russel schreef:ik praat over ongeveer 10 jaar geleden. Toen gebeurde het wel dat er pitbull bloed in zat. Een vriend van mij is hondengeleider bij de politie. Hij heeft een aantal jaren geleden een JRT voor zijn kinderen gekocht. Hij is niet gecharmeerd van het ras en heeft echt de moeite genomen om een goed nestje uit te zoeken. Hij vertelde mij dat er toendertijd te veel JRT afgemaakt moesten worden omdat ze onbetrouwbaar waren, te bijtgraag en dat toen het nog geen officieel ras was er ook pitbullterrier doorheen liep.
Maar in die tijd liepen er ook nog pitbulls rond. Ik woonde toen nog in een omgeving waar je die types met hun gestoorde pitbulls regelmatig tegen kwam.
Ik vind het vrolijke slimme hondjes wat die dingen allemaal kunnen bedenken, maar te waaks te hyper overal op reageren en te dominant naar andere honden, kleine kinderen moet hij niets van hebben daar grauwt hij naar.
Vandaar dat ik me afvroeg of de JRT van nu rustiger is en of de B&T doordat er een ander ras doorheen zit liever en rustiger is. Ik kan mijn hond nl nergens onderbrengen en dat vind ik wel een probleem. Is altijd al zo geweest als pup werden we soms stapelgek van hem, slapen in zijn mandje deed hij alleen s'nachts een paar uur de rest van de dag alsmaar heen en weer rennen en overal om blaffen.
Dan wordt de volgende vast een B&T....
Ik weet wat je bedoeld. Het is even 'hot' geweest bij de broofokkers om hun broodwinning, die toen verloren ging aan het fokverbod voor de pittbull (zonder stamboom, want dat is ook een geknutseld ras en niet FCI erkend) toen maar te kruisen met hun andere 'lekker lopende ras, de niet stamboom JRT.
Daar zijn in bepaalde delen van Nederland wel grote problemen mee geweest. Die (achterlijke) broodfokkers zagen hun inkomsten dalen en kruiste de toen overgebleven pitt-bull reuen met sommige JRT teven en dan werden er pups geboren die 'uiterlijk' wit met vlekjes hadden, dus niet de indruk gaven dat er een pitt-bull liep, maar qua karakter dezelfde nare trekjes als de pa hadden.
Allen dit is gauw afgelopen geweest daar er een totale uitroeiing van dit ras is geweest doordat ze allen gesteriliseerd moesten worden.
Door 2 van die pittbulljack's weer te kruisen kreeg je of honden die oogde als pittbull's, dus kwamen de regels weer om de hoek, of hadden niet meer dat felle karakter als de 1e generatie pittbulljack's
Toch zit daar wel een kern van waarheid in als je de hyper ADHD hondjes ziet die dan de huidige JRT's zonder stamboom zijn.
Ik kan niet helemaal volgen wat je bedoeld met vroeger en nu.
De historie van de Nederlandse JRT met stamboom gaat terug aan 1989. Mijn teefje Jacky is geboren in 1991 uit ouders waar ik zowel de moeder als oma van gezien heb.
JUIST voor dat rustiger karakter ben ik toen gevallen en de daarbij behorende papieren waren voor mij leuk, maar ik had er qua bloedlijnen geen verstand van.
Ik meen dat de oma van mijn inmiddels 13,5 jarige Jacky OOK een stamboomregistratie had.
Niets van dat alles als druk, hyper of vals is mij bekend. Jacky is nog steeds onze stammoeder en mede door haar karakter en later inkruisingen met de australische bloedlijnen kan ik met een gerust hand op mijn hart zeggen dat alle pups die ik in de 12 jaar op de wereld heb gezet allen geroemd worden om hun evenwichtige karakter.
Voor mij staat wel vast dat een B&T terrier, of een kruising daarvan een divers aan karakter trekjes heeft en dat mede door de aanschaf van zo'n pup door mensen die zich al helemaal niet verdiept hebben in wat ze nu precies in huis halen, immers ze laten zich misleiden door termen als 'unieke kleur Jack Russell' enz, dat hier de problemen ontstaan.
Die problemen komen mede omdat deze honden alleen via de broodfok worden aangeboden, dus met 5 a 6 weken al van het nest weg gaan = slechte sociale start.
En in handen van niet hondenkenners komen die er absoluut niet mee weten om te gaan en via hun 'fokker' ook nul op rekest krijgen als ze met een vraag aankomen.