Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottejulia

Re: Wat voer jij de kat? droog of nat voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:47

Wij hebben 3 katten, en aangezien die dag en nacht naar buiten kunnen zijn ze niet om vaste tijdstippen allemaal tegelijk binnen, daarom hebben ze dag en nacht beschikking over droge brokken. Een tijdje zijn ze daar wel een beetje te dik door geweest maar zolang ze zichzelf voldoende beweging geven, is het voor hun alleen maar prettig. Stomme is wel dat als het voer dan op is en we nog naar de winkel moeten om nieuw te kopen, ze het hele huis bij elkaar mauwen met ze 3e. Bloos

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:11

Sita_ schreef:
Ik wissel niet vaak, maar als ik een maand of 3 hetzelfde geeft, moet ze het gewoon niet meer..
Het is een beetje een apart geval die kat van mij, ze is ook vegetarisch Clown

Dat mag ik hopen van niet. Ik ben erg pro-vegetarisch, ben zelf ook vegetariër, maar een kat heeft toch echt vlees nodig vanwege een stofje, ik meen taurine? Honden kunnen evt. wel op een vegetarisch dieet, maar mijn honden krijgen brokken met vlees erin, ik wil niet dat ze lijden onder mijn principes en ze vinden het met vlees veel lekkerder. Lachen Ik neem aan dat je bedoelt dat je kat wel brokjes eet, maar geen vers vlees? Die van mij krijgen ook nooit vers vlees (ik houd immers nooit iets over) maar ze zijn wel dol op af en toe een plakje kaas (ik weet wel dat dat niet zo gezond is) en één van m'n katten is helemaal verzot op komkommer. Clown

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:14

5 van mijn katten krijgen harde brokjes en 1 krijgt alleen maar vlees,ze lust echt geen harde brokjes!!!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:14

Waarom zou je honden op een vegetarisch dieet zetten? Honden zijn vleeseters! Net zoals katten. Die hebben vlees nodig. En niet vanwege éen bepaald stofje.
Vers vlees kun je kant en klaar kopen in de winkel, bijv Rodi, Prins ed.

Als je zelf vegetarier bent kan ik dat accepteren. Maar honden en katten zijn nou eenmaal niet vegetarisch en het is volstrekt ongezond voor ze om ze dat te ontzeggen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:20

JustNanno schreef:
Waarom zou je honden op een vegetarisch dieet zetten? Honden zijn vleeseters! Net zoals katten. Die hebben vlees nodig. En niet vanwege éen bepaald stofje.

Honden en katten kun je niet over 1 kam scheren. Als je een beetje onderzoek doet vind je dat katten echt niet zonder vlees kunnen, want dan krijgen ze last van allerlei kwaaltjes, ik geloof o.a. blindheid. Honden daarentegen zijn omnivoren, wolven bv. eten niet alleen vlees maar ook bessen en wortels van bepaalde planten. Ik zeg niet dat het wenselijk is om een hond helemaal geen vlees te geven, maar het kan wel en hij zal er niet ziek van worden of echt dingen tekort komen.

Citaat:
Als je zelf vegetarier bent kan ik dat accepteren. Maar honden en katten zijn nou eenmaal niet vegetarisch en het is volstrekt ongezond voor ze om ze dat te ontzeggen.

Voor honden blijkt het met de gezondheid dus mee te vallen. Had ik al gezegd dat zowel mijn katten als mijn honden gewoon brokken met vlees krijgen? * hint * Knipoog

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:39

Een omnivoor is dus al heel iets anders dan een herbivoor. En honden zijn geen herbivoren, dus zullen het dus ook slecht doen op een vegetarisch dieet denk je niet?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:49

JustNanno schreef:
Een omnivoor is dus al heel iets anders dan een herbivoor. En honden zijn geen herbivoren, dus zullen het dus ook slecht doen op een vegetarisch dieet denk je niet?

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Ik was wel nieuwsgierig naar het voer (je hebt geloof ik 2 of 3 merken) en heb toen eens een proefverpakking besteld. Zelf geproefd (dat kon dan weer wel Knipoog ) en ik vond het niet te pruimen. Nou weet ik natuurlijk niet hoe brokjes met vlees proeven, maar ik weet wel dat t hondje ook niet erg enthousiast was. Aangezien er geen enkel dier boven m'n eigen dier gaat heb ik de rest weggegooid. Smaken verschillen echter, ook bij honden en ik weet dat er mensen zijn die het wel geven en die vinden dat hun hond het er goed op doet. Het schijnt dat ze er onderzoek naar hebben gedaan en dat alle voedingsstoffen die een hond nodig heeft er in zitten. Als dat zo is zal een hond het er waarschijnlijk best goed op kunnen doen. Ik geloof dat het kan. Overigens dacht ik dat het niet 100% plantaardig voedsel was, maar dat er wel eiwit uit eieren in verwerkt zit, dat terzijde.

edit: dat laatste heb ik niet terug kunnen vinden. Mocht je er geïnteresseerd in zijn, twee merken die vegetarische voeding voor honden maken zijn Yarrah (www.yarrah.nl) en Jarco (www.jarco.nl).

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:14

mgoeree schreef:
JustNanno schreef:

Honden en katten kun je niet over 1 kam scheren. Als je een beetje onderzoek doet vind je dat katten echt niet zonder vlees kunnen, want dan krijgen ze last van allerlei kwaaltjes, ik geloof o.a. blindheid. Honden daarentegen zijn omnivoren, wolven bv. eten niet alleen vlees maar ook bessen en wortels van bepaalde planten. Ik zeg niet dat het wenselijk is om een hond helemaal geen vlees te geven, maar het kan wel en hij zal er niet ziek van worden of echt dingen tekort komen.

Fout, honden zijn carnivoren, geen herbivoren of omnivoren.
Vele honden krijgen dan ook problemen (gelukkig niet allemaal) doordat ze verkeerd gevoerd worden.
Tja, als er schaarste is, eet je toch alles wat je maar voor handen krijgt?
Ook al houdt dat in dat het eten is waar je niet op ingesteld bent.
Honden kunnen nl vrij weinig met plantaardige cellen, ze halen er weinig tot niks uit, maar in zo'n situatie is overleven belangrijker.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:49

mgoeree schreef:
Sita_ schreef:
Ik wissel niet vaak, maar als ik een maand of 3 hetzelfde geeft, moet ze het gewoon niet meer..
Het is een beetje een apart geval die kat van mij, ze is ook vegetarisch Clown

Dat mag ik hopen van niet. Ik ben erg pro-vegetarisch, ben zelf ook vegetariër, maar een kat heeft toch echt vlees nodig vanwege een stofje, ik meen taurine? Honden kunnen evt. wel op een vegetarisch dieet, maar mijn honden krijgen brokken met vlees erin, ik wil niet dat ze lijden onder mijn principes en ze vinden het met vlees veel lekkerder. Lachen Ik neem aan dat je bedoelt dat je kat wel brokjes eet, maar geen vers vlees? Die van mij krijgen ook nooit vers vlees (ik houd immers nooit iets over) maar ze zijn wel dol op af en toe een plakje kaas (ik weet wel dat dat niet zo gezond is) en één van m'n katten is helemaal verzot op komkommer. Clown

Inderdaad mijn kat eet dus geen vlees..
Sporadish een plakje ham, of kip of pate..
Verder alleen kaas..
Ik heb alles geprobeerd, blikvoer, vers zowel gebakken als rauw.. Niks eet ze..
Ze laat het staan, en eet verder alleen droogvoer, brokjes dus!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:13

Chrystal-gek schreef:
Fout, honden zijn carnivoren, geen herbivoren of omnivoren.
Vele honden krijgen dan ook problemen (gelukkig niet allemaal) doordat ze verkeerd gevoerd worden.
Tja, als er schaarste is, eet je toch alles wat je maar voor handen krijgt?
Ook al houdt dat in dat het eten is waar je niet op ingesteld bent.
Honden kunnen nl vrij weinig met plantaardige cellen, ze halen er weinig tot niks uit, maar in zo'n situatie is overleven belangrijker.

Laten we het er maar op houden dat er een verhitte discussie bezig is over de vraag of wolven en wilde honden carnivoren of omnivoren zijn en over de vraag of onze huidige honden daar nog wel mee te vergelijken zijn. Bovendien staat in mijn ogen niet vast dat 'natuurlijk' voedsel per sé het gezondste is. We gaan aardig off-topic en besluit daarom mijn bijdrage aan deze discussie met een link naar een site waar je veel informatie en wetenschappelijk onderzoek kunt vinden over de gevaren van het geven van alleen maar vlees:

http://www.secondchanceranch.com/traini ... earch.html

Doe er mee wat je wilt! Doei, doei

Caitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:19

onze katten krijgen natvoer. Een van de 2 katten liep al een aantal maanden constand te overgeven en dat is met natvoer nu niet meer (ze kregen eerst droogvoer) Nu krijgen ze alleen maar natvoer omdat de kat ook droogvoer gaat eten en meteen begint met overgeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 15:20

ik heb 2 poezen....
en ze eten eigenlijk maar net wat ik haal..ene keer aldi brok,dan weer c1000 dan weer hills van de dierenwinkel.
ze kunnen droge brok de hele dag eten.

rond 4 uur smiddags krijgen ze beiden een beetje blikvoer( aldi eigen merk) ongeveer 10 brokjes per kat, met een blikje doe ik dan dus ook wel een paar dagen. Knipoog

heel enkel krijgen ze wel es wat spercieboontjes, wel vers zelf gekookt zonder zout, of stukjes kraakbeen van de uiteinden van kippebotjes, dus geen botten zelf..of als ik makreel haal krijgen ze daarvan het velletje Haha!
maar warm eten vind ik niet geschikt voor dieren in verband met kruiden e.d. die er toch vaak in zitten
dames doen het er prima op, geen stinkende poep, de ene is bijna 16 en rent nog achter de vogels aan en klimt in bomen, dus denk ik dat ik op de juist manier voer Haha!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:27

mgoeree schreef:
Laten we het er maar op houden dat er een verhitte discussie bezig is over de vraag of wolven en wilde honden carnivoren of omnivoren zijn en over de vraag of onze huidige honden daar nog wel mee te vergelijken zijn. Bovendien staat in mijn ogen niet vast dat 'natuurlijk' voedsel per sé het gezondste is. We gaan aardig off-topic en besluit daarom mijn bijdrage aan deze discussie met een link naar een site waar je veel informatie en wetenschappelijk onderzoek kunt vinden over de gevaren van het geven van alleen maar vlees:

Jammer dat het geen NL'se site is, leest wat prettiger.
De hond en de wolf zijn qua uiterlijk niet meer te vergelijken, maar wel qua innerlijk.
Kijk maar naar de tanden en het darmgestel, dat zijn die van een carnivoor.
Zou ook wel heel apart zijn dat als ze omnivoren zouden zijn maar weinig tot niks met plantaardige cellen zouden kunnen.
Maar idd, dat is een discussie op zich Knipoog .

En alleen vlees is ook niet goed, volgens mij zegt dat ook niemand.
Een wolf in het wild, eet ook niet alleen (spier)vlees, maar ook bot en organen en zo.
Daarbij is het principe van de meesten om nog beter dan in het wild te voeren, dit omdat ze de mogelijkheden ervoor hebben (ze hoeven niet te wachten tot er een bepaald dier langs komt, ze kopen het gewoon bij slachter, dierenwinkel of waar dan ook), ze houden vooral in gedachten dat de hond moet eten waar het op gebouwd is om problemen te voorkomen. En dat zijn dus geen granen en andere rotzooi zoals die geur-kleur-smaak-en houdbaarheidsstoffen die in brok zitten.

La_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:22

Mijn kat krijgt gewoon felix brokjes en soms een zakje natvoer.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 21:41

mgoeree schreef:

Ach jee, weer dat volkomen uit z'n verband gerukte verhaal van deze mevrouw, die ik er heel hard van verdenk commerciële belangen te hebben bij het afkraken van vers. Leuke indrukwekkend klinkende literatuurlijst ook. Klinkt allemaal alsof daarmee de de feiten die genoemd worden wetenschappelijk onderbouwd worden. Alleen jammer dat de meeste genoemde artikels maar zeer weinig met vers voeren te maken hebben en dus helemaal niets aan het hele verhaal toevoegen.
Nu kan ik wel een heel weerwoord gaan schrijven op de kritiek die op deze site wordt geleverd op verse voeding voor de hond, maar dat hebben anderen ook al gedaan. Dus geef ik ook maar even een link naar een site waarop het 'second hand ranchverhaal' is besproken: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 116.0.html

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:11

Onze katten krijgen eigenlijk alleen brokken, zo af en toe krijgen ze natvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:26

Joehoe het gaat hier over katten en niet over honden. Knipoog

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:31

Wij hebben 2 katten, ze krijgen alle 2 droogvoer..
Iams Adult en Iams voor +1 , we mengen het want Bram eet,
't voer van Resa op en hij eet weer 't voer van Bram op..
Dus we hebben het maar gemengt dat ze het alle 2 krijgen!