Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Kattenvoer: welke is nu echt goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:19

Ja ik dus, met Purizon die ik pas vandaag weer heb kunnen bestellen bij Zooplus in grotere verpakking als 400 gram.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:28

Ja mijn Purizon (de gewone vis en kip) en het natvoer dat ik bestel is ook steeds dan wel dan niet…
Héél irritant en volgens mij is Zooplus de enige die Purizon verkoopt; het is hun huismerk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:32

Ik bestel altijd bij ZooPlus, krijg morgen toevallig een bestelling binnen. Dit zijn kleinere zakjes van verschillend voer van CFL.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Ik weet ook niet zo goed waar ik haar voer anders zou moeten bestellen :=

Naar die Purizon was ik aan het kijken om het eens te proberen (en dan dus wel de proefverpakking) maar als het hun huismerk is en spullen ineens niet verkrijgbaar zijn dan doe ik dat maar beter niet. Ik voer nu natvoer van Feringa en soms Cosma, 's avonds krijgt ze Cosma soup en doorheen de dag onbeperkt brokjes (Beaphar neutered). Het is gelukkig een heel makkelijke kat om op gewicht te houden maar ze is wel kieskeurig. Met Almo Nature hoef ik bij voorbeeld niet aan te komen. Dat eet ze één keer en daarna niet meer.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:02

Koper schreef:
Leo schreef:
Wat altijd het proberen waard is, is bijv 2 porties rauw/vers vlees (of natvoer als rauw/vers niet haalbaar is) in de ochtend en avond, en dan overdag brokjes, al dan niet in porties met een voerautomaat :j zo beperk je automatisch koolhydraten door 2x vlees te geven, voldoe je aan behoefte van meerdere kleine porties per dag en voer je zo gezond mogelijk.

Dit niet doen. Vers vlees verteert veel minder snel dan brokjes. Waardoor je in de maag en darmen dan een gistende laag brokjes krijgt bovenop het vlees. Is mij ooit zo uitgelegd door de dierenarts toen ik met een kat op zoek was naar een balans in vers en brok.

Ik wil geenszins een discussie starten, ga ik ook niet doen. :) Maar voor mensen die het interessant vinden wil ik in ieder geval aangeven dat dit een fabeltje is. Je kunt veilig brokken en natvoer of verse voeding combineren in een menu. Soms zijn er individuele verschillen en vaak zijn katten moeilijke eters. Dus vers lukt niet bij iedere kat.

Uiteindelijk heeft een kat links of rechtsom veel vocht nodig via de voeding om gezondheidsproblemen op latere leeftijd te voorkomen. Vers/rauw ligt het dichtsbij de natuur als obligate carnivoor, maar uiteindelijk lukt het gewoonweg niet altijd om een kat volledig van brok af te krijgen. Wel zijn er gelukkig brokmerken die gebruik maken van lagere percentages koolhydraten en ook kiezen voor functionele koolhydraten ipv koolhydraten waar een kat helemaal niets mee kan.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:09

Er gaan inderdaad veel verhalen rond over vlees + brok, de ene zegt is niet goed voor de PH van de maag, de andere zegt idd het gisten van de brokken. Volgens mij zijn beide inderdaad fabeltjes.
Hier doen ze het in ieder geval al langere tijd goed op de combi.

Die leveringsproblemen en soms ook lange levertijd van Zooplus is de reden dat ik me beperk tot fysieke winkels voor voer. Zo geen zin om dan in de stress te zitten of ik nog wel genoeg in huis heb tot het binnen is etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:45

Bibita kan je ook nog kijken is onderdeel van zooplus.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:49

Mag ik hier ook een vraag stellen? Hoe gaan jullie om met een kat die echt niks anders wil eten dan een bepaalde brok? In ons geval Purina (de groene zakken) met zalmsmaak? Qua natvoer krijg ik er bij gratie wat Almo in, maar ook dat niet van harte. Alleen die purina.

Ze is nu 11, en ik heb in de tien jaar dat ze hier woont echt bijna alle merken wel geprobeerd, ik zou het liefst een hoger vleespercentage willen, maar ik kan altijd alles weggooien want ze eet gewoon niet.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Accepteren en hopen dat het nooit uit het assortiment gaat :+
Hier eten ze 'savonds ook Gourmet. Is troep maarja, dan eet de poes tenminste haar natvoer. Was het beu om telkens losse blikken (en verzendkosten) te kopen waar ze dan 1 dag van at. Of het bleef eten tot ik een grote bestelling deed en het dan weigerde.
nu eet ze ook nog maar 20 ipv 35gram Gourmet maar heb al zoveel geprobeerd dat ik er klaar mee ben. Smiddags kvv maar dan moet ik ook niet 2x per dag aanbieden want dan gaat het ook niet op :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:57

Ja, als ze niets anders eet dan dit accepteren, als ze maar eet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:14

Nyaleti schreef:
Die leveringsproblemen en soms ook lange levertijd van Zooplus is de reden dat ik me beperk tot fysieke winkels voor voer. Zo geen zin om dan in de stress te zitten of ik nog wel genoeg in huis heb tot het binnen is etc.

Hou op zeg, deze maand duurde het 6 dagen voordat ik de volledige bestelling in huis had. Ze versturen mijn spullen altijd in twee pakketten (pak dan een grotere doos?) en dit keer werden die twee pakketten op twee verschillende dagen door twee verschillende bedrijven bezorgd. Normaal vink ik aan dat het pakket naar het pakketpunt mag maar blijkbaar kon dat niet voor de spullen die ik wilde hebben.

Bitiba had ik gezien, en als dat een onderdeel is van zooplus biedt dat eigenlijk weinig hoop.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:15

Ik heb altijd alles in 1 doos gekregen, maar misschien heb ik gewoon niet genoeg besteld om het te verdelen over 2 dozen. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Ik bestel iedere maand voor 1 kat voor 1 maand te eten. Meestal alleen natvoer want ze doet een paar maanden met een zak brokken (die zak weegt meer dan de kat). Kan mij erg slecht voorstellen dat ik daarmee meer bestel dan jij :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:18

Dat is maar 1 zak neem ik aan dan? Dat past in 1 doos?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Wanneer ik een zak brokken bestel bestel ik óók natvoer. Wat ik bedoelde is dat ik meestal geen brokken bestel, alleen wat dozen met van die portiezakjes erin, en een paar blikjes. En snoepjes. Het kan makkelijk in één doos.

Edit:

bij voorbeeld deze maand:
4x doosje met maaltijdzakjes
3x doosje met kleine zakjes kattensoep
1 pakje met 6 kleine blikjes
1 pakje met 6 kuipjes
3 doosjes snoepjes

Echt geen grote bestelling dus.

Eerst dacht ik dat het merkafhankelijk was. Dat de spullen van het ene merk vanuit een ander punt werden verstuurd. Maar deze maand kreeg ik 1 pakket met alleen kattensoep en in de andere doos zat de rest, ook spullen van hetzelfde merk als de soep.
Laatst bijgewerkt door Koper op Gisteren, 19:25, in het totaal 3 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:23

Oh dat is wel heel raar zeg! Er zal vast een reden voor zijn maar welke mag Joost weten...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:26

Ik heb een paar keer gehad dat ik natvoer in blik bestelde en ongeveer de helft wel iets van een deuk had, daar heb ik ook geld of nieuwe blikken voor terug gekregen toen ik na de 3e keer toch maar eens ging reclameren.

Ik heb nu 2 zakken van 6,5 kilo besteld, als ze weer een keer een aanbieding hebben met bijv 10% korting dan bestel ik in bulk.

Bitiba is idd van zooplus (of andersom), die hadden het ook niet toen zooplus purizon niet had.

Ik krijg mijn bestelling vaak ook in delen en soms idd verschillende bezorgers...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Gedeukte of beschadigde blikjes heb ik nooit gehad*. Wel dat ik een keer wat meer blikjes bestelde (ipv zakjes) en dat er 2 trays in de doos zaten en de blikjes uit de derde tray er los in zaten.

* althans niet bij zooplus. Wel meerdere keren bij brekz, daarom bestel ik daar niet meer.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Volgens mij komen de verschillende leveringen omdat ze bepaalde dingen in Polen maken en ander dingen in Duitsland.

M.b.t. dat voer, ik herken..
Mijn ene kat kotst alle natvoer binnen 5 seconden uit als het meer dan 2 hapjes is, behalve blijkbaar de whiskas die hij bij de buurvrouw jat.. Maar ik zie hem regelmatig echt flink drinken dus ik geloof dat ik dat toch beter vind dan die zoute whiskas troep..
De andere eet alleen stukjes in saus of gewoon de stukjes vlees, maar wil veeeel afwisseling en geen grote stukjes. Dus daar heb ik gemiddeld 4-6 merken voor en krijgt dan 1 zakje per dag want dat kan ik alleen geven als de kotser buiten is…

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:42

Klopt, één van de pakketten kwam uit Polen. Blijkbaar staat daar alles van mijn bestelling behalve de zakjes met soep. Dan nog was een ander pakket uit Polen (heel ander soort bestelling, bij een ander bedrijf) er twee dagen sneller. Beide bezorgd door DHL. Dus afgaande op deze zeer beperkte ervaring ligt het wat mij betreft eerder aan zooplus dan aan dat het uit Polen moet komen.

Die zakjes met soep zijn trouwens een uitkomst voor vocht. Er zitten ook wel stukjes kip/vis in, maar het meeste is vloeibaar, zoals de naam ook al doet vermoeden :+
Laatst bijgewerkt door Koper op Gisteren, 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Welke zakjes zijn dat?
Ik heb een rood doosje van Gourmet staan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Ik heb deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... =714841.10

Verkrijgbaar in verschillende smaken, en ook in blikjes van 100 ml.

Er is ook een ander soort soep van Cosma, die zit in blauwe blikjes. Die had ik eerst, want ze zijn wat goedkoper. Maar ook minder lekker, en dat spul vond ik ook echt niet lekker ruiken.

Feringa heeft ook soep die prima is. Maar die kan ik niet linken want nadat het een tijdje niet beschikbaar was hebben ze het nu van de site af gehaald.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:47

Ok bedankt! Die ga ik onthouden voor de volgende bestelling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Ik had ooit zo'n zakje als proefmonster gekregen bij een bestelling, heel leuk dat ze dat doen en ook effectief want ze krijgt het nu dus elke avond (ipv natvoer). Ik krijg ook wel eens meer snoepjes dan ik besteld had, of laatst zat er ineens een probeerzakje brokjes bij :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Oh dat is wel leuk! Volgens mij heb ik nooit iets cadeau of extra gehad.