Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Warboel schreef:Kabayo schreef:Elke hond kan blaffen. Ook maar net wat je als eigenaar er mee doet… Elke hond kan vocaal zijn. Eentje die echt 100% stil gaat zijn is eentje zonder stembanden of een knuffel…
Of een Basenji uit een niet blaffende lijn![]()
TS, het is wat out of the box, maar misschien een Silken Windhound? (Of een Windsprite- al zijn die misschien niet groot genoeg voor je). Zijn ontzettend lieve, zachte honden. Geen blaffers, nauwelijks waaks. Sociaal, actief, sportieve hondjes, thuis echte couch potatoes en degene die ik ken kunnen ook prima alleen zijn.
Als je googlet, let dan op dat Silken Windhound en Silken Windsprite aparte rassen zijn. Er zijn niet veel fokkers, ik weet voor Windhounds niet eens zeker of er op het moment fokkers in Nederland actief zijn, maar wellicht het uitzoeken waard![]()
Het zijn natuurlijk windhonden dus dat moet je wel liggen. Mocht je in de buurt wonen mag je altijd eens mijn Windsprite ontmoeten hoor!
Beide rassen zijn ook RVB officieel tegenwoordig.
KimD schreef:Warboel heeft zelf een Silken en een Schietspriet, dus die weet wel waar ze het over heeft. Overigens van de windhond(achtige) die ik ken is er géén één met een sterk jachtinstinct.
Wel een vrouw die er een roedel van heeft en ze niet allemaal tegelijk los kan laten, maargoed, één of een hele roedel is ook een groot verschil natuurlijk.
Warboel schreef:Kabayo schreef:Elke hond kan blaffen. Ook maar net wat je als eigenaar er mee doet… Elke hond kan vocaal zijn. Eentje die echt 100% stil gaat zijn is eentje zonder stembanden of een knuffel…
.
anca schreef:Warboel schreef:
.
Hoe past die in het plaatje van ts die een hond met veel vacht wil ? Een beer?
Mijn wederhelft vond de Smooth Collie foeilelijk, belachelijk en moest er niks van weten. Nu heeft hij anderhalf van die gedrochten, die wat ik uit ons eerste nest wilde houden heeft besloten dat hij haar baas is en inmiddels vier jaar verder is ze zijn prinses en kan werkelijk niks fout doen. Uit het tweede nest is een ongewenst kind blijven plakken, dat is mijn klittenband maar kan net zo goed kleefteven aan hem en vind hij stiekem fantastisch. 

Jester_ schreef:Ik vind dan ook wel weer grappig om te lezen dat golden retrievers beginners honden zijn en makkelijk op te voeden. Wij hebben er 3 gehad in de familie en die hadden echt stront aan wat je zei tot een jaar of 2. Er zit vaak geen kwaad in maar ze hebben ook 0 ontzag voor je en doen net waar ze zelf zin in hebben
Mijn dalmatier is dan 'lastiger' qua gedrag, als in veel meer energie, maar die wil wel luisteren en is makkelijker te trainen en op te voeden
SusanH schreef:Ik heb zelf nooit zo de indruk dat Goldens slecht trainbaar zijn. Wat ik wel vaak zie is dat Goldens lopen met baasjes die de focus op hele andere dingen hebben dan de hond. Mijn hond met veel jachtinstinct kan prima los en luistert goed, daar hebben wij van pup af aan in geïnvesteerd. Ik zie het als een soort onzichtbare lijn, waarmee je samen verbonden bent. Maar je moet niet zelf de hond uit de auto gooien en dan de hele wandeling op je telefoon kijken. Dat is wel wat ik vaak zie gebeuren bij mensen met een "makkelijke en sociale" hond.
ook zeker wat betreft gezondheid van een ras.
)
een ze vangt mollen, muizen en zwemt achter eentjes aan (die ze niks doet) maar dan kom je dus thuis met een natte hond en ze komt niet meteen het water uit, pas als zij het zat is of het koud krijgt
En ik denk dat ze ook achter een hert aan zal gaan. En toch laat ik haar los in het bos. En ben ik blij met een grote tuin en veel weilanden in de buurt waar ze echt kan rennen. Maar het blijft een hond met een eigen instinct.
MarlindeRooz schreef:SusanH schreef:Ik heb zelf nooit zo de indruk dat Goldens slecht trainbaar zijn. Wat ik wel vaak zie is dat Goldens lopen met baasjes die de focus op hele andere dingen hebben dan de hond. Mijn hond met veel jachtinstinct kan prima los en luistert goed, daar hebben wij van pup af aan in geïnvesteerd. Ik zie het als een soort onzichtbare lijn, waarmee je samen verbonden bent. Maar je moet niet zelf de hond uit de auto gooien en dan de hele wandeling op je telefoon kijken. Dat is wel wat ik vaak zie gebeuren bij mensen met een "makkelijke en sociale" hond.
Ja precies het is ook een bepaald type mens dat een Golden neemt. Want die zijn “makkelijk”.
Kijk mijn makkelijkst losloophond is de teckel. Het enige wat ik heb is dat ik niet weet waar hij precies is en dan staat hij 3cm naast me. Maar weglopen doet hij niet en zal hij nooit doen. Wild zie ik altijd eerder dan hij. Maar dat is niet “normaal” voor een teckel.
anca schreef:Hoe past die in het plaatje van ts die een hond met veel vacht wil ? Een beer?
dus nee ik raad geen Basenji aan, mijn god. Warboel schreef:anca schreef:Hoe past die in het plaatje van ts die een hond met veel vacht wil ? Een beer?
Zoals je kan lezen reageerde ik op Kabayo die zei “elke hond kan blaffen”dus nee ik raad geen Basenji aan, mijn god.
@BeFunny maar jij hebt een lurcher, wat een heel ander kaliber is dan een volle windhond. Een whippet oid zou ik idd niet snel aanraden, maar Windhounds en Windsprites zijn weer hele andere honden. Mijn Windsprite (en de meeste Windsprites en Windhounds die ik ken) zijn zo verschrikkelijk makkelijk en kunnen meestal ook prima gewoon los.
Het is waarschijnlijk minder maar als je pech hebt kan het dus niet los. En als je pech hebt dan heb je ook een hudini