Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: Petitie: open stellen van tuinen katten eigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 09:25

En nadat poekie 1 vermist/platgereden is heeft de eigenaar met dezelfde vaart weer een nieuwe. Die ook gewoon weer naar buiten gaat. Ken mensen waarvan kat nummer 3 inmiddels doodgereden is en nummer 4 loopt ook weer “vrolijk” buiten. Dat moet je als dierenliefhebber toch niet willen? Ik zou geen moment rust hebben als m’n dier onbeheerd op straat zou zwerven.

Ik lees bepaalde reacties hier echt met open mond van verbazing. Mensen moeten niet zo’n drama maken van een drolletje in hun tuin? Whut? Ik vind het ronduit asociaal om je huisdier (!!!) uit te laten op privé terrein van iemand anders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:05

Susanne schreef:
En nadat poekie 1 vermist/platgereden is heeft de eigenaar met dezelfde vaart weer een nieuwe. Die ook gewoon weer naar buiten gaat. Ken mensen waarvan kat nummer 3 inmiddels doodgereden is en nummer 4 loopt ook weer “vrolijk” buiten. Dat moet je als dierenliefhebber toch niet willen? Ik zou geen moment rust hebben als m’n dier onbeheerd op straat zou zwerven.

Ik lees bepaalde reacties hier echt met open mond van verbazing. Mensen moeten niet zo’n drama maken van een drolletje in hun tuin? Whut? Ik vind het ronduit asociaal om je huisdier (!!!) uit te laten op privé terrein van iemand anders.

Eens. De omloopsnelheid van katten houden is bij sommige mensen heel hoog. Poekie 4? Oh je bedoelt die grijze? Nee, die is al een tijdje weg, niet meer thuisgekomen. Nu hebben we Piekie 2 en Pookie 3.
En maar laten lopen en laten schijten in andermans tuinen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:12

Wat ik nogal verbazingwekkend vind is dat mensen met een 'dure raskat" die doorgaans wel in huis of in een ren houden.
Terwijl de gemiddelde htk kat gewoon naar buiten gebonjourd word. Om welke reden dan ook.
Hangt de liefde voor je dier dan af van het bijbehorende prijskaartje?

En nee, vast niet iedereen is zo, gelukkig maar!
Ik heb zelf een goede vriendin die een grote kattenren in haar tuin bouwde nadat inderdaad kat nr 6,7 en 8 aangereden waren op de straat voor haar huis.
Beter laat dan nooit ingezien denk ik dan maar :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:22

In mijn vorige woning had ik een afgeschermde achtertuin en kwamen mijn katten dus alleen in mijn achtertuin. Er kwamen geen andere katten in, wel geprobeerd maar niet gelukt.

Nu heb ik alleen een voortuin (rug aan rug woning) en daar zijn regels voor dus mag ik geen hoge schutting zetten. Dus mijn katten komen niet meer buiten. De oudste wel, die doe ik aan de riem en dan gaan we en blokje om. :D

De andere is een tuttebel en voor alles bang dus die blijft gewoon binnen nu. :Y) De katten van mijn buren lopen wel door mijn tuin, er zal vast wel een drol her en der liggen maar met dit weer doe ik toch niets in mijn tuin. En volgens mij doen ze het vaker in hun eigen tuin. Ik zit er niet zo mee maar ik begrijp de overlast wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:25

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:31

Sansevieria schreef:
@KimD, die vond ik ook al raar, onze honden leven weldegelijk vreedzaam en sociaal in een roedel samen.

Ik zou het trouwens wel goed vinden als er een chip-plicht en belasting zou zijn voor katten, als die dan tenminste gehandhaafd zou worden.
Iets met bewustwording? :)*
Hoe vaak ik op SM foto's van aangereden katten voorbij zie komen waar men dan een oproep doet om de (weeral onbekende) eigenaar te vinden...

Als je je kat met zoveel risico's buiten laat lopen, zal de liefde bij sommige mensen wel niet zo diep zitten, dat er veel moeite wordt gedaan zo'n dier terug te vinden.
Ook is het erg makkelijk weer een andere kat aan te schaffen, een collega van mij heeft in een paar jaar tijd al verschillende katten gehad.
Ze worden dood gereden en dan heeft ze na een tijdje alweer een andere.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:36

Ik heb geen katten in de achtertuin. Die durven niet vanwege mijn honden. Voortuin zitten ze wel. Meest vervelende daarvan vind ik de stank. Voordeel is wel dat ze het muizenbestand laag houden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:38

Zo, gaat het lekker dames? Katteneigenaren geven niet om hun dieren, verslijten ze achter elkaar, zijn asociaal en houden alleen katten binnen als het dure beesten zijn?

Kattenbelasting/chipverplichting is geen haalbare kaart, daar een groot deel van de katten binnen gehouden wordt en dus niemand tot last zijn. Bij honden is echter wel het uitgangspunt dat deze buiten uitgelaten moeten worden, speciale hondenveldjes voor aangelegd worden etc. Dan alsnog is prima te verdedigen dat hondenbelasting achterhaald is, maar de oplossing is niet belasting opleggen aan katteneigenaren, omdat er een aantal zijn die zich niet bekommeren om wat hun kat doet.

Waarom mensen hun raskatten wel binnenhouden kan ik ook wel een reden voor geven (behalve dat het dure katten zijn en daarmee het risico dat ze ontvoerd worden). Veel raskatten zijn doorgefokt op een bepaalde karaktereigenschap waardoor ze niet geschikt zijn om buiten rond te lopen. Ofwel ze zijn heel aanhankelijk aan mensen en lopen daardoor met alles en iedereen mee (met alle risico's van dien), ofwel ze zijn juist een van de 'wildere' rassen en daardoor niet aan huis gebonden en die zie je dan niet meer terug.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:14

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:49

996981 schreef:
Gitana schreef:
Waarom worden katten altijd vergeleken met honden? Enige overeenkomst die ik zie is dat ze beide huisdieren zijn en beide schijten.

Met het verschil dus dat katten bij anderen in de tuin schijten en honden niet.
Dat is zeg maar het hele punt van dit topic :D
Weet je het zeker?

Ik woon in het centrum, met een voortuin(tje), daar zit toch minstens een keer per week een hond zijn/haar behoefte te doen :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:52

Sansevieria schreef:
@KimD, die vond ik ook al raar, onze honden leven weldegelijk vreedzaam en sociaal in een roedel samen.

Ik zou het trouwens wel goed vinden als er een chip-plicht en belasting zou zijn voor katten, als die dan tenminste gehandhaafd zou worden.
Iets met bewustwording? :)*
Hoe vaak ik op SM foto's van aangereden katten voorbij zie komen waar men dan een oproep doet om de (weeral onbekende) eigenaar te vinden...

Chipplicht komt er nu, of is er recent doorheen gekomen. Volgens mij heb ik daar iets over gelezen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:58

Sansevieria schreef:
Wat ik nogal verbazingwekkend vind is dat mensen met een 'dure raskat" die doorgaans wel in huis of in een ren houden.
Terwijl de gemiddelde htk kat gewoon naar buiten gebonjourd word. Om welke reden dan ook.
Hangt de liefde voor je dier dan af van het bijbehorende prijskaartje?

En nee, vast niet iedereen is zo, gelukkig maar!
Ik heb zelf een goede vriendin die een grote kattenren in haar tuin bouwde nadat inderdaad kat nr 6,7 en 8 aangereden waren op de straat voor haar huis.
Beter laat dan nooit ingezien denk ik dan maar :')

Ik denk wel dat met het prijskaartje een soort bewustwording gepaard gaat. Dat merk je bij rashonden ook, het 'asbakkenras' van MP krijgt doorgaans minder snel de dierenarts onder ogen dan de rashond die aangekocht wordt. Er is toch wel degelijk een merkbaar verschil.

Het is zeer zeker niet op iedere eigenaar van toepassing, maar het is ook niet te ontkennen.

De HTK kittens zijn ook veel makkelijk voor de mensen met een (heel) minimaal inkomen aan te schaffen, aangezien ze vaak gratis of bijna gratis weggedaan worden. Er wordt niet altijd even goed nagedacht over de verdere consequenties en zorgen die een beestje met zich meebrengt.

Toen ik nog wel een 'Dubbeltje op zijn kant' keek, of iets anders in dezelfde strekking, werd dat wel duidelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:02

Wij hebben hier 1 keer ons hondje gehad dat was ontsnapt. De paniek die ik dan heb is niet te beschrijven.
Gelukkig zat hij binnen 5 minuten bij de buren.
En toen wij aan het zoeken waren was de buurvrouw aan de poort geweest maar zag 2 hondjes, dus het was die van ons niet, dus weer omgedraaid. Maar we hadden net sinds een paar weken een derde. :+

Ik kan niet begrijpen dat mensen dit dus gewoon vrijwillig doen....

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:04

Katten eigenaar hier!
Wij hebben dus 2 katers (beide geholpen). Ze komen graag in de tuin, maar wij willen ook dat ze in onze tuin blijven. We hebben een heel deel van de tuin katproef gemaakt. Helaas weet 1 van de katten elke keer weer een nieuwe route te vinden om te ontsnappen. We willen onze tuin toch nog aanpakken, en dan willen we het verder katproef maken. Nu is het best provisorisch gedaan. Ziet er niet heel tof uit :')

Maar wij vinden dat onze katten geen overlast moeten geven aan onze wijk. Als onze Moos ontsnapt, dan is hij vaak relatief snel terug, maar je weet niet wat hij uitgespookt heeft.

Wij hebben overigens geen last van de katten welke hier wel los rondlopen. In onze tuin komen ze nooit en onze vissen in de voortuin worden met rust gelaten. De buurt vind het af en toe wel vervelend dat er katten los lopen, dan krijg je in de app de berichten; van wie is deze kat.

Daar is die van ons dus 1X in voorgekomen, maar dan gaan we ook meteen op pad om hem terug te halen. Een gesprek met de buurt en ze weten dat wij ons best doen om ze binnen te houden. Alom is er dus vanuit alle partijen begrip.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:32

Hanneke137 schreef:
Katten eigenaar hier!
Wij hebben dus 2 katers (beide geholpen). Ze komen graag in de tuin, maar wij willen ook dat ze in onze tuin blijven. We hebben een heel deel van de tuin katproef gemaakt. Helaas weet 1 van de katten elke keer weer een nieuwe route te vinden om te ontsnappen. We willen onze tuin toch nog aanpakken, en dan willen we het verder katproef maken. Nu is het best provisorisch gedaan. Ziet er niet heel tof uit :')

Maar wij vinden dat onze katten geen overlast moeten geven aan onze wijk. Als onze Moos ontsnapt, dan is hij vaak relatief snel terug, maar je weet niet wat hij uitgespookt heeft.

Wij hebben overigens geen last van de katten welke hier wel los rondlopen. In onze tuin komen ze nooit en onze vissen in de voortuin worden met rust gelaten. De buurt vind het af en toe wel vervelend dat er katten los lopen, dan krijg je in de app de berichten; van wie is deze kat.

Daar is die van ons dus 1X in voorgekomen, maar dan gaan we ook meteen op pad om hem terug te halen. Een gesprek met de buurt en ze weten dat wij ons best doen om ze binnen te houden. Alom is er dus vanuit alle partijen begrip.

Chapeau! Het kan altijd een keer mis gaan, maar je doet in ieder geval je best om ze op eigen terrein te houden.

Ik ken overigens meerdere katteneigenaren die een kattenbak vies vinden, dus deze niet hebben. Die katten doen dus al hun behoeftes buiten :x

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:36

Hanneke137 schreef:
Katten eigenaar hier!

Dit vind ik wel verantwoord en alsnog goed inspelen op de behoeften van je katten. Loslopende katten ansich zijn het probleem niet, wel de overlast die zij veroorzaken (schijten/pissen in andersmans tuin, vechten met andere katten, etc).

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:13

Inderdaad, ik denk dat an sich de meeste mensen geen probleem hebben met een loslopende kat en ook geen hekel aan ze hebben. Maar het wel echt zat zijn dat ze hun eigendommen vernielen, overal schijten en pissen (inclusief op andermans privé terrein) en andere soorten overlast veroorzaken.

Als jouw kat gewoon in je eigen tuintje blijft en eventueel eens een rondje door de steeg banjert of iets dergelijks, zou ik daar echt geen moeite mee hebben. Ik vind het ook niet erg als hij eens een rondje door m’n voortuin loopt. Ik vind het wél erg als hij m’n nieuwe plantjes om spit, zijn behoefte in mijn tuin doet, m’n tuinkussens ruïneert, vogelnestjes leegrooft en midden in de nacht onder mijn raam staat te blèren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:33

Voor diegene die de kat wel los buiten heeft lopen: zijn jullie nooit bang dat deze onder een auto komt en dan ergens dood ligt of dat die ergens gewond ligt? Dat zou mijn grootste angst zijn namelijk.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:58

Mijn katten zijn dus binnen en in de afgesloten tuin.
Ik fok ermee en heb geen zin in ziektes of oepsnestjes.
Wil anderen geen overlast bezorgen en niet dat katten gestolen worden of aangereden.

Vanochtend hadden de katten wel een muis gevangen en vermoord in huis.
Instinct doet het nog.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:30

Goed om te weten dat ik blijkbaar niet van mijn katten houd :j Ik zal de ene die ik nog heb de boodschap doorgeven, aangezien zijn zusje helaas is doodgereden voor ons door een automobilist die het blijkbaar niet de moeite waard vond om even naar het huis toe te lopen. De scooter die er achter reed deed het gelukkig wel, dus deze kat is helaas in mijn armen gestorven.
En juist die dag zag ik haar eerder op de dag in de tuin achter een blaadje aan jagen, de grootste lol had ze. Dat is voor mij een dierbare herinnering. Maar ik heb die dag uiteraard de ogen uit mijn kop gejankt en mijn man ook. Want dit wil je natuurlijk niet.

Ik maak de keuze om mijn katten hier in het buitengebied wél buiten te laten lopen, puur omdat ik liever katten heb met een fijn en mooi leven. Ja, dan kan het gebeuren dat het leven helaas korter is dan gewenst. Maar ze hebben het wél goed bij ons :j En nee, het is onmogelijk om ze hier op het terrein te houden.
Bovendien zijn ze erg actief om de muizenstand een beetje op orde te houden, en ze vangen mollen in de tuin en in de wei.
Ja, helaas pakken ze ook weleens een vogeltje, dat vind ik ontzettend jammer.
Maar dat doen de marters, hermelijnen en roofvogels die hier ook wonen ook. Oh ja, en de katten van de buren natuurlijk, die doen het ook.

Ook fijn om te lezen dat de dierenliefhebbers hier op bokt honden op mijn kat zouden afsturen, of zich vooral zorgen maken om hun auto in het geval ze mijn kat mochten aanrijden. Fijne dierenliefhebber ben je dan.
Het zou fijn zijn als we gewoon allemaal ons best deden om een beetje rekening met elkaar te houden. Dus in de woonwijk zorgen voor een fatsoenlijke kattenbak en dat de kat ook regelmatig binnen komt en blijft. Proberen de kat in je eigen tuin te houden (wij hadden er ooit een die gewoon over een schutting met kattenschrikdraad heen sprong :') ) Maar ook de hondenstront gewoon opruimen.
En de stront van je paard bij een buitenrit, laatst vond ik bijvoorbeeld gewoon paardenstront op de oprit. En bedankt he.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:58

Dit is toch de omgekeerde wereld?

Iemand die een aanrijding met een dier heeft mag zich toch ook terecht zorgen maken over hun auto? Niet iedereen is zo goed verzekerd dat het zomaar vergoed wordt.

De schade bij een aanrijding met een kat zal minimaal zijn, ik had in ieder geval geen schade toen het gebeurt is, buiten stukken kat en bloed. Maar ik heb wel na de aanrijding naar mijn auto gekeken, om te kijken wat de schade was.

De kat heb ik in een zak ingeladen en afgegeven bij de dierenarts een dorp verderop waar ik naartoe reed voor mijn werk. Geen chip, geen halsband, de kat is dus afgevoerd, zover ik weet, is de eigenaar nooit gevonden. Dus áls ik schade had gehad, was dat mooi ellendig geweest.

Als een van onze honden een aanrijding veroorzaakt, of ikzelf, dan ben ik ook verantwoordelijk voor de schade van mezelf, en de ander. Niet zo'n rare gedachtegang lijkt mij dan...

Ik vind het dan weer bizar om te lezen dat je het prima vind als ze korter leven, als ze dus maar kunnen gaan en staan waar ze willen? :=

"Ja, dan kan het gebeuren dat het leven helaas korter is dan gewenst. Maar ze hebben het wél goed bij ons."

Dus met andere woorden, onze vier katten in een ren, met groot binnenhof zijn per definitie niet gelukkig omdat ze niet over straat kunnen rennen, in de velden kunnen hollen of bij de buren duiven en vissen kunnen vangen, of daar ongegeneerd in de tuin kunnen schijten?

Dat wil ik best ter discussie stellen eigenlijk.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:03

Wij wonen aan een drukke N weg waar hard wordt gereden. In de jaren dat wij hier nu wonen, bijna 13, is het niet te tellen hoeveel dieren er al zijn dood gereden hier. Voornamelijk katten, een groot aantal honden en ook een paard. Dat is dan wat ik weet van hier op dit stuk.
Persoonlijk zou ik ook eerst kijken naar mijn auto en dan verder. Je hebt dan wel een dier aangereden maar het is niet jouw verantwoording dat het dier daar liep zonder baas.
Onze honden kunnen niet naar de weg tenzij iemand er iemand tot 2x toe een hek open laat staan.
Ik ben ook altijd heel erg van hekken dicht, tot vervelens toe!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:05

Ik vind het vooral een vreemde redenatie dat katten die niet verder dan eigen terrein komen blijkbaar een slechter leven hebben. Alsof ik mijn dieren te kort doe. Ik ben juist blij dat ik nooit bang hoef te zijn dat ze niet thuis komen, dat ze nergens mensen "tot last" zijn of mensen een hartverknettering bezorgen omdat ze ineens voor de auto of de fiets langs schieten..

In buitengebied vind ik het wel weer anders. In een woonwijk "horen" ze wat mij betreft gewoon in de tuin. En nee ik zal nooit een kat of ander dier kwaad doen of wensen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:05

KimD schreef:
Dus met andere woorden, onze vier katten in een ren, met groot binnenhof zijn per definitie niet gelukkig omdat ze niet over straat kunnen rennen, in de velden kunnen hollen of bij de buren duiven en vissen kunnen vangen, of daar ongegeneerd in de tuin kunnen schijten?

Dat wil ik best ter discussie stellen eigenlijk.

Als jou katten van jongs af aan dit gewend zijn is het voor hun een hele normale wereld om te hebben die ren. Vind het goed dat je daar de tijd/moeite/kosten in hebt gestoken om dit te realiseren. Ken meer mensen die dat hebben gedaan.
Naar mijn idee ben je absoluut geen slechte baas als je je katten op die manier een veilig buiten gunt, ongelukkig waarom?

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:08

Hier een katteneigenaar met een afgeschermde tuin. Ik wil geen andere katten in mijn tuin en ik wil ook anderen niet tot last zijn. Daarnaast is het gewoon veiliger voor de katten.
Mijn (huis-tuin-keuken) katten komen dus buiten in de tuin, of we gaan met ze de polder of het bos in. Dan zijn ze aangelijnd, maar kunnen rennen, vliegen, springen zoveel ze willen.

Ik weet dat niet voor alle katten mogelijk is, maar voor onze katten zie ik alleen maar voordelen. Ze kunnen lekker naar buiten en zijn niemand tot last. Oja, uiteraard zijn ze gechipt en geregistreerd.