[HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Re: [HK] Vogelopvang onder de Regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 18:30

Ja, de laatste keer dat ik bij de vogelopvang was, toevallig 2 weken geleden met school zat alles echt bómvol, met kraaien/kauwen/egels en dan nog musjes, merels zelfs wat uilen.. Volgens mij hadden ze wel 40 mussen alleen al, dan nog alle kauwen/kraaien/ andere vogels...

Maar ach, wat je zegt we kunnen zo mooi samenwerken, het beestje weer goed op krachtten helpen en dan naar het bos (is dat een geschikte plaats om hem vrij te laten?) Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:54

Dat is een geschikte plaats als er meer kauwen zitten. Dat is met zo'n jonge vogel eigenlijk wel een voordeel. Hij zal namelijk op sleeptouw genomen worden door soortgenoten, maar dan moeten die soortgenoten er wel zijn. Daar zou ik dus wel even aandacht aan besteden als ik jou was...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:54

Oké, ik ga dit weekend even bekijken waar ik meer kauwtjes vind.. Bij mijn school vliegen er trouwens wel ontzettend veel, maar geen idee of dat wel zo geschikt is...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:55

Denk het niet, zeker niet nu hij redelijk "tam" al is.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:56

Dan is een gebied waar wat minder mensen komen, maar wel kauwen zitten wel beter geschikt denk ik...
Maar ja, dat moet wel te doen zijn voor je. Ik denk dat als je moet kiezen tussen een prachtig gebied of soortgenoten in een minder prachtig gebied, ik toch de voorkeur zou hebben voor soortgenoten.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:01

Ja, maar ik denk dat het niet slim is om hem vrij te laten bij mijn school, stel dat er eens stel kinderen is die denkt van goh, wat een tam vogeltje laten we hem vangen...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:07

Dat is zeker zo!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:44

Op dit moment loop ik mijn coschap kindergeneeskunde in het Rijnland Ziekenhuis. Er kwam uit een kast een door met van die baby-spuugdoekjes van katoen. Het izjn reclame doekjes voor voeding die hier niet meer gebruikt wodrt, dus ik mocht ze hebben.
Zulke mooie katoenen doeken komen erg goed uit met al het jonge grut dat we nu in de couveuze hebben zitten!!

Ik ga hier intern ook nog even informeren of ze ergens in de kelder nog een oud model couveuze hebben staan. Die kunnen we namelijk erg goed gebruiken!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:12

@ Nickeltje: ringen jullie de jonge vogels ook of niet?
Zoja, dan doe je het ws met knijpringen, waar halen jullie die vandaan?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:21

Nee, er is wetgeving die ons verbied wilde vogels te merken op welke manier dan ook.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:10

Goedemorgen trouwe fans en nieuwe fans!!
Weer een korte update.
Vandaag gaat er een groep van zo'n 20 merels/lijsters en spreeuwen los. Ik zal proberen er foto's van te maken, maar eerdere ervaringen leren ons dat daarop alleen maar wat vage zwart/bruine vlekken te zien zijn... Ik beloof dus niks!

Ik begin deze update met een niet wild dier, namelijk deze Witte Gans. Toen hij gebracht werd was het even heel hectisch vanwege veel andere dingen, dus we hebben hem aangepakt en in een hok gezet. Toen viel op dat hij erg mager was en niet goed op zijn poten zat. Toen we later meer tijd hadden voor een uitgebreidere inspectie bleek dat er visdraad om beide poten zat, heel erg strak tot in het vlees en zijn poten zaten daarmee aan elkaar gebonden. Echt heel zielig. We zijn een tjidje aan het peuteren geweest en daarna zijn zijn poten uitgebreid gemasseerd.
Het resultaat is goed. Hij heeft allebei zijn poten nog en is goed aan het aansterken...
Op deze foto's kun je de insnoeringen van het draad nog zien:
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430689
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430703
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430743
De hele gans:
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430757

In de couveuze:
Jonge tortelduifjes
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430774

Verschillende jonge zwaluwen
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430811
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430838

Buiten:
Kraai die al wel begonnen is met zelf een beetje vliegen, maar nog wel bijgevoerd moet worden.
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430848

In de opvang:
Merels
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430920
Vlaamse gaaien en kauwen
http://i283.photobucket.com/albums/kk30 ... 1213430935

Misschien straks dus foto's van ht loslaten van de merels/spreeuwen/lijsters.
Ik beloof echter niks!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:42

Al die kleine vogeltjes zijn toch zoo schattig Lovers

Gelukkig dat jullie die gans op tijd binnenkregen, anders had het beest wel hard afgezien denk ik..

Het opnieuw loslaten van de patiënten is zeker een fantastisch gevoel? Gooien jullie ze één voor één op of zetten jullie gewoon de kooi open, of?

edit: typfout

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 10:56

Loslaten is echt prachtig.
Hoe hangt van het dier af. Deze vogels zitten hier in onze Betuwe prima op hun plek, dus de ren waar ze in zitten gaat open en we raken ze niet meer aan.
Sommige zetten we echt in een uitgekozen natuurgebied uit...

millie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:06

Het is nog steeds leuk om de verhalen te lezen en de foto's te zien.
Misschien zien we je vanmiddag of morgen wel bij de Vlietlanden. Ik kom met Jetske mee, oefencross ponies zondag en vandaag kijken bij de Lpaarden

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:15

Ben er straks om dieren over te geven aan iemand.
Heb me zelf helaas af moeten melden...
Heb Bokt shirt aan, paars petje en er loopt een lange jongen bij me met donkere krullen...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:01

Hele mooie foto's hoor Nickeltje, wij hebben nog wat rondgespeurd, en ons vogeltje is naar een andere opvang gegaan, dit leek ons toch beter voor het diertje! Die zal binnenkort ook wel losgelaten worden denk ik zo. Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 22:38

Wat ik me daarstraks afvroeg, raak je nooit zo gehecht aan een bepaald beestje dat je moeite hebt ze terug de "grote boze wereld" in te sturen?

Ik heb daarnet m'n muisje vrijgelaten, vond het toch een beetje erg (al is het maar een muisje) want bij mij zat hij natuurlijk wel veilig en beschermd. Maargoed, buiten zit hij wel beter waarschijnlijk Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 13:59

S_N, soms wel, maar als ze dan wegvliegen het grote leven in, is dat ook wel weer een soort beloning...

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 18:56

Ik volg dit topic nu al een tijdje, zeer interessant en leerzaam. Echt geweldig dat jullie dit allemaal doen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:50

Dankjewel Manou!!

Mochten er mensen geinteresseerd zijn:
Het nieuwe blaadje is weer klaar met allerlei leuke wetenswaardgiheden over onze opvang.
Wil je het hebben? Pm je adres dan even...

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:11

nickeltje: ik heb je gepb't.
het gaat over een klein mereltje wat ik gisteren heb gevonden. hij zat midden op de (drukke) weg, en verderop lag een dode merel(moeder of vader?) verder lag daar ook nog een half dood mereltje(hebben we de kop omgedraaid hij was egt heel slecht aantoe, sorry hoor maar dan laat ik hem niet lijden)
hij heeft een paar veertjes maar vooral nog dons.
wat kan ik hem voeren? hij heeft water gehad en wormpjes.
kan ik hem thuis opvoeden?? (ben hele dagen thuis, ga alleen weg om boodschappen etc. te halen) of is ie ergens anders beter af?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 07:55

Goedemorgen,
Het makkelijkste is als je hem naar een opvang kunt krijgen. Daar hebben ze grote rennen waar hij straks ook kan leren uitvliegen.
Tot dan is het belangrijk dat je hem aan het eten houdt. Ik hoop dat hij zijn bekje open doet als je hem aanraakt of als hij je ziet?

Heb je een kat? Dan zijn kattenvlees stukjes namelijk een prima optie voor tijdelijk.
Anders:
kook een ei, prak een beschuitje en prak dit door het ei met een beetje water er doorheen. Nu is het een beetje plakkerig en kun je er bolletjes van draaien. Doe zo'n bolletje aan een sate prikker en stop het hiermee in zijn snaveltje. Als het goed is doet hij dit voor je open, anders moet het het de eerste paar keer open maken. Als hij het idee snapt, zal het wel zelf gaan happen.

Heb je enig idee hoe oud hij is?
Hij moet namelijk elk half uur tot elk uur een hapje hebben. En als hij meer hapjes in één keer wil, dan mag dit natuurlijk ook.
Ga alsjeblieft niet prutsen met lepeltjes water enzo, er is grote kans dat hij zich verslikt!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 00:13

Nickeltje is het bij jullie nu ook een drukte van jonge kraaien/kauwen/eksters en vlaamse gaaien?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:34

Ja enorm!
We hebben er tot nu toe meer dan 50 gehad...
Bij die vogels voel ik me altijd wel een beetje dubbel. Het zijn zulke rotzakken in de natuur en ze verpesten zo veel ander leven, maar ja aan de andere kant kun je ze ook niet dood laten gaan als ze als jonge vogel bij ons binnen komen...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:50

nou wij zitten hier al dik over de 150 kraaien en kauwen enz
Mensen pikken ze allemaal van straat af omdat ze nog niet kunnen vliegen tja bij veel vogels zo die moeten uitvliegen en dan heb je weer de katten die het grootste probleem vormen maar niemand die zijn katten wil binnenhouden hoe frustrerend is het ook..