Esther schreef:Ondertussen heb ik nog geen antwoord op de vraag wat nu eigelijk het verbeteren van een ras is? Willen jullie daarmee zeggen dat de rassen zoals die nu bestaan niet goed zijn? Of het voorbeeld wat hier eerder genoemd is dat uit border collies het drijven eruit gefokt moet worden, waar ben je dan mee bezig???
En ook weet ik nog steeds niet waarom iedereeen perse een rashond zou moeten hebben van een erkende fokker aangesloten bij een rasvereniging? Zitten jullie niet met de groep fokkers die aangesloten zijn bij een rasvereniging te wachten op een soort van Utopia? Er zijn meer mensen die geen rashond willen, waarom moet dat dan door de strot geduwd worden?
Op bovenstaande vragen zou ik nu toch eindelijk wel eens antwoord willen hebben.
Mijn hond is totaal niet herleidbaar, ja dat er jachthond in zit. Waarom zou hij niet goed zijn? Hij voldoet aan mijn eisen dus voor mij is hij goed! En ook hij is een herplaatser, heb dus voorkomen dat hij in een asiel terecht kwam. Is dan wel niet via een rasvereniging gegaan maar internet is daar ook erg handig voor. En nee het was niet marktplaats.
Rasveredeling is eigenlijk een beter woord dan rasverbetering, het doel is om honden te fokken die zo goed mogelijk voldoen aan het beeld van de rasbeschrijving.
In jou geval heb jij een herplaatser gekozen, dus een hond waarvan het karakter al zichtbaar is. Koop je echter een vuilnisbakpuppie, dan is het maar afwachten welke voorouders in het karakter zichtbaar gaan worden.