De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: De gevolgen van 'de kat hoort lekker los buiten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:52

Een kat, als je er niet mee gaat fokken, moet je in mijn ogen zsm laten castreren of steriliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:52

IKbenEllen schreef:
Mindim schreef:
Daarom moet je een kater ook laten castreren voordat hij uberhaupt gaat sproeien, dan doen ze het na hun castratie ook niet.

Klopt, niet, die van mij zijn met 1 jaar gecastreerd, en met 12 jaar begonnen met sproeien (na verhuizing).

Laat ik dan zeggen in 95% van de gevallen gaat de kater dan niet sproeien, uitzonderingen daar gelaten. Zo beter Knipoog . Het kan zijn dat de verhuizing er mee te maken heeft, nieuw territorium af te zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:53

Eileen: En waar ze net zoveel recht hebben op het leven op straat! Het verdrinken/levend begraven/doodslaan/weggooien in beerput/langs de weg in een doos achterlaten van hun jongen! Waar ze recht hebben op vlooien en teken en ziektes! Waar ze het recht hebben om dat alles te delen met de huiskatten!

Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:55

Nou volgens mij komt de huiskat in zijn hoedanigheid niet eens in de wilde natuur voor.
Geef je ze ook levend voer om achter aan te jagen, wel zo natuurlijk Haha!

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:56

Apple schreef:
Een kat, als je er niet mee gaat fokken, moet je in mijn ogen zsm laten castreren of steriliseren.

Ben ik het volledig met je eens!
Wij hebben thuis ook 2 raskatten lopen, die komen dan wel niet buiten, maar onze kater is al geholpen en onze poes word op 3 april geholpen gewoon puur omdat we geen nestjes (meer) willen.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:59

Maanling schreef:
Oh, dus jij ben wel de poster van dat bericht? fout gelezen dan. In dat geval slaat mijn reaktie dus WEL op jou.

Jij rijdt zeker ook alleen maar op merries en hengsten dan. Aangezien een ruin ook wederrechtelijk van zijn organen is ontdaan Rolleyes

Dat zeg en bedoel ik niet, ik rij inderdaad toevallig op dit moment op 3 verschillende merries en een hele tijd op een hengst, maar dat is gewoon toeval.
Ik bedoel meer te zeggen dat het niet altijd vanzelf sprekend hoeft te zijn dat meteen maar z'n ballen eraf moeten. Wij hebben ook een echte kater, doet niks in huis, iedereen in de buurt ken hem en we hebben er nog nooit last mee gehad.

En met paarden is het wel heel anders, daar rijd je op en het is dus ook voor de veiligheid voor jou maar ook voor je paard soms beter om hem te helpen, maar ook niet altijd natuurlijk!
Op je kat ga je niet zitten...teminste...dat hoop ik voor hem :p

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:06

Mindim schreef:
Laat ik dan zeggen in 95% van de gevallen gaat de kater dan niet sproeien, uitzonderingen daar gelaten. Zo beter Knipoog . Het kan zijn dat de verhuizing er mee te maken heeft, nieuw territorium af te zetten.

Tuurlijk had de verhuizing ermee te maken. Maar zo verandert er voor elke kat wel iets in z'n leven, geloof niet dat die van mij uitzonderingen zijn. Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:08

Eileen: ik kan niet geloven dat jouw kater nog nooit een poes heeft zwanger gemaakt dan... Tenzij je buren tenminste nog wat verantwoordelijkheid hebben.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:10

Wil je zeggen dat wij geen verantwoordelijkheid hebben als we onze kat niet laten helpen dan? dankje! Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:12

uh, nou ik durf dat wel te zeggen ja. In ieder geval vwb de kattenpopulatie neem je dan bepaald geen verantwoordelijkheid.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:12

Als hij los buiten loopt? Dan wil ik dat inderdaad zeggen. Graag gedaan Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:14

Malkesta schreef:
Ik heb onze kater laten casteren om zulke situaties te voorkomen, hij blijft mooi bij huis en het kost maar 45 euro. Kleine moeite groot plezier Haha! Laat ik er bij vertellen dat ik helemaal in de sterss was toen hij 2 dagen weg was, hij kwam donderdag thuis en vrijdag zat hij bij de dierenarts. ROFL Operatie was wat riskanter want hij heeft een hartkwaal maar toch laten helpen en gelijk gechipt.

Feitenlijk is het maar een relatief klein bedrag maar je moet het geld wel hebben natuurlijk.
Onze dierenarts zit bij een speciale stichting aangesloten. Castraatje heet deze stichting en is speciaal in het leven geroepen om minima de kans te geven een kat te kunnen hebben en toch hun verantwoording te kunnen nemen. Ook zwerfkatten die in een straat worden gedoogd kunnen via deze stichting worden aangeboden. Er zullen ongetwijfeld meer DA's zijn die bij soortgelijke stichtingen zijn aangesloten dus ik vind geen geld niet bij voorbaat een reden om je huisdier niet te kunnen verzorgen zoals toch enigszins gewenst is.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:15

Hmm...dat is dan duidelijk jouw mening.
Ik vind dat je niet over alle beesten kan oordelen, je kent ze niet, dus trek dan niet de conclusie dat bij alle katten de ballen eraf moeten.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:18

EileenP schreef:
Ik vind dat je niet over alle beesten kan oordelen, je kent ze niet, dus trek dan niet de conclusie dat bij alle katten de ballen eraf moeten.

Theorietje he, als nou de buuf met een nestje of zwangere poes aan de deur staat en zegt dat het van jouw kater is, wat doe je dan?

poes

Als 45 euro een onmogelijk bedrag is, hoe hard het ook is, hoor je geen dier te hebben imo. Dat je niet bereid bent om 1000 euro uit te geven aan een eventuele operatie ok, maar als je niet eens 45 euro hebt, mag er echt niks fout gaan met je dier... Dan heb je vast ook niet het geld om op tijd te ontwormen, ontvlooien, goed voer te kopen, ... Ik vind niet dat je dieren moet verwennen of het duurste moet kopen, zeker niet, maar je moet er mee rekening houden dat het af en toe gewoon even geld kost. Zeker een castratie: daarvan weet je voor je een kat in huis haalt dat je dat gaat doen, dus kun je perfect incalculeren dat je dat geld nodig zult hebben...

poes

EileenP schreef:

Ik oordeel niet over de verantwoordelijkheid van je kat Knipoog

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:19

En al zou onze kat wel een poes gedekt hebben, waar de eigenaar het niet mee eens zou zijn. Zouden wij zeker (mee)betalen aan een onderzoek of iets.
Daarna zouden we hem ook wel laten casteren hoor.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:19

Er is van de week een tang uit de Romeinse tijd gevonden die als doel had: castreren van paarden. Dus we kunnen concluderen dat zelfs in die tijd dieren al werden gecastreerd uit praktisch oogpunt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:20

En zou jij persoonlijk ook de jonge katjes enten, ontvlooien, etc. en er een huisje voor zoeken en ze eventueel in huis nemen?

Enneee... dan kan het plots wel? Je wilt gewoon eerst even afwachten of zijn ballen het wel doen?

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:20

MarcoBorsato schreef:
Mijn tante heeft ook eens zoiets gehad, die heeft bij de kater toen een bandje omgedaan met een adreskokertje eraan waarop stond: Ik wil gecastreerd worden.

Echt idioot als mensen hun kater niet laten helpen, volgens mij worden ze ook heel uithuizig van die balletjes en ze gaan toch sproeien?

Sproeien hoeft niet persee..

Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat je kat geholpen moet zijn als die buiten loopt.
Maar anderszijds zou ik mijn dure raskatten niet los buiten laten. En helemaal niet als je die niet gestereliseerd hebt...
Je kan tegenwoordig ook een leuke ren voor je poes kopen...

Mijn zus heeft ook een raskat die wil ze ook niet buiten hebben, daar komt dus straks gewoon een ren voor, beetje leuk inrichten en klaar geen gedonder meer met andere katten erbij...

Vind het beetje van beide fout...

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:23

IKbenEllen schreef:
EileenP schreef:

Theorietje he, als nou de buuf met een nestje of zwangere poes aan de deur staat en zegt dat het van jouw kater is, wat doe je dan?

Dan zouden wij het op de eerst plek vervelend vinden als zij het niet had gewilt, maar daar wel maatregelen voor gaan nemen. Vind gewoon dat het niet de eerst reactie van mensen moet zijn om een kat te laten helpen. En nee, ik vind ook niet dat je eerst moet zien wat er gebeurt en dan maatregelen moet nemen, maar als je er nooit problemen mee hebt hoeft het toch niet?

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:24

poes schreef:
En zou jij persoonlijk ook de jonge katjes enten, ontvlooien, etc. en er een huisje voor zoeken en ze eventueel in huis nemen?

Enneee... dan kan het plots wel? Je wilt gewoon eerst even afwachten of zijn ballen het wel doen?

Ja, dat zou ik zeker doen!

En ja, dan wel, want dan heb je er last van! Dat had ik wel verwacht en ik zag hem aankomen, maar er is dan toch verder niks aan de hand? de kat word dan wel geholpen als het het geval zou zijn
Laatst bijgewerkt door EileenP op 20-03-08 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:26

Maar van de TS weten we op zijn minst al zeker dat die toch IETS ondernomen had, ook al werkte het niet voldoende. Het kan zijn dat de eigenaren van de kater iets ondernomen hebben (geprobeerd om kat binnen te houden) maar dat zijn we niet zeker. Maar ik denk zeker dat het voor de TS idd zaak is om de tuin beter af te zetten, want ik vrees dat er altijd wel ongeholpen katers zullen rondlopen.

Eileen: en wat als jouw kater zwerfpoezen bevrucht? Daar al eens aan gedacht? Heb je er een idee van hoeveel mensen zich inzetten om die dutsen te vangen, een huis voor te zoeken of ze op zijn minst nog een waardige dood te geven als ze ziek zijn?
Het punt blijft: JOUW kat loopt los rond, wrs heeft hij al katten bevrucht zonder dat je het weet, en tenzij alle katteneigenaars rond jou verstandig zijn komen er nestjes van. Het was perfect te voorkomen, maar ach... op een katje meer of minder komt het allang niet meer aan he... Vertel jij dat maar tegen de asielkatten/zieke zwerfkatten/vermoorde kittens Lips are sealed

Zolang jijzelf er momenteel maar geen last van hebt Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:27

Dat is lekker dan, want jij hebt er geen last van. Anderen wel. Denk je nu echt dat mensen weten dat hun kat drachtig is van jouw kater? Neem toch je verantwoording!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:30

EileenP schreef:
maar als je er nooit problemen mee hebt hoeft het toch niet?

Even een zijstraatje: wij hebben een vijver, de kat laat geen briefje achter dat hij de vijver leegevist heeft hoor Knipoog
Dus iemand aanspreken (ook bij ongewenste zwangerschap) is vaak niet eens mogelijk.
Hoe weet jij zo zeker dat jouw kat nooit gedekt heeft?