kiwiwitje schreef:Veel dierenartsen staan niet achter vers vlees.
Hier gelukkig een fijne. Die t liefst titert, niet alle entingen altijd nodig vind(uiteraard per situatie,hond etc verschillend) en zeer zeker niet tegelijk en niet gecombineerd met ontworm/vlooi. En ook een “alternatieve” kijk heeft. Daarom in de basis ook geen directe voorstander van castratie. Ze is er ook niet tegen. Maar niet te jong en echt per hond afhankelijk.
En dat is de reden dat t bij mij in t contract staat, met boete, dat ze niet onder de 18 maanden geholpen mogen worden tenzij echt medische noodzaak zoals bijv bmo.
Omdat de ervaring is dat ze vaak redelijk onwetend zijn in de zin; als de dierenarts dat zegt, en ze vaak nog voor de 12 weken al de vraag krijgen wanneer ze de castratie/sterilisatie kunnen plannen..
Ik hoop, dat ze door die clausule, wat meer gaan nadenken.
Hier heel mn leven tussen intact rondgelopen, en de meeste dingen alleen gezien bij honden die onder de 10 maand geholpen waren. Vaak problemen met knieen, kruisbanden en heupen. Minder energieke en blije honden.
Maar zo verschilt het voor iedereen.
KimD schreef:Kabayo schreef:Vind de vraagstelling dan wel intressant waarom het met honden ‘zo moeilijk’ is en met andere dieren veel minder?
Hoezo veranderd een hond zo in gedrag en vacht? Nou kan ik vacht enigszins snappen want je hebt allemaal verschillende soorten vachten.
Maar als je een hengst castreerd op 10 maanden oud hoor je er echt niemand over. Dan is het eerder nog verstandig zodat die in de groep kan blijven lopen. Hoezo veranderd een paard niet in negatieve zin na een castratie? Het is algemeen een beetje bekend dat ze na een castratie juist meer groeien dan minder. Dus paarden hebben de hormonen niet nodig?
Waarom honden wel? Ik vind het zelf wel een beetje gek dat honden blijkbaar verprutst zijn als je ze laat helpen, zo komt het wat over

Ik merk weinig verschil als ze geholpen zijn. Maar ook intacte dieren merk ik weinig van in de opvang. Valt en staat ook gewoon met het karakter wat ze hebben en voornamelijk de opvoeding

Een hengst ontwikkeld ook veel minder als die vroeg gecastreerd wordt. Mijn toenmalige hengst en zijn ruin-broer waren dag en nacht verschil. Zijn broer leek veel ouder en fragieler terwijl hij daadwerkelijk ouder was. Daarnaast heeft zijn broer ook veel meer kwaaltjes gehad, ik heb goed en wel twee keer de dierenarts moeten laten komen in zijn leven.
Bij paarden wordt het veel meer geaccepteerd, vooral vanuit eigen belang maar ik zou niet willen beweren dat het geen invloed heeft.
Ehm.. Deze tank is met 6 mnd gecastreerd.. 1.53 hoog geworden.. 1e premie sterruin.. Doet qua body echt niet onder voor een hengst.. 
(Ik heb 't over het paard, de menner is nog intact..
)