Hier word meteen elke broodfokker uitgemaakt als martelaar en dierenbeul (niet letterlijk maar vis het zelf maar tussen de regeltjes uit) maar dat is natuurlijk ook de grootste onzin die er bestaat, wees eerlijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pascha7 schreef:oke wat is je nummer dan krijg jij die zieke dieren
boel sh it want de da heb zelf gezegt dat het geen pijnlijke dood is en het erg snel gaat omdat ze eerst gaan slapen door de kouw en dan gewoon invrieze
Ashkerlon schreef:pascha7 schreef:oke wat is je nummer dan krijg jij die zieke dieren
boel sh it want de da heb zelf gezegt dat het geen pijnlijke dood is en het erg snel gaat omdat ze eerst gaan slapen door de kouw en dan gewoon invrieze
Als het geen pijnlijke dood is, en zo snel gaat... waarom is het dan een verboden techniek in proefdierlabo's? (en dat is nu niet bepaald een plaats waar dieren een pijn-vrij leven hebben...)
Omdat ze er geen diepvriezers hebben? of omdat het inderdaad een inhumane manier is om een dier om zeep te helpen?
En die dierenarts... als jij een dier naar hem brengt om te euthanaseren... steekt hij het dier dan in de diepvries?
Ashkerlon schreef:pascha7 schreef:oke wat is je nummer dan krijg jij die zieke dieren
Als het geen pijnlijke dood is, en zo snel gaat... waarom is het dan een verboden techniek in proefdierlabo's? (en dat is nu niet bepaald een plaats waar dieren een pijn-vrij leven hebben...)
Omdat ze er geen diepvriezers hebben? of omdat het inderdaad een inhumane manier is om een dier om zeep te helpen?
En die dierenarts... als jij een dier naar hem brengt om te euthanaseren... steekt hij het dier dan in de diepvries?
BrittKitt schreef:Waarom worden mijn posts genegeerd
Dacht niet dat er ontzettende onzin in stond
roest schreef:Tuurlijk niet, de eigenaar wil er bij blijven en kan hem dan niet zien
BrittKitt schreef:Waarom worden mijn posts genegeerd
BellyBel schreef:BrittKitt schreef:Waarom worden mijn posts genegeerd
Ik negeer het nietWil er op een rustiger tijdstip op in gaan
Loesje88 schreef:om nog even in te gaan op het ratten-als-slangen voer van pagina 7 dacht ik.. dit is nu eenmaal natuur. als mensen alleen maar dode dieren aan hun slang voeren worden slangen lui. net als iedereen die een huisdier houdt willen ook slangen-eigenaren dat hun dieren goed verzorgt zijn en niets te kort komen (correct me if i'm wrong...) kortom het kan wel zielig klinken.. maar hé .. dat is nu eenmaal de natuur..
BellyBel schreef:Loesje88: gelijk heb je! Jammer dat dit toppic uit de hand gelopen is, ik wou alleen maar informatie geven!!
BellyBel schreef:Hallo,
Ik wil hier even een stukje neerzetten over de aanschaf van een ratje.
Ik wil wel even duidelijk vertellen dat ik de broodfokkers niet over één kam wil scheren! Dit kan namelijk niet.
De meeste mensen kopen ratjes in dierenwinkels (dw's) of tuincentra's (tc's). Dit is niet bepaald de meest geschikte plek, als ik het voor de meeste wel de meest voor de hand liggende plek. Het is namelijk zo dat wanneer jij een ratje bij een dw of tc koopt je de broodfok steunt. De broodfok fokt voornamelijk op kleur en bouw, en niet op karakter en gezondheid. Zo heb je vaak veel ratjes die op vroegere leeftijd al een tumor o.i.d. krijgt. Dat is natuurlijk niet leuk.
Maar wat is dat nou, die broodfok?
Dat zijn fokkers die een heleboel ratjes hebben, en het fokken levert hun dus brood op de plank. Kortom: Ze leven er van. Broodfokkers hebben vaak 6 tot 15, of meer(!) nestjes tegelijk. En ze letten voornamelijk op kleur en bouw. Ze kunnen ook onmogelijk in de gaten houden of er in een lijn ziektes zoals tumoren en abces veel voorkomen. En daarbij kunnen ze al die rittens(jonge ratjes) die ze per week fokken nooit alle liefde en aandacht geven die ze nodig hebben. Gevolg, de rittens zijn minder tam. Ook zitten ze vaak in veel te kleine kooien.
De rittens worden verkocht aan dw's en tc's en daar zitten ze vaak in veel te kleine bakken, met een vaak verkeerde ondergrond. Ook wil het nog wel is voorkomen dat mannetjes en vrouwtjes bij elkaar in komen, ookal zijn er apparte bakken voor mannetjes en vrouwtjes. De rittens komen nauwelijks uit de veel te kleine bakken, en krijgen vaak nog minder aandacht dan dat ze nodig hebben. En het gevolg is dan: Ze worden totaal niet tam.
Kortom: Ratjes uit de broodfok zijn meestal niet tam, bijten dus sneller. In de lijn waaruit zo'n ratje is gefokt kunnen allerlei ziekte's zitten, waardoor je ratje op vroegere leeftijd al kan overlijden. Of op vroegere leeftijd allemaal nare ziekte's krijgt en wat je waarschijnlijk een torenhoge DA rekening opleverd.
Rattery's wat doen die? En waar vind je ze?
Rattery's fokken ook ratjes, maar vergeleken met broodfokkers héél weinig. Ze fokken maar iets van 1 tot 4/6 nestjes per jaar. Waardoor ze de rittens alle aandacht en verzorging kunnen geven die ze nodig hebben. Ook worden de rittens hierdoor erg tam, wat een gezellig en leuk huisdier opleverd!
Rattery's willen graag weten hoe bepaalde lijnen gaan, en willen daarom op de hoogte gehouden worden van de gezondheid van de ratjes. Ze fokken op gezondheid en karakter en als er in een lijn te veel nare ziekte's en ,,niet leuke'' karakters zitten wordt de lijn afgekeurd en niet meer mee door gefokt. Dan heb je dus met een rattery ratje minder kans dat je ratje op vroegere leeftijd nare ziekte's krijgt wat je dus waarschijnlijk een minder hoge da rekening opleverd. Omdat ze ook veel meer tam zijn dan een broodfok ratje zijn ze ook véél leuker als huisdier!
Rattery's kun je snel en gemakkelijk vinden. Ga is op google zoeken naar Rattery's. Er is er vast wel eentje bij jou in de buurt!
Rattenopvang's vangen ratjes op die bv. gedumpd zijn. De meeste ratjes daar zitten met vol smart te wachten op een nieuw baasje. Vooral als je een wat ouder ratje zoekt zijn rattenopvang's héél geschikt. Ook verdienen de ratjes die daar zitten een nieuw huisje, ze hebben al zoveel elende meegemaakt!
Rattenopvang's kun je ook snel en gemakkelijk vinden. Op google kun je zo zoeken op Ratten Opvang of Ratten Opvangcentra en dan kom je er vast wel eentje tegen bij jou in de buurt!
Ik hoop dat er nu meer mensen bewust zijn dat wanneer je een ratje uit de dw of tc koopt je de broodfok steunt, en dit niet de meest leuke fokkers zijn.
En onthoud:
Al kan zo'n dw/tc ratje nog zo mooi en schattig zijn, ze zijn meestal niet bepaald de meest geschikte rat. En waarom die ratjes uit dw's en tc's vaak mooier en schatiger zijn dan de ratjes uit rattery's komt omdat de broodfokkers fokken op de bouw en kleur! En rattery's op karakter en gezondheid!
Voor meer informatie kan je opzoek gaan naar verschillende fora, een bekende is: Tamme Ratten.nl
Groetjes,
BellyBel
Michelle77 schreef:Hallo allemaal! Interessant topic hier.
In mijn profiel staat ook nog een heel stuk over de aanschaf van ratjes, overgenomen van Janine, van Rattery Ratstail.
Ik heb zelf nooit uit een DW ratjes gehaald, maar bij verschillende rattery's en opvangcentra. Op dit moment heb ik 4 mannen die bij bovengenoemde rattery Ruby vandaan komen. Ook ken ik Lamintha nog wel, weet niet of je mij nog kent? Zat ook op ratten.nl en heeeel soms op tammeratten.nl. Ben toen nog eens bij een meeting bij Kalinka geweest met mn grote man Thor.
Ik wil alleen even reageren, weet niet of dat gezegd is, maar het kopen van een ratje bij een rattery wil niet zeggen dat die per definitie ouder wordt en gezonder blijft dan een DW ratje. Er wordt met meer verantwoording gefokt en VOORAL ook onder veeeeeeel diervriendelijkere omstandigheden, dat zijn voornamelijk de redenen om niet bij een dw te kopen.
BrittKitt schreef:Oh daarnaast wou ik nog melden, je hebt broodfokkers en je hebt broodfokkers
Hier word meteen elke broodfokker uitgemaakt als martelaar en dierenbeul (niet letterlijk maar vis het zelf maar tussen de regeltjes uit) maar dat is natuurlijk ook de grootste onzin die er bestaat, wees eerlijk
Mariska_28 schreef:Nu dus maar weer ontopic:
1. Waarom zouden alle ratten bij een tuincentrum of dierenwinkel slecht zijn (want dat suggereerd de topictitel).
2. En waarom zouden broodfokkers slecht voor hun ratten zijn? Is het steeds hebben van nesten bewezen slecht voor ratten?