Zo, ik kom hier ook eens ff een discutabel punt neerzetten.
Een erkende fokker:
Klopt, ze proberen de min punten eruit te halen en de pluspunten erin te laten....helemaal mee eens, tenminste als het gaat om erfelijke aandoeningen waar een hond later last van kan krijgen. Ik noem maar iets stoms: HD/ED.
MAAR: Wat voor kwaad kan het als een puppy een blauw oogje heeft, of een knik in zijn staartje? Of iets meer wit rechts dan eigenlijk de bedoeling is?
Is het dan niet zo dat die arme diertjes worden ingeslapen? Omdat een blauw oog/knik in de staart nu eenmaal een minpunt is waarvan nog niet duidelijk is of het erfelijk is (bij de knik tenminste).
Nee weet je wat een goede fokker dan hoort te doen: die hoort aan de koper te melden dat de hond niet geschikt is om mee te fokken met als doel rasverbetering en daarom de hond te verkopen als huishond. Een redelijke fokker vraagt dan ook minder geld voor de hond. Inslapen is natuurlijk onzin. Maar de verkoper hoort het wel te melden aan de koper dus. Zodat deze weet dat de hond voor fokkerij niet geschikt is.Waar ben je dan nog mee bezig? Kinderen met klompvoetjes mogen toch ook blijven leven?Nee, dan ga k liever naar een fokker die het voor zijn hobby doet en daarbij veel over het ras weet en verdere erfelijke aandoeningen wat misschien slecht zijn voor het diertje uitsluit. Mijn fokker heeft nu een hondje met een blauw oogje, denk je nu echt dat ze dat hondje gaat doodmaken?Ze heeft wel gelet op HD/ED en de rest van dit soort erfelijke aandoeningen.
Bij een echte fokker gebeurd dit meestal wel!Daar laten ze de diertjes inslapen die niet aan de rasstandaard voldoen
Waar ben je dan mee bezig? Met liefde voor het ras/ dieren?In mijn ogen NIET!Wat is een echte fokker? Ik vind het nog steeds onzin dat er over echt of erkend gesproken wordt. Er is GEEN keurmerk voor fokkers, muv die van je eigen oordeel!
Ik vind die echte rasfokkers meer de nederlandse politiek.
Die zijn ook goed voor het volk, zolang het gezond is en zelfredzaam, want wat zich daarbuiten afspeelt wil je niet weten!