Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Max. 20% van je pfas inname mag van de WHO (en RIVM) via drinkwater komen
De huidige grenswaarde wordt op dit moment nog als veilig aangegeven, maar ondertussen zijn er initiatieven om de max. concentratie te verlagen imdat het misschien toch niet zoooooo veilig is.
Edit: het is bekend dat de meeste mensen door hun voeding en drinkwater samen zeer waarschijnlijk boven de veilige norm zitten.
herr_balou schreef:Sizzle schreef:Max. 20% van je pfas inname mag van de WHO (en RIVM) via drinkwater komen
De huidige grenswaarde wordt op dit moment nog als veilig aangegeven, maar ondertussen zijn er initiatieven om de max. concentratie te verlagen imdat het misschien toch niet zoooooo veilig is.
Edit: het is bekend dat de meeste mensen door hun voeding en drinkwater samen zeer waarschijnlijk boven de veilige norm zitten.
Heb jij enig idee waar een lijst met grenswaarden (voor bodem, water en voedsel) te vinden is? Ik heb op de site van de RIVM gezocht maar zoals meerdere overheidsorganen weten ook zij alles goed te verstoppen. Allerlei pagina's over PFAS en verwijzingen naar grenswaarden maar nergens een lijst.
En waar ik me behoorlijk zorgen over maak zijn de aangekondigde saneringen. De bodem wordt afgegraven en dan komt deze PFAS-houdende grond en baggerspecie in aanmerking voor hergebruik... Oftewel, het gaat nog meer verspreid worden over land en in het water. Dat is natuurlijk niet nieuw, dat wordt al heel lang gedaan, maar al die terreinen die nu gesaneerd gaan worden vind ik extra verontrustend.
MarrieLeen schreef:herr_balou schreef:Heb jij enig idee waar een lijst met grenswaarden (voor bodem, water en voedsel) te vinden is? Ik heb op de site van de RIVM gezocht maar zoals meerdere overheidsorganen weten ook zij alles goed te verstoppen. Allerlei pagina's over PFAS en verwijzingen naar grenswaarden maar nergens een lijst.
En waar ik me behoorlijk zorgen over maak zijn de aangekondigde saneringen. De bodem wordt afgegraven en dan komt deze PFAS-houdende grond en baggerspecie in aanmerking voor hergebruik... Oftewel, het gaat nog meer verspreid worden over land en in het water. Dat is natuurlijk niet nieuw, dat wordt al heel lang gedaan, maar al die terreinen die nu gesaneerd gaan worden vind ik extra verontrustend.
Als bij een sanering de waardes dermate overschreden worden, dan mag die grond echt niet zo maar opnieuw toegepast worden hoor. Daar zijn strenge regels aan gebonden. En anders moet het gewoon worden afgevoerd.
Nickeltje schreef:Ik zag die oproep ook! Goed onderzoek denk ik!
Ik heb ons adres niet aangemeld. Ik weet nu al dat mijn eieren pfas vrij zijn, dan is het nuttiger om anderen te includeren waar meer van te leren is denk ik
foxy80 schreef:Hier gaat men 400 volwassenen inV Vlaanderen at random testen op PFAS in hun bloed. Om te kijken hoe verspreid de vervuiling is.
Onze bloedwaardes zijn getest begin juni. We zitten allemaal boven de norm. Kind van 10 erbij dat pas sinds 15 maand in pfasgebied woont