Zwangere poes verliest wat bloed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miezelke

Re: Zwangere poes verliest wat bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:56

Denk dat je het meer dan prima doet TS, oordelen van achter een schermpje is altijd makkelijk.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:58

Wat een prachtig snoetje <3 .

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 12:58

Succes TS. Hopelijk komt het helemaal in orde. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen.
Ps Complimenten voor hoe je reageert op de berichten.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:17

Veel sterkte TS, wat een vervelend verloop van iets waar je je waarschijnlijk enorm op verheugd hebt, en dan nog zo vlak voor de feestdagen ook. Ik duim voor je dat het laatste kleintje mooi op mag groeien!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:22

miezelke schreef:
Denk dat je het meer dan prima doet TS, oordelen van achter een schermpje is altijd makkelijk.

Dit is altijd zo'n dooddoener hé... En eigenlijk ook best wel stoken.
Niemand probeert hier TS te beoordelen of veroordelen.
Wat men wél probeert is uit eigen ervaring en kennis, de TS van tips of raad te voorzien.

TS neemt die berichten heel netjes op, dan is het niet nodig om te gaan stangen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:43

wat jammer dat het 3e kitten ook is overleden. duimen voor de laatste dat die het wel redt.

Is het geen optie om moeder en kind in een bench te doen, zodat ze ze niet overal neerlegt? Of zou dat teveel stress geven?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:53

Wat een verdrietig verhaal wordt het zo.. Eentje met open gehemelte, komt veel voor. Eentje plots overleden, kan gebeuren zo jong en kwetsbaar.. maar nu 'zomaar' nog eentje.. -O-

Hoe gaat het met mama? Geneest haar wond netjes? Ziet er op de foto onrustig uit maar misschien vertekent het?

Ik zou asap contact opnemen met een zwerfkatten stichting, die hebben zoveel ervaring met kittens. Daar kun je nu veel beter terecht dan bij de dierenarts. Of dat de bench inderdaad een optie is? Want een kitten blijven slepen naar koude plekken en van tafel laten vallen kan gewoon niet (doh) en vermoed dat daar dan ook de oorzaak van het overlijden inzit.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 13:59

Op aanvulling van mijn eerdere bericht; mijn kittens lagen inderdaad altijd onder een warmtelamp en OP een kruik. Met plek voor mamma om ernaast te gaan liggen als ze het te warm vond.

En dus echt elke 2! Uur ipv 3. Echt belangrijk!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:15

Tja, wellicht is dit nestje gewoon niet gezond. Dat kan gewoon.
Mama heeft ook geen probleemloze dracht gehad...
Wat je dan ook probeert, soms lukt het gewoon niet!
Dat is pech ! botte pech....

Ik hoop dat het laatste poesje blijft leven, anders heeft het niet zo mogen zijn.
Veel sterkte TS

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:25

Ik gok dat er meer aan de hand is dan alleen onrust en slepen. Gezien ook de lastige start.

Ik zou denk autopsie laten doen als het mogelijk is en ondanks de onkosten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:26

Daar zie ik de meerwaarde niet van in aangezien moeder gesteriliseerd is en er geen nieuw nestje zal komen. Je krijgt ze er niet mee terug helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:30

Mja aan de andere kant.....wellicht had het nog een relatief normale start kunnen worden als niet voor de keizersnede gekozen was maar er nog even gewacht was...? Dat moeders dan met een betere aanloop haar nestje had gehad. En het dus niet per-sé aan iets verkeerds in de kittens hoeft te liggen. Maar dat weet je toch nooit :(:) (tenzij doodsoorzaak vastgesteld kan worden wellicht inderdaad).

Ik vind het oprecht heel erg sneu. En ook wel spannend dat je nu niet weet waarom die vorige 2 zijn overleden... of je de laatste daar tegen kan beschermen.....

Het is ook wel een raar jaargetijde voor een nestje natuurlijk.... misschien dat een warmtelamp inderdaad het verschil had kunnen maken omdat moeders niet alleen gezelschap maar daarmee ook juist warmte opzoekt...? En doos / kist op een rustige plek, maar wel met baasje dichtbij, met boven een deel een warmtelamp lijkt me ideaal eigenlijk.

Hoop heel erg dat die laatste het gaat redden anders is het wel extreem zuur hoor....
Wat een leuk snoetje ook die kleine mini-me :+:

Wel treurig sowieso dat die geen broertjes of zusjes meer heeft nu om mee te kroelen / slapen / spelen -O-
Laatst bijgewerkt door pmarena op 20-12-24 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:31

Sterkte ts, wat een stress en verdriet. Ik duim voor Mientje en de kitten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 14:36

Nee dat niet, maar kan wel informatief zijn. En ook iets zijn wat bij een andere poes ook kan gebeuren. Of iets bij de kater vandaan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:44

Marcella schreef:
Ik gok dat er meer aan de hand is dan alleen onrust en slepen. Gezien ook de lastige start.

Ik zou denk autopsie laten doen als het mogelijk is en ondanks de onkosten.

Precies.

Ook ik vind het oordelen achter een schermpje onnodig.

Toen Kitty bevallen was, na een prima dracht, had zij geen melk.
Alles er aan gedaan, zelfs naar ervaren flessers vanaf dag één.
Helaas, na dag vier toch allemaal overleden.

Flesser was ook fokker, die meerdere nesten heeft verloren.
Ondanks warmtelamp, ondanks tempen, ondanks alle inzet.
Some is het gewoon... K...u...t.
Niet meer en niet minder.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 15:53

Maar dat weet je nu niet zeker toch? Ik vind het mooi dat er een fokker met info komt. Tenslotte heeft een ervaren fokker meer ervaring en kan misschien wel met tips komen waar de ts niet aan heeft gedacht en wat wellicht die kleine kan redden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:27

Heuh, nog maar 1 kitten?! Oh wat erg! Dat wil je niet wanneer je je poes laat dekken. Hopelijk redt het ene kitten het .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:44

Ts, in welke houding geef je het kitten de fles? Leg je hem op de rug of gewoon op z’n pootjes?
En voel je niet schuldig want dit gebeurt en jullie lijken alles goed te doen, jouw moederpoes lijkt gewoon niet z’n moeder te zijn, vermoedelijk toch door de keizersnede. Wanneer zo’n kwetsbaar kleintje een eind valt kan dat zeker overlijden tot gevolg hebben. Hopelijk red deze het. Misschien een optie om zelf maar de zorg volledig over te nemen, heb ik met een nest van vijf dagen oud ook ooit gedaan. 5 stuks , wallen tot op m’n knieën maar ze hebben het gered.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 18:01

Ts ik wil je wel even een compliment geven hoe je omgaat met (mijn) pittige kritiek, compliment!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:05

Misschien voelde de moederpoes het zelf al en wilde ze juist die kittens weg uit het "nest" hebben.
Er zijn zoveel waar je aan kunt denken.

Ik wil je alleen maar heel veel sterkte wensen.
Het is allemaal heel verdrietig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 09:28

Jeetje TS, wat ontzettend sneu dat er al 3 kittens overleden zijn. Ik heb een beetje meegelezen en gehoopt op het beste.

Ik ga je niet vermoeien met ongevraagd advies, volgens mij sta je in goed contact met een dierenarts en die kan het allemaal veel beter beoordelen dan wij achter ons schermpje.

Ik wil je wel even een hart onder de riem steken en veel sterkte wensen :*
De duimen draaien voor het laatste kitten!

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:39

girlyggirl schreef:
Ts ik wil je wel even een compliment geven hoe je omgaat met (mijn) pittige kritiek, compliment!

Dat is lief :knuffel:

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:03

Ik vind de reacties hier wel erg hard tegenover TS… zelf zijn wij afgelopen 2 jaren 4 kittens verloren als opvanggezin voor het asiel. Mijn partner en ik spitsen zich toe op de papflessers, omdat die vaak geen gezin vinden. Maar, we hebben daar wel tegenover al 10 papfleskittens geholpen. Waarvan 5 prematuren (de kleinste woog 83 gram) die met een keizersnede zijn geboren. En 1 zwangere mamapoes die bij ons bevallen is met 4 kittens. Die bleef liggen op onze koude vloer met de baby’s. Hebben het allemaal gered.
Zelf hebben wij ook geen warmtelamp voor de kittens. Wel warme plaatsen, kruiken, dekens,.. zonder mama poes. Dus ik vind het super erg dat iedereen hier zo oordeelt.

TS, je doet het super en twijfel er niet aan. Het is spijtig, maar hoort erbij soms. En de natuur is erg hard

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:08

Er oordeelt, veroordeelt, beoordeelt hier helemaal niemand. Dat maak jij er zelf van.

TS gaat super knap om met alle raad, advies, meedenken en info.
Dan is het niet nodig om de boel te stangen.

TS, hoe gaat het nu met het resterende kitten en met mama poes?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 13:05

Bedankt voor alle lieve reacties! Dat doet me echt goed.

De wond is rustig, dat lijkt op sommige foto’s misschien niet zo maar dat komt omdat in de eerste 24u wat melk uit te wond kwam. Op die plek zit nu een beetje grijzige korst, die ook mooi aan het loslaten is. De huid rondom is lichtroze, niet warm of gezwollen en ze toont niet pijnlijk. Ze krijgt ook nog antibiotica ivm de keizersnee en die eet ze elke 12u netjes op als we het pilletje voorhouden. :+

Een bench raadde de dierenarts af. Omdat ze toch de drang heeft om te gaan lopen met het kitten, kan ze dan juist te ruw gaan doen met kitten in de bek in de bench. Het slepen is ook minder nu, gister heeft ze de hele middag en avond bij het kitten in de bak gelegen terwijl we allebei af en toe de ruimte verlieten. ‘s Nachts blijft ze wel rusteloos, met veel miauwen en telkens verliggen. Aangezien ze alleen op ooghoogte naast me op de bak wil liggen met kitten ‘s nachts, ben ik inmiddels redelijk gaar.

Maar, het is het waard tot nu toe want vanmorgen voor het flessen was het kitten 168 gram!
Vannacht wilde ze één voeding de fles niet en leek het buikje ook redelijk dik, en ik heb in Mientjes vacht ook wat nattigheid gevoeld rond de tepels. Ook ligt ze nog veel en vaak te zuigen. Misschien dat ze op dat moment al genoeg had gehad van moeders?

Voor wat betreft de houding tijdens flessen, ik boots de houding na die ze bij mams ook hebben en dat werkt goed :) soms wil ze niet meteen zuigen, dan houd ik haar eerst bij Mientje voor haar neus om te likken en daarna drinkt ze goed.