Daarom...steriliseren!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

Re: Daarom...steriliseren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:47

arankapony niet om je aan te vallen of zo maar waarom is ze dan nog niet gestereliseerd? je hebt een ander topic lopen over de kittens en daar geef je meer de indruk dat je bewust een nest hebt laten komen, je zegt zelfs dat de combi tussen kater en poes niet goed was omdat de kittens niet langharig waren? spreek je jezelf nou niet tegen

Tenshi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:49

Ze is 15, dr moeder is verantwoordelijk voor sterilisatie. Dat schrijft ze ook duidelijk in dr post.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:07

Kun je bij het asiel je eigen poes eigenlijk ook laten helpen? Want het is bij mijn eigen DA 120 euro, dat vind ik best wel veel...

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:09

MarcoBorsato schreef:
Kun je bij het asiel je eigen poes eigenlijk ook laten helpen? Want het is bij mijn eigen DA 120 euro, dat vind ik best wel veel...

Dat kan in het asiel niet.

120 euro vind ik meevallen. En anders had je geen poes moeten nemen. Je weet dat er kosten aanhangen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:16

je kan eens een andere d.a. bellen, destijds betaalde ik voor mijn poes 90

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:45

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:46

Sterilisatie/castratie kosten zouden eigenlijk omlaag moeten, juist om die 'drempel' makkelijker te overschrijden zodat meer mensen hun dier laten 'helpen'
Ik weet dat aan dieren houden kosten zit maar als ik hoor dat zo'n ingreep 120 euro kost dan schrik ik toch wel even.
En eigenlijk zou het verplicht moeten worden. maar dat is wel lastig te realisren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:16

ziggy_janet schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dat kan in het asiel niet.

120 euro vind ik meevallen. En anders had je geen poes moeten nemen. Je weet dat er kosten aanhangen.

Met het verkeerde been uit je grot gestrompeld? Ik ben bereid om dat geld neer te leggen, ik denk dat ik aan kattenvoer meer geld kwijt ben dan de gemiddelde poezenmama, maar ik hoorde dat het asiel soms ook acties houdt dat het wat minder kost.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:17

dierenartsen praktijken houden wel vaak castratie en sterilisatie acties, in samenwerking met de dierenbescherming.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:20

ziggy_janet schreef:
dierenartsen praktijken houden wel vaak castratie en sterilisatie acties, in samenwerking met de dierenbescherming.

Ja mijn DA geloof ik niet, maar ik kan het even uitzoeken. Ik vraag me af wat de gemiddelde prijs is voor sterilisatie...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:48

120euro vind ik ook veel hoor ! vanwege de hoeveelheid zitten wij met ons asiel bij diverse DA's en dat kost meestal 80-100 euro (noord-brabant/belgie) wel krijgen wij korting als we er 4-5 ineens brengen, maar dat is logistiek soms moeilijk !

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:01

In Frankrijk zijn er fokkers van de Europees Korthaar die volgens de verenigingeisen fokken, dus minimaal 13 weken voor ze het nest verlaten met afstammingsbewijs, entingen, chip, ontwormingen etc. Ouders worden getest. De kittens kosten daar net zoveel als een raskatkitten.
En weet je wat het gekke is? Mensen betalen het er ook voor! Omdat ze graag willen dat de basis goed is van het kitten.

Dat er binnen de HTK's minder problemen zouden zijn is kul. Deze katten worden niet getest alvorens ze worden gebruikt voor de 'fok' en ook wordt er geen sectie op ze gepleegd als ze vroeg overlijden.
Deze overleden katten zijn dan vaak onder een struik gekropen en niemand die het merkt (doorgaans worden ze dan gezien als weggelopen).

Zelf heb ik helaas eenmaal het gevolg mogen dragen van een ongecastreerde kater die mijn huis binnendrong en mijn (raskat)poes dekte. De kater kon ik niets kwalijk nemen, de eigenaar wel.
Ik vermoed dat de buurt binnen een halve dag aan mijn deur zou hangen als ik mijn ongecasteerde kater zou laten rondlopen. Het geluid en de geur die hij verspreidt is onmiskenbaar.

Sterilisatiekosten is wel iets om voor te gaan shoppen, maar de keuze van een DA is ook afhankelijk van het goede gevoel.

Aankomende donderdag gaat een poesje van mij op voor sterilisatie bij mijn eigen DA en ik heb niet eens naar de prijs gevraagd.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:03

Ja nou dat is het dus, mijn DA is wel heeel fijn in het kwadraat, hij doet ook mijn paard en eigenlijk heb ik hem het liefst. Dus die 120 euro wordt dan maar even slikken denk ik... Ik weet niet welke DA ze in het asiel hebben...

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:07

mijn kater gaat deze week op voor een sniepsniep Clown prijs valt me mee 45 euro

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:12

Ja katers scheelt ff de helft in kosten Clown

Was voor mijn poezen des tijds 80 a 85 euro kwijt (heb er 3 )
en idd mijn kater dit jaar 45 euro.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:36

wij hebben ook een poes die we hebben laten steriliseren. in onze straat lopen zoveel dieren rond wat maar aanfokt en doet, gewoon omdat men te lui is om naar de dierenarts te gaan of om het te betalen.
wij hebben toendertijd de keuze gemaakt om anderen niet met onze dieren op te zadelen, of te gaan fokken met iets waarvan de gehele markt al overspoeld wordt ( huis-tuin-keuken kat)

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:19

Castratie kater:
€ 37,41

Sterilisatie poes:
€ 81,49

Dat zijn de prijzen bij mijn dierenarts, maar das aan jezelf, ik vind het fijn bij mijn dierenarts, vertrouw hem volledig dus als ze beide 20 euro duurder hadden geweest had ik t ook daar laten doen Clown

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:22

Mijn dametje is gesteriliseerd, toen ze een half jaar was, maar goed ook, want nou loopt ze overal heen en krijgen we geen kattenplaag:)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:14

Ik heb mijn asielkatten voor 25 en 35 gehad voor respectievelijk de kater en de kattin.
Ze waren geholpen, ontwormd, gechipt, geënt, ontvlooid.

Kater heeft chronische nies helaas, dus behandelingskost tikte er ook wel even flink aan, momenteel weer ABstop.
Ik ken momenteel heel wat mensen met 'pretnestgevolgen' in huis en die hebben allemaal nies.

Maar echt hoor, die HTK-katten mankeren nooit wat...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:17

Ik heb niet het hele topic doorgelezen...

Maar ben het helemaal met de TS eens. Wij begonnen met 2 poesjes hier op stal. Die waren van 'ons'. Maar goed, boerderijen liggen niet gek uit elkaar, en dus idd veel gescharrel van andere katten. Een poes kreeg elk jaar een nestje, gelukkig de andere niet (heeft maar 1 nestje gehad). Ook gelukkig slechts 2 a 3 jongen, maar toch teveel... En dan was het nog te zien of ze het wel zouden overleven....

De dochter van de boer wilde graag een lief katje, onze waren namelijk verwilderd, al hebben we ze uiteindelijk helemaal tam (ik 'heb' ze al 8 jaar nu daar). Maar goed, poesje voor het meisje kwam, welke helaas nogal productief bleek. 3 nestjes in het jaar, en dan een stuk of 5 jongen... 2 jaar is dit doorgegaan bijna, toen het teveel werd. GELUKKIG.

Zwerfkat Gouda werd ingeschakeld, en is de boer aan de slag gegaan:

ALLE katten op de boerderij zijn gevangen. Ook de tamme katten zijn gevangen in speciale vangkooien, meegenomen en geholpen. Een paar dagen was het geheel katloos op onze boerderij, erg vreemd. En kwamen ze weer terug als ze goed genoeg waren bijgekomen. En hoe we ze terug kregen..... Dozen vol met voer, wat ontworm pilletjes (ze waren daar ook ontwormt) en een uitleg hoe je katten moet houden voor de boer. Echt helemaal op en top geregeld vond ik dat alles!!!!

Momenteel hebben we nog steeds een hele lading katten, maar WEL allemaal geholpen. Ben ik zo blij mee, want 9 van de 10 katten hier zijn dragers van de niesziekte, en het laatste nestje van onze Mamsie zijn er 2 van overleden. Jonge katjes zijn leuk, maar er zijn al zoveel katten!!! En al die katten, vooral bij boerderijen, kunnen niet de nodige zorgen krijgen die ze nodig hebben als ze ziek zijn. En juist ook door dat ongecontroleerd fokken van katten, is de overdacht van ziekten zo groot.

De buurman heeft na een tijdje hetzelfde voorbeeld als het goed is ook gevolgd. Helemaal super dus. Helaas zijn er nog teveel boerderijen hier ni de buurt waar nog teveel katten rondlopen....En dan heb ik nog zoiets van: Dat zijn boeren, en katten zonder baasjes... Maar helaas zie je ook nog zat ongecastreerde katers rondlopen in de woonwijken met een halsbandje en die dus gewoone en eigenaar hebben.... ERG Jammer!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:21

poes schreef:
Hoe mensen hun ongeholpen katten nog buiten durven laten snap ik dus echt niet, je laat je hengt toch ook niet op straat?

Precies, dat snap ik nou ook niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:30

Over het algemeen laten mensen hier in de buurt gewoon hun (ongecastreerd) katers lekker lopen, zij hebben er tenslotte geen last van Rolleyes . mijn poes zat binnen en is sinds kort gesteriliseerd omdat ze gelukkig nu naar buiten kan gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:29

lieveli; vaak hebben DA's speciale acties op dierendag Ja

Bij mijn DA kost castreren 22,50 en steriliseren 67,50, maar dat verschilt heel erg per DA. Onze DA heeft lage prijzen, die vindt dat DA kosten geen drempel moet zijn voor mensen met een lager inkomen. BV: de kat van mijn zus heeft vorige week zijn poot gebroken (gegrepen door een hond wrs), er zijn foto's gemaakt en kat heeft antibiotica (ontsteking door de beet), totaalprijs 35 euro incl. consult.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:37

Quellian schreef:
lieveli; vaak hebben DA's speciale acties op dierendag Ja

Bij mijn DA kost castreren 22,50 en steriliseren 67,50, maar dat verschilt heel erg per DA. Onze DA heeft lage prijzen, die vindt dat DA kosten geen drempel moet zijn voor mensen met een lager inkomen. BV: de kat van mijn zus heeft vorige week zijn poot gebroken (gegrepen door een hond wrs), er zijn foto's gemaakt en kat heeft antibiotica (ontsteking door de beet), totaalprijs 35 euro incl. consult.

No Cheer Dat was bij mij de prijs van het inslapen van mijn 4 dagen oude kitten...

Ga wrs met de poezels richting mijn tante, die is VA in Ede, en die kan het wel even doen. Ze castreerde onze katers ook altijd op de keukentafel

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:10

Waarom steriliseren?

Daarom:

[BB-ITP] Indringer in huis!!!
[BB] Poes gevonden te Gent, wrs zwanger...zucht...

Maar ook daarom:
Omdat in het asiel te Evergem men dagelijks het 'overschot' aan katten samen in een ton gooit, er chloroform bijkiept, ton dicht, dag erop ton weer open, lijken eruit, nieuwe poezels erin... Boos! Door inval van een oplettende opvang gelukkig nu gesloten.

Maar ook daarom:

Omdat mensen katjes van 4 weken oud in het Citdaelpark dumpen bij de bestaande zwerfpopulatie, die men heel hard probeert binnen de perken te houden.

Maar ook daarom:

Omdat in de opvang het stikt van de katten, de meesten jonger dan 3 maand, en meestal niet ouder dan een jaar. Zowat alle poezen zijn er mama of hebben al een nest gehad. Gelukkig worden ze daar geholpen.

Mensen open jullie ogen.

De ellende gaat door omdat iederee, maar een eind lekker aan zichzelf denkt en dan die stumper op straat zien en denken 'daar kan ik niks aan doen'

Boos!

Sommige mensen verdienen geen katten. Ook al denken ze het wel.