Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:27

Moll schreef:
ik wil je in geen enkel geval onder uit halen ik vraag naar de zwake punten van je teef, jij zegt mindere punten prima ook goed, maar je kan mij simpel weg niet wijs maken dat alleen de rug haar mindere(zwakke) punt is, hoe is de stand van de schouder de hoeking in de achterhand, de stand van de croup, de stand van het voorbeen, de verhouding van neusrug en schedel, de rip aan zet de stand van het oor de plaatsing van het oog enz enz, daar vroeg ik naar, en dan ook die van de reu, dat is iest wat ik graag zou willen weten, ik ben daar erg kritish in eerlijk is eerlijk, maar dan en alleen dan, als je dat allemaal weet kan je oprecht zeggen ik ben met verbetering bezig.

mol

Ik heb je inderdaad 1 minder sterk punt opgegeven.
Maar om ze hier nu allemaal, van en de reu en de teef op te noemen, dan krijg ik mijn werk vandaag niet meer af...
En dan gaan we ook geheel Off Topic...

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:29

cloris schreef:
even een aanvulling; een goede fokker wordt er niet echt rijk van, die maakt kosten medische kosten, verzorging check-ups enz, voor de pups het huis/nest verlaten zijn ze ingeent, ontwormd en noem het maar op en dat gaat idd flink in de kosten lopen.
Er zijn echter ook de fokkers die dat allemaal NIET doen.. de puppyfarms waar je parvopups haalt.. daar waar de honden een nummer zijn en DAAR wordt wel flink verdient aan het fokken van honden

En dat is dus wat IK onder vermeerderen versta!
Niet iemand die eenmalig een nestje fokt uit een weloverwogen keuze, waar zeker wel naar meer gekeken is dan alleen een leuk uitziende reu en teef!
En daar wil ik dus niet mee vergeleken worden!

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:30

ben ik niet met je eens, het heeft toch temaken waar een goei fokker rekening mee houd in het fokken van honden, dus het heeft weldegelijk met het onderwerp te maken.

mol

kamatz

Re: Hond bij een erkende fokker vandaan halen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:36

''Trudy'' zijn de pups ook gefokt op de kennelnaam Dafzicht?

Groetjes Pamela

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:37

Oke, een goede fokker moet daar rekening mee houden.
Dat heb ik 6 jaar geleden gedaan, maar dan misschien niet zo uitgebreidt als dat jij doet met je honden.

Maar welke eisen stel je dan aan de koper?

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:39

kamatz schreef:
''Trudy'' zijn de pups ook gefokt op de kennelnaam Dafzicht?

Groetjes Pamela

Zeg maar gewoon Trudy hoor. "Trudy" staat zo apart

Nee, honden zijn niet gefokt onder deze naam. Maar teef en reu kwamen hier wel vandaan.
Teef is gewoon in ons bezit, vandaar.

Moll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:40

welke eisen ik stel aan een koper, dat ze weten waar het ras over gaat dus doelstelling aanleg gebruik geschiedenis, enz enz
dat het geen beginners zijn in de honden, hoelang ze al bezig zijn met honden en hoelang ze zich al verdiepen in het ras, hoe ze wonen, hoe ze over komen, hoe ze met hun tijd zitten enz enz,
ik heb al menig mens afgewezen die hier voor een pup kwamen

mol

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:41

Trudy heeft keurig de fokker van haar hond om advies gevraagd en heeft daarop gevaren. Zij is niet van plan om haar leven verder te besteden aan het verdiepen in bloedlijnen maar wilde wel de genen van haar teef behouden voor de genenpool. Daarnaast wilde ze ook het plezier van een nestje pups. jaja, pups zijn leuk hoor.

De fokker/mentor (fam. Krah-Semler topfokkers van Bouviers van de vorige eeuw tot nu) is betrokken geweest bij de plaatsing en opfok van de pups dus die heeft er zich ook al niet van af gemaakt.

Hoe veel beter wil je het hebben............. Menig fokker mocht er van leren al was het maar om advies te vragen aan erváren fokkers.

Sorry trudy dat ik even voor je praat maar ik vind dat ze in jou een wat te makkelijk slachtoffer hebben je hapt wel lekker

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 14:46

Ik neem ook aan dat de eigenaren van kennel ''Dafzicht'' zichzelf wel bewust waren van de kwaliteiten en mindere kwaliteiten van allebei de honden. Dat hun ook hebben meegeholpen met alles wijst dat uit.
Ze zullen echt niet hun naam willen verspelen door zomaar een nestje te fokken die niet weloverwogen is.

Groetjes Pamela

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:27

kamatz schreef:
Ik neem ook aan dat de eigenaren van kennel ''Dafzicht'' zichzelf wel bewust waren van de kwaliteiten en mindere kwaliteiten van allebei de honden. Dat hun ook hebben meegeholpen met alles wijst dat uit.
Ze zullen echt niet hun naam willen verspelen door zomaar een nestje te fokken die niet weloverwogen is.

Groetjes Pamela

Dat waren zij zeker ja!
Zij hadden Hosley van te voren ook gezien!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:34

trudydejong schreef:
Dat waren zij zeker ja!
Zij hadden Hosley van te voren ook gezien!

Ik bedoelde er niks naars mee.
Ik probeerde alleen maar te zeggen dat de fokkers van jouw hond niet zomaar in de wilde weg fokken. En als zij jouw hond niet goed genoeg hadden gevonden hadden ze je ook niet zo geholpen met dat alles

Groetjes Pamela

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:05

Citaat:

Je hebt fokkers en fokkers en je hebt broodfokkers.. daar zit een onnoemelijk verschil tussen, de broodfokker is dat figuur dat schuren vol met hokken heeft (donker) dat vol zit met teven die elke loopsheid gedekt worden..

Wij hebben duidelijk een andere defenitie van een broodfokker. Ook in de rashondenwereld zitten wel degelijk broodfokkers.
Overigens betekend de term dat je zoveel geld met fokken verdient dat je ermee in je levensonderhoud kunt voorzien.
Ik ken toch echt velen in de paarden- en hondenwereld die de schijn ophouden dat het allemaal om 'liefdeswerk' gaat maar waar toch ettelijke duizendjes per jaar verdiend wordt aan dat liefdeswerk, LOL!
Paarden en honden van minder bekende rassen kunnen b.v. een lukratieve bezigheid zijn hoor.
Onder het mom van (b.v.) 'ja maar dit ras moet geimporteerd worden hoor...' kunnen kopers dan generaties lang blijven betalen voor 1 ouderdier, ha ha!

Leve de fokker van dat ene nest, geboren uit een even goeddoordachte keuze als die van de elite fokker met 5 of meer honden.
Wedden dat de eerste fokker meer tijd en liefde heeft voor dat ene nest dan de elite fokker?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:36

Citaat:

een hond die bewust gefokt wordt zonder stamboom is een vermeerdering van de honde populatie, en geen verbetering van het ras in geen enkel opzicht.

mol

en daarnaast levert hij niet zoveel op toch?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:08

avandijk schreef:
Citaat:

Je hebt fokkers en fokkers en je hebt broodfokkers.. daar zit een onnoemelijk verschil tussen, de broodfokker is dat figuur dat schuren vol met hokken heeft (donker) dat vol zit met teven die elke loopsheid gedekt worden..

Wij hebben duidelijk een andere defenitie van een broodfokker. Ook in de rashondenwereld zitten wel degelijk broodfokkers.
Overigens betekend de term dat je zoveel geld met fokken verdient dat je ermee in je levensonderhoud kunt voorzien.
Ik ken toch echt velen in de paarden- en hondenwereld die de schijn ophouden dat het allemaal om 'liefdeswerk' gaat maar waar toch ettelijke duizendjes per jaar verdiend wordt aan dat liefdeswerk, LOL!
Paarden en honden van minder bekende rassen kunnen b.v. een lukratieve bezigheid zijn hoor.
Onder het mom van (b.v.) 'ja maar dit ras moet geimporteerd worden hoor...' kunnen kopers dan generaties lang blijven betalen voor 1 ouderdier, ha ha!

Leve de fokker van dat ene nest, geboren uit een even goeddoordachte keuze als die van de elite fokker met 5 of meer honden.
Wedden dat de eerste fokker meer tijd en liefde heeft voor dat ene nest dan de elite fokker?

Ai,......... ik heb 7 honden....... als het goed is krijg ik half juli een nestje Portugese Waterhonden (zeldzaam ras, moeder uit Zweden geimporteerd),word ik nu rijk?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:13

Citaat:

Ai,......... ik heb 7 honden....... als het goed is krijg ik half juli een nestje Portugese Waterhonden (zeldzaam ras, moeder uit Zweden geimporteerd),word ik nu rijk?

Ik hoop het voor je, als je dat prettig vind.....

Ketaki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:03

@ moll.
zou je trudy misschien niet zo willen afkatten.
vind het NIET echt prettig dat jij denkt het beter te weten.

iedereen kan toch gewoon een nestje fokken en gewoon ervan leren enzz.

en als het je niet aanstaat moet je er misschien gewoon niet meer op reageren.

(mits je nog vragen hebt pb me anders dan maar, maar niet op het forum.
daar is het NIET voor bedoeld.)

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:33

In ieder geval denk ik dat de titel van dit topic zou moeten zijn: Hond bij een GOEDE fokker, vandaan halen. En mijn antwoord zou dan zijn ja, uit liefde voor het ras en de hele diersoort.

ikke24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:18

Zo, ik kom hier ook eens ff een discutabel punt neerzetten.

Een erkende fokker:

Klopt, ze proberen de min punten eruit te halen en de pluspunten erin te laten....helemaal mee eens, tenminste als het gaat om erfelijke aandoeningen waar een hond later last van kan krijgen. Ik noem maar iets stoms: HD/ED.

MAAR: Wat voor kwaad kan het als een puppy een blauw oogje heeft, of een knik in zijn staartje? Of iets meer wit rechts dan eigenlijk de bedoeling is?
Is het dan niet zo dat die arme diertjes worden ingeslapen? Omdat een blauw oog/knik in de staart nu eenmaal een minpunt is waarvan nog niet duidelijk is of het erfelijk is (bij de knik tenminste).

Waar ben je dan nog mee bezig? Kinderen met klompvoetjes mogen toch ook blijven leven?Nee, dan ga k liever naar een fokker die het voor zijn hobby doet en daarbij veel over het ras weet en verdere erfelijke aandoeningen wat misschien slecht zijn voor het diertje uitsluit. Mijn fokker heeft nu een hondje met een blauw oogje, denk je nu echt dat ze dat hondje gaat doodmaken?Ze heeft wel gelet op HD/ED en de rest van dit soort erfelijke aandoeningen.

Bij een echte fokker gebeurd dit meestal wel!Daar laten ze de diertjes inslapen die niet aan de rasstandaard voldoen
Waar ben je dan mee bezig? Met liefde voor het ras/ dieren?In mijn ogen NIET!

Ik vind die echte rasfokkers meer de nederlandse politiek.
Die zijn ook goed voor het volk, zolang het gezond is en zelfredzaam, want wat zich daarbuiten afspeelt wil je niet weten!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:27

ikke24 schreef:
Zo, ik kom hier ook eens ff een discutabel punt neerzetten.

Een erkende fokker:

Klopt, ze proberen de min punten eruit te halen en de pluspunten erin te laten....helemaal mee eens, tenminste als het gaat om erfelijke aandoeningen waar een hond later last van kan krijgen. Ik noem maar iets stoms: HD/ED.

MAAR: Wat voor kwaad kan het als een puppy een blauw oogje heeft, of een knik in zijn staartje? Of iets meer wit rechts dan eigenlijk de bedoeling is?
Is het dan niet zo dat die arme diertjes worden ingeslapen? Omdat een blauw oog/knik in de staart nu eenmaal een minpunt is waarvan nog niet duidelijk is of het erfelijk is (bij de knik tenminste).

Nee weet je wat een goede fokker dan hoort te doen: die hoort aan de koper te melden dat de hond niet geschikt is om mee te fokken met als doel rasverbetering en daarom de hond te verkopen als huishond. Een redelijke fokker vraagt dan ook minder geld voor de hond. Inslapen is natuurlijk onzin. Maar de verkoper hoort het wel te melden aan de koper dus. Zodat deze weet dat de hond voor fokkerij niet geschikt is.

Waar ben je dan nog mee bezig? Kinderen met klompvoetjes mogen toch ook blijven leven?Nee, dan ga k liever naar een fokker die het voor zijn hobby doet en daarbij veel over het ras weet en verdere erfelijke aandoeningen wat misschien slecht zijn voor het diertje uitsluit. Mijn fokker heeft nu een hondje met een blauw oogje, denk je nu echt dat ze dat hondje gaat doodmaken?Ze heeft wel gelet op HD/ED en de rest van dit soort erfelijke aandoeningen.

Bij een echte fokker gebeurd dit meestal wel!Daar laten ze de diertjes inslapen die niet aan de rasstandaard voldoen
Waar ben je dan mee bezig? Met liefde voor het ras/ dieren?In mijn ogen NIET!

Wat is een echte fokker? Ik vind het nog steeds onzin dat er over echt of erkend gesproken wordt. Er is GEEN keurmerk voor fokkers, muv die van je eigen oordeel!
Ik vind die echte rasfokkers meer de nederlandse politiek.
Die zijn ook goed voor het volk, zolang het gezond is en zelfredzaam, want wat zich daarbuiten afspeelt wil je niet weten!

Hierboven staat mijn antwoord schuin gedrukt..ff voor de duidelijkheid...
En ik vind dat je niet mag generaliseren. Er zijn ook heel wat mensen wel goed bezig. Ach ja net als de politiek misschien dan toch wel....

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:33

Ja precies, helemaal mee eens en dat heeft mijn fokker gezegt tegen die mensen wat 'blauw oogje' wilden kopen.
Maar daarna vertelde ze dat dit toch wel bij veel fokkers voorkwam en ze zit in het wereldje. Ik generaliseer misschien een beetje, maar dan heb ik het wel over die echte fanatieke fokkers he.

Biepmiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:39

Zelfs daar zitten goeie en slechte bij. Het is allemaal best ingewikkeld.

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:47

Maar hiermee wil ik dus zeggen dat er per definitie geen: erkende/niet erkende of goede/slechte fokkers zijn.

Je moet gewoon zoeken naar een fkker waar jij je het beste bij voelt en in mijn geval is dat geen lopende band fokker, maar iemand die het met liefde doet en een nestje per jaar fokt en tijd heeft voor de pups

Trudy_dJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:36

ikke24 schreef:
Je moet gewoon zoeken naar een fokker waar jij je het beste bij voelt en in mijn geval is dat geen lopende band fokker, maar iemand die het met liefde doet en een nestje per jaar fokt en tijd heeft voor de pups

Ik ben het hier helemaal mee eens!!!

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:51

Komen d´r knikstaarten bij Berners voor dan? En waarom is dat niet bewezen erfelijk? Misschien moet je dit eens lezen [url]home.wanadoo.nl/sheltiehealth/knikstaart.htm[/url]

Dat gedraai he....... van fokkers....... erkend, niet erkend whatever, het staat me gewoon tegen.

"Niemand'' maakt een blauwoogje dood, die hondjes worden door iedereen schattig bevonden en die ben je zo kwijt (wanneer je zo'n lopende bandfokker bent is dat toch het belangrijkste?) daarbij zie je dat pas als die oogjes open gaan en later. Zo'n knikstaart daarentegen.......... dat zie je al snel én de hond kan er last van hebben/krijgen. Daar zul je je kopers dus terdege voor moeten waarschuwen als je het diertje al in leven laat.

ikke24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:31

ik weet hett niet rosita of het bij berners voor kwam, maar onze fokster kwam met een hoop verhalen over fokkers, waar ik niet zo blij van werd. Ze heeft dit echt al eens meegemaakt en ze zal hier echt niet om liegen...hoeft ook niet trouwens.
Ik wil geen reacties uitlokken, maar gewoon even mededelen wat er gezegd was en dat liet me meteen aan dit topic denken....