Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Wat voor dierenleed schuilt er achter onze dagenlijkse maalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:05

Ohh ik dacht dat je zei dat je er geweest was.

Doe je iets in de varkens dan? Onderzoek ofzo, omdat je zo rondgaat?

Misschien is het ook interessant voor je dan om eens op een KI station te kijken bij de beren Lachen

Die beesten hebben pas een luizeleven, vreten, schijten en dekken is alles wat ze hoeven te doen Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:07

crossmonster schreef:
Ohh ik dacht dat je zei dat je er geweest was.

Doe je iets in de varkens dan? Onderzoek ofzo, omdat je zo rondgaat?

Misschien is het ook interessant voor je dan om eens op een KI station te kijken bij de beren Lachen

Die beesten hebben pas een luizeleven, vreten, schijten en dekken is alles wat ze hoeven te doen Haha!

Hahaha, ja dat lijkt me ook wel wat. Mijn huidige vriend zit op het varkenstransport! Dus het afgelopen jaar ben ik met hem al vele slachthuizen langsgeweest voor de gezelligheid en om te helpen laden en lossen. Vaak heb ik ook meteen de slachtprocedure mogen zien.

Verder was mijn opa vroeger slager en had nog wel wat connecties waardoor ik ook makkelijk een keer bij een slachterij binnen mocht kijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:09

Voor welk bedrijf rijd ie?

Wellicht kent ie mij.. ben berucht Tong uitsteken
Ik reed bij Varinko op een groene volvo

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:12

Het laatste jaar bij C.B Dijk en zn. Bergentheim, daarvoor weet ik niet precies Bloos

Mijn mannetje rijd DAF Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:18

Ohh die ken ik wel Lachen

Kent ie Varinko vast ook wel Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:21

Hij kent volgensmij alle Nederlandse vervoersbedrijven. Of dat wil ie me iig laten geloven Haha!

Mede dankzij hem ben ik heel anders tegen het vervoer aan gaan kijken. De slachterijen wist ik wel, maar dat het vervoer ook zo netjes gaat, dat wist ik niet. Nu dus wel en daar ben ik blij om, kan ik iig een mening vormen die gebaseerd is op eigen ondervinden Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:24

Precies !!
Jij kunt tenminste uit ervaring zeggen hoe het gaat, er zijn mensen die alleen maar uitgaan van de slechte berichten in de kranten.

Ik weet gelukkig ook beter Knipoog

Zou het , als ik kon, dat werk ook zo weer doen, lekker verkes rijden Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:34

crossmonster schreef:
Jij kunt tenminste uit ervaring zeggen hoe het gaat, er zijn mensen die alleen maar uitgaan van de slechte berichten in de kranten.

en dat vind ik altijd zo.. uhm ja hoe moet ik dat zeggen...?
er gaan 20.000 transporten goed en er is er 1 "foute" bij (bijv die vorig jaar met overbelading en bloed wat er uit "droop") en meteen scheren ze alles over 1 kam... die foute was trouwens niet eens zo fout als dat leek, maar dat lees je dan weer niet in de krant en alleen maar in de vakbladen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:43

Het spijt me wel hoor, maar als in het park aan de overkant van de slachterij her en der slachtafval ligt, vind ik persoonlijk niet dat dat kan. Kleine kinderen en honden, katten en noem maar op, komen het tegen.

Dat van de bebloede schorten oke. Maar ik vind het niet normaal dat de varkens het kanaal in springen. Of van een hoogte van 15 meter naar beneden worden gesodemieterd, dood dan wel, maar wat daar de reden van is???
Kijk nu ruikt een slachterij misschien altijd wel, maar hier hing zo'n enorme stank, dat het de hele woonwijk er naar rook en niet zo'n beetje ook, werkelijk mensen fietsten met hand voor de neus en mond door de buurt. Het dagelijks legen van de bakken met slachtafval aldaar heb ik dan ook wel eens sterk mijn twijfels over gehad. Ik weet wel dat er 1 keer in de week blauwe tonnen werden verzameld en werden mee gegeven aan een vrachtauto met het opschrift slachtafval of vleesverwerking of iets dergelijks er op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:55

saaraah schreef:
Mindim schreef:
Eh, dat is niet helemaal waar, ik heb 9 jaar achter de slachterij in meppel gewoond, het was eerst murris en daarna hendrix meat group. De varkens gilden verschrikkelijk Varkens schreeuwen altijd, of ze nu honger hebben, bang zijn of dat je maar naar ze wijst of ze aanraakt en meerdere malen hebben zij het pand beter moeten isoleren. Menig maal, moesten daar varkens uit het achterliggende kanaal gevist worden, omdat de beestjes in totale paniek waren. Afgekeurde varkens kwamen dood op een soort van transportbak, die bak werd op een rails ongeveer 10 a 15 meter de lucht in gehesen en daarna in een bak eronder gekieperd. Hoe had je het graag willen zien dan? Ieder varkentje afzonderlijk in een houten kistje? Utopie... Deuren van de slachterij stonden vaak open, zodat je de hele varkens aan de haken voorbij zag komen, terwijl het personeel buiten in bebloede witte schorten een peukje stonden Is toch niks mis mee? Als je het niet wilt zien dan kijk je niet, ook slachters hebben recht op pauze. Ook het afvalvlees werd niet goed opgeborgen, de kraaien en andere vogels vlogen met allerhande rottend vlees bij de slachterij vandaan. Het park grenzend aan ons huis was dan een favoriete dumpplaats. Dus zo precies aan de regels gaat het allemaal niet.

O ja, wegkijken ging wat moeilijk, we keken er op uit, 24/7

Over het varkens in de sloot verhaal kan ik me werkelijk niks voorstellen... maar ja, jij zag het, dus dan zal het wel kloppen. Die fabriek is in dat geval niet lang bij de toenmalige eigenaar gebleven?

Waarom zou ik daar over liegen? De varkens zwommen niet dagelijks in niet een sloot (Drentse hoofdvaart trouwens) maar heb het toch meerdere malen zien gebeuren. Een heel karwei om ze er uit te krijgen elke keer, aangezien het geen oploopbare kanten heeft.

Ik geef gewoon weer wat ik heb gezien, je hoeft me niet gelijk zo neer te sabelen! Joh, niet gelijk op de tenen getrapt!
Mijn opa had een slachthuis, kleinschalig, maar ik ken de verhalen ook wel, ik ben geen meiske van 16 met de utopie voor ogen, dus behandel me ook niet zo.
Tuurlijk heeft men recht op pauze, alleen hebben ze verrijdbare schotten voor dat doel, om ze er voor te zetten, aangezien het bedrijf zich midden in een woonwijk bevind.
Ze hoeven niet afzonderlijk in een houten kistje, maar om ze van een meter of 15 naar beneden te smijten?

Ik weet dat varkens bij het minste of geringste gillen, maar je hebt gillen en gieren. Het bedrijf heeft van de gemeente behoorlijk wat aanpassingen moeten doen, om het mogelijk te houden dat de varkenslachterij daar mocht blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:51

er is nu wat over een slachthuis in het buiteland van elanden op ned 3, dus als iemand het wil zien? Lachen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:05

Ninx schreef:
Bedankt Fury.... ik kan me goed vinden in jouw posts.
Ik ben nl op EN boerenbedrijven geweest, EN slachthuizen (alhoewel dat er maar 2 waren) en weet dat het er in vele gevallen keurig aan toe gaat, maar ook vaak genoeg zoals jij dat beschrijft...

ps: RK... niet Fitch belachelijk maken. Je doet nu alsof heel NL weet hoe het eraan toe gaat, en Fitch die ene uitzonderlijke dommerd is die maar wat verzint... Verder goede vriendjes! Haha!

Dank je Ninx. Ik verwoord het misschien een beetje extreem, maar ik ben zeker niet de enige met deze mening... Ik zie kennelijk gewoon een soort waardigheid in dieren die een aantal anderen niet zien...

Verder zal ik jullie een maandje niet lastig vallen met dierenwelzijnspropaganda hier op verschillende topics op Bokt, want ik ga vanaf morgen lekker backpacken in Iran. Cool

Doei allemaal, tot de volgende discussie!! Doei, doei

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:39

ik snap je ps niet Verward

Heel veel plezier met je vakantie fitch!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:39

voor degene die nog nooit het slachten van een varken heeft gezien: http://www.youtube.com/watch?v=0EeUgc_ivoE
let wel, dit gaat er natuurlijk wel wat anders aan toe dan op grote slachterijen, maar voor het beeld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:44

fitch, ik zie zeker het waardige in het dier wel Ja maar ik wilde ook graag een eigen pony, en tjsa daar moet je voor werken.. aan 2 uurtjes per dag had ik niets, en als ik daar niet ga staan, doet een ander het wel. ik heb er uiteindelijk een leuke pony van kunnen kopen, en dat is het zeker waard geweest, ik zou er nu niet meer heen willen, maar dat is meer omdat ik het werk fysiek te zwaar vond, na 3 maanden was ik gewoon op..
nu werk ik alweer 1,5 jaar in een supermarkt, en dat bevalt me een stuk beter. maar goed, als je iets wil kopen, dan moeten er centjes binnenkomen Haha! wij hebben zelf vanalles rondlopen hier, dat zijn dan toevallig geen kippen of varkens, want daar hebben we de ruimte niet voor, maar het waardige zie ik zeker wel.
veel plezier op vakantie!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:16

Fitch........... een heeeeele fijne vakantie gewenst!!!!

Iemand had het net over veetransporten in Brazilie en Argentinie...... Toevallig heb ik van de week een docu gezien op NG geloof ik........ over een koeientransporteur die wekelijks de "dodenrit" maakt in Brazilie........ dat is een rit over een berg heen.......... waar heel, heel regelmatig wagens naar beneden storten .....

Maargoed deze meneer deed dit elke week met koeien...... en wat mij verbaasde is dat hij de koeien voorzag van een lux bed, zijn bijrijder om het uur uit de kabine moest klimmen (al rijdend) om te kijken hoe het met de koeien was....... dat hij zich ernstig zorgen maakte of de koeien goed reageerde op het stijgen en dalen.........

En ik vroeg me af waarom............ Nou antwoord kwam...... elke koe die niet in gezonde toestand op het slachthuis aankwam moest hij zelf vergoeden....... tja, dan kan ik me voorstellen dat je als transporteur erg voorzichtig wordt met je waren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:47

bij de kippen wordt er idd ook vrij voorzichtig met ze om gegaan, als er zo'n 'pallet' valt, dan hebben de kippen blauwe pleken, en kunnen ze er niets mee. en dat gaat allemaal van de omzet af... als ze bijv. maar 1 blauwe plek op hun borst hebben, mogen ze wel door, dan word de rest van de kip wel gebruikt, maar zijn borst niet. ( wat er dan nog wel gebruikt wordt: hals (strot), maag, lever, poten, enz.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:34

Kalkoenen gaan ook in kratten, kooien, maar als een vleugel uit het krat steekt op de vrachtwagen tijdens het laden, laten ze het wel zitten, breekt tijdens rijden af. De kalkoen in kwestie kan het zelf niet terug draaien, is geen ruimte voor. Ze rijden met een open vrachtwagen, in de winter komen er de schuifdekken voor langs. Maar is zo'n kalkoen dan ook afval?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:28

fitch -> fijne vakantie Pling

Fitch schreef:
Ik zie kennelijk gewoon een soort waardigheid in dieren die een aantal anderen niet zien...

dat zie ik ook heus wel hoor... maar je moet wel reeel blijven vind ik.

Mindim schreef:
Kalkoenen gaan ook in kratten, kooien, maar als een vleugel uit het krat steekt op de vrachtwagen tijdens het laden, laten ze het wel zitten, breekt tijdens rijden af. De kalkoen in kwestie kan het zelf niet terug draaien, is geen ruimte voor. Ze rijden met een open vrachtwagen, in de winter komen er de schuifdekken voor langs. Maar is zo'n kalkoen dan ook afval?

ik snap het idee niet achter het verhaal Bloos
ik denk trouwens dat als er vleugels met het inladen al niet goed zitten ze die wel terugduwen... maar goed ik kan het best mis hebben want heb weinig met kalkoenen...

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:59

Mindim schreef:
Waarom zou ik daar over liegen? De varkens zwommen niet dagelijks in niet een sloot (Drentse hoofdvaart trouwens) maar heb het toch meerdere malen zien gebeuren. Een heel karwei om ze er uit te krijgen elke keer, aangezien het geen oploopbare kanten heeft.

Ik geef gewoon weer wat ik heb gezien, je hoeft me niet gelijk zo neer te sabelen! Joh, niet gelijk op de tenen getrapt!
Mijn opa had een slachthuis, kleinschalig, maar ik ken de verhalen ook wel, ik ben geen meiske van 16 met de utopie voor ogen, dus behandel me ook niet zo.
Tuurlijk heeft men recht op pauze, alleen hebben ze verrijdbare schotten voor dat doel, om ze er voor te zetten, aangezien het bedrijf zich midden in een woonwijk bevind.
Ze hoeven niet afzonderlijk in een houten kistje, maar om ze van een meter of 15 naar beneden te smijten?

Ik weet dat varkens bij het minste of geringste gillen, maar je hebt gillen en gieren. Het bedrijf heeft van de gemeente behoorlijk wat aanpassingen moeten doen, om het mogelijk te houden dat de varkenslachterij daar mocht blijven.

Mijn excuses, ik reageerde inderdaad niet helemaal netjes.

Dat naar beneden smijten is toch de gewoonste zaak van de wereld... Misschien respectloos, maar wel een snelle en efficiënte manier. Ook ik zie dat niet graag hoor, dat klopt wel.

@Crossmonster: Ik zie mezelf nog niet op het varkenstransport dag in dag uit. Maar ik moet zeggen, het is wel echt fijn om zo op de weg te zitten in zo'n gave vrachtwagen! Ik vind met name biggen erg leuk om te doen (vriendlief denkt daar anders over: poedersuiker-biggen.. nare nare rotzakken), hahaha Tong uitsteken Maar serieus, als ik straks vakantie heb, wil ik echt nog wel een aantal keren met hem mee op de wagen! Misschien uiteindelijk zelf ook m'n bewijs halen Haha!

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:01

Mindim schreef:

Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt. Het is zoals dees_daan zegt, als die dieren iets mankeren, zijn ze niets meer waard. En daarbij, een lader let echt wel op of de beesten normaal in hun kisten zitten.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:11

Ik eet zelf geen vlees en het is echt verschrikkelijk idd..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:15

saaraah Ik had ook een hekel aan biggen rijden Huilen van het lachen

ik reed het liefste zeugen en beren Knipoog

Over dat naar beneden vallen.. vallen ze zeker in silo's?
In helmond gaat dat ook zo, daar moet je je dode varkens in een bak doen, en die bak zet je op een lift die naar boven gaat en ze lost in een silo.
Onder die silo kan dan een wagen van de rendac parkeren, en dan worden de silo's gelost.
Een hele hygienische manier hoor. Beter dan wanneer ze ze allemaal met de grijper moeten laden.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:26

ik eet geen vlees.

maar wat dacht je wat er in supermarkt brood en de meeste kazen wel niet voor dierlijks zit Knipoog

alleen mmilner en bio kaas is goed!

voor degene die nieuwsgierig zijn:

kaas word gestremd met een stremsel gemaakt van sappen uit de maagjes van lammetjes (dit proces overleven de lammetjes niet. )

en in supermarkt brood (behalve oerbrood) zit dan weer varkensvet om het langer houdbaar te maken

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:38

moonprayer schreef:
ik eet geen vlees.

maar wat dacht je wat er in supermarkt brood en de meeste kazen wel niet voor dierlijks zit Knipoog

alleen mmilner en bio kaas is goed!

voor degene die nieuwsgierig zijn:

kaas word gestremd met een stremsel gemaakt van sappen uit de maagjes van lammetjes (dit proces overleven de lammetjes niet. )

en in supermarkt brood (behalve oerbrood) zit dan weer varkensvet om het langer houdbaar te maken

Ik eet geen vlees maar wel kaas enzo. Zal ik later ook wel mee stoppen en meer op gaan letten Knipoog Maar nu groei ik nog Knipoog En ik eet al vrij weinig groente omdat ik dat gewoon niet weg krijg. en vlees eet ik ook niet Knipoog(wel vleesvervangers)