Maar jij kunt denken dat ik er niks van weet, mijn man heeft een aantal jaren politiehonden afgericht..... dus zo heel onwetend ben ik niet, hoor

Alleen wordt 90% van de honden wel uit het programma gehaald in de loop der jaren. En dáárom vind ik het waanzin als je een hond gaan africhten, gewoon omdat het kan en de hond het leuk vindt.... dat vind ik geen geldige redenen. Het spijt mij wel.
De balngrijkste redenen waarom de honden uitvallen:
- geen schotvastheid
- onvoldoende agressie. Deze eerste 2 groepen honden vallen vrij snel uit. Beide groepen worden bij mensen thuis geplaatst. Deze honden zullen NOOIT bij onervaren mensen geplaatst worden.
- te agressief, en daardoor niet meer onder appèl. Deze honden worden uiteraard ook niet meer bij mensen thuis geplaatst, maar blijven in kennels en worden door professionele handlers uitgelaten en getraind, voor zover het temperament dit toelaat.
De honden worden niet eruit gehaald omdat ze de training niet leuk zouden vinden, of omdat ze niet verder kunnen komen.... misschien kunnen ze alsnog wel heel goed speuren, of pakwerken, of surveilleren.... wie weet. Ze worden eruit gehaald omdat het zinloos is verder met ze te trainen. De angstige honden en de te agressieve worden eruit gehaald omdat het gevaarlijk is door te trainen, omdat ze door hun karakter niet betrouwbaar zijn.... en jij gebruikt als argument dat je honden het leuk vinden. Dat vind ik dan niet helemaal een doordacht en weloverwogen argument.
@ Wilawander: ik zie aan je foto's dat je honden het heel leuk vinden wat ze doen. Maar "leuk vinden" is imo geen geldige reden. Je doet het omdat het kan. Dat snap ik wel, maar geef dat dan gewoon toe.