreef:

Onzin. Waarom zou je van een Duitse Herder geen werklijn kunnen nemen? De werklijnen die ik ken zijn heerlijke huishonden, alleen moet je er wel wat mee doen. Maar dat moet je met de showlijnen ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:35

Inney schreef:
anneliesdj schreef:

Klopt, dat is zeker een enorm voordeel! Dat maakt het werken heel fijn. Het is soms net alsof ze gedachten lezen. Zo geweldig om mee te werken <3

En trouwens, de eerste tervueren die ik heb gehad, had zeker niet misstaan bij pakwerk. Was een teef maar een stoere rakker, wel dat sensibele, maar zonder soft of overgevoelig te zijn en zonder dat scherpe/felle van een mechelaar, die stond haar mannetje wel hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:40

MyWishMax schreef:
Pakwerk is een onderdeel van de sport(ligt eraan welke sport je wilt doen), het is niet alleen maar pakwerk. En dat ze afstandelijker zijn? :n Niet bij ons op de club en de andere clubs waar ik kom, buiten het veld kunnen ze door iedereen geknuffeld worden en van de 20 honden kunnen er 4 niet met andere honden, waarvan er 2 echt niet leuk zijn en 2 geen behoefte hebben aan contact, maar zo netjes luisteren dat ze altijd los lopen.

Welke rassen heb jij het dan over? Mechelaars, DH, Bouviers, Dobermannen staan er nu niet om bekend dat ze zulke allemansvrienden zijn en dat noemt zij wel als eis.

MyWishMax schreef:
Onzin. Waarom zou je van een Duitse Herder geen werklijn kunnen nemen? De werklijnen die ik ken zijn heerlijke huishonden, alleen moet je er wel wat mee doen. Maar dat moet je met de showlijnen ook.

Natuurlijk zijn dat ook heerlijke huishonden, maar ze zijn scherper en alerter. Wat je zelf al zegt; je moet er wel wat mee doen en het is niet voor niets een werklijn. :)*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:42

Voordat je überhaupt begint met pakwerk moet je de hond al onder appel hebben. Dus waarom je een hond die pakwerk doet niet mee zou kunnen nemen naar allerlei plekken? Het worden geen valse monsters van pakwerk. Als je IPO wilt gaan doen, bijten ze alleen in de mouw en is de pakwerker niet eens boeiend zonder mouw aan.

Ik heb het over Duitse Herders. En met werklijnen moet je natuurlijk wat doen, maar dat moet je met showlijnen ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:51

Bedoeld zij IPO of KNPV?
Enja, natuurlijk kun je zo'n hond ook overal mee naartoe slepen, er is niemand die je tegenhoud.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:55

anneliesdj schreef:
Bedoeld zij IPO of KNPV?
Enja, natuurlijk kun je zo'n hond ook overal mee naartoe slepen, er is niemand die je tegenhoud.

Er is ook geen reden om ze niet mee te nemen, ze worden niet gevaarlijk van pakwerk. Waarom zou jij een hond die pakwerk doet niet meenemen?

Daarom vroeg ik ook welke variant ze zou willen doen ;)

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:00

Ik weet eerlijk gezegd niet wat de verschillen zijn, ik wil gewoon een beetje ''hobby'en'' ik vind het super gaaf om te zien hoe goed die honden luisteren en met wat voor vaart ze in zo'n mouw vliegen en dat zou ik gewoon graag willen leren en doen met zo'n hond haha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:18

ik zou eerder IPO aanraden dan KNPV, IPO zijn veel clubs/verenigingen van te vinden en word door veel mensen gewoon voor de hobby gedaan/
Club waar wij nu trainen , daar heeft iedereen de hond ook als huishond, we zijn vrij mild met de honden, KNPV is vaak toch wat ...pittiger , daar moet je hond over het algemeen toch echt flink belastbaar voor zijn, een ipo club kom je vaak met een minder belastbare/zachtere hond ook een heel eind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:28

MyWishMax schreef:
anneliesdj schreef:
Bedoeld zij IPO of KNPV?

Er is ook geen reden om ze niet mee te nemen, ze worden niet gevaarlijk van pakwerk. Waarom zou jij een hond die pakwerk doet niet meenemen?

Daarom vroeg ik ook welke variant ze zou willen doen ;)

Hoe zeg ik dat zonder je op je tenen te trappen? ;)
Ik zal eerlijk zeggen dat ik met IPO weinig ervaring heb maar met KNPV wel en honden die daar geschikt voor zijn zijn zowieso al scherp en fel en met zo'n training maak je ze scherper en feller (enja, ook agressiever). Ik vond het stuk voor geen fijne honden terwijl ik wel echt van dergelijke rassen houd.

Als je zoiets hobbymatig wilt doen moet je ook niet bij KNPV zijn maar gewoon IPO gaan doen, ik geloof meteen dat je hond daar niet anders van wordt. Maar dan zal een tervueren of groenendaeler ook wel geschikt zijn?
Daarom vroeg ik ook of ze het voor de leuk wil doen of de beste van de klas wil zijn.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 04-11-13 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:32

IPO is over het algemeen heel wat relaxter... bij ons op de club zijn alle honden ook gewoon huishond, ze moeten wel enigszins belastbaar zijn, maar bij KNPV moet je hond over het algemeen heel wat belastbaarder zijn dan bij IPO, met IPO kom je met een relatief zachte hond ook een heel eind :j

voor IPO moet je eerst VZH halen, daarna ga je door voor IPO 1, speuren , appél en manwerk, maar Appél is het sleutelwoord, zit dat er niet op, dan ga je speuren nog wel redden, manwerk word dan worstelen,
bij ons begin je pas met manwerk als het Appél er voldoende op zit .

bij ons op het veld traint ook nog een KNVP vereniging, maar wij houden het eens lekker bij IPO

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:00

anneliesdj schreef:
En trouwens, de eerste tervueren die ik heb gehad, had zeker niet misstaan bij pakwerk. Was een teef maar een stoere rakker, wel dat sensibele, maar zonder soft of overgevoelig te zijn en zonder dat scherpe/felle van een mechelaar, die stond haar mannetje wel hoor.

Sorry, ik ben niet goed in quoten dus heb alleen even jouw stukje eruit gepakt.

Heb ook nooit gezegd dat het niet kan. Maar als dat een doel is zal ik dit ras niet aanraden. Simpelweg omdat er meer geschikte rassen zijn dan de tervuerense herder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:42

Maar dat ben ik wel met je eens hoor, alleen lijkt me dat voor IPO nog prima geschikt?
Er zijn hier zelfs kleine keffers die aan ipo meedoen volgens mij.