Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:22

Little_Gift schreef:
Tenzij het effectief de caroporal is waar zijn immuunsysteem om één of andere reden op tilt slaat... Kan zijn dat zijn afweer net vecht tegen de caroporal en hij daardoor koorts maakt

Ik vind dit niet stom klinken … Op de hotspot na lijkt je hondje niet echt op te knappen en ook nu is caroporal opnieuw in beeld …

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:42

Die hotspot kan misschien veel dieper zitten als wat je kan zien.

BeFunny

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:49

Iemand vroeg eerder of er toevallig een grasaar kan zitten? Die dringen zich verder naar binnen?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 15:56

Weten jullie hoe er vastgesteld zou kunnen worden of er een grasaar zit? Of dat de hotspot dieper zit dan we kunnen zien? Een röntgenfoto lijkt mij niet, of wel? Een echo?

Ik blijf de carporal ook zeker verdenken. Ik zag bij het vergiftigingcentrum de volgende contra-indicatie bij carprofen (de werkzame stof) net dit staan: "Gelijktijdig gebruik van corticosteroïden en andere medicatie die net als NSAID's een sterke plasma eiwitbinding hebben of nefrotoxische eigenschappen hebben." Ik ga even uitzoeken of hydrocortiderm onder die soort corticosteroïden valt... Dat zou zijn achteruitgang wel verklaren.

De volgende symptomen van intoxicatie met carporfen herken ik ook:
- diarree
- koorts
- dehydratie (hij is dan wel niet officieel uitgedroogd, maar drinkt natuurlijk niet uit zichzelf)
- "Levertoxiciteit met icterus of verhoogde leverenzymen wordt gemeld bij NSAID intoxicaties"; zou dit verhoogde GGT en ALT verklaren?
- "Depressie van het centrale zenuwstelsel depressie komt voor met sufheid, lethargie en ataxie." Hij heeft sowieso sufheid en lethargie, misschien ook wel ataxie. Ik vind hem soms net z'n evenwicht verliezen of iets. Hij controleert dit wel weer snel, maar hij is minder "handig" in z'n bewegingen als normaal.
- tachypnoe (waarschijnlijk ten gevolge van metabole acidose)
- agitatie
- hyperaesthesie (is dat ook vergrote pupillen?)
- Veranderingen in het gedrag

Link: https://www.vergiftigingen.info/f?p=300 ... VETERINAIR

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:59

Kun je niet vandaag nog terug?
Ik vind dit wel als spoed klinken, zeker omdat hij zijn evenwicht ook verliest.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:02

Hoe zwaar is Elvis? Evt. overleggen of hij paracetamol mag hebben ipv carporal? Heeft veel minder bijwerkingen en werkt ook als pijnstilling en ontstekingsremmer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:03

Ik had ook al bij de dierenarts gezeten :=

En daar ook gevraagt of er niet ergens iets kan zitten, bijvoorbeeld een grasaar?
Maar dat hoeft dus niet. Maar omdat de hotspot maar niet dicht gaat en hij koorts heeft (koorts is voor mij direct de da bellen dat ik eraan kom)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:07

Lugea schreef:
Weten jullie hoe er vastgesteld zou kunnen worden of er een grasaar zit? Of dat de hotspot dieper zit dan we kunnen zien? Een röntgenfoto lijkt mij niet, of wel? Een echo?

Ik blijf de carporal ook zeker verdenken. Ik zag bij het vergiftigingcentrum de volgende contra-indicatie bij carprofen (de werkzame stof) net dit staan: "Gelijktijdig gebruik van corticosteroïden en andere medicatie die net als NSAID's een sterke plasma eiwitbinding hebben of nefrotoxische eigenschappen hebben." Ik ga even uitzoeken of hydrocortiderm onder die soort corticosteroïden valt... Dat zou zijn achteruitgang wel verklaren.

- diarree
- koorts
- dehydratie (hij is dan wel niet officieel uitgedroogd, maar drinkt natuurlijk niet uit zichzelf)
- "Levertoxiciteit met icterus of verhoogde leverenzymen wordt gemeld bij NSAID intoxicaties"; zou dit verhoogde GGT en ALT verklaren?
- "Depressie van het centrale zenuwstelsel depressie komt voor met sufheid, lethargie en ataxie." Hij heeft sowieso sufheid en lethargie, misschien ook wel ataxie. Ik vind hem soms net z'n evenwicht verliezen of iets. Hij controleert dit wel weer snel, maar hij is minder "handig" in z'n bewegingen als normaal.
- agitatie

Grasaren zie je niet op röntgen of echo.
Uitsluitend door "te zoeken" vindt de dierenarts een grasaar.

Mijn hond had jaren geleden een vergelijkbare plek als jouw hond gehad en toen was er twijfel of het ging om hotspot of grasaar.

Gedurende een operatie zijn er toen 2 grasaren uit zijn pootje gehaald.

Heel veel sterkte voor jou en je hond!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:10

Petpa schreef:
Lugea schreef:

- diarree
- koorts
- agitatie

Grasaren zie je niet op röntgen of echo.
Uitsluitend door "te zoeken" vindt de dierenarts een grasaar.

Mijn hond had jaren geleden een vergelijkbare plek als jouw hond gehad en toen was er twijfel of het ging om hotspot of grasaar.

Gedurende een operatie zijn er toen 2 grasaren uit zijn pootje gehaald.

Heel veel sterkte voor jou en je hond!

Dat is niet helemaal waar, grasaren kun je wel zien op de echo mits je een beetje een degelijke echo kan maken. Maar het ligt er ook aan waar ze zitten.
Maar gaan zoeken naar een grasaar klinkt echt makkelijker dan het is. In combinatie met echo wel wat makkelijker meestal.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:15

Ik heb weer contact opgenomen met Evidensia, om 19:00 uur gaan we daarheen ter controle. Heb ook aangegeven dat ik misschien ook aan een grasaar dacht. Assistente gaf aan dat het best kan dat ze dan onder een roesje gaan kijken. Hij zou namelijk echt wel vooruit moeten gaan.

Ik voel me al snel een zeur en overdreven miep als ik dan weer langs wil komen, maar ze laten me ook niet zomaar komen natuurlijk...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:20

Je bent geen zeur!!!

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:27

Volg je onderbuikgevoel TS, die klopt meestal wel. Dus je bent geen zeur! :knuffel:

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:29

Ik zou ook zeker het oor/middenoor goed laten controleren oa vanwege de locatie van de hotspot.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:38

Kun je niet om Metacam vragen?
Ook pijnstiller / ontstekingsremmer / koorts verlager net zoals de Carporal maar werkt wel net anders natuurlijk.
Dit zie ik wel vaker gecombineerd worden met de Hydrocortiderm.

Nadeel is dat het wat zwaarder op de maag valt. Dus ik zou vragen om maagbeschemers (of dosering vragen en omeprazol bij de Kruidvat halen, veel goedkoper en zelfde spul).

In iedergeval van de Carporal af. Als is het maar om te kunnen uitsluiten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:39

ikbencarmen schreef:
Ik zou ook zeker het oor/middenoor goed laten controleren oa vanwege de locatie van de hotspot.

Ja en de kiezen/gebit/kaak

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 16:44

Ik wil inderdaad eigenlijk dat ze z'n oren, keel, gebit/kaak goed gaan controleren op grasaren, al is het maar om dat uit te sluiten. Daarnaast neem ik de lijst met punten van carporal mee. Ze blijven ontkennen dat dat een optie is, maar ik wil niet weer afgewimpeld worden met "We weten het niet". Iets klopt er niet.

Hij heeft nu weer een ademhaling van 80x/minuut, dat klopt gewoon niet. Het is normaal ook een hele fitte, energieke hond met een topconditie. Een maand geleden heeft hij nog meegelopen met de Nacht van de Vluchteling (40 km) met twee pootjes in z'n neus en in april de Mullerthal Trail in vijf dagen... Dus het klopt gewoon niet dat hij zo ziek is en niet opknapt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:50

Ik doelde met gebit/kaak meer op een ontsteking daar

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:53

Nyaleti schreef:
In iedergeval van de Carporal af. Als is het maar om te kunnen uitsluiten.

Heel handig is het dan niet om direct over te stappen naar Meloxicam, als het een allergie is voor NSAID's krijgt hij dat nog steeds.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:54

Die bijwerkingen van carporal lijken toch wel heel erg op wat je hond heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:56

Behalve dat hij het al had voor gebruik carporal

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 17:05

Nee, de klachten zijn gekomen na de carporal injectie dinsdag. Ik ging met een fitte hond naar binnen en een half uur na het dierenartsbezoek was hij zoals hij nu is.

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:09

Klinkt als carporal afzetten en overstappen naar iets als metamizol. Een grasaar word een duidelijkere lokalere verdikking over t algemeen en dan zou de onsteking van de hotspot met de zalf ook beter moeten worden.

En ik blijf erbij graag een maagbeschermer

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:16

Ik wil je ook nog mee geven: ik ben met mijn hond destijds naar de neuroloog in Utrecht geweesr en heb daar echt super ervaringen mee gehad. Mocht je een andere DA overwegen is dat de moeite waard

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-24 17:18

Er zit wel een verdikking bij de hotspot. Dus het kan ook dat de hotspot door de grasaar is gekomen en de teken een toevalsbevinding zijn? Geen idee hoor… Ik weet het ook niet meer.

Ik ben zelf ook zo op, dus ik hoop dat ze het nu echt serieus en grondig aan gaan pakken en ik vanavond / vannacht in ieder geval met een duidelijk verhaal naar huis ga.

Dank voor de tip! Als de neuroloog hier niet naar m’n zin is, is dat zeker een optie.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 17:19

Ts kan je niet vragen ipv carporal een andere?
Hier kregen 2 van de 4 onsior ipv metacam en carporal omdat ze er niet goed op gingen.

Heeft hij jeuk aan de hotspot?
Hier kreeg die van mij apoquel maar zij had echt jeuk aan de plekken icm die neurologische klachten.
Foto is van de plekken die zij had en ze was er echt goed van ondersteboven.
Spoiler:
Afbeelding