Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Wuis schreef:Als je het mij vraagt, is het tijd voor een discussie over hoe er wordt gewerkt bij verschillende dierenartspraktijken.
Uit betrouwbare bron (van meerdere bevriende dierenartsen) heb ik diverse schokkende verhalen gehoord.
Veel dierenartspraktijken kijken tegenwoordig niet meer naar wat het beste is voor het dier, maar wat het meeste geld in het laatje brengt, heb ik mij laten vertellen.
Dierenarts A ging solliciteren bij een praktijk en kreeg een soort casus voorgelegd. Wat hij zou doen als een hond in de diarree was. Hij antwoordde dat hij zou vragen hoe lang de hond dit al had. Goed, de hond had dit dus sinds een halve dag.
Hij zou adviseren om lichtverteerbaar eten te geven en het verder even aan te kijken om te kijken of het lichaam zichzelf weer zou herstellen.
Dit advies aan de klanten werd niet gewenst. Kwam er iemand met zo'n dier dan moest die weer weggaan met minimaal één injectie/ een hand vol medicijnen o.i.d.
Deze dierenarts heeft in dit sollicitatiegesprek aangegeven dat hij niet op zo'n commerciele manier met dieren om wilde gaan en besloot de baan af te wijzen.
Een andere praktijk heeft een meningsverschil met een dierenopvang waar ze mee samenwerken en adviseerd vervolgens in een geval van een kerngezond dier, om het te laten inslapen of een operatie van zo'n 800 euro te laten uitvoeren omdat het dier een tumor in de lever of nieren (weet niet meer precies wat het was) had.
Ze hadden niet eens bloed getest, en het dier was verder niet eens onderzocht! Had alleen eventjes op tafel gestaan.
Maar nee hoor het dier had een grote tumor, dit slechts gebaseerd op het feit dat de hartfrequentie nogal hoog was (vind je het gek, in een stress situatie).
Maargoed zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook toen ik laatst zelf bij een dierenartspraktijk was is mijn mond opengevallen van verbazing.
Dat dit kán! Dit mag toch niet gebeuren?! Dieren worden de dupe omdat een of andere stomme praktijk ruzie heeft, of gewoonweg omdat ze zo veel mogelijk geld willen verdienen.
Gelukkig heb ik nu een dierenarts gevonden waar ik wél volledig achtersta, want dit vind ik werkelijk waar niet normaal.
Wuis schreef:Ja Effy ik snap dat werkelijkwaar niet, het is alsof de mensen tegenwoordig voor dierenarts gaan studeren omdat het misschien leuk verdienen is (denk ik, ik weet het niet?), maar de mensen met een écht hart voor dieren zijn in dat circuit ver te zoeken.Die werken vaak voor een schamel loontje voor de dieren, of vrijwillig (en daar ben ik zelf ook een voorbeeld van).
Lowara schreef:das nog niets, studenten haalde een grapje uit met een privekat die gewoon ter observatie was. kat was de volgende dag morsdood door hun 'grap"
MarianneR schreef:Wuis schreef:Als je het mij vraagt, is het tijd voor een discussie over hoe er wordt gewerkt bij verschillende dierenartspraktijken.
Uit betrouwbare bron (van meerdere bevriende dierenartsen) heb ik diverse schokkende verhalen gehoord.
Veel dierenartspraktijken kijken tegenwoordig niet meer naar wat het beste is voor het dier, maar wat het meeste geld in het laatje brengt, heb ik mij laten vertellen.
Dierenarts A ging solliciteren bij een praktijk en kreeg een soort casus voorgelegd. Wat hij zou doen als een hond in de diarree was. Hij antwoordde dat hij zou vragen hoe lang de hond dit al had. Goed, de hond had dit dus sinds een halve dag.
Hij zou adviseren om lichtverteerbaar eten te geven en het verder even aan te kijken om te kijken of het lichaam zichzelf weer zou herstellen.
Dit advies aan de klanten werd niet gewenst. Kwam er iemand met zo'n dier dan moest die weer weggaan met minimaal één injectie/ een hand vol medicijnen o.i.d.
Deze dierenarts heeft in dit sollicitatiegesprek aangegeven dat hij niet op zo'n commerciele manier met dieren om wilde gaan en besloot de baan af te wijzen.
Een andere praktijk heeft een meningsverschil met een dierenopvang waar ze mee samenwerken en adviseerd vervolgens in een geval van een kerngezond dier, om het te laten inslapen of een operatie van zo'n 800 euro te laten uitvoeren omdat het dier een tumor in de lever of nieren (weet niet meer precies wat het was) had.
Ze hadden niet eens bloed getest, en het dier was verder niet eens onderzocht! Had alleen eventjes op tafel gestaan.
Maar nee hoor het dier had een grote tumor, dit slechts gebaseerd op het feit dat de hartfrequentie nogal hoog was (vind je het gek, in een stress situatie).
Maargoed zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook toen ik laatst zelf bij een dierenartspraktijk was is mijn mond opengevallen van verbazing.
Dat dit kán! Dit mag toch niet gebeuren?! Dieren worden de dupe omdat een of andere stomme praktijk ruzie heeft, of gewoonweg omdat ze zo veel mogelijk geld willen verdienen.
Gelukkig heb ik nu een dierenarts gevonden waar ik wél volledig achtersta, want dit vind ik werkelijk waar niet normaal.
En daarom studeren mensen minimaal 6 jaar
Om lekker rijk te worden van andermans ellende
Want dat vinden wij leuk
Wuis schreef:Ja Effy ik snap dat werkelijkwaar niet, het is alsof de mensen tegenwoordig voor dierenarts gaan studeren omdat het misschien leuk verdienen is (denk ik, ik weet het niet?), maar de mensen met een écht hart voor dieren zijn in dat circuit ver te zoeken.Die werken vaak voor een schamel loontje voor de dieren, of vrijwillig (en daar ben ik zelf ook een voorbeeld van).
En zal ik nog eens een geheimpje verklappen....
dierenartsen verdienen echt niet zo veel als mensen denken...
En wat betreft het vetgedrukte gedeelte:
Daar ga ik niet eens op reageren. Maar bedenk het volgende eens en trek dan je conclusie...
Voor diergeneeskunde is een loting. Kans dat je het er tussenkomt is niet groot. Dat is al afknapper nr 1 want je hoort pas in juli (soms augustus) of je erbij zit of niet. Laatste momentje dus, weinig tijd om je op iets anders voor te bereiden mocht je uitgeloot worden (of andersom, als je ingeloot wordt en al vanalles hebt geregeld)\
Wil je toch nog steeds dgk studeren, ook al ben je uitgeloot (bijv tot 3x toe) dan kan je uitwijken naar België. Ander land met andere manieren, studeren gaat er heel anders.
Studie is zeker niet makkelijk, kost minimaal 6 jaar (als alles meezit)
En dan, na al die jaren.... verdien je een bedrag dat niet in verhouding staat tot de 6-jarige academische opleiding die je hebt gedaan.
Maar nee hoor, alle dierenartsen (VOORAL de jongere) doen het voor de centen
Want als je ècht van dieren houdt ga je wel vrijwilligerswerk doen.
Ja, ik voel me aangesproken ja. Omdat ik echt keihard heb moeten knokken om uberhaupt deze opelding te mogen doen, en nu nog moet ik er keihard voor werken want je bent e rpas als je dat papiertje in je handen ehbt. Het komt je echt niet aangewaaid en zonder motivatie kom je er niet. En dan is het op zijn zachts gezegd HEEL ERG VERVELEND als je als een harteloze geldwolf wordt afgeschilderd. Beetje jammer. Want zonder die 'geldwolven' waren er een behoorlijk aantal dierbare huisdieren van jullie niet meer geweest.
MarianneR schreef:Lowara schreef:das nog niets, studenten haalde een grapje uit met een privekat die gewoon ter observatie was. kat was de volgende dag morsdood door hun 'grap"
Ik kan je verzekeren dat 99% van de studenten dit soort grappen NIET leuk vinden.
katiavl schreef:Mijn lerares van patho vroeger. Verdiende lekker zes euro per dag onder een andere da.
maar goed we doen het voor het geld
Wuis schreef:Vreemd dat er steeds maar gehamerd wordt op het geld, terwijl maar door zeer weinig mensen wordt gereageerd op de vraag of ze het normaal vinden, de manier waarop de 'beruchte' DA's hier handelen.![]()
Lowara schreef:MarianneR schreef:Ik kan je verzekeren dat 99% van de studenten dit soort grappen NIET leuk vinden.
nou, in Belgie begeurt dit regelmatig, de 6de jaars halen dan altijd minimaal 1 grap per jaar op de praktijk uit, en het doel is om dat zo orgineel mogelijk te doen.helaas was het dit jaar zo orgineel dat het die kat vermoorde
en hoewel ze naar het tuchtcollege ( ? niet zeker of het zo heet daar) van de school moesten, was het onder bijna alle studenten wel de grap van de dag
bakstertje schreef:Voor degene de niet te vraden zijn of het te duur vinden.
Gaan jullie toch niet naar de DA, denk niet dat jullie het zonder DA kunnen.