Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Re: Black and Tann terriers zijn geen Jack Russell terriers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 22:47

Percy schreef:
Eeehm, ze hadden het toch echt over de cattledog, heb het zo goed onthouden omdat ik ze zo leuk vond. Kan best dat het mis is gegaan in de vertaling. Nou word ik in één topic uit twee dromen geholpen Haha!
In elk geval is die ik in Nederland zag wel echt een Australian cattledog. Net zo één als jij hebt.

Jammer dat ik die documentaire gemist heb.
Er zit wel best wat variatie in de kleuren blauw en rood, van heel licht tot heel donker misschien dat ze dat bedoeld hebben?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 23:23

Ze hadden het ook over gestippelde honden en ze zeiden dat elke kleur toegestaan was maar misschien bedoelde ze elke variatie op een kleur?
Die documentaire was afgelopen winter op animalplanet.
Dit is wel erg offtopic vrees ik Bloos

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:12

Percy schreef:
Ze hadden het ook over gestippelde honden en ze zeiden dat elke kleur toegestaan was maar misschien bedoelde ze elke variatie op een kleur?
Die documentaire was afgelopen winter op animalplanet.
Dit is wel erg offtopic vrees ik Bloos

ja Haha! maar ach geeft niet toch? gaat ook over honden, enne stel nou dat jij nadat je dus nu weet hoe een ACD eruit moet zijn, iemand met een black and tan hond tegen komt en die zegt ja dit is een ACD? (ACD is dus australian cattle dog he Knipoog )
neem aan dat je dan ook zegt hmm nee hoor...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:16

Ach de meeste mensen denken dat onze ACD een bastaard is die al grijs begint te worden Haha!

En als ik zo iemand zou tegenkomen met een b&t zou ik vragen of hij niet in de was was met de Kelpie Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:29

Geweldig, al die afkortingen voor lange namen Haha!
Ik herken gelukkig wel een ACD maar als ik een B en T ACD tegenkom dan kan ik zeggen dat het net zomin een rashond is als een B en T JRT. Als ik dan vervolgens begin over mijn RR denk ik dat ze al aardig de weg kwijt zijn Haha!

Wat een belediging ThePast03 Knipoog Ik heb ook iemand redelijk beledigd vorige week, het was een zwarte Hollandse Herder met behoorlijk lang haar en ik dacht dat het een kruising was tussen een Groenendaeler en een andere Herder, normaal ben ik voorzichtig in dat soort uitspraken maar die dag flapte ik eruit dat het een leuke kruising was. Bleek het een kampioenshond te zijn Bloos Voortaan denk ik maar weer even na voordat ik een uitspraak doe Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 00:34

Ach ik vind het geen belediging hoor, ze weten niet beter.
Van mijn Chihuahua's denken heel veel mensen dat ze nog pups zijn, zelfs van de twaalfjarige Knipoog

Wat ik wel lachwekkend vond was toen ik lang geleden met de rode ACD van mijn moeder in het bos liep en een vrouw ontmoette die bleef beweren dat het een kruising moest zijn. Ze kende alle rassen en de ACD bestond volgens haar niet. Ik heb haar maar gelijk gegeven Haha!

edit: En ik moet je eerlijk bekennen dat ik tot nu toe ook alleen maar gestroomde langharige Hollandse Herders heb gezien.

Zwart mag ook helemaal niet, uit de rasstandaard:

Kleur
Korthaar en langhaar: meer of minder duidelijk uitgesproken stroming op bruine ondergrond (goud gestroomd), of op grijze ondergrond (zilver gestroomd); stroming over het gehele lichaam, ook in de kraag, broek of staartveer; veel zwart dekhaar is ongewenst; bij voorkeur zwart masker.

Ruwhaar: blauwgrijs en peper-en-zoutkleur, zilver en goud gestroomd; de stroming komt bij de ruwhaar in het bovenhaar minder duidelijk tot uiting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:25

@Percy jij hebt een tinker toch? Dan weet je dat de stamboeken in de clinch liggen. De een noemt het tinker de ander wil daar niets van weten en noemt hem irish cob. Tinker ervaren ze als een scheldwoord.

De vergelijking met de geflekte 51%witte JRT en de black en tan lijkt me dus wel. De een zegt is geen russel de andere zegt is wel een russel. Mij maakt het niets uit, maar de stamboekrussels zullen de B&T niet als echte ervaren.

Maar goed, ik ga mijn russel uitlaten Doei!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 07:46

russel schreef:
@Percy jij hebt een tinker toch? Dan weet je dat de stamboeken in de clinch liggen. De een noemt het tinker de ander wil daar niets van weten en noemt hem irish cob. Tinker ervaren ze als een scheldwoord.

De vergelijking met de geflekte 51%witte JRT en de black en tan lijkt me dus wel. De een zegt is geen russel de andere zegt is wel een russel. Mij maakt het niets uit, maar de stamboekrussels zullen de B&T niet als echte ervaren.

Maar goed, ik ga mijn russel uitlaten Doei!

Deze vergelijking gaat niet op, want bij de Tinkers praat je over twee stamboeken voor hetzelfde ras.
Bij honden is het zo dat niet de rasvereniging de stambomen uitgeeft maar de Raad van Beheer. De Raad van Beheer mag pas stambomen uitgeven als een ras FCI erkend is en er gaat jaren overheen voordat een nieuw ras erkend wordt. Als het al erkend wordt.

Een Jack Russell Terrier zal de black en tan wel nooit worden, hooguit een nieuw ras met een andere naam omdat het nu eenmaal geen bestaand ras is maar een 'nieuwe' kruising.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:30

Ben eigenlijk wel benieuwd welk hondje er door heen gekruisd is.

Ik heb de oude russel en daar werden nog wel eens bullterrier en pitbul door heen gekruisd voor de felheid, dat is gelukkig over.

Die met 1 zwart oog is dat toeval? Ik vind die nl de leukste, zie er ook steeds meer van. Officieel is dat dan ook geen echte russel omdat hij te wit is, toch?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 08:33

Bij de black en tan kruisingen worden teckels, dwergpinschers, duitse jachtterriers en zelfs chihuahua's gebruikt. En waarschijnlijk ook nog wel kruisingen met kruisingen Knipoog

Pitbull gekruist met Jack Russell? Daar heb ik nog nooit van gehoord.

Het is trouwens Russell en niet Russel Knipoog

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 09:05

Frank schreef:
Topcob schreef:
Misschien nog een punt van discussie;
zou het kunnen zijn dat de mensen die tegenwoordig dus een black en tan willen bezig zijn een nieuw ras te creëren.
Op de zelfde wijze als de jack is gecreëerd?

Zeker weten.
Wedden dat over een paar jaar, mischien zelfs sneller, de Black & tan gewoon geaccepteerd word door 't stamboek!

Wauw! Wat een topic.... Allemaal dankzij mijn Sjuultje!! Haha!

Weet je wel wat er nodig is en hoeveel jaar het duurt voordat een uniform aantal hondjes een ras is????

Allereerst moet er onderzoek gedaan worden naar 50 vrije bloedlijnen (m.a.w.) 50 honden die NIET verwant aan elkaar zijn.
Als dit, en dat is het begin!, onderzocht kan worden dan moet er zo ie zo al eerst begonnen worden met registratie van de honden.

Dus een vr register openen en de honden voorlopige registraties laten krijgen.
Deze honden moeten ingekeurd worden via erkende keurmeester, die keurmeesters moeten eerst geinformeerd worden over hoe en wat precies onder de noemer B&T terrier valt.

Als dit dan bekend is, paar jaartjes duurt dat zeker, dan moeten deze honden via meerdere landen op dezelfde manier geselecteerd worden.
Daarna kan er als deze 50 vrije bloedlijnen in kaart gebracht zijn (denk aan hoeveel generaties er dan op papier geverifieerd moet zijn voordat je met zekerheid over 50 vrije! lijnen kunt praten) en moet er een verzoek bij de FCI ingediend worden, ondersteund door meerdere (minimaal 3) FCI landen waar dit 'ras' op dezelfde uniforme manier in het register staat.

Daarna kan (en dat duurt ook zeker een 2 a 3 jaar) de FCI besluiten een voorlopige erkenning te geven. En na deze voorlopige erkenning heb je in beginsel een ras.
De voorlopige erkenning word pas na 10 jaar definitief!

M.a.w. dat weddenschapje wil ik wel met je aangaan voor over die 'paar jaar'
Zo makkelijk gaat het helemaal niet!!!!!!!!!

De JRT is via Australie erkent. Zij hadden in 1992 al bijna 50 vrije bloedlijnen.
De erkenning bleef maar uit omdat Australie niet ondersteunt werd door andere landen.
Daarna bleek dat Nederland ook deze standaard volgde, en ook Ierland en Japan.
Deze 3 landen erkende het ras JRT Nationaal en ondersteunde de erkenningsaanvraag sinds 1998 bij de FCI. Het heeft tot nov. 2000 geduurd voordat de FCI de beslissing nam. Ja, dat is een paar jaar.
Maar voorafgaand aan dit is Australie 'al' sinds 1978 bezig met het registreren van Jack Russell's en Nederland sinds 1998.
En DAT vind ik niet een 'paar jaar'. Haha!

Nee, zo makkelijk gaat het niet en daarom denk ik dat de felheid van sommige hier mede gezien moet worden in alle moeite die er al voor afgegaan is om uberhaupt tot een rashond Jack Russell te komen en dat deze met moeite erkende honden toch niet over 1 kam geschoren moeten (gaan) worden met een snelle kruising van een Jack Russell (overigens ook zonder stamboom) en een teckel of ander B&T hondje.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:23

Die zwarte herder snapte ik ook helemaal niet maar ze scheen echt Nederlands kampioen te zijn. Het was absoluut een hele mooie hond, dat wel.

Precies, Tinker of Irish Cob, ze zijn allebei geregistreerd in aparte stamboeken. Paarden en honden zijn wat betreft het rassenverhaal toch al niet of nauwelijk met elkaar te vergelijken vind ik.

Ook al hou ik best van kruisingen en het ouderwetse asbakkenras, de echte hondenfokkerij is een heel serieus iets. Er ontstaan al genoeg kruisingen door ongelukjes (ben ik zelf dus ook debet aan met mijn vier pups uit de dwerpincher/boerenfox combi), waarom dan ook nog kruisingen gaan fokken? De meeste "bewust" gefokte kruisingen worden gefokt door mensen die een nestje wel leuk lijkt of de mensen die eraan willen verdienen. Beide categorieën letten niet op erfelijke afwijkingen, gezondheid van de ouderdieren en karakters. Natuurlijk gaat het vaak goed en komen er hele leuke en gezonde hondjes uit maar het gaat net zo vaak fout. Kijk op marktplaats, kijk op dierenasiels.com en zie hoe verschrikkelijk veel kruisingen aangeboden worden.

Ik zou mijn kruising echt niet willen missen maar die van mij bleek achteraf ook een vader te hebben met een bepaald onprettig karakter (kwam er pas later achter dat de eigenaar van de vaderhond het had zien gebeuren, die had mij niets verteld daarover). Daar heb ik heel wat mee te stellen gehad voordat het een leuk en lief hondje werd en nog is het een dominant krengetje.
Het risico op een hondje met een moeilijk karakter is er ook met die zogenaamde B en T Russells. Denk je een leuk gezellig familiehondje te krijgen, zit je met een karakter opgescheept waar je heel wat mee te stellen krijgt.
Ik neem aan dat mensen die voor zo'n B en T pup gaan mede aangetrokken worden door het karakter van de JRT maar dat karakter kan ver te zoeken zijn in zo'n kruising.

Kies je bewust voor een kruising, dan weet je dat je een verrassing kan krijgen, kies je voor een B en T JRT zonder te weten dat die dus niet bestaan dan weet je dat niet. Heeft zo'n dier een onaangenaam karakter dan wordt dat toegeschreven aan de JRT, volkomen onterecht en dat is jammer. Jammer voor de serieuze fokkers en jammer voor de eigenaren die niet hebben gekregen wat ze verwacht en gehoopt hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:49

ik praat over ongeveer 10 jaar geleden. Toen gebeurde het wel dat er pitbull bloed in zat. Een vriend van mij is hondengeleider bij de politie. Hij heeft een aantal jaren geleden een JRT voor zijn kinderen gekocht. Hij is niet gecharmeerd van het ras en heeft echt de moeite genomen om een goed nestje uit te zoeken. Hij vertelde mij dat er toendertijd te veel JRT afgemaakt moesten worden omdat ze onbetrouwbaar waren, te bijtgraag en dat toen het nog geen officieel ras was er ook pitbullterrier doorheen liep.

Maar in die tijd liepen er ook nog pitbulls rond. Ik woonde toen nog in een omgeving waar je die types met hun gestoorde pitbulls regelmatig tegen kwam.

Ik vind het vrolijke slimme hondjes wat die dingen allemaal kunnen bedenken, maar te waaks te hyper overal op reageren en te dominant naar andere honden, kleine kinderen moet hij niets van hebben daar grauwt hij naar.

Vandaar dat ik me afvroeg of de JRT van nu rustiger is en of de B&T doordat er een ander ras doorheen zit liever en rustiger is. Ik kan mijn hond nl nergens onderbrengen en dat vind ik wel een probleem. Is altijd al zo geweest als pup werden we soms stapelgek van hem, slapen in zijn mandje deed hij alleen s'nachts een paar uur de rest van de dag alsmaar heen en weer rennen en overal om blaffen.

Dan wordt de volgende vast een B&T....

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 13:02

En weet je dan zekr dat je een rustige zult hebben???? Krijg je dan een garantie erbij?

Nee lijkt me vervelend zo'n hond, ik heb nog niet van andere JRT-eigenaren deze klacht gehoord, maar ken er ook geen tientallen natuurlijk. Het komt wel bij meerdere raasen voor, dat ze niet alleen kunnen zijn toch?

Ik heb bewust als eerste hond een volwassen hond gekozen, en mijn JRt is best wel rustig. O.k als ik een dag gewerkt hebt wordt ik de volgende dag zowat gestalkt door haar, ligt ze de hele dag op mijn voeten of voor de wc, en gaat er sowieso iemand naar de keuken gaat ze mee, kortom, ze is wel aanwezig maar vreselijk
gezellig. "s avonds na 17.00 gaat ze in haar mand of op een schoot of een bank liggen slapen, en ze kan uren alleen zijn, wat gelukkig niet vaak gebeurt. Ze komt uit een groepje honden en had toch er geen probleem er mee nu alleen bij ons thuis te zijn.

Dus de volgende zit al in de planning, want zo hondje daar wil ik er wel mee van.

Ik vindt het zo'n leuk ras omdat ze klein en toch actief zijn, makkelijk hanteerbaar en vriendelijk tegen iedereen maar geen allemans vriend......

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 13:31

russel schreef:
ik praat over ongeveer 10 jaar geleden. Toen gebeurde het wel dat er pitbull bloed in zat. Een vriend van mij is hondengeleider bij de politie. Hij heeft een aantal jaren geleden een JRT voor zijn kinderen gekocht. Hij is niet gecharmeerd van het ras en heeft echt de moeite genomen om een goed nestje uit te zoeken. Hij vertelde mij dat er toendertijd te veel JRT afgemaakt moesten worden omdat ze onbetrouwbaar waren, te bijtgraag en dat toen het nog geen officieel ras was er ook pitbullterrier doorheen liep.

Maar in die tijd liepen er ook nog pitbulls rond. Ik woonde toen nog in een omgeving waar je die types met hun gestoorde pitbulls regelmatig tegen kwam.

Ik vind het vrolijke slimme hondjes wat die dingen allemaal kunnen bedenken, maar te waaks te hyper overal op reageren en te dominant naar andere honden, kleine kinderen moet hij niets van hebben daar grauwt hij naar.

Vandaar dat ik me afvroeg of de JRT van nu rustiger is en of de B&T doordat er een ander ras doorheen zit liever en rustiger is. Ik kan mijn hond nl nergens onderbrengen en dat vind ik wel een probleem. Is altijd al zo geweest als pup werden we soms stapelgek van hem, slapen in zijn mandje deed hij alleen s'nachts een paar uur de rest van de dag alsmaar heen en weer rennen en overal om blaffen.

Dan wordt de volgende vast een B&T....

Ik weet wat je bedoeld. Het is even 'hot' geweest bij de broofokkers om hun broodwinning, die toen verloren ging aan het fokverbod voor de pittbull (zonder stamboom, want dat is ook een geknutseld ras en niet FCI erkend) toen maar te kruisen met hun andere 'lekker lopende ras, de niet stamboom JRT.
Daar zijn in bepaalde delen van Nederland wel grote problemen mee geweest. Die (achterlijke) broodfokkers zagen hun inkomsten dalen en kruiste de toen overgebleven pitt-bull reuen met sommige JRT teven en dan werden er pups geboren die 'uiterlijk' wit met vlekjes hadden, dus niet de indruk gaven dat er een pitt-bull liep, maar qua karakter dezelfde nare trekjes als de pa hadden.

Allen dit is gauw afgelopen geweest daar er een totale uitroeiing van dit ras is geweest doordat ze allen gesteriliseerd moesten worden.

Door 2 van die pittbulljack's weer te kruisen kreeg je of honden die oogde als pittbull's, dus kwamen de regels weer om de hoek, of hadden niet meer dat felle karakter als de 1e generatie pittbulljack's
Toch zit daar wel een kern van waarheid in als je de hyper ADHD hondjes ziet die dan de huidige JRT's zonder stamboom zijn.

Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoeld met vroeger en nu.
De historie van de Nederlandse JRT met stamboom gaat terug aan 1989. Mijn teefje Jacky is geboren in 1991 uit ouders waar ik zowel de moeder als oma van gezien heb.
JUIST voor dat rustiger karakter ben ik toen gevallen en de daarbij behorende papieren waren voor mij leuk, maar ik had er qua bloedlijnen geen verstand van.
Ik meen dat de oma van mijn inmiddels 13,5 jarige Jacky OOK een stamboomregistratie had.
Niets van dat alles als druk, hyper of vals is mij bekend. Jacky is nog steeds onze stammoeder en mede door haar karakter en later inkruisingen met de australische bloedlijnen kan ik met een gerust hand op mijn hart zeggen dat alle pups die ik in de 12 jaar op de wereld heb gezet allen geroemd worden om hun evenwichtige karakter.

Voor mij staat wel vast dat een B&T terrier, of een kruising daarvan een divers aan karakter trekjes heeft en dat mede door de aanschaf van zo'n pup door mensen die zich al helemaal niet verdiept hebben in wat ze nu precies in huis halen, immers ze laten zich misleiden door termen als 'unieke kleur Jack Russell' enz, dat hier de problemen ontstaan.

Die problemen komen mede omdat deze honden alleen via de broodfok worden aangeboden, dus met 5 a 6 weken al van het nest weg gaan = slechte sociale start.
En in handen van niet hondenkenners komen die er absoluut niet mee weten om te gaan en via hun 'fokker' ook nul op rekest krijgen als ze met een vraag aankomen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:06

het is natuurlijk niet per definitie zo dat een black and tan hondje een moeilijk of naar karakter heeft, zo zijn er heus wel hele gemoedelijke, lieve B&T's en zo zijn er ook heus wel stamboom jacken met een moeilijk karakter, het is alleen zo jammer dat het algemene beeld van de jack russell gevormd word door de vele kruisingen, onzuivere jacken en er dan toch wel veel niet echt leuk van karakter zijn, iig niet zoals een echte jack russell hoort te zijn, het algemene beeld is toch nog steeds, druk, adhd, blaffen en bijtgraag, en zo hoort een echt Jr absoluut niet te zijn, tuurlijk het zijn geen herderachtige of retrievers, het zijn terriers, zijn gefokt om zelfstandig te kunnen werken maar juist daarom hebben ze een heel evenwichtig karakter nodig, niet als achterlijke blaffend door het bos gaan, nee zeg want dan zijn alle vossen al weg Lachen een terrier kent gewoon best veel competitie strijd , vooral met soortgenoten, onbekende soortgenoten dan, ik heb nu zelf 5 jacken bij elkaar, 4 teven en 1 reu en dan nog een kruising reu, never nooit niet problemen, en bij voldoende beweging en zeker geestelijke stimulans heb ik hier in huis gewoon slapende hondjes op de bank, mijn kruising blaft meer en is drukker dan mijn 5 jacken bij elkaar:)

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:34

ThePast03 schreef:
De black en ten zal niet opgenomen worden als Jack Russell Terrier.
En voordat een ras erkend is door de FCI gaan er echt jaren overheen, dus over een paar jaar zullen ze zeker niet FCI erkend zijn.

En stel dat ze er ooit een apart ras van willen maken? Krijgen we dan ook weer het gezeur dat een b & t geen wit mag hebben?
Ik heb nu al advertenties gezien waar bij stond dat de pup voor een "echte" b&t teveel wit had. Het moet toch niet gekker worden Haha!

baroen schreef:
de black and tan zal nooit en te nimmer een jack russell worden, nogmaals het gaat dus niet om een kleur die dan word toegestaan, zoals je bv bij andere rassen ziet omdat bepaalde erkende kleuren door elkaar gebruikt worden en er dan "nieuwe"kleuren ontstaan, zo werkt het niet bij de jack... Knipoog

Jullie zijn echt blind voor de waarheid he?? Verward

Er zijn zoveel voorbeelden uit de dierenwereld waarvan eerst een 'zijtak' zwaar verboden en bediscusieerd is, en een paar jaar later gewoon goedgekeurd is. Ik ga ze niet nogeens opnoemen, hier in het topic worden genoeg voorbeelden gegeven. Open up you're eyes....

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 16:41

ThePast03 schreef:
Het is trouwens Russell en niet Russel

Stoom uit je oren Rolleyes

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:05

Frank schreef:

Er zijn zoveel voorbeelden uit de dierenwereld waarvan eerst een 'zijtak' zwaar verboden en bediscusieerd is, en een paar jaar later gewoon goedgekeurd is. Ik ga ze niet nogeens opnoemen, hier in het topic worden genoeg voorbeelden gegeven. Open up you're eyes....

Noem me een voorbeeld in de hondenwereld en we zullen zien wie er blind is Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:06

Frank schreef:
[*olduser*] schreef:
Het is trouwens Russell en niet Russel

Stoom uit je oren Rolleyes

Alles goed? Of ben je het er ook niet mee eens dat het Jack Russell Terrier is?
Ik snap je reactie totaal niet namelijk.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:38

Frank schreef:
ThePast03 schreef:
En voordat een ras erkend is door de FCI gaan er echt jaren overheen, dus over een paar jaar zullen ze zeker niet FCI erkend zijn.

En stel dat ze er ooit een apart ras van willen maken? Krijgen we dan ook weer het gezeur dat een b & t geen wit mag hebben?
Ik heb nu al advertenties gezien waar bij stond dat de pup voor een "echte" b&t teveel wit had. Het moet toch niet gekker worden Haha!

baroen schreef:
de black and tan zal nooit en te nimmer een jack russell worden, nogmaals het gaat dus niet om een kleur die dan word toegestaan, zoals je bv bij andere rassen ziet omdat bepaalde erkende kleuren door elkaar gebruikt worden en er dan "nieuwe"kleuren ontstaan, zo werkt het niet bij de jack... Knipoog

ik denk niet dat jij hoeft te vertellen hoe het in de hondenwereld in elkaar zit, als er 1 hier blind is ben jij het wel, maar prima hoor, droom verder Knipoog

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:29

Waarom zou je willen dat het een ras wordt Frank? Jij bent blij met je hondje, en ze is inderdaad erg leuk om te zien, wat doet het er dan toe dat ze geen echte russell is maar een hussel? Als mensen vragen of Happy een Jack Russel is zeggen we ook altijd dat ze een kruising boerenfox/Jack Russell is en ze is er zeker niet minder lief om. Het is soms wel een mond vol als ze willen weten wat we voor honden hebben: een Rhodesian Ridgeback, een kruising dwergpincher/boerenfox en een kruising boerenfox/jack russell, zijn we altijd even mee bezig Knipoog
Ik kwam laatst een kruising Ridgeback/Dalmatiër tegen inclusief Ridge, apart geval om te zien maar ik zie al dat iedereen die een grappige kruising heeft daar een apart ras van zou willen maken.

De boerenfox wordt ook al jaren gefokt en is ook geen erkend ras, ken zat mensen die erg blij zijn met hun boerenfox.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:52

wat ik me afvraag is waar in de voorgeschiedenis de teckel er voor de kleur is gegaan.
als de kleur erin gefokt is zal dat al een tijdje geleden gebeurd zijn.
en zwart is dominant, dus dat zet zich wel door als je dan weer met die hondjes en 'echte' JRT kruist lijkt mij.
waarna weer, enzovoorts, tot uiteindelijk de eigenschappen van een bijvoorbeeld teckel er al weer helemaal uit zijn en je alleen de kleur overhoud.
hier word gepraat alsof elke B&T een kruising tussen een ander ras en een JRT is.
de tegenstanders maken het voor mijn gevoel wat ernstiger dan het in werkelijkheid is. Schijnheilig

waar ik verder geen standpunt mee wil innemen in de discussie of black and tan's uiteindelijk toch in het stamboek opgenomen zullen worden.Haha!
ik heb namelijk geen idee.
maar uitgesloten is het zeer zeker niet.
is namelijk idd zoals eerder aangehaald al eerder voorgekomen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:00

nee dat is nog niet eerder voorgekomen, ook al een paar ker geschreven, het gaat niet om een miskleur of niet erkende kleur in een zuivere lijn, het gaat om het kruisen met een ander ras, en nee niet 6, 7, 8 generaties geleden en dat er dan ineen keer alsnog B&T's geboren worden uit generaties twee of drie kleur jacken, de b&t word nu gewoon verkregen door het inkruisen van black and tan hondjes of dus door een ander ras, een b&t hondje die als dekreu gebruikt word zal die kleur ook weer vererfen... en zo hou ja dan de B&T in stand.

hunterspride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:33

Frank schreef:
ThePast03 schreef:

baroen schreef:

Maybe you close them yourself???
Allereerst kun je hierboven lezen hoeeeeelang het duurt voor een ras een rashond is, en daarbij is de Jack Russell al erkend vanuit een variatie, nl. de Parson Jack Russell die na de erkenning van de Jack Russell toen Parson Russell terrier ging heten.

Daarbij die voorbeelden uit de dierenwereld zijn aftakking van al heel lang gesettelde rassen. De Parson is pas 10 jaar erkend, de Jack pas 5 en dat is gewoon nog niet mogelijk een variant hiervan weer te erkennen omdat de definitieve erkenning pas na 10 jaar is. Kynologisch gezien gewoon onmogelijk!
Dat duurt nog wel effies, tegen die tijd is deze B&T rage al lang weer voorbij en zijn wij waarschijnlijk opa en oma........... Ach gut