Afstraffen??!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Afstraffen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:24

Lysette schreef:
gijsenkim schreef:
nou shiloh............ als het onvermijdbaar is dan is het toch goed Haha! Haha! Haha! Haha!

En das nou net wat we even wilde horen Haha!

Als je moet kiezen uit 2 kwaden betekend niet dat het goed is. Dan is het de beste oplossing. Dat is iets heel anders.

juist... en nee dat is het ook niet een goede oplossing... dan is het de enige oplossing, de oplossing is dan nog niet goed... En dan nog vind ik dit alleen in de absoluut uiterste gevallen. 99 van de 100 keer kun je makkelijk toch anders reageren en toch heel erg goed duidelijk zijn, dat de hond goed weet dat hij fout zit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:26

maar shiloh,wat is dan wel DE oplossing in dit geval..
dus wat zou jij doen??

ervan uitgaan dus dat je wel met zijn 2en bent,hond weegt 60 kilo,heeft zo vast dat als je aan hem trekt trek je ook de andere hond mee,geen water in de buurt en geen radio...

wat dan wel???

dat heb ik nog steeds niet gehoord,wat JIJ dan zou doen?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:37

hem een kus geven op zijn ontblote tand Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:38

een muizenval in de staart laten klappen Haha! Haha! Haha!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:42

ok nu heb ik gister dus iets mee gemaakt waar ik me kapot van schrok.
was mijn hond aan het uitlaten en kwam langs een hele grote poedel. honden naar elkaar blaffen en grommen.
dus ik zeg tegen mn hond dat hij moet gaan zitten, doet hij ook netjes.
nou wou ik voorbij lopen en trekt hij me keihard mee nard ie hond toe ineens. ik trek hem terug en loop 5 meter verder, waar hij eenden ziet langs de slootkant en hij trekt me ineens zo het gras op wat hij normaal nooit doet aan de lijn. weer trek ik hem terug en zeg nee..... hij ging ineens keihard grommen en sprong naar mn armen en hand toe en begin heel agressief vaak achter elkaar te bijten. en ook gewoon doorgebeten. ik trek mn hand weg en armen omhoog en zeg nee. hier ging hij verder op mijn been. waar ik nu meerdere blauwe plekken heb zitten.
resultaat: 4 gaatjes in me hand en blauwe plekken en een schram op mn been.
iok weten iet wat hm bezielde :S maar thuis aangekomen durfde hij niet meer in mijn buurt te komen. staart laag (normaal krulstaart) en bleef uit n buurt.

waarom zou hij dit nou doen?

hij heb het al is vaker gedaan zomaar uit een opwelling bij mn zusje.... in haar gezicht, maar dit was niet helemaal raak.

maar shiloh als je hond dit bij jou zou doen, hoe zou jij dan reageren??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:48

nou zo een hond krijgt dus van huis uit een skup onder de kont Haha! Kan er niks aan doen, dat puur een reactie van mij

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:52

Ukster ,wat voor een hond is het???
en wil je echt weten wat ik met hem zou doen???

bleef niet bij 1 schopje denk ik...

en hahahahaha die muizenval!!!lag echt helemaal in een deuk hier!!

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:58

het is een border collie X friese stabij. hij is pas 2 jaar geworden.

maar ik heb 2 cursussen met hem gedaan toen we hem net kregen, en hij stond toen al bekend om zijn dominantie probleem. en heeft toen zelfs nog een keer die vrouw van de cursus gebeten.
zij gaf toen de tip om hem te laten castreren, maar toen hadden wij het geld niet en er is eigenlijk niks meer van gekomen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:12

ja,dat is een gruwelijk dominantie probleem...

en ooit pakt ie wel een van jullie zo dat je echt wat hechtingen kan gaan halen...

als het mijn hond was zou ik hem toch echt een keer goed vliegles geven en een paar flinke holpiepers geven!!en goed hard,dat ie echt ff kruipt!!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:31

Ukster schreef:
ok nu heb ik gister dus iets mee gemaakt waar ik me kapot van schrok.
was mijn hond aan het uitlaten en kwam langs een hele grote poedel. honden naar elkaar blaffen en grommen.
dus ik zeg tegen mn hond dat hij moet gaan zitten, doet hij ook netjes.
nou wou ik voorbij lopen en trekt hij me keihard mee nard ie hond toe ineens. ik trek hem terug en loop 5 meter verder, waar hij eenden ziet langs de slootkant en hij trekt me ineens zo het gras op wat hij normaal nooit doet aan de lijn. weer trek ik hem terug en zeg nee..... hij ging ineens keihard grommen en sprong naar mn armen en hand toe en begin heel agressief vaak achter elkaar te bijten. en ook gewoon doorgebeten. ik trek mn hand weg en armen omhoog en zeg nee. hier ging hij verder op mijn been. waar ik nu meerdere blauwe plekken heb zitten.
resultaat: 4 gaatjes in me hand en blauwe plekken en een schram op mn been.
iok weten iet wat hm bezielde :S maar thuis aangekomen durfde hij niet meer in mijn buurt te komen. staart laag (normaal krulstaart) en bleef uit n buurt.

waarom zou hij dit nou doen?

hij heb het al is vaker gedaan zomaar uit een opwelling bij mn zusje.... in haar gezicht, maar dit was niet helemaal raak.

Heel snel een gedragstherapeut inschakelen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:00

Daar zou ik inderdaad ook iemand bijhalen voordat het nog erger wordt.

Ik heb dit topic net vrij snel proberen door te lezen, had het nog niet eerder gezien.

De laatste keer dat er hier ruzie ontstond reageerde ik helemaal niet correct, ik schrok me dood Bloos De RR was het kleine hondje (dwergpincher/boerenfox) even helemaal zat en hij ging in de aanval. Hij had echt even een waas en reageerde niet meer op mij. Ik had hem pas een week of twee geloof ik en het was een volwassen reu. Alle theoriekennis ten spijt heb ik het kleine hondje onderschept (ze renden rond een grote tafel) en op de tafel gezet. Dat doorbrak de situatie en de RR kalmeerde.

Correct reageren is heel leuk maar soms zijn de omstandigheden zo dat je voor de noodoplossing gaat, ik had de RR nooit te pakken gekregen op dat moment en een verkeerde beet had het einde van mijn andere hond kunnen betekenen. Op mijn gemak op zo'n moment een emmer water vullen was me ook niet echt gelukt geloof ik Knipoog

Overigens is het daarna helemaal goed gekomen tussen die twee en ik heb tot de dood van de RR geen enkel probleem met hem gehad. Hij luisterde erg goed naar mij.

Een ballon als correctiemiddel gebruiken zou ik nooit doen. Mijn kleine hondje is ooit geschrokken van een ballon. Hij beet er in en dat ding knapte. Mijn kinderen kunnen in zijn omgeving niet eens een ballon opblazen, dan wordt hij bang en ik hou er niet van om mijn honden ergens angst mee aan te jagen. Ze moeten respect voor mij hebben en niet uit angst voor mij of voor een ding iets niet doen. Angst is een gevaarlijk iets bij honden, dat kan verkeerd uitpakken.

Aan een nekvel schudden doe ik ook nooit, wel bij het nekvel pakken en op de grond duwen als ze echt iets ernstigs doen. Ik heb alweer 33 jaar honden en tot nu toe zijn de problemen verwaarloosbaar geweest ondanks het feit dat er een paar herplaatsers tussen zaten die niet altijd even goed opgevoed waren.

Is het toch nog een lange reactie geworden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:08

Ukster schreef:

Ik zou mijn voet op de riem zetten vlak bij zijn halsband... en hem met mijn voet naar de grond drukken en tegelijkertijd hem bij zijn nekvel pakken... die voet gebruik ik dan om te voorkomen dat hij mij grijpt... en vervolgens straf ik hem op de manier die ik altijd doe.

En vervolgens als je thuis gekomen bent er achter komen waarom hij zo kon reageren, en daarbij dan ook hulp inschakelen als je het niet weet, en het gedrag verhelpen zodat het voorval zich niet herhaald.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:17

Percy schreef:
Een ballon als correctiemiddel gebruiken zou ik nooit doen. Mijn kleine hondje is ooit geschrokken van een ballon. Hij beet er in en dat ding knapte. Mijn kinderen kunnen in zijn omgeving niet eens een ballon opblazen, dan wordt hij bang en ik hou er niet van om mijn honden ergens angst mee aan te jagen. Ze moeten respect voor mij hebben en niet uit angst voor mij of voor een ding iets niet doen. Angst is een gevaarlijk iets bij honden, dat kan verkeerd uitpakken.

Nee als je hond gevoelig is voor dat soort dingen zou ik het ook niet doen. Als je weet dat je hond er ZO van schrikt dat het het er voor gelange tijd enorm bang van zou worden... zou ik het ook niet gebruiken. Maar als je een hond hebt zoals wij, die niet snel panisch bang wordt, wel schrikt is het een prima methode. Onze hond is geschrokken van het klappen, en vind het nu een naar ding, maar is er niet bang van. Wij kunnen met balonnen door het huislopen, door de lucht gooien langs hem heen lopen... hij zal neit bang zijn, maar hij zal er zelf ook niet mee gaan spelen of er uitzichzelf bij in de buurt komen. In het geval van jou hond, nee inderdad niet doen... in het geval van onze hond, het werkt prima. Als hij echt gruwelijk bang zou zijn van de balon zou hij niet lekker naast de bank op de grond gaan liggen, dan zou hij niet eens in de buurt van de bang durven komen.. en dit doet hij wel.

Ik hoorde gisteren trouwens een andere methode... Door het open leggen van kranten op de bank (is natuurlijk niet handig met een hodn die je krant verscheurt Knipoog ) maar als ze erop springen knispert het papier wat niet fijn is (bij wat gevoeligere honden lijkt me dit een mooie methode, onze hond zou het niks uitmaken of hij op een krant moet liggen of niet)

trouwens Kimmie... Je zegt dat je geen zin hebt om een hele trucendoos open te halen... maar ik zie het verhscil niet tussen het gebruiken van een ballon of een muizenval... en dat trigger systeem dat jij gebruikt hebt... Dat valt naar mijn mening in precies dezelfde categorie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:33

Als ik straks kranten op de bank leg wordt mijn bank ondergeplast aangezien puplief straks op kranten plast Haha!
Ik heb altijd de honden consequent van de bank afgezet als ze er op sprongen en dat ging altijd goed. Je hebt geen toeters en bellen nodig als je altijd consequent bent. Natuurlijk halen ze wel eens iets uit als je niet thuis bent maar na verloop van tijd komt dat meestal ook weer helemaal goed. Het enige wat ik gebruik is een plantenspuit. Een muizenval vind ik helemaal niets, voor hetzelfde geld komt zo'n ding wel ergens aan te hangen, ik zou het risico niet willen lopen. Ik heb er zelfs eens mijn vinger tussen gehad en dat was geen pretje.

Mijn hondje is geen angsthaas maar elke hond kan van een keer flink schrikken ergens bang van worden en daar hou ik niet van. Natuurlijk maak ik ook gebruik van een schrikreactie met die plantenspuit maar dat is geen ding, ze worden alleen een beetje nat. Er zijn geen pasklare oplossingen waar elke hond op reageert. Er zijn wel een aantal redelijk standaarddingen maar de opvoeding van een RR is weer totaal anders dan de opvoeding van een Duitse herder of zo'n klein hondje.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:37

yvvv schreef:

Als hij iemand bijt, wat is jouw reactie?

Ik pak hem in z'n nekvel of geef hun een tik tegen hun koppie. Vaak is stem verheffen genoeg.

Als hij iets doet wat minder erg is, bijvoorbeeld een krant kaptbijten, hoe reageer je dan?
Stem verheffen, 'af' sturen en negeren.

Als je thuiskomt en je merkt aan je hond zijn gedrag dat hij iets heeft misdaan, wat doe je?
Kijken wát hij gedaan heeft, en dan naar aanleiding van hoe erg het is straffen. Vaak even int nekvel grijpen, 1 van de honden eet graag slippers en krijgt dan een tik met die slipper(s).

Is slaan en schoppen echt te erg, en is het zielig voor de hond? Of denk je er niet bij na en geef je hem de straf die op dat moment het beste uitkomt?
Slaan vind ik niet erg, oke. Honden onderling slaan elkaar niet, maar ze begrijpen (vaak) bter dat ze fout zitten. Schoppen is niet oké.

Of leer je je hond goed en kwaad door middel van belonen? En dan bedoel ik echt alleen belonen, zonder straffen?
Consequent zijn. Braaf = braaf, foei = foei.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:45

Percy schreef:
Als ik straks kranten op de bank leg wordt mijn bank ondergeplast aangezien puplief straks op kranten plast Haha!
Ik heb altijd de honden consequent van de bank afgezet als ze er op sprongen en dat ging altijd goed. Je hebt geen toeters en bellen nodig als je altijd consequent bent.

Nee in dat geval zou ik ook maar beter geen kranten op de bank leggen Knipoog

Tuurlijk zijn we altijd consequent... het is ook totaal geen probleem als wij erbij zijn. Waar het probleem ligt is dat hij op de bank gaat liggen als er niemand bij is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:00

En dat gebeurde bij mij ook nooit. Helaas in de verleden tijd omdat het hondje van mijn vriend wel altijd op de bank mocht. Die had hier dus ook een voorkeurspositie, de eerste maanden heb ik haar steeds dapper van de bank gezet maar het was onbegonnen werk omdat ze het thuis wel deed. De andere twee hielden zich keurig aan de afspraak met mij.

Totdat er één doodging en er een andere hond kwam. Mijn kleine hondje zocht zijn toevlucht op de bank en dat heb ik maar zo gelaten. Nieuwe hond wist dat hij niet op de bank mocht en deed dat ook nooit. Ook 's-nachts niet.
Maar mijn vriend liet hem één keer bij hem thuis op de bank plaatsnemen en toen was het gebeurd. Hij kwam bij mij weer binnen, sprong vrolijk op de bank waar hij natuurlijk meteen weer afgestuurd werd. Maar vanaf dat moment lag hij er wel 's-nachts op, als ik in de buurt was probeerde hij het niet. Een keer iets toestaan is genoeg om de hele regel om zeep te helpen. Dat is met alles zo. Bij mijn Herdershonden kon je dat nog enigszins terugbuigen maar bij een Ridgeback kan je dat gewoon vergeten.

Nu heb ik kleden op de bank voor de kleine honden en de ridgebackpup krijgt zijn eigen plekje straks.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:18

Dat is bij ons dus ook het probleem. Mijn zus heeft hem in de eerste jaren af en toe stiekum op de bank gelaten. Sindsdien zal hij het nooit proberen als wij erbij zijn, maar is hij alleen, dan gaat hij er lekker opliggen.

Bij mijn tante wilde de hond het ook maar niet leren dat hij niet op de bank mocht. Daar hebben ze toen een bank gekocht die vrij oud was, daar een kleed overheen gelegd en in de woonkamer gezet. Elke keer als een hond op de bank sprong stuurde mijn tante hem van die bank af en stuurde hem op de oudere bank. Zo leerde de hond dat hij alleen op die bank mocht en op de andere banken niet en dat werkte wel, terwijl niet op de bank niet werkte. Op den duur ging hij leen nog maar op "zijn" bank liggen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:30

met truckendozen bedoelde ik ook meer,voor de 1 een ballonnetje voor de ander een knisperend papiertje en dat soort dingen,dus ik ga niet alle methodes na,dat die hond tegen de deur op bleef springen was voor mij de reden om er stroom op te zetten,maar mss had het ook wel gelukt met het ballon trukje,maar daar heb ik geen zin in..

overigens heb ik nog nooit een muizenvan gebruikt,ik had dat eens in een rottweilerboekje gelezen,die hond die maakte de koelkasten open en die vrouw had het daarbij gebruikt,bij mij rottweiler heb ik toen der tijd aan de kapstok gewone plastik tasjes gehangen voor het afval,daar kon ze niet bij.
maar toen we eens op vakantie waren en ik allang was vergeten dat ze vuilnisbakken overhoop haalde,kwam ik daar er weer achter,mijn hemel..heel de zak geleegd door de huiskamer...dus als we daar weggingen gin de vuinisbak ergens in een kamertje achter slot en grendel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:14

Thuis staat mijn vuilnisbak in de keuken en daar mag mijn hond niet als ik er niet ben. Bij mijn vriend staat hij op een veel beter bereikbare plaats. Alleen zal zijn hondje niet snel iets stouts doen, alleen doet mijn hondje ook niet snel iets stouts maar die twee samen zijn partners in crime }>
De vuilnisbak gaat daar op de wc als we zonder ze weggaan Haha!

Ze hebben ook eens samen het dashboard van de auto genuttigd, kosten 1000 euro.

Ik heb ze weleens gadegeslagen, het hondje van mijn vriend is de opstoker maar blijft bij de daad op de uitkijk staan terwijl mijn hondje het snode plan uitvoert. En laatst gingen ze zij aan zij als één hond achter een geit aan. Alleen zouden ze dat niet in hun hoofd halen. Toen geit op hun afkwam waren ze trouwens net zo snel weer weg Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:06

Shiloh schreef:
Ukster schreef:

Ik zou mijn voet op de riem zetten vlak bij zijn halsband... en hem met mijn voet naar de grond drukken en tegelijkertijd hem bij zijn nekvel pakken... die voet gebruik ik dan om te voorkomen dat hij mij grijpt... en vervolgens straf ik hem op de manier die ik altijd doe.

En vervolgens als je thuis gekomen bent er achter komen waarom hij zo kon reageren, en daarbij dan ook hulp inschakelen als je het niet weet, en het gedrag verhelpen zodat het voorval zich niet herhaald.

jahoor Haha! Haha! Haha! Tuurlijk Haha! Haha! Haha! hij gaat even stilstaan zodat jij je voet op de riem kan zetten Haha! Haha! Haha!

Mooi in theorie........ maar in de praktijk werkt dat natuurlijk nooit

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:32

en dat wou ik dus doen! en toen begon hij zich verder uit te leven op mijn been. hij zat dus ook in een soort roes dat hij niet op mij reageerde.
dussuh die theorieën van jouw werken dus echt niet als ik eerlijk moet zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 19:13

Ik probeer het even te visualiseren. Hond is los met bungelende lijn achter zich aan? Zie dan maar daar je voet op te krijgen. Heb ik vaak genoeg geprobeerd als Asi weer al te enhousiast uit de laadbak sprong als ik de deur open deed. Ik kan redelijk mikken maar dat lukte toch meestal echt niet. Daarnaast moest ik hem dan als een haas vastgrijpen want mijn voet op een riem waar 45 kg. rennend aan de andere kant zit was een garantie voor een harde landing op mijn billen Knipoog Bij zo'n grote hond kan je nooit vlakbij de halsband je voet op de riem zetten, er zit nog zo'n 60 cm. tussen in het beste geval maar dan nog krijg je je voet nooit daar geplaatst waar je meteen de hond klem zet.
Totaal onmogelijk bij een beetje een formaat hond.

Ik heb hem één keer bij zijn nek willen grijpen toen hij uitviel. Dom, dom, dom. Was ook puur een reactie van mij, een verkeerde reactie want voor ik hem had draaide hij om en landde één van zijn schattige enorme tanden in mijn pols. Hij beet niet, het was meer een botsing en hij schrok zich kapot. Ik hoefde hem niet eens te straffen, hij voelde zich de hele verdere avond schuldig.

Ik waag me normaal gesproken niet aan de voorkant van een hond die uitvalt, nu weet ik in elk geval weer helemaal waarom.

Voor iemand denkt dat het een nare hond was, dat was hij juist helemaal niet. Het was een schat van een hond maar drie honden is een roedel en daar horen kleine ruzies bij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:07

Shiloh schreef:
Ukster schreef:

jahoor Haha! Haha! Haha! Tuurlijk Haha! Haha! Haha! hij gaat even stilstaan zodat jij je voet op de riem kan zetten Haha! Haha! Haha!

Mooi in theorie........ maar in de praktijk werkt dat natuurlijk nooit
[/quote]

Ow jahwel hoor... al vaak zat gedaan als balou met een andere hond ging vechten en het werd me te gortig. Het was uit het verhaal van Ukster niet duidelijk of ze de riem nog vast had of niet. Maar als je de riem nog gewoon vast had had dat makkelijk gekunt. Ik hoor nu dus dat dat niet zo was. Dan had ik waarschijnlijk geprobeerd de riem te pakken want als de riem op de grond ligt... kun je er nog proberen op te staan zodat je hem makkelijk te pakken krijgt.. Misschien moet je de volgende keer beter proberen dan... want ik krijg de leren achterzichaanslepende riem wel geowon te pakken als Balou door het dolle heen is, en jah dit heb ik al vaak genoeg moeten doen.

maar als dat niet was gelukt had ik hem anders bij zijn halsband gegrepen.

Maar bij mijn eigen hond is mijzelf flink groot en boos maken, met een vloek genoeg om hem tot controle te krijgen. Ik zorg altijd dat ik 100% boven mijn hond sta, dus de kans dat zoiets gebeurd lijkt me dan erg klein... Bij mijn eigen riem kan ik er ook makkelijk op gaan staan, aangezien ik gewoon een leren riem gebruik.. dus die ligt dan wel ergens op de grond... Zo'n rol ding vind ik ondingen en die zal ik dus ook nooit gebruiken...
[/quote]

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:10

ok ik zal de situatie proberen beejte duidelijker neer tezetten. ik had hem dus aan de lijn! en ik had hem nog vast. ik heb zo leren politielijn.
ik riep zit en af en nee, maar hij luisterde niet. dus ik wil met mijn voet proberen op de riem te staan zo dicht ogelijk bij de halsband, maar hij ging op mijn been verder. het lukte dus niet!
en ik ga hem echt niet bij de halsband pakken dan, want dan weet ik zeker dat ik nu met een arm vol hechtingen had gezeten.

dus ik weet niet of jij je aan je theoriën zo vast moet houden.