Teefje steriliseren ja/nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:59

kimmie261 schreef:
Honden eten rauw vlees, zowel kvv als echt bot en kauw werk, en als ik makkelijk moet voeren dan krijgen ze blik met hoogvlees aandeel, maar ip vers vlees :)

Dan ondersteun je je honden met voeding in basis heel optimaal, wat ook echt meeweegt in het wel of niet ontstaan van problemen. :j Verse voeding in basis helpt een sterk lijf vormen dat eventuele ontstekingen of andere basis voor ziekten beter kan bestrijden. Een absolute plus boven brokvoeding of andere hoog-bewerkte voeding die juist weer pro-inflammatoire stoffen in het lijf brengt waardoor ook mogelijk de negatieve effecten van de vroeg-castratie groter zijn. <---- máár dit is puur een hypothese van mij vanuit logische redenatie hoor, dus mogelijk spreek ik onzin hier :))

Lukasje

Re: Teefje steriliseren ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:31

Wel interessant Kimmie dat jij met al je honden geen negatieve ervaring met castratie hebt !

En ik geloof ook zeker dat voeding (en omgevingsfactoren) een rol speelt bij het ontwikkelen van ziektes, zo ook bij de mens.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 20:42

Mijn honden zijn natuurlijk best wel eens ( heel )ziek geweest, maar of dat nu altijd te wijten is aan een castratie?? dat geloof ik niet, 1 hond heeft bv botkanker gekregen, maar ze was toen 11 jaar oud, een grote hond, ja, is dat dan door een castratie? 1 teefje is gecastreerd op 5 jarige leeftijd en kreeg op 10 jaar een tumor in haar keel, is dat dan ook door castreren? In rottweilers zit nu eenmaal kanker in de genen, om dat dan op een castratie te gooien...Nee daar geloof ik niet in...

Worden volle teven dan nooit ziek, of "erg" ziek ?

Overigens is mijn DA niet van het vers vlees voeren, en als mijn honden iets hebben dan komt het daardoor... :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:26

Veel dierenartsen staan niet achter vers vlees.
Hier gelukkig een fijne. Die t liefst titert, niet alle entingen altijd nodig vind(uiteraard per situatie,hond etc verschillend) en zeer zeker niet tegelijk en niet gecombineerd met ontworm/vlooi. En ook een “alternatieve” kijk heeft. Daarom in de basis ook geen directe voorstander van castratie. Ze is er ook niet tegen. Maar niet te jong en echt per hond afhankelijk.
En dat is de reden dat t bij mij in t contract staat, met boete, dat ze niet onder de 18 maanden geholpen mogen worden tenzij echt medische noodzaak zoals bijv bmo.
Omdat de ervaring is dat ze vaak redelijk onwetend zijn in de zin; als de dierenarts dat zegt, en ze vaak nog voor de 12 weken al de vraag krijgen wanneer ze de castratie/sterilisatie kunnen plannen..
Ik hoop, dat ze door die clausule, wat meer gaan nadenken.

Hier heel mn leven tussen intact rondgelopen, en de meeste dingen alleen gezien bij honden die onder de 10 maand geholpen waren. Vaak problemen met knieen, kruisbanden en heupen. Minder energieke en blije honden.
Maar zo verschilt het voor iedereen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 21:28

kiwiwitje schreef:
Veel dierenartsen staan niet achter vers vlees.
Hier gelukkig een fijne. Die t liefst titert, niet alle entingen altijd nodig vind(uiteraard per situatie,hond etc verschillend) en zeer zeker niet tegelijk en niet gecombineerd met ontworm/vlooi. En ook een “alternatieve” kijk heeft. Daarom in de basis ook geen directe voorstander van castratie. Ze is er ook niet tegen. Maar niet te jong en echt per hond afhankelijk.
En dat is de reden dat t bij mij in t contract staat, met boete, dat ze niet onder de 18 maanden geholpen mogen worden tenzij echt medische noodzaak zoals bijv bmo.
Omdat de ervaring is dat ze vaak redelijk onwetend zijn in de zin; als de dierenarts dat zegt, en ze vaak nog voor de 12 weken al de vraag krijgen wanneer ze de castratie/sterilisatie kunnen plannen..
Ik hoop, dat ze door die clausule, wat meer gaan nadenken.

Hier heel mn leven tussen intact rondgelopen, en de meeste dingen alleen gezien bij honden die onder de 10 maand geholpen waren. Vaak problemen met knieen, kruisbanden en heupen. Minder energieke en blije honden.
Maar zo verschilt het voor iedereen.

KimD schreef:
Kabayo schreef:
Vind de vraagstelling dan wel intressant waarom het met honden ‘zo moeilijk’ is en met andere dieren veel minder?
Hoezo veranderd een hond zo in gedrag en vacht? Nou kan ik vacht enigszins snappen want je hebt allemaal verschillende soorten vachten.

Maar als je een hengst castreerd op 10 maanden oud hoor je er echt niemand over. Dan is het eerder nog verstandig zodat die in de groep kan blijven lopen. Hoezo veranderd een paard niet in negatieve zin na een castratie? Het is algemeen een beetje bekend dat ze na een castratie juist meer groeien dan minder. Dus paarden hebben de hormonen niet nodig?

Waarom honden wel? Ik vind het zelf wel een beetje gek dat honden blijkbaar verprutst zijn als je ze laat helpen, zo komt het wat over :o
Ik merk weinig verschil als ze geholpen zijn. Maar ook intacte dieren merk ik weinig van in de opvang. Valt en staat ook gewoon met het karakter wat ze hebben en voornamelijk de opvoeding :+

Een hengst ontwikkeld ook veel minder als die vroeg gecastreerd wordt. Mijn toenmalige hengst en zijn ruin-broer waren dag en nacht verschil. Zijn broer leek veel ouder en fragieler terwijl hij daadwerkelijk ouder was. Daarnaast heeft zijn broer ook veel meer kwaaltjes gehad, ik heb goed en wel twee keer de dierenarts moeten laten komen in zijn leven.

Bij paarden wordt het veel meer geaccepteerd, vooral vanuit eigen belang maar ik zou niet willen beweren dat het geen invloed heeft.

Ehm.. Deze tank is met 6 mnd gecastreerd.. 1.53 hoog geworden.. 1e premie sterruin.. Doet qua body echt niet onder voor een hengst.. :D

(Ik heb 't over het paard, de menner is nog intact.. :)) )

Afbeelding

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:14

Ik sta er wel van te kijken hoe dierenartsen blijkbaar pushen. Heb die ervaring hier gelukkig totaal niet. In mijn herinnering zijn ze er zelfs nooit over begonnen, bij de reuen sowieso niet en bij mijn teef meen ik ook dat ik de starter was van het onderwerp.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:05

Leo schreef:
kimmie261 schreef:
Honden eten rauw vlees, zowel kvv als echt bot en kauw werk, en als ik makkelijk moet voeren dan krijgen ze blik met hoogvlees aandeel, maar ip vers vlees :)

Dan ondersteun je je honden met voeding in basis heel optimaal, wat ook echt meeweegt in het wel of niet ontstaan van problemen. :j Verse voeding in basis helpt een sterk lijf vormen dat eventuele ontstekingen of andere basis voor ziekten beter kan bestrijden. Een absolute plus boven brokvoeding of andere hoog-bewerkte voeding die juist weer pro-inflammatoire stoffen in het lijf brengt waardoor ook mogelijk de negatieve effecten van de vroeg-castratie groter zijn. <---- máár dit is puur een hypothese van mij vanuit logische redenatie hoor, dus mogelijk spreek ik onzin hier :))

Net als Kimmie heb ik door de jaren heen ook altijd roedels gehad,nu nog 6 stuks...Bijna ook altijd rauw gevoerd wel diepvries verschillende merken....Maar toch heb ik ook wel honden van het vlees af moeten halen omdat ze het er niet goed op deden...1tje is pas overleden 14.5 jaar ik heb er nu nog 1 op hyperallergene brok staan,de rest op rauw.
Mijn vroeg gecastreerde teefje staat juist op advies vd dierenarts op rauw vlees dat is waarom wij ze destijds opgevangen hebben ze zochten een gezin wat rauw voerde...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 07:45

Rauw / vers is imo juist goed dus :j
En voor sommige honden, bijv met een allergie, kan dat anders zijn inderdaad. Voeding moet altijd voor het individu bekeken worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:11

Over een paar maanden laat ik een teefje steriliseren, ze is dan maand of 15. Ze is nu loops en dat is gewoon sneu. Helemaal zichzelf niet.
Bovendien hebben twee buren intacte reuen die er ook last van hebben.

Dus ik lees mee maar besluit staat vast.
Heb trouwens op 1 na alles laten steriliseren. (en 1 pas op latere leeftijd) Zowel reuen als teven.

En allemaal kregen ze voornamelijk brok. Vers vlees alleen voor de afwisseling.
Op 1 na (die net geen 12 is geworden) zijn ze allemaal tussen 14 en 17 geworden. Dus ik maak me niet veel zorgen over de huidige twee.

Daarnaast zijn wetenschappelijke inzichten ook onderhevig aan voortschrijdend inzicht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:49

mysa schreef:

Dat is echt niet jouw probleem... Dat zou voor mij werkelijk de allerlaatste reden zijn om mijn teef te laten helpen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:20

Mijn overbuurman heeft een intacte reu en stelt het op prijs als ik aangeef dat mijn teef loops is, vooral omdat zowel hij als ik onze intacte honden weleens los hebben in de straat.
Maar dan weet hij iig op welke teef zijn reu reageert wanneer die weer eens niet eet etc.
Hij weet ook dat ik mijn teef niet los laat wanneer ze dekrijp is.
Kwestie van een beetje rekening houden met elkaar zonder te eisen dat één van ons de hond laat castreren. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:31

lor1_1984 schreef:
Mijn overbuurman heeft een intacte reu en stelt het op prijs als ik aangeef dat mijn teef loops is, vooral omdat zowel hij als ik onze intacte honden weleens los hebben in de straat.
Maar dan weet hij iig op welke teef zijn reu reageert wanneer die weer eens niet eet etc.
Kwestie van een beetje rekening houden met elkaar zonder te eisen dat één van ons de hond laat castreren. :)

Zo gaat het bij ons ook.. Wij hebben een intacte witte en hij is beste maatjes met een rottweiler en mechelse herder teef..

Wanneer ze loops zijn, zie ik 't sowieso aan 't feit dat ze vast blijven (normaal klikken we ze los als ze elkaar zien) en dan blijft de onze ook vast..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:48

lor1_1984 schreef:

Directe buren laat ik het ook weten, want onze tuinen hebben geen hoge schuttingen dus dan kunnen ze hun reu onder toezicht buiten laten. Er zit dan wel een tuin tussen, maar toch. De reuen aan de overkant stoppen met eten, zeker als wij er meer tegelijk loops hebben, kan ik niks aan doen en hun inlichten heeft ook weinig doel want ze stoppen alsnog met eten. :+ Maar dat is voor mij geen reden om actie te ondernemen, als ze het als vervelend ervaren mogen ze er zelf mee aan de slag.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:41

Maar dat begrijp ik ook wel.
Buiten het feit dat jij met je honden fokt natuurlijk, dat gaat nogal lastig met gecastreerde teven. :+

En daarnaar kijkend zou ik dan degene zijn die haar hond moet laten castreren, de reu is een dekreu met mooie papieren en goede nakomelingen.
Maar de buurman baalt heus weleens dat de reu weer eens stopt met eten en last heeft vd geuren etc, maar tegelijkertijd vindt hij het ook zijn verantwoordelijkheid dat zijn hond luistert etc en dat het zijn probleem is dat zijn hond niet eet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:50

Voor mij is dat ook nooit een overweging geweest om wel te castreren; hoe de reutjes in de omgeving reageren op mijn loopse hond. Of ja, in de zin dat ik het dus Voor de reu en eigenaar zou doen. Dat gaat me eigenlijk wel wat ver eerlijk gezegd. := Wij hielden rekening met een ander, door bv tijdelijk niet naar losloop te gaan etc (al was dat ook vooral voor haar zelf, zodat ze niet lastig gevallen zou worden) maar ik laat absoluut mijn keus niet er vanaf hangen of ze wel of niet gecastreerd moet worden omdat het vervelend is voor een reu en eigenaar. Dat vind ik heel hard gezegd het probleem van een reu eigenaar wel en niet het onze in dit geval. En daarbuiten om kun je idd wel rekening met elkaar houden natuurlijk. :j Ik kan me dan gerust voorstellen dat het als reu eigenaar zeker niet altijd leuk en makkelijk is en drukbevolkt Nederland kan dan echt pittig zijn - zeker als je in wijken woont waar echt veel honden zitten en ze dus nog vaker met loopse teven te maken hebben.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 26-11-25 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:53

Communicatie is key hierin :j waardeer ik als reu-eigenaar enorm. Ik verwacht absoluut niet dat men zich aanpast voor ons, dat is mijn taak. ;) Maar communicatie is niets mis mee.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:07

lor1_1984 schreef:

Ik laat het ook altijd even weten aan mijn buurman. Dan weet hij het gewoon mocht zijn reu zich ineens anders gedragen. De rest van de buurt merkt het vanzelf wel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:21

Mijn teefje van net 1 jaar is nu net voor het eerst loops. Ik ga haar laten helpen over een paar maanden. Ze loopt normaal gesproken veel buiten en het is allemaal afgezet, maar niet heel hoog. 1.20m Dus als ze echt wil zou ze er overheen kunnen. En Reuen kunnen er ook overheen als ze echt willen. Dus dat doen we maar niet.
Bijna iedereen heeft hier erf honden en ik zit niet te wachten op een nestje.
Ook krijgen we zaterdag een pup erbij en dat is een reu. Dus dan is het gewoon het meest praktisch om ons teefje te laten helpen.
Onze reu zien we later wel of hij geholpen wordt of niet. Dat hangt er vanaf hoe zijn karakter is en of hij op het terrein blijft of niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 17:35

KimD schreef:
mysa schreef:

Dat is echt niet jouw probleem... Dat zou voor mij werkelijk de allerlaatste reden zijn om mijn teef te laten helpen.

Dat is ook niet de hoofdreden, er staat 'bovendien...'.
En ook niet alleen qua overlast maar 1 van die twee reuen probeert wel hun erf af te komen. En mijn hond kan ook ontsnappen uit de tuin, als ze erg haar best doet. Loopt nu al regelmatig te ijsberen langs de afrastering, dus gewoon voor mijn gemoedsrust is het ook fijn. Want het laatste wat ik wil is een nestje, dat zou echt vreselijk naar zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:04

Ben je dan erbij in de tuin ook? Anders zou ik zeggen, heel eerlijk; dan hoort je hond misschien ook niet zonder toezicht in de tuin, als de kans er is dat ze eruit kan komen. Of misschien zelfs even helemaal niet in de tuin. Dat is in principe vooral alleen rond de dekdagen Echt noodzakelijk en die aantal dagen per loopsheid zijn imo niet perse de ramp om dan even desnoods de hond binnen te houden bijvoorbeeld. Maar goed, dat is natuurlijk ieder z'n eigen mening/visie. Ik zou haar persoonlijk eerlijk gezegd in die gemoedstoestand sowieso niet door laten gaan met dat ijsberen langs de afrastering en dat sowieso onderbreken (& proberen te voorkomen), maar dat is natuurlijk je eigen keus.

edit:
Nu moet ik zeggen dat ik met mijn dekrijpe teef ook niet gelukkig was om hier naar buiten te gaan met een jonge ridgeback reu die aan de overkant woonde en om de haverklap los door de wijk rende en onze teef ook nog heel leuk vond. Ik zag ook horror scenario's voor me dat die hond Net rond die dekrijpe dagen Arya in z'n vizier zou krijgen. Ik ben toen bewust rond de dekrijpe dagen echt Elke plas/poep ronde met de auto weggegaan. Leuk was anders, maar ja... wilde geen risico lopen. Toen hebben we bij de omheinde veldjes telkens de behoeftes laten doen. En de rest van de loopsheid gingen wij naar rustigere plekken ook om te lopen.

Maar goed, uiteindelijk is het ieders eigen hond en eigen keuzes natuurlijk :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:27

Ik ben zelf ook buiten dan. Maar ik heb meerdere honden hier rondlopen en die zijn gewend in en uit te rennen, dus soms is het overzicht even zoek. ;)

Dat bij het hek lopen wil ik ook niet, doet ze ook als ze niet loops is, loopt een bospaadje langs en daar komt wel eens een wandelaar, met of zonder hond langs, dat vindt ze natuurlijk een leuke afleiding. Volgens mij is de eisprong nu zo'n beetje dus houd haar extra goed in de gaten.
Maar vind het gewoon lastig en aangezien het een vuilnisbak is, gaan we toch niet fokken.

Edit: tuin is afgerasterd en ze heeft nooit pogingen gedaan om er uit te komen maar volgens mij deed 1 van de buurthonden wel een poging om uit zijn eigen afgerasterde tuin te komen. Dus je weet het niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:55

Ja, je hebt inderdaad niet in de hand wat een andere hond doet dan ook. Dat vond ik ook wel spannend die periode. Ondanks dat wij rustige gebieden op zochten, was dat ook geen garantie dat je daar geen reu tegen zou komen welke niet onder controle staat - want loslopers heb je helaas ook gewoon overal. Nu is het met name de dek rijpe dagen vooral opletten, dus het valt relatief gezien dan gelukkig best mee alsnog, maar blij dat we dat toch achter ons hebben. In ons geval wel maar 1 hond ook, dat maakt het ook wel net wat makkelijker praktisch kijkend.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:31

Onze bijna 5 jarige teef is ook intact. Ik heb zeker getwijfeld, vooral door alle tegenstrijdige dingen die je leest en hoort.

Maar zoals meerdere hier ook al aangeven ben ik van mening dat de hormonen een grote rol spelen in het lichaam dan alleen bij de voortplanting.

Ze heeft verder geen last van de loopsheid, ze is wat rustiger en heeft wat minder energie, maar voor de rest is ze gewoon zichzelf.

Ze wordt goed in de gaten gehouden, zowel tijdens als na de loopsheid. Ze krijgt preventief puur utero na de loopsheid om de kans op baarmoederontsteking te verkleinen. Als haar gedrag verandert dan nemen we haar temperatuur op en bij twijfel gaat ze naar de dierenarts.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:41

Ik slaap gemiddeld 4 teven per maand in omdat ze baarmoederontsteking hebben en (spoed)operatie niet meer kan (financieel of te zwaar). Allemaal tussen de 8 en 12 jaar oud.

De eventuele nadelen van castratie wegen in mijn ogen gewoon echt niet op tegen het risico op pyo’s.
En dan kom ik melkkliertumoren ook nog wel eens tegen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:11

KimD schreef:
mysa schreef:

Inderdaad ja.. de laatste keer was een reu bijna over hun hek gesprongen toen ik voorbij kwam.. ja vervelend voor hun maar ze waren boos op mij.. sorry hoor maar ik moet ook mijn hond uitlaten.
Ik meld altijd aan meerdere mensen als ze loops is. Onze buren hebben een intacte reu en hadden nergens last van dus zo kan het ook.