Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:38

Als die hond te fanatiek is, moet je dat er idd niet mee doen. En weet je, Wilawander, als ik mijn stellingen nu niet onderbouwde zou je nog gelijk hebben ook....
Maar jij kunt denken dat ik er niks van weet, mijn man heeft een aantal jaren politiehonden afgericht..... dus zo heel onwetend ben ik niet, hoor Lachen Over rap oordelen gesproken.....
Alleen wordt 90% van de honden wel uit het programma gehaald in de loop der jaren. En dáárom vind ik het waanzin als je een hond gaan africhten, gewoon omdat het kan en de hond het leuk vindt.... dat vind ik geen geldige redenen. Het spijt mij wel.

De balngrijkste redenen waarom de honden uitvallen:
- geen schotvastheid
- onvoldoende agressie. Deze eerste 2 groepen honden vallen vrij snel uit. Beide groepen worden bij mensen thuis geplaatst. Deze honden zullen NOOIT bij onervaren mensen geplaatst worden.
- te agressief, en daardoor niet meer onder appèl. Deze honden worden uiteraard ook niet meer bij mensen thuis geplaatst, maar blijven in kennels en worden door professionele handlers uitgelaten en getraind, voor zover het temperament dit toelaat.

De honden worden niet eruit gehaald omdat ze de training niet leuk zouden vinden, of omdat ze niet verder kunnen komen.... misschien kunnen ze alsnog wel heel goed speuren, of pakwerken, of surveilleren.... wie weet. Ze worden eruit gehaald omdat het zinloos is verder met ze te trainen. De angstige honden en de te agressieve worden eruit gehaald omdat het gevaarlijk is door te trainen, omdat ze door hun karakter niet betrouwbaar zijn.... en jij gebruikt als argument dat je honden het leuk vinden. Dat vind ik dan niet helemaal een doordacht en weloverwogen argument.

@ Wilawander: ik zie aan je foto's dat je honden het heel leuk vinden wat ze doen. Maar "leuk vinden" is imo geen geldige reden. Je doet het omdat het kan. Dat snap ik wel, maar geef dat dan gewoon toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-08 12:49, in het totaal 3 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:41

Waarom hebben die mannen met zo'n mouw om een stok met dat touw. Gaan ze die honden eraf meppen ofzo?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:45

Wilawander schreef:
Ook het zinnetje geen IPO of KNPV met de hond doen is erg kortzinnig en daaruit blijkt al dat er totaal geen kennis is in die richting dus waarom daar zo over oordelen als je die kennis niet hebt?????

Honden hebben daar zoveel plezier in.

Tuurlijk heeft je hond daar plezier in, het is een werkhond, die wilt werken voor zijn baas en liefst zo veel mogelijk. Maar dat wilt niet zeggen dat IPO of KNPV het enige is waar je hond plezier in kan hebben.
Wij hebben thuis borders (heel ander ras, maar evenzeer een serieuze werkhond, gefokt voor een specifiek doel: schapendrijven). Maar drijven is bij onze jongste écht geen optie, omdat hij zo volledig gefixeerd geraakt en totaal geen bevelen meer hoort.. Daar kan je op die moment vlak naast gaan staan en staan roepen in zijn oor, hij zal zijn hoofd zelfs niet bewegen. Net diezelfde fixatie die een duits dus kan hebben op zijn pakwerker..
Wel, wij zijn met gehoorzaamheid begonnen, helemaal anders, maar het beest staat wel elke zondag te springen voor de auto als hij mee mag gaan.. Gewoon omdat hij mag gaan werken voor zijn baas.

De laatste tijd ben ik ook met hem beginnen lopen, weer hélemaal anders. Maar als hij ziet dat ik mijn loopschoenen aandoe, staat hij als een stuiterbal te springen naast mijn been om mee te mogen.

Werkhonden zijn moeilijk, omdat ze altijd moeten kunnen werken. Maar langst de andere kant zijn ze supermakkelijk, gewoon omdat ze met alles tevreden te stellen zijn. Canicross, gehoorzaamheid, flyball, agility, speurwerk,... Je kan je hond er overal mee gelukkig maken.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:50

rockwitch schreef:
Waarom hebben die mannen met zo'n mouw om een stok met dat touw. Gaan ze die honden eraf meppen ofzo?

er zijn idd pakwerkers die effectief op de honden slaan, maar de meesten slaan met de zweep of van die bamboestokjes of andere vlak naast de hond. om extra kabaal te maken en de honden nog meer op te jutten zodat ze nog harder gaan bijten.

dat slaan was bij mij de doorslaggevende reden dat ik nooit ben begonnen aan pakwerk of andere, en dat ik nu gehoorzaamheid doe met mijn flodder Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:52

Yamcha schreef:
Als die hond te fanatiek is, moet je dat er idd niet mee doen. En weet je, Wilawander, als ik mijn stellingen nu niet onderbouwde zou je nog gelijk hebben ook....
Maar jij kunt denken dat ik er niks van weet, mijn man heeft een aantal jaren politiehonden afgericht..... dus zo heel onwetend ben ik niet, hoor Lachen Over rap oordelen gesproken.....
Alleen wordt 90% van de honden wel uit het programma gehaald in de loop der jaren. En dáárom vind ik het waanzin als je een hond gaan africhten, gewoon omdat het kan en de hond het leuk vindt.... dat vind ik geen geldige redenen. Het spijt mij wel.

De balngrijkste redenen waarom de honden uitvallen:
- geen schotvastheid
- onvoldoende agressie. Deze eerste 2 groepen honden vallen vrij snel uit. Beide groepen worden bij mensen thuis geplaatst. Deze honden zullen NOOIT bij onervaren mensen geplaatst worden.
- te agressief, en daardoor niet meer onder appèl. Deze honden worden uiteraard ook niet meer bij mensen thuis geplaatst, maar blijven in kennels en worden door professionele handlers uitgelaten en getraind, voor zover het temperament dit toelaat.

@ Wilawander: ik zie aan je foto's dat je honden het heel leuk vinden wat ze doen. Maar "leuk vinden" is imo geen geldige reden. Je doet het omdat het kan. Dat snap ik wel, maar geef dat dan gewoon toe.

Eeeh wat moet ik toegeven? Wat is er mis aan om dit te doen alleen omdat we er er als combinatie lol aan hebben? Dat snap ik even niet.

Daarnaast is mijn hond een geweldige huishond. Hij ligt ook op de bank naast me te slapen ne heeft met zijn 4 jaren nog nooit iemand gebeten, ook niet bijna. Alleen op het veld of hier thuis als we pakwerk gaan doen dan gaat de knop om. (Mijn man is pakwerker). Dus ik zie daar geen probleem. Het gaat er imo om dat de honden plezier hebben in wat ze doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:56

krak schreef:
rockwitch schreef:

er zijn idd pakwerkers die effectief op de honden slaan, maar de meesten slaan met de zweep of van die bamboestokjes of andere vlak naast de hond. om extra kabaal te maken en de honden nog meer op te jutten zodat ze nog harder gaan bijten.

dat slaan was bij mij de doorslaggevende reden dat ik nooit ben begonnen aan pakwerk of andere, en dat ik nu gehoorzaamheid doe met mijn flodder Knipoog

Met stokken en zwepen worden de honden NIET geslagen. Met de zweep wordt geknald omdat zoiets in de werkelijkheid (als politiehond) ook voor kan komen dat de hond wordt bedreigd. De hond leert dat hij er niks van aan moet trekken. Het enige waarmee wordt geslagen tijens IPO is een softstock. Tijdens een examen krijgt d ehond enkele tikken hiermee op delen van het lijf waar je de hond nagenoeg geen pijn doet, ookal voelen ze het eigenlijk niet daar de drift op zo'n moment hoog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:57

Omdat africhten gebeurt met een doel, en honden die daar niet geschikt voor zijn ook uit de africhting gehaald worden. Dat ze er uitgehaald worden heeft een heel goede reden.

De honden worden niet eruit gehaald omdat ze de training niet leuk zouden vinden, of omdat ze niet verder kunnen komen.... misschien kunnen ze alsnog wel heel goed speuren, of pakwerken, of surveilleren.... wie weet. Ze worden eruit gehaald omdat het zinloos is verder met ze te trainen. De angstige honden en de te agressieve worden eruit gehaald omdat het gevaarlijk is door te trainen, omdat ze door hun karakter niet betrouwbaar zijn.... en jij gebruikt als argument dat je honden het leuk vinden. Dat vind ik dan niet helemaal een doordacht en weloverwogen argument.

Dat je honden het leuk vinden weet ik ook wel, maar jij probeert me geloof ik ervan te overtuigen dat het daarom goed is wat je doet..... en dat geloof ik niet. Ik geloof het niet omdat bij de politie er zo streng geselecteerd wordt. Dat is niet voor niets.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:06

ik vind dat alle hulpmiddelen zielig zijn in de handen van iemand die er niet mee weet om te gaan. ik heb zelf 2 rodesian ridgebacks. super sterke honden. de 1 heeft een slipketting en de andere een gentel leader. mensen vinden die 2 ook zielig. maar ze staan nooit strak, ik weet hoe ik er mee om moet gaan. 1 van de 2 heeft ooit eens een aanvaring gehad met een duitse herder, nou ik verzeker je dat ze wraak neemt als ik haar los zou laten in de buurt van die herder, en niet zachtjes ook. om de veiligheid van haar en van die herder (ik zou me eeuwig schuldig voelen) te verzekeren neem ik dan liever zo'n band. verder is ze helemaal niet agresief, alleen bij die ene hond. en die andere denkt dan dat er iets aan de hand is, en gaat haar helpen, logisch, zouden wij ook doen.

zo'n prikband ben ik ook niet tegen. MITS GOED GEBRUIKT. bij ons in het park loopt een hond met zo'n band, en die liep los, met die band nog om, domdomdom, hij ging spelen met onze buurhond en blijft met die ketting hangen in het oog van de buurhond. nou, zoiets heb je nog nooit gezien, gelukkig viel het achteraf mee, oog was nog goed. maar stel je voor wat er had kunnen gebeuren. dat is dus een voorbeeld van niet weten waar je mee bezig bent.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:07

Wilawander schreef:
Met stokken en zwepen worden de honden NIET geslagen. Met de zweep wordt geknald omdat zoiets in de werkelijkheid (als politiehond) ook voor kan komen dat de hond wordt bedreigd. De hond leert dat hij er niks van aan moet trekken. Het enige waarmee wordt geslagen tijens IPO is een softstock. Tijdens een examen krijgt d ehond enkele tikken hiermee op delen van het lijf waar je de hond nagenoeg geen pijn doet, ookal voelen ze het eigenlijk niet daar de drift op zo'n moment hoog is.

sorry maar de lessen die ik heb gezien op verschillende hs'en hier in de buurt, daar kregen sommige honden wel al eens een tik. ken verhalen genoeg van honden die volledig om zeep waren dankzij een overenthousiaste pakwerker die zelf niet wou stoppen...
bij de eerste tik die ik zag sloeg mijn maag al om....
bij de 2de heb ik mij omgedraaid
toen ik de 3de tik hoorde ben ik vertrokken en er nooit meer terug naartoe gegaan.
deze honden waren wel geen politiehonden Knipoog

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:09

Wij hebben niet alleen als doel lol te hebben met de hond. Wij richten de honden af om zo alle examens te halen zodat er mee gefokt zou kunnen worden. Er behoren dat bepaalde examens bij te zitten. het pakwerk is daarbij een belangrijk onderdeel om het karakter te bepalen. Of deze dus goed genoeg is voor de fokkerij. Zo draag je bij om een goede Duitse herder met een goed sociaal en vast karakter. Oftwel een betrouwbare hond.

Als je wilt fokken zul je in de africhting moeten. Daarnaast vindt ik dat een werkhond zoals een Duitse Herder wat moet doen en niet thuis op de bank. De één kiest dan agilty en de ander africhting.

Verder kijken wij ook hoe een hond is. Is de hond niet geschikt voor het pakwerk dan is hij ook niet geschikt voor de fokkerij. (Wil je het via de richtlijnen doen, stamboomloze honden zijn er genoeg en hebben vaak ook niet de beste karakters, binnen de Duitse Herders dan.) Begin je gewoon rustig aan als pup dan kan je zelf een hele hoop voorkomen. Wij zijn met beide honden rustig aan begonnen en zijn beide fijne karakters, kennen geen angst, zijn eerlijk, hebben goede driften enz. Dus ik zie daar geen probleem.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:11

Ik vind het altijd gevaarlijk om te zeggen dat de hond tikken krijgt waar hij geen pijn heeft en dat hij er niks van voelt. Want idd op zo'n moment zal hij er misschien weinig van merken als de drift zo hoog is, maar later dan, kan me niet voorstellen dat hij niks voelt op de plekken waar hij tikken heeft gehad.
Mensen kunnen ook wel eens in een rode waas zitten in een knokpartij en dan helemaal niks voelen, maar die zijn achteraf echt wel beurs en hebben dan wel pijn.
Ik vind het er in ieder geval niet prettig uitzien.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:13

krak schreef:
Wilawander schreef:

sorry maar de lessen die ik heb gezien op verschillende hs'en hier in de buurt, daar kregen sommige honden wel al eens een tik. ken verhalen genoeg van honden die volledig om zeep waren dankzij een overenthousiaste pakwerker die zelf niet wou stoppen...
bij de eerste tik die ik zag sloeg mijn maag al om....
bij de 2de heb ik mij omgedraaid
toen ik de 3de tik hoorde ben ik vertrokken en er nooit meer terug naartoe gegaan.
deze honden waren wel geen politiehonden Knipoog

Dan moeten de geleiders van de honden zich eerst eens bij de kop pakken. Als ik op een vreemd veld kom dan spreek ik met de onbekende pakwerker af hoe ik wil dat er gewerkt wordt met de hond. vertel ik zijn moeilijkheden. Denk ik dat de pakwerker dit niet kan of de hond overvraagt dan laat ik daar de hond geen pakwerk doen of breek de training af. Ik ben als geleider verantwoordelijk voor mijn hond. Dus zoiets zal me niet gebeuren. De vaste pakwerkers waar we mee werken kennen de honden door en door en zullen geen dingen doen die ik niet wil hebben. Dus als zoiets gebeurt ben je altijd zelf verantwoordelijk en niet de pakwerker.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:15

rockwitch schreef:
Ik vind het altijd gevaarlijk om te zeggen dat de hond tikken krijgt waar hij geen pijn heeft en dat hij er niks van voelt. Want idd op zo'n moment zal hij er misschien weinig van merken als de drift zo hoog is, maar later dan, kan me niet voorstellen dat hij niks voelt op de plekken waar hij tikken heeft gehad.
Mensen kunnen ook wel eens in een rode waas zitten in een knokpartij en dan helemaal niks voelen, maar die zijn achteraf echt wel beurs en hebben dan wel pijn.
Ik vind het er in ieder geval niet prettig uitzien.

Ik heb mezelf er wel eens een flinke klap meegegeven. Softstock dan hé. Dat valt reuze mee. Wilde wel eens even weten hoe dat aankomt. Met zwepen slaan doe we alleen langs de hond heen maar nooit op de hond.

Afbeelding
Hier zie je een soft stock

Afbeelding
Hier heeft de hond de mouw gekregen als beloning.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:18

Ok dan zal het er wel erger uitzien als het is, was er wel even nieuwsgierig naar, was ook geen veroordeling ofzo. Tis nog steeds niet mijn ding, maar goed iedereen heeft zo zijn eigen liefhebberij, dat zal altijd zo blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:18

Wilawander schreef:
Wij hebben niet alleen als doel lol te hebben met de hond. Wij richten de honden af om zo alle examens te halen zodat er mee gefokt zou kunnen worden. Er behoren dat bepaalde examens bij te zitten. het pakwerk is daarbij een belangrijk onderdeel om het karakter te bepalen. Of deze dus goed genoeg is voor de fokkerij. Zo draag je bij om een goede Duitse herder met een goed sociaal en vast karakter. Oftwel een betrouwbare hond.

Als je wilt fokken zul je in de africhting moeten. Daarnaast vindt ik dat een werkhond zoals een Duitse Herder wat moet doen en niet thuis op de bank. De één kiest dan agilty en de ander africhting.

Verder kijken wij ook hoe een hond is. Is de hond niet geschikt voor het pakwerk dan is hij ook niet geschikt voor de fokkerij. (Wil je het via de richtlijnen doen, stamboomloze honden zijn er genoeg en hebben vaak ook niet de beste karakters, binnen de Duitse Herders dan.) Begin je gewoon rustig aan als pup dan kan je zelf een hele hoop voorkomen. Wij zijn met beide honden rustig aan begonnen en zijn beide fijne karakters, kennen geen angst, zijn eerlijk, hebben goede driften enz. Dus ik zie daar geen probleem.

Dát vind ik wel een overtuigend argument, voor het fokken van goede, betrouwbare Duitse Herders met voldoende temperament... Ja. Nu snap ik je wel Ja
Ik ben het met je eens dat er genoeg stamboomloze pups rondlopen, die het ras (wat imo het mooiste ras is wat er is) een slechte naam bezorgen. Of althans de bazen ervan, die zo'n hond aanschaffen zonder enige kennis en ervaring (wat je bij een DH toch echt wel nodig hebt) en niet het geld willen uitgeven aan een pup uit goede, bewezen werkhondenlijnen.

Ik verafschuw de fok, die puur voor de show is. Een DH is er niet voor de mooi, het zijn werkhonden, en zo moeten ze imo ook gebruikt worden. Pas geleden nog: een teef met een fijn karakter, HD- vrije lijn, correcte bouw, werd uitgesloten voor de fok ivm teveel zwart!!!! Er is niet eens gekeken wat ze kon en niet kon, ze werd gewoon uitgesloten. Eeuwig zonde vind ik dat.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:49

Ben ik met je eens. Zo is mijn reu een langhaar. Hij is verder sociaal, goed belastbaar, heupen en ellebogen zijn zeer goed. Maar heeft langhaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:53

Dus hij wordt uitgesloten??

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:38

Eerlijk gezegd, op het eerste gezicht zeg ik: zo'n teletac is zielig!!

En toch zie ik een paard liefst achter stroomdraad staan en 1 met praatjes tegenover de draad duw ik er liefst nog eens zelf tegen ...

Zolang er een heel duidelijkie grens is, en het dier deze grens kan 'zien', kent en dus weet dat er consequenties zijn als hij erover gaat, in gelijk welke gemoedstoestand; kan een hulpmiddel voor mijn part niet duidelijk genoeg zijn. Liever 1 keer duidelijk zijn dan 20 keer niet hard genoeg maar toch wreed.

Ik zoek bovenstaande situaties liever niet te vaak op. Mits de juiste opbouw kun je zoveel aanleren op met postief en negatief bekrachtigen, waarbij je haast nooit hoeft positief te straffen, waar zelfs negeren ruim voldoende is. Maar dat vraagt heel wat aanpassing qua opbouw van trainingen, en dagelijkse omgang.

Verder: ELKE vorm van iets aanleren, behalve positief bekrachtigen, kan wreed zijn.

Ik denk dat het belangrijkste is om:
1. altijd te streven naar de volgende volgorde van aanleren: positief bekrachtigen, negatief berkachtigen (in combi met positief), negatief straffen (vb negeren), positief straffen (vb slaan).
2. goed te kijken naar het dier of het echt LEUK blijft of eerder krampachtig opgefokt.

Dan kom je al een heel end en kun je al heel wat dingen in de kast laten liggen.
En moet je mss af en toe ook beseffen dat sommige zaken/trainingen/bepaalde niveaus ALTIJD om hardere trainingen vragen, en of je dat wel wilt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:53

Yamcha schreef:

Ja nu nog wel maar binnen een halfjaar worden langharen ook toegestaan in de Duitse Herder fok. Ben ik erg voor daar deze honden exterieur matig vaak beter in elkaar zitten. Zijn veel minder schuin waardoor HD ook veel minder voorkomt. Dus heb el die tijd gehoopt dat het erdoor komt en eindelijk is het bijna zo ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:08

Die van mij is nog een stokharige, maar gewoon recht.... ben ik erg blij mee Lachen
Hihi die 'glijbanen'heb ik ook niks mee.... Leuk he, dat hebben we te danken aan de Amerikaanse fok....

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:33

Lia_ schreef:
[img]http://inlinethumb09.webshots.com/42760/2982300100103343771S600x600Q85.jpg
Hier een foto van Jesse tijdens een training, ze weet dat als ze 1 stap te ver naar voren komt direct een goede tik krijgt met de thyleenbuis.
Ziet ze er bang of onzeker uit????
Absoluut niet, ze is gewoon enthousiast aan het werk Ja

Zullen we jouw dan ook maar een mep geven als je niet gelijk doet wat we zeggen?
Zo ziet de hond er rustig uit, maar zou nou wel eens een foto willen zien hoe de hond is als hij daadwerkelijk een mep krijgt met die buis.
Achterlijk gedoe. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:56

Hond krijgt uiteraard eerst een waarschuwing en als hij dan doof is gaan we verder met gebarentaal, heel duidelijk, heel simpel, heel consequent.
Mijn honden weten dan ook heel erg goed waar ze aan toe zijn waardoor correctie's zelden nodig zijn.
Ik ben zacht als het kan maar keihard als het moet.
Zoals gezegd dit zijn geen hobbyhonden maar werkhonden waar een stuk veiligheid op straat van af hangt.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:22

Wilawander schreef:
Yamcha schreef:

Ja nu nog wel maar binnen een halfjaar worden langharen ook toegestaan in de Duitse Herder fok. Ben ik erg voor daar deze honden exterieur matig vaak beter in elkaar zitten. Zijn veel minder schuin waardoor HD ook veel minder voorkomt. Dus heb el die tijd gehoopt dat het erdoor komt en eindelijk is het bijna zo ver.

Ik vind ze recht ook veel mooier, als je soms die extreem schuine herders ziet lopen, denk je al van oeh dat ziet er echt niet lekker uit.
Gelukkig wordt er tegenwoordig toch meer recht gefokt volgens mij.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:47

Nikki__ schreef:
Lia_ schreef:
[img]http://inlinethumb09.webshots.com/42760/2982300100103343771S600x600Q85.jpg
Hier een foto van Jesse tijdens een training, ze weet dat als ze 1 stap te ver naar voren komt direct een goede tik krijgt met de thyleenbuis.
Ziet ze er bang of onzeker uit????
Absoluut niet, ze is gewoon enthousiast aan het werk Ja

Zullen we jouw dan ook maar een mep geven als je niet gelijk doet wat we zeggen?
Zo ziet de hond er rustig uit, maar zou nou wel eens een foto willen zien hoe de hond is als hij daadwerkelijk een mep krijgt met die buis.
Achterlijk gedoe. Misselijk

ah.. jij rijd natuurlijk ook geen paard met een zweep, of met sporen... omheining van je paard is natuurlijk ook niet met prikkeldraad of stroomdraad maar met zijden linten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 17:53

Ze zijn er helemaal van teruggekomen, idd.
Eerst moest er zoveel mogelijk front gefokt wordt, en die schuine achterkant zouden ze agressiever van lijken.... maar ja, die hondjes hadden wel heel vaak HD, terwijl dat bij de oudere garde veel minder voorkwam.
Toen moest er vooral op kleur (wolfsfrauw mocht niet meer, wit mocht niet meer (daar kan ik me wel iets bij voorstellen)) gefokt worden. Maar het fokken was vooral op looks, looks, looks, en zo'n 10 jaar terug wilde IEDEREEN een Duitse Herder.
Ze hadden namelijk naar commissaris Rex gekeken, en die vonden ze leuk. Tuurlijk, ze zijn ook leuk. Maar er werd de jonge, domme ouders NIET verteld, dat een DH eigenlijk niet zo geschikt is voor een gezin met jonge kinderen, omdat kinderen niet boven een hond kunnen staan, en duidelijkheid voor een DH wel zo gewenst is.....
Dus daar ging veel mis.

Ook waren er veel mensen die een DH kochten omdat ze "zo mooi" zijn. En er waren vooral VEEL mensen die een DH wilden. En zo werd het zorgvuldige fokwerk in een paar jaar bijna om zeep geholpen.
Er kwamen veel nerveuze angstbijters, want wie niet zorgvuldig fokt op karakter bij een DH, maakt van moedige, eerlijke, zelfverzekerde, alerte honden een nerveuze zwakke angstbijter...... en er werd in die tijd niet gefokt, maar vermeerderd.
En nóg is het heel moeilijk om een goede DH te krijgen in Nederland.... Nederlandse fokkers fokken toch nog veel met showlijnen, en minder met werklijnen. Er zijn een aantal positieve uitzonderingen.

Hoe ik dan aan een rechte kom? In Duitsland hebben ze nooit zo meegedaan met die rage, en vooral in het zuiden zijn ze gewoon doorgegaan met het fokken met goede, bewezen kwalitatieve werklijnen, die vrijwel HD-vrij zijn. Mijn hond is 11 jaar, ziet er razend knap uit voor zijn leeftijd, heeft artrose.... maar geen HD! Hij is nog altijd sterk en energiek, en juist nu.... levert hij het beste bewijs dat er heel goed over hem nagedacht is.
Hij is een echte, echte DH, met een DH-karakter. Mijn prachtige hond Lovers