Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: Fleslam (geitenbokje) verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 00:02

Bedankt, nee we zouden gisterochtend hem op gaan halen, maar dat liep helaas helemaal anders. Gelukkig was zijn baasje erg begripvol en we hebben voor woensdag een nieuwe afspraak gemaakt. Dus woensdagochtend komt hij dan toch. Ik merk aan Joep dat hij er ook wel wat aan toe is. Hij is heerlijk speels aan het worden. Is inmiddels al echt op de krabpaal geklommen, hupt regelmatig al bokkend rond. Probeert op schoot te springen (wat niet lukt). Het is echt grappig om naar zijn capriolen te kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 00:21

girlyggirl schreef:
Vroeger zij mijn pensionhouder altijd " van geiten leer je vloeken"
:D succes

Ja, dat zei mijn vader ook, dat het "hele on-christelijke beesten zijn, als je wil leren vloeken, moet je geiten houden." :j

Succes, TS!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 22:30

Joep is vanmiddag voor het eerst even onder toezicht in zijn wei geweest. Hij is nog zo klein dat ie door het gaas heen zou passen, dus voorlopig mag meneertje alleen onder toezicht daar zijn. Eerst bleef hij veilig in mijn buurt maar nadat hij door kreeg dat de wereld een stukje groter was en zijn hoefjes niet uitglijden in het gras, was de racebaan geopend. Ik ben blij met dit kleine mannetje, hij zorgt toch echt voor een klein stukje vreugde, vooral nu. Morgen gaan we zijn vriendje ophalen.

Waar ben ik beland??
Afbeelding

geit meets kip :oo
Afbeelding

ma-ma
Afbeelding

Nou daar gaan we dan <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

knapperd met zn mooie oortjes
Afbeelding

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:31

Heerlijk!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:57

Oh wat schetig. <3

Ik kan me voorstellen dat dat een fijne afleiding is en dat dit toch ook wat vreugde geeft ondanks het heftige verdriet waar je verder volop in zit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:20

Wat een onweerstaanbaar koppie zit erop. <3 Heel veel plezier met de kleine bokkert! *\o/*

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:40

Ja hij houdt me bij de les want de flesjes gaan natuurlijk door. En hij begint steeds actiever en vrolijker te worden. Wel heeft ie sinds gisteren wat last van dunnere ontlasting, dus ik ben nu ook hoefjes en kontjes aan het schoonmaken steeds. Ik zie hem aan het hooi knabbelen en ik denk dat het daarvan komt. Zijn darmen zullen wel een beetje moeten wennen aan vastere voeding.

Ik ben nog even aan het bedenken hoe ik het morgen praktisch ga doen met het nieuwe geitje. Ik denk dat hij beter eerst in het stalletje kan om even te wennen. Hij is heel tam volgens zijn baasje maar ik kan me zo voorstellen dat hij wel moet wennen aan ons vreemde mensen. Dus als ik hem in zijn wei loslaat denk ik dat ie denkt de groeten en doei!

En dan.. hoe laat ik hem straks van de stal naar de wei en terug lopen? Hij gaat natuurlijk niet los met me mee wandelen. Het is niet ver maar het moet wel goed gaan. Moet ie een halsbandje om of tuigje zodat ik hem aan een touw mee kan nemen? Of optillen en daar neerzetten?

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:45

Heeft tie geen e coli toevallig? Hoe ziet de mest er uit qua kleur?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-25 23:46

Beetje geel achtig. Ruikt ook niet echt fijn.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:22

Aan de ene kant past dat wel bij e coli maar aan de andere kant qua leeftijd past het niet helemaal… Wellicht komt t wel door t voer. Of je melk daar kan het ook aan liggen. Even aankijken en anders de dierenarts bellen maar zolang die gewoon fit oogt en actief is zal het wel meevallen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 00:24

Hij is heel fit en alert. Ik hoor wel veel darm/buikgeluiden als hij zijn flesje drinkt. Maar hij lijkt er geen last van te hebben.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 00:53

Ja goede afleiding zo. Denk dat het helemaal goed komt als je het nieuwe geitje er zo bij doet. Een mensgerichte geit is meestal mensgericht naar iedereen. Leuk als ze straks met elkaar gaat stoeien. Voor je het weet beuken ze tegen jou aan :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 01:13

imaudy schreef:
Ja goede afleiding zo. Denk dat het helemaal goed komt als je het nieuwe geitje er zo bij doet. Een mensgerichte geit is meestal mensgericht naar iedereen. Leuk als ze straks met elkaar gaat stoeien. Voor je het weet beuken ze tegen jou aan :D

Mens als knuffel is leuk, mens als etenverstrekker ook, mens is echter geen speelgoed.
Er zijn wel goede filmpjes te vinden over geiten opvoeden en dit soort gedrag goed begeleiden. Geit laat zich beter trainen dan een schaap, incl. meelopen en kunstjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 02:39

tamary schreef:
imaudy schreef:

Mens als knuffel is leuk, mens als etenverstrekker ook, mens is echter geen speelgoed.
Er zijn wel goede filmpjes te vinden over geiten opvoeden en dit soort gedrag goed begeleiden. Geit laat zich beter trainen dan een schaap, incl. meelopen en kunstjes.

Ja, niet laten beuken idd. Ik deed de kop wegduwen als ze beukten. Ik heb ook een gecastreerd bokje, hij is echt superbraaf. Iets knuffeliger dan de geitjes.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 08:43

Super Joep! Hij doet het maar goed. En wat fijn dat er vandaag een vriendje voor 'm bij komt. Dat zal wel even wennen worden, maar wat zullen ze daarna een plezier met elkaar hebben <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:08

heerlijke foto's!! hij doet het goed zo te zien.
Als je dan die megakip op de achtergrond ziet is het echt nog een ukkie.

Heeft zijn nieuwe vriendje al een naam?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:41

Ik zou even een rol tuingaas halen en dat tegen de binnenkant van het te grote gaas plaatsen. Dan kunnen ze gewoon lekker samen, heel belangrijk voor Joep dat hij fijn met een soortgenootje kan, daar is hij nu lang genoeg zonder geweest denk ik.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 09:57

Wat een prachtige fotos!!

Diarree klinkt mij als cryptosporidium. Een lichte infectie gaat vanzelf over.

Wat fijn dat hij wat afleiding en veeel liefde kan bieden nu.
Ik heb ook een keer zo'n huislammetje op precies het juiste moment gehad. Veel liefde, blijdschap en knuffels!!!

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:03

ik heb vroeger een geitje gehad die aan een lijntje kon lopen, dat was wel heel makkelijk hoor. Dus als je het leuk vind en tijd hebt om ze dat te leren denk ik dat het wel handig is.
Verder is het mijn ervaring dat ze best makkelijk meelopen met een bakje biks van hun stal naar de wei en terug. Hier weten ze naar 2 dagen ofzo de weg al en lopen ze daarna ook niet meer de verkeerde kant op.
Veel plezier met de heren!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 10:32

Muronia schreef:
Ik ben nog even aan het bedenken hoe ik het morgen praktisch ga doen met het nieuwe geitje. Ik denk dat hij beter eerst in het stalletje kan om even te wennen. Hij is heel tam volgens zijn baasje maar ik kan me zo voorstellen dat hij wel moet wennen aan ons vreemde mensen. Dus als ik hem in zijn wei loslaat denk ik dat ie denkt de groeten en doei!

En dan.. hoe laat ik hem straks van de stal naar de wei en terug lopen? Hij gaat natuurlijk niet los met me mee wandelen. Het is niet ver maar het moet wel goed gaan. Moet ie een halsbandje om of tuigje zodat ik hem aan een touw mee kan nemen? Of optillen en daar neerzetten?

Ik zou hem een halsbandje omdoen, en ook buiten omlaten, en tillen als hij daar relaxed genoeg voor is.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:20

Wat is het toch een schatje <3
En de afleiding is wel fijn voor je, op dit moment.
Ik ben benieuwd wat hij straks van zijn nieuwe broer vindt.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 11:57

troi schreef:
Muronia schreef:

Ik zou hem een halsbandje omdoen, en ook buiten omlaten, en tillen als hij daar relaxed genoeg voor is.

Ik zou daar toch maar mee opletten, zou de eerste niet zijn die zich verhangt met halsband door ergens te blijven steken (zoals met hoofdje door het gaat en halsband die vasthaakt en niet meer terug raken onder andere)...

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:21

aanlaten van een halsband zou ik ook niet zonder toezicht doen hoor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:32

En als je dat toch doet neem dan zo’n bandje wat automatisch los schiet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:58

Misschien zijn ze wel te trainen. Bandje om betekent meelopen of iets leuks/lekkers. Ik zou het ook zeker bij geiten niet om laten.
Maar denk ook niet dat deze niet naar je toe gaat komen.

Ben benieuwd naar het vriendje. Zo leuk. En fijn dat je even met iets anders bezig bent.

Had stiekem gekeken voor wie weet.........ooit..........maar kwam ( gelukkig :) ) geen geitjes tegen in de buurt