discussie kat wel of niet buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:17

Wij hebben zelf 2 perzen gehad, die hielden we eerst binnen. Maar toen we kleiner waren, werden we natuurlijk ook groter . En dan gaat de deur steeds open enzo.. dus mochten ze naar buiten, ging hartstikke goed! De ene kat die MOEST elke dag naar buiten anders werd ie gek.. en de andere ging elke dag gewoon even zn vaste rondje doen.. als het tenminste niet te hard waaide..
gelukkig woonden we niet aan een drukke weg ofzo..

ThePast03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:32

Saningie schreef:
[Dat zal komen doordat zij nog nooit van hun vrijheid genoten hebben. Dus weten die katten niet beter, maar laat je ze eens gedwongen een nachtje buiten, dan wordt het een ander verhaal. Dan is er toch iets bij ze ontwaakt, en dan zul je ze bijna niet meer binnen kunnen houden.
[/quote]

Je zegt hiermee dus zelf dat als ze niet beter weten ze er absoluut gelukkig mee zijn

En mijn buren zijn er ook gelukkig mee, beter kan ik het mezelf niet wensen!

_Spooky_

Re: discussie kat wel of niet buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:33

samantha23 schreef:
Citaat:
Ik ben er bang voor dat ze gestolen wordt, maar ook dat ik haar straks elke dag moet gaan kammen omdat haar vacht in de knoop gaat.
Ik denk dat ik haar gewoon zoveel mogelijk binnen houdt.

En dit bedoel ik dus, voor jouw gemak en angst onthou jij haar de frisse lucht en vrijheid die ze verdient, terwijl haar maatjes notabene wel naar buiten mogen?

Absurd, echt!!!!

Je raskat heeft net zoveel recht op ravotten en buiten spelen, dan je andere katten dat hebben!!

Ook al raakt haar haar daarvan in de war....
behoorlijk ego....

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 23:34

Als je de mogelijkheid hebt om ze buiten te gooien, dan moet je t zekers doen

Mijn katten vinden het dóódeng om in het 'grote buiten' te zijn, schieten ergens onder en gaan vervolgens heel klagelijk zitten janken tot je ze komt halen (krijg je vervolgens 20 nagels in je nek), dus dat is geen succes. Meerdere keren geprobeerd, maar die beesten schieten er totaal van in de stress. Ze zijn wel erg blij met het 'kleine buiten', het balkon

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:02

haar in de war is iets anders dan in de knoop . Met lang haar is dat echt niet vrolijk...

Raveltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 00:13

ThePast03 schreef:
Saningie schreef:
[Dat zal komen doordat zij nog nooit van hun vrijheid genoten hebben. Dus weten die katten niet beter, maar laat je ze eens gedwongen een nachtje buiten, dan wordt het een ander verhaal. Dan is er toch iets bij ze ontwaakt, en dan zul je ze bijna niet meer binnen kunnen houden.
[/quote]

Je zegt hiermee dus zelf dat als ze niet beter weten ze er absoluut gelukkig mee zijn

En mijn buren zijn er ook gelukkig mee, beter kan ik het mezelf niet wensen!

Nee, dat heb je uit mijn tekst niet op kunnen maken.. Ik heb het woord gelukkig niet in bovenstaande stukje gebruikt.. Als je vraagt of ze tevreden zijn zal ik dat absoluut niet ontkennen, maar heeft tevreden zijn iets met gelukkig te maken.. Oftewel je schikken in je lot... Dat is een wereld van verschil..

Dat je buren er gelukkig mee zijn zul jij t beste weten.. Mijn buren vinden mij met mijn katten ook heel lief.. Ik ben blij voor je dat je gelukkige buren hebt..

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 01:08

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 09:47

juist rosita

ik vind orionneke een beetje kort door de bocht.
de meeste mensen in dit topic die hun kat binnenhouden hebben wel degelijk een uitloopmogelijkheid.
een van mijn katten gaat trouwens weleens mee als ik les ga geven, vind ze heerlijk.
uiteraard wel aan een tuigje dan he

en om even op misdo terug te komen :

Ik vind het idioot. Een kat blijft een buitendier. En ja ze kunnen er best blij uit zien want ze weten niet beter, maar toch vind ik dat katten buiten horen.

- veilig weg van verkeer
Ja , je kat kan onder een auto komen, maar zolang je niet naast een hele drukke weg woont heeft je kat genoeg tijd om de auto te zien aankomen, en een normale kat zorgt wel dat hij weg komt. Maar als je langs een hele drukke weg woont is het logisch ja, maar dan heb je er gewoon niet de goede omstandigheden voor.
ik woon in een woonwijk waar 30 gereden moet worden, er rijd zeer veel verkeer door mijn straat, en die rijden alles behalve 30 km per uur. daarbij staan er veel geparkeerde auto's in de straat, waaronder vaak katten zitten, wanneer ze oversteken kunnen ze dus niet altijd goed de weg overzien.

- veilig ivm besmettelijke kattenziektes
Dan ent je hem toch in ?zoals ik ook al had gezegt zijn er veel meer ziektes waar niet tegen geent kan worden. de cocktail is alleen tegen een paar vormen van niesziekte, en tegen kattenziekte. tegen leukemie en aids en verschillende vormen van niesziekte kan niet geent worden !

- veilig ivm parasieten
Sorry, nog nooit van gehoord hier in nederland bij katten. (kan aan mij liggen)

vlooien, teken, luizen, en mijten zijn ook in nederland verkrijgbaar, weet niet waar jij in nederland woont? - veilig tegen diefstal
Als je een hele dure raskat hebt wel ja, maar daar kies je voor als je hem koopt ,dan moet je een gewone europese korthaar nemen, even leuk.

waarom kopen mensen een dure sportwagen of een duur paard? iedereen zijn eigen keuze en die dient gerespecteerd te worden !- veilig tegen kattenmeppers ( zeer actueel!! )
Ja, die kunnen ze tegenkomen, maar hou je je kinderen ook altijd binnen ? Mogen die ook nooit buiten spelen ? Of ga je daar altijd naast staan kijken ? Die kunnen ook worden gepakt door een pedofiel of een of andere enge vent..
in risico gebieden zou ik ook mijn kinderen in de gaten houden ja

- geen besmette muizen,vogels etc etc.
Zou kunnen, maar heb ik nog nooit last van gehad.

bij biologie krijg je de zogenaamde voedingscirkel , muis eet muizengif, kat eet muis met muizengif in lijf
- je weet precies wat de kat eet en kan beter zijn gezondheid in de gaten houden
Als de kat een eetstoornis heeft heb je daar problemen mee ja, maar een gewone kat weet meestal wel wat hij kan eten en wat niet.
Als het een keer per ongeluk gebeurd, kun je het bijna altijd wel aan de kat merken. En anders is het een of ander gif geweest, maar dat risico houd je. Je kunt ook ernstige gezondheidsproblemen krijgen van Mcdonalds

nooit een kat gezien met anorexia hoor
maar mijn katten krijgen wel een uitgebalanceerde voeding en buiten staat een hoop rommel, vooral in vuilniszakken

dit moest ik even kwijt wat betrefd de post van doo

ff iets heel anders.
toen ik hier net woonde met nog maar 2 katten, zat er vaak een hele smerige zieke witte broodmagere kater met dikke ontstoken ogen en een vieze snotneus. aan zulk soort dieren wil ik mijn katten echt niet blootstellen
met de komst van mijn katers in de buitenren in mijn tuin, ben ik gelukkig van deze dieren af , de katers zorgen dat er geen vreemde kat meer mijn tuin in komt.

ik ben het er volledig mee eens dat een kat een buitendier is,
maar vreemd vind ik wel dat de mensen die hun paard in een stalletje . ook onnatuurlijk, en een paard dat wekelijks gewassen word en ingevlochten en moet presteren op concours, de grootste mond hierover hebben. een paard hoort toch ook dag en nacht buiten, en hoeft toch ook niet zo vaak gewassen te worden , alleen omdat wij er dan beter uitzien op concours??

dus voor je gaat spuwen in dit topic, ga dan eens zelf na wat voor dieren jij in gevangenschap hebt genomen??

mijn katten wonen binnen, mijn paard daarentegen staat dag en nacht met andere paarden buiten , ze hebben een inloopstal en krijgen 2 maal daags brok en kuil bijgevoerd.
ben ik dan een dierenbeul wat betrefd mijn katten als jij jouw paard ook in een kooitje stopt, 5 dekens oplegt, inpakt met "modieuze" setjes en bontjes...

wie is er dan eigenlijk de -tegen de natuur in - mens ???

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 09:52

hmmm, ik woon 300 meter van een weg af ik heb 2 katten, de jongste gaat altijd mee de honden uitlaten :D geweldig is dat.

Ze kunnen vrij in en uit het huis. De oudste kwam laatst terug met een behoorlijke plek op haar kont........ fijn gevochten. Er zitten hier nogal wat wilde katten........ maar ze redden zich goed. En vinden het heerlijk.

De oudste is hier heen gegaan omdat ze op het oude adres niet meer naar buiten kon ivm buren, de kat vond het vreselijk binnen....... en hier gaat ze eigenlijk niet zo heel veel naar buiten toe..... misschien omdat ze de mogelijkheid heeft om in en uit te lopen naar wat haar blieft:D

In het begin was ze zomaar een paar dagen weg........ nu doet ze dat niet meer.... wellicht van de zomer weer??

Maargoed mijn katten lopen dus gewoon lekker buiten

Krijg veel kadootjes van ze, gisteren nog een kleine mus, muizen komen ook heel veel voor.......

En ze zijn superaanhankelijk...... vooral de kleinste, is een allemans vrind..... de oudste heeft het niet zo op mensen

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 10:06

haha ja vroeger hebben we ook een kat gehad die standaard elke dag een halve mus, een halve muis of een halve vis (uit spap zijn vijver ) voor de deur

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:24

Hmmm. ik heb niet helemaal alles gelezen, maar ik wil toch wel even mijn duit in het zakje doen..,..mijn kat is aan komen lopen...op een dag zat hij in de tuin bij mijn ouders (toen ik nog thuis woonde) en toen ik hem een aai over zijn bol had gegeven is hij nooit meer weggegaan. Ik heb alles geprobeerd om zijn thuis te vinden (amivedi, dierenbescherming, dierenartsen, maar blijkbaar zoekt dit soort kat zijn eigen nieuwe huis als hij het zat is (ik denk dat het een deel brits korthaar of karthuizer is), Anyway....toen ik uit huis ging is hij meegegaan (voorwaarde van mijn moeder, want we hadden al drie katten). Daarna heeft hij bijna 5 jaar binnen in een flat gewoond. Op dem duur een huisgenootje gekregen (wij allebei dus en hij was bets tevreden. Nu woon ik sinds eind december op de begane grond. Sinds vorige week zaterdag mag hij naar buiten. het was wel even spannend, maar je had hem moeten zien de eerste keer dta hij weer wat langer was weggeweest. Ik weet dat je beesten geen menselijke trekjes mag geven, maar hij straalde echt letterlijk toen hij weer terug kwam. Nu twijfel ik echt niet meer....hij mag naar buiten. Het katteluik is al gekocht. Maar 's nachts moet hij naar binnen, want de eventuele overlast die anderen van katten hebben in de vorm van luidkeels miauwen of vechten in de nacht met anderen, dat wil ik niemand aandoen...is heel slecht voor je nachtrust en humeur

Maar nee hoor, een van de redenen dat ik naar de begane grond ben verhuisd is zodat hij weer naar buiten kon.

En ik zal tegen niemand dat ze slecht zijn om hun kat binnen te houden, een vriendin heeft een main coon en die blijft ook binnen omdat ze bang is dat hij gestolen wordt....ja dat is ook een reeele angst. Maar dat is meteen de reden dat ik nooit een raskat zal nemen....en als ik er toevallig een in de schoot geworpen krijg omdat iemand hem of haar niet meer kan hebben, dan gaat hij maar gewoon naar buiten...we shall see in dat geval. ieder zijn ding...maar ik ben gewoon lekker voor...en ja, als ze doodgereden worden is dat heel erg, maar de lol die mijn kat nu heeft wil ik hem echt niet afnemen

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 10:45

Elpharo schreef:

en ja, als ze doodgereden worden is dat heel erg, maar de lol die mijn kat nu heeft wil ik hem echt niet afnemen

En weer alleen het feit dat de kat dood is, eventueel. Dat is al heel makkelijk gezegd wanneer je nog nooit je dier van de straat hebt mogen schrapen maar waarom nu niet meer gedachten naar degene áchter het stuur die jouw kat doodrijdt en zichzelf ternauwernood van een boom kan houden....

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 11:01

ook dat idd

ik ben er nog steeds over uit dat het voor het dier, en voor de mensen buiten veiliger en netter is ze binnen te houden.
hier in de buurt lopen veel katten rond, en hoor veel mensen klagen over kattenpoep, zeker toen ik hier nog maar net woonde, toen ze merkten dat die van mij niet buitenkwamen vonden ze dat heel erg fijn, zeker aangezien ik er meer heb dan de gemiddelde nederlander.

ook zal ik erbij zeggen dat het grootste deel wat ik aan katten heb , herplaatsers zijn
ze krijgen allemaal een tweede kans bij mij.
2 heb ik wel als kitten ergens gehaald, en een heb ik zelf gefokt, maar de rest was teveel voor mensen.
ik ben er 2 in sneek wezen halen, dat is voor mij aan de andere kant van nederland .
ook een uit londerzeel, ook een lang stuk rijden.
maar ze hebben hun tweede kans bij mij, en zijn niet in de handel beland ,
maar dat ff offtopic

freaky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 11:12

Over het buiten laten van raskatten met lange haren: wij hadden vroeger ook een pers. In de zomer lieten we haar scheren. Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar zo kon zij lekker naar buiten en had ze geen last van klitten. Ze was gek op buiten zijn en wij wilden dat niet van haar afnemen. Mijn mening is dat katten jagers zijn die buiten horen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:34

Rosita schreef:
Elpharo schreef:

en ja, als ze doodgereden worden is dat heel erg, maar de lol die mijn kat nu heeft wil ik hem echt niet afnemen

En weer alleen het feit dat de kat dood is, eventueel. Dat is al heel makkelijk gezegd wanneer je nog nooit je dier van de straat hebt mogen schrapen
maar waarom nu niet meer gedachten naar degene áchter het stuur die jouw kat doodrijdt en zichzelf ternauwernood van een boom kan houden....

moeten ze niet zo hard rijden

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 12:41

Ik heb liever een kat die doodgereden wordt die heel lekker buiten kon lopen, dan een kat die binnen gehouden wordt en lang leeft. Klinkt voor sommige misschien raar, maar katten zijn echt jagers, en anders worden het zulke luie beesten.

Voor de mensen die aan gevaarlijk weg wonen; ik snap dat jullie je katten niet naar buiten durven doen, maar is het misschien dan geen oplossing om een al wat oudere binnenkat te halen? Er zitten er genoeg in asiel, die uit zichzelf niet naar buiten willen.

Ik heb 1 kat die echt een buitenkat is, en die zien we ook geregeld hier in de bomen klimmen. Mijn andere kat die we nog maar 2 jaar hebben, houdt niet van naar buiten gaan. Die doet 1x per dag ongeveer een klein rondje, van de voordeur naar de achterdeur.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:10

Citaat:
Ik heb 1 kat die echt een buitenkat is, en die zien we ook geregeld hier in de bomen klimmen. Mijn andere kat die we nog maar 2 jaar hebben, houdt niet van naar buiten gaan. Die doet 1x per dag ongeveer een klein rondje, van de voordeur naar de achterdeur

idd - ik heb 2 buitenkatten én 1 die hier ook is opgegroeid en wil liever ook niet naar buiten.
Regelmatig besluit ik dat zij maar eens een frisse neus moet gaan halen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:58

[/quote]

En weer alleen het feit dat de kat dood is, eventueel. Dat is al heel makkelijk gezegd wanneer je nog nooit je dier van de straat hebt mogen schrapen
maar waarom nu niet meer gedachten naar degene áchter het stuur die jouw kat doodrijdt en zichzelf ternauwernood van een boom kan houden....

[/quote]

[/quote]

Dat is natuurlijk flauwe kul.mijn vriendin is verleden jaar met haar jeep over de kop gegaan omdat ze een kat ontweek
.De jeep was Total los.Zei en de kat hebben het wel overleefd.Maar voor het zelfde geld was ze morsdood geweest .

Ik vind eerlijk gezegd de mensen die hun kat laten loslopen veel egoistischer dan de mensen die ze binnen houden.
ten eerste al naar de mensen in de omgeving toe en ten tweede hebben de mensen met binnen katten veel meer werk aan hun katten dan de gene die ze de deur uit gooien.

Als ik ooit mijn hutje op de hei kan kopen mogen ze van mij ook naar buiten ,daar waar geen buren zijn,geen auto's zijn en geen mensen die een poging doen mijn katten te vergiftigen of neer te schieten.[/quote]

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 13:59

Sommige mensen zeggen wel ja katten worden mee genomen!?
(Mensen worden toch ook wel ontvoerd bla bla bla)
Dan worden wij toch ook niet in een huis op gesloten van ik blijf binnen want er is een kans dat ik ontvoerd word

en dat is ook zo met ziektes!!
wij kunnen toch ook niet tegen elke ziekte een middel krijgen dat we het niet krijgen
en dat is ook zo met katten!!

En vanwege het verkeer er worden toch ook wel mensen aangereden of die een ongeluk krijgen
maar wij worden toch ook niet binnen gehouden omdat er dan geen kans is dat we een ongeluk krijgen

zo zie ik het over al is een kans bij
maar ik denk dat een dier zich lekkerder voelt dat die vrij kan zijn!!
lekker buiten omvliegen met andere katten!! dan thuis op een krabpaal te liggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:02

silvana schreef:

[/quote]

[/quote]

Dat is natuurlijk flauwe kul.mijn vriendin is verleden jaar met haar jeep over de kop gegaan omdat ze een kat ontweek
.De jeep was Total los.Zei en de kat hebben het wel overleefd.Maar voor het zelfde geld was ze morsdood geweest .

Ik vind eerlijk gezegd de mensen die hun kat laten loslopen veel egoistischer dan de mensen die ze binnen houden.
ten eerste al naar de mensen in de omgeving toe en ten tweede hebben de mensen met binnen katten veel meer werk aan hun katten dan de gene die ze de deur uit gooien.

Als ik ooit mijn hutje op de hei kan kopen mogen ze van mij ook naar buiten ,daar waar geen buren zijn,geen auto's zijn en geen mensen die een poging doen mijn katten te vergiftigen of neer te schieten.
[/quote][/quote]

en de hazen, ratten enz. ook ontwijken? Het is dus hardstikke stom om overstekende dieren te ontwijken!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 14:09

yumalover,
ik ben bezig een gezond ras te fokken en te houden. ga ik hier ziektes in mengen, ben ik verkeerd bezig.
wij mensen leven heel anders als katten, dus dat is het zelfde als een appel met een ei vergelijken ( of hoe dat spreekwoord ook gaat )

door ziektes te beperken beperk ik ook dierenartskosten,

ik vind dat je mensen niet met dieren kunt vergelijken !!

Yumalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:13

ik vind de mensen ook niet verkeerd dat ze binnen worden gehouden!! (maar ze moeten wel eens in de buitenlucht) bv: ren, aan een riempje of zo..!!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:53

Freaky schreef:
Citaat:
Over het buiten laten van raskatten met lange haren: wij hadden vroeger ook een pers. In de zomer lieten we haar scheren. Het verdient geen schoonheidsprijs. Maar zo kon zij lekker naar buiten en had ze geen last van klitten. Ze was gek op buiten zijn en wij wilden dat niet van haar afnemen. Mijn mening is dat katten jagers zijn die buiten horen.

Dat bedoelde ik dus....super!!

Yumalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:54

door_ schreef:
Freaky schreef:
Citaat:

Dat bedoelde ik dus....super!!

Ja idd helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 14:57

Karakter

Het opvallendste aan een ragdoll is zijn rustige, zachte en meegaande karakter en het enorme vertrouwen dat hij in mensen stelt. Op zich is dat natuurlijk een heel goeie eigenschap, maar ze heeft wel nadelige gevolgen. Je kan een ragdoll eigenlijk niet buiten laten lopen, omdat ze zich eenvoudigweg laat meenemen door de eerste de beste vreemdeling die aardig tegen haar is. Een groot probleem hoeft dat trouwens niet te zijn. Ragdolls zitten nu eenmaal veel liever binnen (bij hun baasje) dan buiten.

Ragdolls zijn buitengewoon sociale en evenwichtige dieren. Ze zijn niet snel onder de indruk van iets. Ze passen zich altijd aan aan de situatie waarin ze terechtkomen. Zo hebben ze er bijvoorbeeld geen enkel probleem mee dat er kinderen in huis rondlopen en dat er een drukte van jewelste heerst. Ook met andere huisdieren kunnen ze prima overweg.

Wanneer het de ragdoll echt allemaal wat te veel wordt, zal zij in eerste instantie proberen te vluchten. Klauwen zal ze bijna nooit doen. Ragdolls houden zich ook graag op de achtergrond. Ze maken zelden veel lawaai.

Ragdolls zijn dus rustige en evenwichtige dieren. Ze zijn erg gesteld op gezelschap en houden ervan om geknuffeld te worden. Maar dat zullen ze niet altijd laten blijken. Het ligt nu eenmaal niet in hun karakter om zich op te dringen. Ze zijn nieuwsgierig naar alles wat in hun leefomgeving gebeurt.

gekopieerd uit een tekst over de ragdoll.Mijn fokker verkocht ze ook niet aan mensen die ze buiten lieten.Dat is bij verkoop duidelijk gevraagd en gezgd.Had ik wel buiten katten gewild had ik een ander ras genomen.Ik moet wel zeggen dat de gevonden HTK kat die we hebben ondanks dat ze met 5 weken bij ons binnen is opgegroeid veel drukker is in huis.Dus ik kan me voorstellen dat andere mensen er knetter gek van worden en ze dan buiten gooien