Oudere (buiten) kater overnemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:51

Mijn kieskeurige eter at na haar gebitsoperarie wel de mousse van smolke kip. Ik mengde dit aan met water zodat het niet meer plakte. Katten worden ook misselijk van niet eten dus beetje kiezen tussen 2 kwaden..
Als je de vis van de avond ervoor opwarmt in de magnetron, wil hij t wellicht dan wel weer?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:10

Wat een fijne vriendin heeft Boes getroffen in jou

Bij mijn poes zijn ook pas een heleboel tanden en kiezen verwijderd. Het enige dat ze echt goed at voor een paar dagen was de tonijn in water. Bij de AH heb je die van fishtales, zonder toegevoegd zout, misschien heb je daar iets aan? Voor de rest at ze van alles echt maar een paar hapjes of helemaal niets. Brokjes wilde ze wel al vrij snel weer hebben, maar goed, de eerste dagen is dat natuurlijk geen optie. Ze is er overigens wel flink van opgeknapt. Ze liep ook steeds met een ontstoken oogje, dat is nu ook helemaal verdwenen *\o/*
Hoop dat hij snel lekker opknapt!

Ze kreeg metacam trouwens, waarvan ik na een paar dagen ook merkte dat ze juist na de medicatie zich minder lekker voelde en dan ook weer niet wilde eten. Dus dat kan zeker ook van invloed zijn.
Laatst bijgewerkt door Charlie_P op 22-11-24 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

yumi01

Re: Oudere (buiten) kater overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:14

Zou hij misschien een gekookt eitje die je fijn prakt lusten?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:18

Och arme. Ik herken het wel (na meerdere katten met flinke gebitsoperaties). Het is even zoeken. Heelt zijn bekkie goed? Ooit hier een kat met een oplosbaar sponsje gehad in zijn kaak vanwege te groot gat, dat soort dingen. Kan dwars zitten. Ook valt hier vaak buprenorphine, gabapentine en tramadol vaak super poedersuiker uit eigenlijk. Kwijlen kan door misselijkheid komen, heb je cerenia in huis of zou je de dierenarts om cerenia kunnen vragen? En antibiotica kan ze ook gammel/misselijk laten voelen. Dus wie weet is iets tegen de misselijkheid win win. Daarnaast kan het zo zijn dat het oa komt vanwege geen nsaid. We hebben hier ooit besloten om een kat met nierfalen toch op een nsaid te zetten omdat hij ook niet at ondanks alternatieve pijnstilling. Daarna hielp dat als een trein, toch op een andere manier pijnstillend en vooral ook ontstekingsremmende en daardoor ook zwelling verminderende werking.

Verder gewoon blijven aanbieden zoals je al doet. Drinkt hij wel? Anders zou je hem een bolus van onderhuids vocht kunnen geven/ bijv bij de dierenarts kunnen komen voor een cerenia injectie en gelijk een vochtbolus.

Maar ik hoop dat hij gewoon snel beter gaat eten :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:38

Wat een leuk topic!

Onlangs de helft van de tanden laten trekken van mijn 2 jarige kater.
Het laten eten was hier ook echt issue.
Geen natvoer omdat dat overal tussen konden zitten, geen brokjes voor de druk etc.

Ik heb een pak kippendijfilet voor hem gehaald, gekookt en in kleine stukjes gesneden.
Moest hij niet.
Witvis uit de diepvries gekookt en in plakjes getrokken. Moest hij ook niet - alleen de eerste dag.
Tonijn in blik gehaald op water. Ging even er in ,maar moest hij daarna ook niet.
Zijn eigen brokjes geweekt, wilde hij ook niet.

Uiteindelijk in overleg met de dierenarts toch maar wel natvoer gaan geven, op deze manier kon hij namelijk niet aansterken. En dan proberen om na het eten zijn bekje met een beetje water uit te spoelen. Ook hadden wij een tube desinfectie voor in zijn mond mee gekregen, dit moesten we ook herhalen, 2x per dag volgens mij.

Hiermee is uiteindelijk alles goed gekomen en hij eet nog steeds heel graag zijn brokjes.

Het is een hele andere kat geworden nu hij duidelijk pijnvrij is.

Qua natvoer zitten wij op Ziwi Peaks , dat is het enige dat ze beide met smaak blijven eten.

Ik heb er een hele analyse van gemaakt, maar alles wat beter betaalbaar was moesten ze niet.
Via Kim's kattenweetjes ben ik uiteindelijk heel veel wijzer geworden over wat wel en niet.

Qua brok zijn we over gegaan op Power of Nature, Natural cat. Mede omdat de kater meer moet eten, maar minder aan moet komen kwam ik hier het beste mee uit. Samen met het natvoer hoop ik hem zo op gewicht te houden en zijn honger gevoel gestild te hebben :)

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:42

Onze oude kat is er nu niet meer, maar had problemen met eten. Zijn laatste weken hebben we zakjes brokjes in saus met de staafmixer tot een papje vermalen, zo kreeg hij het nog wel weg.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:26

Wat lastig dat hij zo slecht eet! Ook niet heel gek natuurlijk, het voelt ineens zo anders.

Het is belangrijker dat hij eet dan wat hij eet. Al geef je hem 5 dagen McDonalds, als hij dan wel eet prima.
Wat wij in de kliniek vaak probeerde was de Felix soup en de Liquid snacks (zo'n roze verpakking).

Je zei iets over dat je mousse nu niet mag aanleggen met water. Mag dat nu al wel weer? Of met iets anders dan mousse? Andere is het zeker de moeite om het met een klein beetje lauw water aan te maken. Is het wat warm dan ruikt het sterker en dat motiveert ze vaak toch weer.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:01

Bij mij is het zo'n gedoe met natvoer ene keer eten ze het ene merk wel andere keer niet. Enige natvoer wat wel standaard wordt gegeten is Applaws, dan wel de waterige variant en niet de pathé zegmaar. In de winkel is het goed onderscheid te maken door ermee te schudden.
Zodra we ook maar een blikje Applaws openen staan de 2 boefjes te miauwen en ze stoppen pas als het bakje klaar ligt :')
In Duitsland bij das futterhaus heb je ook grotere blikjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:31

Morfine kan als bijwerking verlies van eetlust, obstipatie en misselijkheid geven.
Misschien met de DA overleggen of er geen andere pijnstiller is die je kan proberen?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:38

Check even in z'n bek de plekken van de hoektanden. Zeker boven ontwikkeld zich heel makkelijk een ontsteking omdat er vaak al een fistel zit.

Mijn beide katten hadden dit en wilde dan ook echt niet eten..

Sterkte met hem!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:57

Heb je al geprobeerd om de vis de avond ervoor te koken en dan in de ochtend nog even wat gekookt water uit de waterkoker er overheen te doen zodat hij het idee heeft dat het net gekookt is?
Misschien eet hij het dan alsnog en dat scheelt jou weer tijd.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-24 17:13

Hannanas schreef:
Och arme. Ik herken het wel (na meerdere katten met flinke gebitsoperaties). Het is even zoeken. Heelt zijn bekkie goed? Ooit hier een kat met een oplosbaar sponsje gehad in zijn kaak vanwege te groot gat, dat soort dingen. Kan dwars zitten. Ook valt hier vaak buprenorphine, gabapentine en tramadol vaak super poedersuiker uit eigenlijk. Kwijlen kan door misselijkheid komen, heb je cerenia in huis of zou je de dierenarts om cerenia kunnen vragen? En antibiotica kan ze ook gammel/misselijk laten voelen. Dus wie weet is iets tegen de misselijkheid win win. Daarnaast kan het zo zijn dat het oa komt vanwege geen nsaid. We hebben hier ooit besloten om een kat met nierfalen toch op een nsaid te zetten omdat hij ook niet at ondanks alternatieve pijnstilling. Daarna hielp dat als een trein, toch op een andere manier pijnstillend en vooral ook ontstekingsremmende en daardoor ook zwelling verminderende werking.

Verder gewoon blijven aanbieden zoals je al doet. Drinkt hij wel? Anders zou je hem een bolus van onderhuids vocht kunnen geven/ bijv bij de dierenarts kunnen komen voor een cerenia injectie en gelijk een vochtbolus.

Maar ik hoop dat hij gewoon snel beter gaat eten :)

Hij krijgt ook novacam, dus ook nsaids. Kan best zijn dat hij ook misselijk van de medicatie is. Toch lijkt hij in de loop van de dag wel meer eetlust te krijgen, dus na het toedienen van alle medicatie. Hij drinkt af en toe wel wat, maar niet aanzienlijk. Het eten wat hij nu krijgt houdt natuurlijk ook best wat vocht vast. Dus vind het nog niet alarmerend :)

Nyaleti schreef:
Wat lastig dat hij zo slecht eet! Ook niet heel gek natuurlijk, het voelt ineens zo anders.

Het is belangrijker dat hij eet dan wat hij eet. Al geef je hem 5 dagen McDonalds, als hij dan wel eet prima.
Wat wij in de kliniek vaak probeerde was de Felix soup en de Liquid snacks (zo'n roze verpakking).

Je zei iets over dat je mousse nu niet mag aanleggen met water. Mag dat nu al wel weer? Of met iets anders dan mousse? Andere is het zeker de moeite om het met een klein beetje lauw water aan te maken. Is het wat warm dan ruikt het sterker en dat motiveert ze vaak toch weer.

Zolang hij maar iets binnen krijgt, inderdaad! Hij mag inderdaad geen vloeistof substanties eten omdat dit tussen de hechtingen kan gaan zitten. De liquid snacks van verschillende merken al geprobeerd (Felix, vitalstyle en iets Duits) maar hoeft hij ook niet…

Pandora2 schreef:
Morfine kan als bijwerking verlies van eetlust, obstipatie en misselijkheid geven.
Misschien met de DA overleggen of er geen andere pijnstiller is die je kan proberen?

Ik ben gisteren dus langs de dierenarts geweest om te overleggen. Zij noemde ook dat zolang hij maar wat beetjes binnen krijgt, het voldoende is. Het is niet gek dat hij minder eetlust heeft. Hij braakt niet en lijkt niet futloos te zijn of pijn te hebben, dus verstandig om deze medicatie wel te blijven geven. De assistente was ervan overtuigd dat de one care van Hills de oplossing zou zijn, maar helaas dus niet.

Mariposa11 schreef:
Check even in z'n bek de plekken van de hoektanden. Zeker boven ontwikkeld zich heel makkelijk een ontsteking omdat er vaak al een fistel zit.

Mijn beide katten hadden dit en wilde dan ook echt niet eten..

Sterkte met hem!

De hoektandjes heeft hij al jaren niet meer. Eentje is in 2016 getrokken en de andere in 2019. Dat zijn inderdaad de meest risicovolle tanden, qua ontsteking of andere complicaties. Hij had nog 5 tandjes en 4 stukjes afgebroken tand.
Ik controleer zijn bekkie regelmatig en alles ziet er wel goed uit! Geen ontstekingen of verdikkingen te zien gelukkig :D

Cayenne schreef:
Heb je al geprobeerd om de vis de avond ervoor te koken en dan in de ochtend nog even wat gekookt water uit de waterkoker er overheen te doen zodat hij het idee heeft dat het net gekookt is?
Misschien eet hij het dan alsnog en dat scheelt jou weer tijd.

Goede tip! Ga ik proberen. Ik vermoed dat het na bewaren te droog voor hem is geworden. Dus dacht ook nog misschien het vis bewaren in water.

Hij heeft vanmiddag wel een heel blikje tonijn in water op gesmikkeld *\o/* Las ook nog een tip over gekookte eieren. Ga ik ook proberen!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:30

ah gelukkig dat t er goed uit ziet!

En dat hij heeft gegeten!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 18:31

Bone broth ipv water aanbieden, of ernaast. Dat vinden ze hier wel aantrekkelijk. Je kunt 't zelf maken maar je kunt ook bij de gezondheidswinkel in poedervorm halen (das goedkoper dan bij de dierenspeciaalzaak) ze krijgen hier bone broth bij ziekte of na operatie etc

Hier gaat de medicatie van poes door een milkie cup. Das speciale kattenmelk. Ze vind de glucosamine siroop vies maar als ik 't daar door meng wil ze het wel. Dus wie weet helpt dat ook nog ernaast om eetlust op te wekken? Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:02

Toen ik zat met een kat wat niet wilde eten en van alles geprobeerd. Ben ik begonnen met nutribound de eerste keer dwang voeren en daarna vielen ze erop aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 21:00

Echt heel jammer dat Royal Canin Convalescence Support niet meer bestaat!
Dat was echt ideaal spul.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:07

Hoe gaat het nu met Boes?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-24 23:24

Goed! :D We zijn vanmorgen weer bij de dierenarts geweest voor controle en alles zag er keurig uit! Ik verklaarde wel dat hij dus moeilijk blijft eten en al het kattenvoer weigert. Het enige wat hij bij mij eet is dus de gekookte vis of tonijn uit blik. De dierenarts schotelde hem wat brokjes voor en Boes vrat het natuurlijk gewoon op :roll: Ik heb nu dus gewoon weer brok voor hem neergezet en hij krijgt morgenochtend gewoon weer z’n kattenvoer. Ben benieuwd of hij het in de loop van de dag toch wel gaat eten.

Hem zondag weer even naar buiten gelaten. Hij ging meteen regenwater drinken en dook zijn vaste poep hegje in <<) Hij leefde er weer helemaal van op! Trok zelfs nog een sprintje door de sneeuw. Het maakt hem allemaal niks uit, weer of geen weer.
Afbeelding

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:46

Dat is ook wel wat. Maak je je heel erg druk over het niet eten en bij de dierenarts doet ie alsof er niks aan de hand is...
Wel fijn dat hij nu lekker weer even buiten is geweest. Geeft 'm weer vertrouwen. En misschien wel honger!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:33

Ah wat fijn zeg! Op naar nog vele mooie jaren bij jou!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:06

Hahahaha zul je altijd zien, eet hij gewoon de brokjes bij de dierenarts :D

Wat heerlijk dat hij weer even naar buiten kon en er van genoot!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:12

Wat fijn dat het beter met hem gaat en hij lekker brokjes eet.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-24 14:29

Boes heeft door hoe hij zonder tanden kan eten :+

Al met al, hij doet het heel goed :D

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:03

*\o/* <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:04

Wat een slimmerd!