Ervaringen eieren testen op PFAS?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Re: Ervaringen eieren testen op PFAS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 07:34

Het is daarom dat eieren van industrie kippen, die in een stal leven, onder de norm zitten. Zij krijgen alleen toegang tot gecontroleerde voeding, daar raakt geen kever of rups binnen.

In tegenstelling tot een kip, haalt een stuk groente veel minder massa uit de bodem, en komt dankzij zijn voedingsproces moet deze ook verdomd veel moeite doen om net die bodemdelen met pfas te absorberen. Die normen, dat is microgram, dan spreek je van 1 miljardste deel of minder. Groenten groeien ook veel sneller en staan minder dan 6 maanden op het veld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 07:47

En gras dan? Neemt gras PFAS op? Of alleen de wortels? Want anders zouden koeien en paarden ook vol kunnen zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:09

Van koeien is al bekend dat ze hoge waardes kunnen hebben, ook in de melk.

Het probleem is niet enkel gras, maar ook het drinkwater, vooral al ze oppervlakte water drinken. Voor mensen is water ook een constante bron van pfas trouwens.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:39

Sizzle schreef:
Van koeien is al bekend dat ze hoge waardes kunnen hebben, ook in de melk.

Het probleem is niet enkel gras, maar ook het drinkwater, vooral al ze oppervlakte water drinken. Voor mensen is water ook een constante bron van pfas trouwens.

En andere zooi...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:44

Drinkwater voldoet in Nederland aan de hoogste kwaliteitseisen. PFAS komt echt in minimale hoeveelheden voor in drinkwater, dat wordt allemaal gemonitord. Van alles wat je binnenkrijgt wordt het water echt uitgebreid onderzocht en getest. Dat kan je echt gerust drinken. Van de groenten in je tuin weet je veel minder. Het drinkwater in NL behoort tot de beste ter wereld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 08:47

Max. 20% van je pfas inname mag van de WHO (en RIVM) via drinkwater komen
De huidige grenswaarde wordt op dit moment nog als veilig aangegeven, maar ondertussen zijn er initiatieven om de max. concentratie te verlagen imdat het misschien toch niet zoooooo veilig is.

Edit: het is bekend dat de meeste mensen door hun voeding en drinkwater samen zeer waarschijnlijk boven de veilige norm zitten.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:07

Interessant van de wormen/insecten vol met PFAS, is dat uit een onderzoek gekomen ergens? Ik geloof dat ik die insteek nog niet gezien had en ben heel benieuwd! Mijn kippenren is op gronddoek en daaroverheen houtsnippers (dit lag er al, wij hebben daar de ren op gemaakt), daar zitten waarschijnlijk veel insecten in maar of wormen langs het gronddoek komen geen idee, verwacht van wel.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:28

Sizzle schreef:
De huidige grenswaarde wordt op dit moment nog als veilig aangegeven, maar ondertussen zijn er initiatieven om de max. concentratie te verlagen imdat het misschien toch niet zoooooo veilig is.

Edit: het is bekend dat de meeste mensen door hun voeding en drinkwater samen zeer waarschijnlijk boven de veilige norm zitten.

Heb jij enig idee waar een lijst met grenswaarden (voor bodem, water en voedsel) te vinden is? Ik heb op de site van de RIVM gezocht maar zoals meerdere overheidsorganen weten ook zij alles goed te verstoppen. Allerlei pagina's over PFAS en verwijzingen naar grenswaarden maar nergens een lijst.

En waar ik me behoorlijk zorgen over maak zijn de aangekondigde saneringen. De bodem wordt afgegraven en dan komt deze PFAS-houdende grond en baggerspecie in aanmerking voor hergebruik... Oftewel, het gaat nog meer verspreid worden over land en in het water. Dat is natuurlijk niet nieuw, dat wordt al heel lang gedaan, maar al die terreinen die nu gesaneerd gaan worden vind ik extra verontrustend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 09:47

Er wordt inderdaad veel overheen gezwamd met vage woorden als: „maar het is heus nog wel veilig genoeg“

Een echte lijst niet helaas, maar hier staan er een paar:
https://www.h2owaternetwerk.nl/vakartik ... rkwaliteit

Voor drinkwater geldt het volgende:

„Volgens RIVM mag je 20% van de veilige hoeveelheid van PFAS binnenkrijgen via drinkwater. Nederlands drinkwater moet als onderdeel van een integrale aanpak op termijn voldoen aan de indicatieve richtwaarde voor PFAS die het RIVM adviseert. Aan deze indicatieve drinkwater-richtwaarde voldeden nog niet alle drinkwatermonsters van het onderzoek. RIVM concludeert even goed dat het verantwoord is om kraanwater te drinken.“

En:

„Voor 20 verschillende PFAS is de wettelijk toegestane hoeveelheid in drinkwater 100 nanogram per liter (ng/L). PFAS zijn schadelijker voor de gezondheid dan eerder werd gedacht. Dat blijkt uit nieuwe wetenschappelijke inzichten. Daarom heeft de Nederlandse overheid in 2022 een drinkwaterrichtwaarde voor PFAS vastgesteld van 4,4 ng/L, uitgedrukt als PFOA-equivalenten. Deze richtwaarde zal in de toekomst als wettelijke kwaliteitseis in het Drinkwaterbesluit worden opgenomen. „ (Bron: rivm)

En:
„Het RIVM heeft berekend hoeveel per- en polyfluoralkylstoffen (PFAS (Per- en polyfluoralkylstoffen)) mensen via voedsel en drinkwater binnenkrijgen. Hieruit blijkt dat de hoeveelheid PFAS die mensen via voedsel en drinkwater kunnen binnenkrijgen boven de zogeheten gezondheidskundige grenswaarde ligt. „
https://www.rivm.nl/publicaties/risk-as ... etherlands
Voedsel is daarbij de grootste bron.

Op basis van dat raport zegthttps://www.medischcontact.nl/actue ... drinkwater
„Zelfs in het meest optimistische scenario zitten Nederlanders boven de TWI-grens.“

Overal in de westerse wereld is dit een probleem helaas. Je ontkomt er niet aan.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 10:07

herr_balou schreef:
Sizzle schreef:

Heb jij enig idee waar een lijst met grenswaarden (voor bodem, water en voedsel) te vinden is? Ik heb op de site van de RIVM gezocht maar zoals meerdere overheidsorganen weten ook zij alles goed te verstoppen. Allerlei pagina's over PFAS en verwijzingen naar grenswaarden maar nergens een lijst.

En waar ik me behoorlijk zorgen over maak zijn de aangekondigde saneringen. De bodem wordt afgegraven en dan komt deze PFAS-houdende grond en baggerspecie in aanmerking voor hergebruik... Oftewel, het gaat nog meer verspreid worden over land en in het water. Dat is natuurlijk niet nieuw, dat wordt al heel lang gedaan, maar al die terreinen die nu gesaneerd gaan worden vind ik extra verontrustend.

Als bij een sanering de waardes dermate overschreden worden, dan mag die grond echt niet zo maar opnieuw toegepast worden hoor. Daar zijn strenge regels aan gebonden. En anders moet het gewoon worden afgevoerd.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:44

@Sizzle; dank voor je zoekwerk. Het ligt dus niet aan mij dat ik geen complete overzichtelijke lijst kan vinden.

MarrieLeen schreef:
herr_balou schreef:

Als bij een sanering de waardes dermate overschreden worden, dan mag die grond echt niet zo maar opnieuw toegepast worden hoor. Daar zijn strenge regels aan gebonden. En anders moet het gewoon worden afgevoerd.

Afvoeren is een eufemisme voor wegwerken. Ze mengen het met schonere grond en/of baggerspecie om binnen de grenzen van de gestelde waardes te komen.
De huidige omgang met schadelijke stoffen maakt dat ik tegen kernenergie ben want ik heb er absoluut geen vertrouwen in dat de omgang met kernafval heel veel beter zal verlopen...

Als jij grond bestelt mét certificaat zit daar ook een maximale hoeveelheid 'afval' in verwerkt. Daarom hebben wij uiteindelijk een grondanalyse laten doen want in de moestuin aarde mét certificaat vond ik allemaal mini stukjes afval.
Wat de boeren hier aan aangevoerde grond over hun land uitrijden om de bodemdaling te compenseren daar zie ik het plastic, eps, pvc, beton, glas, printplaatstukjes en andere troep duidelijk in/op liggen, zeker na een regenbui. Op dat land lopen koeien, schapen en paarden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 11:56

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:23

Ik las net het volgende:
According to the latest Eurobarometer survey, 29% of Europeans are aware of PFAS, while 71% remain unaware.
However, once informed, 81% express concern about the potential health impacts, and 84% worry about environmental effects.
Bron: European Chemicals Agency.

Best heftig eigenlijk dat slechts 1/3e van de bevolking in de EU überhaupt weet wat PFAS is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:35

Ik weet DAT het er is en slecht is, maar ondanks dat mijn man er direct mee bezig is in zijn werk, weet ik niet wat het nou eigenlijk doet. Is denk ik ook een stukje desinteresse, kan er toch niks aan veranderen en richt me liever/steek mijn energie op/in dingen waar ik wel wat mee kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 10:38

Je kunt het niet veranderen dat het in de bodem zit.
Je kunt echter wel het eea veranderen als het gaat om je keuze aan huishoudartikelen en kleding bijvoorbeeld.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:38

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 13:43

Ik zag die oproep ook! Goed onderzoek denk ik!
Ik heb ons adres niet aangemeld. Ik weet nu al dat mijn eieren pfas vrij zijn, dan is het nuttiger om anderen te includeren waar meer van te leren is denk ik

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:55

Ik heb zelf geen kippen meer, maar heb de link in onze buurt-facebookgroep gedeeld. Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Ik hoop dat je jouw eieren ook uitkiezen, Prairy!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 13:59

Nickeltje schreef:
Ik zag die oproep ook! Goed onderzoek denk ik!
Ik heb ons adres niet aangemeld. Ik weet nu al dat mijn eieren pfas vrij zijn, dan is het nuttiger om anderen te includeren waar meer van te leren is denk ik

Ja dat denk ik ook.
Ik zag hem voorbij komen en moest gelijk aan dit topic denken!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:10

Hier gaat men 400 volwassenen inV Vlaanderen at random testen op PFAS in hun bloed. Om te kijken hoe verspreid de vervuiling is.

Onze bloedwaardes zijn getest begin juni. We zitten allemaal boven de norm. Kind van 10 erbij dat pas sinds 15 maand in pfasgebied woont

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:12

foxy80 schreef:
Hier gaat men 400 volwassenen inV Vlaanderen at random testen op PFAS in hun bloed. Om te kijken hoe verspreid de vervuiling is.

Onze bloedwaardes zijn getest begin juni. We zitten allemaal boven de norm. Kind van 10 erbij dat pas sinds 15 maand in pfasgebied woont

Aaaiii. Welk gebied? Goed dat Vlaanderen dat test.

Is er privé te testen of pfas in het bloed ergens?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:14

Ik heb me ook aangemeld (of m'n kippen dan). Interessant foxy die bloedonderzoeken, moet er dan ook wat gebeuren als je boven de norm zit?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 14:16

Ik dacht, ik wil ook wel meedoen aan dat random bloedonderzoek in Vlaanderen maar nu lees ik dat de resultaten pas eind 2026 bekend zullen zijn... :=
De hele zaak wordt ook betaald met geld van 3M las ik.

Foxy jullie wonen in de buurt van 3M ?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 15:04

Jeetje wat moet dat lang duren dan Pandora2, jammer!

Ik heb me ook aangemeld voor PFAS onder hobby kippenhouders, super initiatief. Ben heel benieuwd of we uitgekozen zullen worden :D