goed hondenvoer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Re: goed hondenvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 23:51

Mijn vorige dierenarts zei altijd dat mijn honden van vers vlees ziek worden Haha!
En daarna probeerde ze mij altijd op een brok te zetten die ze verkocht Rolleyes

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:07

brenda21 schreef:
Mijn vorige dierenarts zei altijd dat mijn honden van vers vlees ziek worden Haha!
En daarna probeerde ze mij altijd op een brok te zetten die ze verkocht Rolleyes

Yep, dierenartsen zijn geen voedingsdeskundigen net zo goed als dat dokters dat niet zijn...
Wat mij ook opvalt is dat alle d.a. een ander merk brok adviseren, of ze erdoor gesponserd worden Clown

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:11

Ik heb niet alles gelezen maar ik wil toch even reageren met het antwoord van een voedingsdeskundige toen ik hem een soortgelijke vraag stelde.
Deze man vertelde mij dat alle dierenvoeding die tegenwoordig in Nederland verkocht wordt in principe goed dierenvoer is. In alle voeders zitten alle voedingsstoffen die je hond nodig heeft. Duurdere merken zijn constanter, wat inhoud dat de ingredienten altijd van hetzelde stukje koe of zelfde stukje kip komen (wel steeds van een ander beest natuurlijk Knipoog
Goedkopere merken gebruiken maar net waar ze op dat moment het goedkoopste aan kunnen komen.
Hij zei het is vaak gewoon zoeken naar het merk waar jouw hond het het beste op doet, en dat kan bij de ene hond eukanuba zijn en bij de andere kenners.
Blikvoer is volgens hem gewoon duur water en vers vlees (barf) is goed mits je zelf heel goed weet waar je mee bezig bent.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:13

Versvlees is GEEN Barf.... Versvlees is een compleet voer waar alles inzit (denk aan Carnibest, BIBI, AHV, zelfs Rodi), Barf is idd alles zelf samenstellen en dus moeilijker maar haal die dingen niet door elkaar want het is zeker niet hetzelfde

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 02:16

cloris schreef:
Versvlees is GEEN Barf.... Versvlees is een compleet voer waar alles inzit (denk aan Carnibest, BIBI, AHV, zelfs Rodi), Barf is idd alles zelf samenstellen en dus moeilijker maar haal die dingen niet door elkaar want het is zeker niet hetzelfde

Onder versvlees versta ik KVV en zelf samenstellen, dus het ligt er volgens mij maar net aan wat je er onder verstaat.
Als aan mij gevraagd wordt wat ik mijn honden voer, dan zeg ik dat ik mijn honden vers voer.
En dat is KVV en zelf samen stellen.

Enne zelf samen stellen is helemaal niet moeilijk als je het eenmaal doorhebt, je moet je er van te voren gewoon goed in verdiepen.
Durf je het toch niet aan, is er dus KVV.
Zelfde principe als brok, kant en klaar voor eigenaar en hond (of kat), hoef je niks aan toe te voegen, alleen totaal anders van samenstelling.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:58

Chrystal-gek schreef:
cloris schreef:

Onder versvlees versta ik KVV en zelf samenstellen, dus het ligt er volgens mij maar net aan wat je er onder verstaat.
Als aan mij gevraagd wordt wat ik mijn honden voer, dan zeg ik dat ik mijn honden vers voer.
En dat is KVV en zelf samen stellen.

Enne zelf samen stellen is helemaal niet moeilijk als je het eenmaal doorhebt, je moet je er van te voren gewoon goed in verdiepen.
Durf je het toch niet aan, is er dus KVV.
Zelfde principe als brok, kant en klaar voor eigenaar en hond (of kat), hoef je niks aan toe te voegen, alleen totaal anders van samenstelling.

Kan maar zoals het in de reactie stond waar ik op reageerde werd het anders gesteld vandaar!

buzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:44

Met vers vlees bedoel ik rauw vlees wat je zelf bij de slager haalt. Rodi enzo is toch diepvriesvlees, of heb ik het verkeerd??

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:57

buzz schreef:
Met vers vlees bedoel ik rauw vlees wat je zelf bij de slager haalt. Rodi enzo is toch diepvriesvlees, of heb ik het verkeerd??

en diepvries is niet vers?

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:58

buzz schreef:

Ja beetje wel, KVV (Kompleet Vers Vlees) is meestal bevroren want hoe wil je het anders goed houden? maar is de "makkelijke " variant van het vers voeren van je hond/kat. Alles zit er al in dus je hoeft ook niet bang te zijn dat het niet compleet genoeg is.

Wat je rauw bij de slager en of het slachthuis haalt gebruik je vaak bij het zelf samenstellen van het voer en ook dat gooi je vaak gewoon in de vriezer Knipoog het invriezen maakt het niet slechter hoor.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:42

hoi hoi ik had ff een vraagje weet iemand waar ik de 18 kilo eukanuba kan krijgen? overal is het maar 15 kilo.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:15

Als particulier denk ik nergens, alleen fokkers of pensions kunnen zulke zakken krijgen denk ik!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:23

hm ik heb eukanuba een mailtje gestuurd, die zullen mij het antwoord wel kunnen geven denk ik.

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:25

Mijn hond staat op Prins super croque (heet het geloof ik.)
Omdat ik met mijn hond train, was dit het beste voor hem...

Hij eet het goed en hij ziet er goed uit!

Een aanradertje dus!

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:29

Ik voer Fokker Ja

Heb een tijdje Royal Canin gevoerd maar mijn hond kreeg daar een vette vacht van en je "rook" de hond meer.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:30

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:51

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:26

baroen schreef:
Haha! denk je idd, misschien toch eerst verdiepen in vers?

de meeste brokken, daar zitten toevoegingen in, die gewoonweg niet gezond zijn, BHT BHA, ethoxiquine enz....dus om nou zo blij te zijn dat "men" toevoegingen in het voer mag stoppen? neuh..

leuk artikeltje

http://www.dogs-dream.com/voeding.html

pup, junior etc etc, allemaal commerciele onzin en onnodig, maargoed, zolang men blijft denken dat het nodig is en het beste is? zal het blijven Knipoog

baroen schreef:

een Da is geen voedingdeskundige.

en ach, iedereen moet het zelf weten hoor, maar word er hier uberhaupt wel gekeken en gelezen in de links en artikelen die gegeven worden?

dat men het niet intereseert of ze stoffen, die voor menselijke consumptie gewoon verboden zijn, die kankerverwekkend zijn, wel gewoon in hun hond stoppen? tja...dat moet men dan zelf weten. maar zeg dat dan, en blijf niet roepen dat bv eukanuba zo goed is en dat ze het nodig hebben
Ziek

Waarom krijg ik een sarcastisch, aangevallen voelende, ondertoontje uit je berichten..? Vooral dat laatste.. Lips are sealed Nergens voor nodig!

Rustig maar, je hoeft je niet aangevallen o.i.d te voelen.
Ik weet echt niet veel over honden voeding, alleen wat er op de zak te lezen is.
Over vers voer weet ik al helemaal niets, en dat beweer ik ook niet!
Het leek mij dat niet alles in zit, maar als jij je wel in verdiept hebt, en weet dat het wel zo is, dan geloof ik je hoor!
Ik wil gewoon dat mijn pup goed groeit, lekker in zijn vel en vacht zit, maar ook dat de mentale ontwikkeling goed gebeurt. Wie wil dat niet?

Wat zou jij mij adviseren?
Het is een dobermann X boxer pup, wordt dus groot.

Vers lijkt me TIG keer beter om een hond aan te onderhouden, later als die uitgegroeid is, dan brok. Veel natuurlijker, dat spreekt me ook aan. Maar is het kompleet genoeg voor een nog snel groeiende pup?

Het is inderdaad niet zo dat een huisarts en dieetist hetzelfde zijn, maar bestaat er wel een dieetist voor honden?
Wat dat betreft ga ik liever daar de DA dan een of andere kassa miep bij de dierenwinkel.

Leg uit, deel je wijsheid, ik wil graag meer over hondenvoer (brok/vers/etc) weten! Ik vind dit erg belangrijk!

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:12

Rosita schreef:
Jen33 schreef:
http://www.qualityperfect.nl/tekst/pupp ... large.html
http://www.qualityperfect.nl/index.html

wat vinden jullie hier van dan? een goede samenstelling,ingredienten?

Het ingrediënt met het grootste aandeel staat altijd voorop:

Samenstelling: Granen, plantaardige bijproducten, vlees en dierlijke bijproducten, oliën en vetten, mineralen en vitamines.

Oordeel zelf? De gebruikte anti-oxidanten kon ik niet vinden.

anti-oxidanten kan ik helemaal niet op de site vinden.. mischien niet toegepast?
Bij de eerste link staat het aan het begin...(vlees en dierlijke bij producten)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:32

eigenlijk is al het hondenvoer goed, het is allemaal goed gekeurd..(een beetje een bekend merk Knipoog ) want in Nederland is het best streng! dus zowat alles is goed Lachen
wij voeren Bento Kronen Lachen & Royal Cannin staat op nrm.1 van de hondenvoeren!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:04

Skitter schreef:
Ik wil gewoon dat mijn pup goed groeit, lekker in zijn vel en vacht zit, maar ook dat de mentale ontwikkeling goed gebeurt. Wie wil dat niet?

Vers lijkt me TIG keer beter om een hond aan te onderhouden, later als die uitgegroeid is, dan brok. Veel natuurlijker, dat spreekt me ook aan. Maar is het kompleet genoeg voor een nog snel groeiende pup?

Het is inderdaad niet zo dat een huisarts en dieetist hetzelfde zijn, maar bestaat er wel een dieetist voor honden?

Hoi je stelde je vraag wel niet aan mij maar ik ben zo vrij Knipoog
Als je een compleet versvlees neemt zoals bijv. Bibi of Carnibest dan zit daar letterlijk alles in wat ze nodig hebben ze zullen gelijkmatiger groeien en vaak blijft de groeispurt met bijbehorende groeipijn ook weg, de weerstand wordt zeker beter omdat de darmen echt werken moeten, vlees is best zwaar om te verteren en de darmflora zal helemaal beter worden met dus minder kans op maag- en darmklachten, zit het daar goed zal je dat terugzien in de vacht, de conditie en het algehele wezen van de hond, neem bijvoorbeeld Verse vuile pens, niet compleet nee maar oh zo nodig voor die darmflora daar zitten de hoogst nodige bacterien in (net als dat wij daarvoor yakult ofzo gebruiken)
Brokken maken de darmen van een hond lui, en niet alle honden zullen daar direct last van hebben maar hoe vaak zie je niet honden met allergieen? honden met huidklachten? en die krijgen dan? juist hypoallergeen voer, een voer waardoor de darmen NOG luier worden en als men dan eens een pensburger geeft of als de hond dan eens wat snaait van tafel zal de hond vaak ziek worden, diaree krijgen want zijn darmen zijn zo lui geworden dat ze dat helemaal niet meer kunnen verteren. Het zgn vlees in de brokjes is zo gekookt dat de voedingswaarde daarvan niet veel meer is... de "gezonde" granen? honden verteren helemaal geen granen Knipoog

Maar als je dan zoiets hebt van; ik durf dat nog niet helemaal waarom zou je dan niet 50/50 doen? dus een eerlijke (liefst geperste) brok en dan een paar dagen Versvlees.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:16

cloris schreef:
Skitter schreef:

Hoi je stelde je vraag wel niet aan mij maar ik ben zo vrij Knipoog
Als je een compleet versvlees neemt zoals bijv. Bibi of Carnibest dan zit daar letterlijk alles in wat ze nodig hebben ze zullen gelijkmatiger groeien en vaak blijft de groeispurt met bijbehorende groeipijn ook weg, de weerstand wordt zeker beter omdat de darmen echt werken moeten, vlees is best zwaar om te verteren en de darmflora zal helemaal beter worden met dus minder kans op maag- en darmklachten, zit het daar goed zal je dat terugzien in de vacht, de conditie en het algehele wezen van de hond, neem bijvoorbeeld Verse vuile pens, niet compleet nee maar oh zo nodig voor die darmflora daar zitten de hoogst nodige bacterien in (net als dat wij daarvoor yakult ofzo gebruiken)
Brokken maken de darmen van een hond lui, en niet alle honden zullen daar direct last van hebben maar hoe vaak zie je niet honden met allergieen? honden met huidklachten? en die krijgen dan? juist hypoallergeen voer, een voer waardoor de darmen NOG luier worden en als men dan eens een pensburger geeft of als de hond dan eens wat snaait van tafel zal de hond vaak ziek worden, diaree krijgen want zijn darmen zijn zo lui geworden dat ze dat helemaal niet meer kunnen verteren. Het zgn vlees in de brokjes is zo gekookt dat de voedingswaarde daarvan niet veel meer is... de "gezonde" granen? honden verteren helemaal geen granen Knipoog

Maar als je dan zoiets hebt van; ik durf dat nog niet helemaal waarom zou je dan niet 50/50 doen? dus een eerlijke (liefst geperste) brok en dan een paar dagen Versvlees.

Mijn vraag was een beetje algemeen, maakt niet uit wie 'm antwoord. Lachen
Dank je voor je bericht.

Ik vind natuurlijker veel beter, wat mijn paarden betreft maar ook mijn hond.
Dus ik kan hem rustig op Carnibest zetten, en het groeien etc gaat goed?

Het lijkt mij ook, dan went hij eraan nu hij jong is, en kan hij het 'beter' hebben, die hele 'overgang'..

Hmm, weet je dan hoe dat gaat, met Carnibest? Koop je dan een heleboel tegelijk en die gooi je de vriezer in? Of..?
En dat is een soort worst? Krijgen per maaltijd een hele? Slevin krijgt nu 3 x p.d brokken..

Wat gaat deze grapje kosten trouwens... Bloos ...?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:52

Jen33 schreef:

anti-oxidanten kan ik helemaal niet op de site vinden.. mischien niet toegepast?
Bij de eerste link staat het aan het begin...(vlees en dierlijke bij producten)

Wanneer het voer maximaal een maand houdbaar is dan zullen er wel geen anti-oxydanten in zitten. In het puppyvoer wordt inderdaad vlees als eerste genoemd, da's positief.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:57

Skitter schreef:
Dank je voor je bericht.

Het lijkt mij ook, dan went hij eraan nu hij jong is, en kan hij het 'beter' hebben, die hele 'overgang'..

Hmm, weet je dan hoe dat gaat, met Carnibest? Koop je dan een heleboel tegelijk en die gooi je de vriezer in? Of..?
En dat is een soort worst? Krijgen per maaltijd een hele? Slevin krijgt nu 3 x p.d brokken..

Vers is ook tig keer beter Haha!
Voor de jonge en oude hond!
Voor de jonge hond is een goede start belangrijk en een van de onderdelen van een goede start is gezonde voeding.
En dat is vers, Cloris heeft hierboven al enkele argumenten weer gegeven.

Er zijn meerdere KVV merken, Carnibest is er een van ( http://www.carnibest.nl/ ).
Op de site kun je verkooppunten vinden (er zit er eentje in Wierden, dat is redelijk dichtbij voor jou toch?), je kan trouwens zelf ook een verkooppunt worden Knipoog of alleen je eigen bestelling in Bunschoten ophalen.
Het ligt aan het verkooppunt hoeveel je kan/moet afnemen om een bepaalde periode door te komen.
Sommige leveren op bestelling, anderen hebben altijd wat op voorraad, de een haalt vaker nieuw spul in Bunschoten dan de ander etc etc. Daar moet je het betreffende verkooppunt dus naar vragen.
Ruimte in de diepvries is iig erg handig Haha!

Daarnaast heb je nog andere KVV merken, de meesten gewoon in de dierenwinkel verkrijgbaar (sommige ook in de supermarkt).
Volgens mij had ik in dit topic het rijtje met de sites al voorbij zien komen?

Van Carnibest heb je verschillende varianten die als een soort worst in plastic zijn verpakt, wat je nodig hebt haal je uit de diepvries en laat je ontdooien om aan je hond te geven.
Hoeveelheid is vooral door te kijken naar hoe je hond er op doet (iets meer erbij of juist iets minder geven), maar een richtlijn is 2% van het lichaamsgewicht van de hond. Wel rekening houdend met de leeftijd, activiteiten, conditie van de hond en dergelijke.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:06

Chrystal-gek schreef:
Skitter schreef:
Dank je voor je bericht.

Vers is ook tig keer beter Haha!
Voor de jonge en oude hond!
Voor de jonge hond is een goede start belangrijk en een van de onderdelen van een goede start is gezonde voeding.
En dat is vers, Cloris heeft hierboven al enkele argumenten weer gegeven.

Er zijn meerdere KVV merken, Carnibest is er een van ( http://www.carnibest.nl/ ).
Op de site kun je verkooppunten vinden (er zit er eentje in Wierden, dat is redelijk dichtbij voor jou toch?), je kan trouwens zelf ook een verkooppunt worden Knipoog of alleen je eigen bestelling in Bunschoten ophalen.
Het ligt aan het verkooppunt hoeveel je kan/moet afnemen om een bepaalde periode door te komen.
Sommige leveren op bestelling, anderen hebben altijd wat op voorraad, de een haalt vaker nieuw spul in Bunschoten dan de ander etc etc. Daar moet je het betreffende verkooppunt dus naar vragen.
Ruimte in de diepvries is iig erg handig Haha!

Daarnaast heb je nog andere KVV merken, de meesten gewoon in de dierenwinkel verkrijgbaar (sommige ook in de supermarkt).
Volgens mij had ik in dit topic het rijtje met de sites al voorbij zien komen?

Van Carnibest heb je verschillende varianten die als een soort worst in plastic zijn verpakt, wat je nodig hebt haal je uit de diepvries en laat je ontdooien om aan je hond te geven.
Hoeveelheid is vooral door te kijken naar hoe je hond er op doet (iets meer erbij of juist iets minder geven), maar een richtlijn is 2% van het lichaamsgewicht van de hond. Wel rekening houdend met de leeftijd, activiteiten, conditie van de hond en dergelijke.

Thanks!
Je hebt een boel vragen van mij beantwoord!

Ja Wierden is redelijk dicht bij, maar er waren meerdere die ook niet zo ver weg waren.
Ik was ook van plan om een paar te bellen..ff flink aan de tand voelen Duivel

Dus er zijn verschillende soorten..dat had ik inderdaad gelezen op de site van Carnibest.
Hoe weet ik welke ik moet kiezen in God's naam... Bloos Clown

Slevin is momenteel 12 kg..hoeveel worst is dat..? Clown

Haha, nee ik ga dit weekend maar ff opzoek, hopelijk wordt het wat Ja

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:35

http://www.canisnaturalis.nl/

Daar kan je het bestellen en even kijken in welk deel van Nederland je woont, dan wordt het thuis bezorgt Knipoog

het zijn idd een soort worsten, ik bestel die van 1 kg en bestel er een behoorlijk aantal per keer (je hebt ze ook van 500gr) het ligt volledig aan je hond zelf hoeveel hij nodig heeft, in het begin lijkt het of hij/zij meer honger heeft maar dat is heel normaal, ze vinden het over het algemeen zo lekker dat ze onvezadigd lijken en na een tijdje gaat dat over.
De overgang kan je eigenlijk wel in 1x maken maar ik heb altijd eerst een aantal dagen vuile pens gegeven om de darmen te laten wennen en ben daarna over gestapt op VersVlees.
Als ze eenmaal hieraan gewend zijn kan je overigens gewoon wisselen kwa merk, dat maakt met KVV niets uit namelijk.
De beste start is natuurlijk met een jonge hond direct beginnen maar mijn reu is op 3 jarige leeftijd pas aan de KVV gegaan, meer uit noodzaak want die 3 voorgane jaren waren een brok ellende met maag-darm problemen, allergieen en d.a. bezoekjes, tot ze mij aan een of ander duur merkje wilden brengen en toen was het op; hij heeft even moeten wennen omdat zijn darmen echt slecht waren geworden maar hij heeft nooit meer last gehad van maag-darm infecties en is inmiddels 10,5 jaar oud en heeft een vacht waar menig Dogo-eigenaar jaloers op is op zijn leeftijd!
Als je nog meer vragen heb roep je maar hoor, mag zo mag per PB Knipoog