Beste middel tegen teken/vlooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Beste middel tegen teken/vlooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 00:21

Hier bij de da hadden ze nu Nexgard, iemand ervaring mee?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 00:25

Vroeger (6 jaar geleden) wel eens gegeven. Werkte goed en ook véél langer dan die 4 of 6 (weet niet meer precies) weken die er op het doosje stond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 04:42

Frontline en advantix werken prima hoor. Vorig jaar nog frontline gebruikt bij kittens. Men moet het echter goed verdelen op de huid en als je dat niet oke doet ga je onder doseren en werkt het idd niet afdoende. Omdat veel mensen het best strak doseren krijg je dat vrij makkelijk. Zeker omdat deze middelen ook wat milder zijn dan bijvoorbeeld bravecto. Toen ik nog in het asiel werkte gingen die verhalen van resistentie al rond maar bij ons bleef het prima werken.
Wat dat betreft is tablet wel fijner om minder te knoeien en beter te doseren. Nadeel is weer als het niet goed valt zo'n tablet dan trek je dat er niet even uit.

Zo heeft elk middel voor en nadelen. Ooit een band om de nek gebruikt. Binnen 3 dagen kreeg mijn herder behoorlijk nare wonden in z'n nek. Band direct af gedaan maar de dagen erop werd het enkel heftiger. Dat terwijl bravecto geen enkel probleem is voor hem al 8 jaar lang. Inmiddels wonen we vrij dichtbij zee die behoorlijk zout is. Geen enkele band of pipet blijft werken bij hun. Echter naast zwemmen lopen ze ook bijna dagelijks tussen een vrij grote groep verwilderde/wilde katten. Preventie is absoluut hard nodig hier.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 07:54

dierenfan schreef:
Frontline en advantix werken prima hoor. Vorig jaar nog frontline gebruikt bij kittens. Men moet het echter goed verdelen op de huid en als je dat niet oke doet ga je onder doseren en werkt het idd niet afdoende. Omdat veel mensen het best strak doseren krijg je dat vrij makkelijk. Zeker omdat deze middelen ook wat milder zijn dan bijvoorbeeld bravecto. Toen ik nog in het asiel werkte gingen die verhalen van resistentie al rond maar bij ons bleef het prima werken.
Wat dat betreft is tablet wel fijner om minder te knoeien en beter te doseren. Nadeel is weer als het niet goed valt zo'n tablet dan trek je dat er niet even uit.

Zo heeft elk middel voor en nadelen. Ooit een band om de nek gebruikt. Binnen 3 dagen kreeg mijn herder behoorlijk nare wonden in z'n nek. Band direct af gedaan maar de dagen erop werd het enkel heftiger. Dat terwijl bravecto geen enkel probleem is voor hem al 8 jaar lang. Inmiddels wonen we vrij dichtbij zee die behoorlijk zout is. Geen enkele band of pipet blijft werken bij hun. Echter naast zwemmen lopen ze ook bijna dagelijks tussen een vrij grote groep verwilderde/wilde katten. Preventie is absoluut hard nodig hier.

Niet alle vlooien zijn resistent voor Frontline, maar een groot deel wel.

Ik heb het overigens alleen over honden. Geen ervaring met katten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:43

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/vloo ... r-vlooien/

Resistentie is bijna onmogelijk. Tuurlijk kun je ook andere info vinden via google maar als er vlooien blijvdn heeft dat 9 van de 10x te maken met niet goed behandeld dier/omgeving van het dier waar deze in leeft. Bravecto werkt gewoon heftiger, sterker, langer en dus beter dan bijvoorbeeld frontline wat stuk minder heftig/sterk is en wat veel korter werkt waardoor vlooien direct rondom het dier meer overlevingskansen hebben en dus deels kunnen overleven en verder door verspreiden.
Omdat wij in het asiel natuurlijk een zeer goed schoon te houden omgeving hebben scheelt dat onwijs veel qua kunnen bestrijden. Echter dat hele verhaal over resistentie zou ik echt vergeten!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 08:53

Ik had 4 honden waarvan er 1 altijd aantrekkelijk was voor teken en vlooien en het enige wat werkte was 1x per jaar bravecto.
Hij was de enige die het kreeg en dat was genoeg om geen vlooien plaag meer te krijgen.
Hij is 13 geworden en wel met de nodige kwalen maar dat had zijn vriendin die dat nooit kreeg ivm aanvallen ook percies dezelfde kwalen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:12

dierenfan schreef:

Resistentie is bijna onmogelijk. Tuurlijk kun je ook andere info vinden via google maar als er vlooien blijvdn heeft dat 9 van de 10x te maken met niet goed behandeld dier/omgeving van het dier waar deze in leeft. Bravecto werkt gewoon heftiger, sterker, langer en dus beter dan bijvoorbeeld frontline wat stuk minder heftig/sterk is en wat veel korter werkt waardoor vlooien direct rondom het dier meer overlevingskansen hebben en dus deels kunnen overleven en verder door verspreiden.
Omdat wij in het asiel natuurlijk een zeer goed schoon te houden omgeving hebben scheelt dat onwijs veel qua kunnen bestrijden. Echter dat hele verhaal over resistentie zou ik echt vergeten!

Dan zullen de diverse dierenartsen en assistenten die ik erover gesproken heb er wel geen verstand van hebben :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:41

Hier afgelopen zomer een vlooienplaag gehad.. wat een ellende.
ook hier werkte de pipetjes niet meer. Ik ben nu over op adtab, en dat lijkt erg goed te werken. en Bonus, de kattenheren en hondendame denken dat het snoepjes zijn, dus het is zo weg :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 11:49

Wij geven onze werkhonden Nexgard. Werkt perfect. Heb nu een interval aangehouden van 6 weken en wellicht ga ik proberen volgende ronde 8 weken er tussen te houden. Met hun dikke vacht en constant buiten tussen de schapen en in de bosjes is teken plukken echt geen doen en Seresto banden zijn er in hun maat simpelweg niet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 12:26

mavantos schreef:
dierenfan schreef:

Dan zullen de diverse dierenartsen en assistenten die ik erover gesproken heb er wel geen verstand van hebben :+

Dat klopt inderdaad. Een gemiddelde dierenarts weet daar net zoveel vanaf als wat ze van voeding af weten. Ze adviseren echter wel graag er in

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 16:30

Ze hebben er op papier wellicht minder over geleerd, maar anderzijds zien ze wel de andere kant. Bv een hond/kat die maar niet van zijn vlooien afkomt.
Of het word besproken met een vaccinatie....
Dus voornamelijk komt het uit eigen ervaring vanuit de praktijk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:00

Die Frontline resistentie blijf ik vreemd vinden.
Toen ik in de praktijk begon in 2020 werd daar al over gesproken en hadden wij niks met die werkzame stof (naam even kwijt).
Maar inmiddels ligt het weer bij veel dierenartsen en in zowat elke dierenwinkel.

Over Vectra hoorden we toen ook wel eens dat het niet werkt voor de kat maar daarbij moet je het over heel de rug toedienen en mensen doen het vaak enkel in de nek.

Moet zeggen, hier krijgen de katten ook weer allemaal Frontline.
Mn 2e keuze zou Adtab / Credelio zijn.

Iemand toevallig inzicht in waarom Adtab vrij verkocht mag worden en Credelio niet terwijl het letterlijk dezelfde werkzame stoffen heeft?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 20:06

Soms heeft vrije verkoop te maken met aantal jaren dat het op de markt is. Misschien gewoon zo simpel?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:51

Credelio is al langer verkrijgbaar dan AdTab meen ik (in Nederland in iedergeval).

Maar het zou vast zo'n simpel iets zijn ja

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:55

Vectra werkte hier altijd prima. Net als advantix. Andere middelen nooit gegeven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-25 22:57

Nyaleti schreef:
Die Frontline resistentie blijf ik vreemd vinden.
Toen ik in de praktijk begon in 2020 werd daar al over gesproken en hadden wij niks met die werkzame stof (naam even kwijt).
Maar inmiddels ligt het weer bij veel dierenartsen en in zowat elke dierenwinkel.

Over Vectra hoorden we toen ook wel eens dat het niet werkt voor de kat maar daarbij moet je het over heel de rug toedienen en mensen doen het vaak enkel in de nek.

Moet zeggen, hier krijgen de katten ook weer allemaal Frontline.
Mn 2e keuze zou Adtab / Credelio zijn.

Iemand toevallig inzicht in waarom Adtab vrij verkocht mag worden en Credelio niet terwijl het letterlijk dezelfde werkzame stoffen heeft?

Ik meende als er iets nieuws op de markt komt, het x aantal jaar alleen verkocht mag worden op recept. Na zoveel jaar word het vrijgegeven en mag het ook in de winkel verkocht worden. Dat is vrij recent gebeurd met Credelio. AdTab en Credelio zijn beide van dezelfde farmaceut.

Zelfde verhaal eigenlijk met Nexgard, dat is nu verkrijgbaar onder de naam FrontPro.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-25 23:46

Ik zag nu bij de Lidl ook vlooien banden liggen voor heul goedkoop. Ik begin er maar niet aan. :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 09:10

Iemand die weet of er ook iets in tablet vorm is wat zou kunnen werken tegen zandvliegen?
Wij gaan begin september op vakantie en altijd last minute wat dus ook wellicht rondom de Middellandse zee zou kunnen worden.
Of kom ik dan uit op spot on?

We hebben ook katten, die krijgen vandaag credelia maar voor de hond heb ik niks meer.
Kat en hond wast elkaar dus mag geen middel gebruiken dat giftig is voor katten…

Ontwormd moeten ze ook worden, kitten van nu 4 maand hier..

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 10:07

Muze schreef:
Iemand die weet of er ook iets in tablet vorm is wat zou kunnen werken tegen zandvliegen?
Wij gaan begin september op vakantie en altijd last minute wat dus ook wellicht rondom de Middellandse zee zou kunnen worden.
Of kom ik dan uit op spot on?

We hebben ook katten, die krijgen vandaag credelia maar voor de hond heb ik niks meer.
Kat en hond wast elkaar dus mag geen middel gebruiken dat giftig is voor katten…

Ontwormd moeten ze ook worden, kitten van nu 4 maand hier..

Volgens mij is dat er niet.
Alleen injectie maar die moet dacht ik geboosterd worden en is niet heel bekend in nl maar wel in spanje.
Ik moest het vorig jaar hebben voor mijn naakthonden maar was niet te vinden dus een band gedaan maar 1 van de 2 heeft daar een enorm heftige reactie op gekregen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 10:21

Band wil ik niet: onze galgo is enorm dun behaard en erg gevoelig op haar huid.
Dan houd ik het voor haar maar op een pipet, in elk geval voor als we richting zuiden gaan..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 10:27

Geen tablet helaas.
Scalibor inderdaad of Vectra.
Advantix in iedergeval niet ivm de katten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 10:28

Nee die komt er idd niet in.
Ik zal weer eens Vectra bestellen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 10:29

Snap ik helemaal dan zou ik zeker het risico niet nemen met een band,ik had helaas geen andere keus in hoever mijn zoektocht is gegaan.
Uiteindelijk was de keus band af en geen bescherming maar we zaten niet langs de kust dus ik hoop dat het geen problemen heeft gegeven verder.
Leishmania wil je echt niet hebben :(

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 11:49

Muze schreef:
Nee die komt er idd niet in.
Ik zal weer eens Vectra bestellen.

Let wel op, vectra voor honden is ook enorm giftig voor katten. Maar wel een van de weinige middelen die tegen zandvliegen werkt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 12:02

Oh echt? Wij gaven altijd Vectra.
Dan ga ik dat ook niet meer geven. Onze hond en katten liggen altijd tegen elkaar aan, kat wast de hond ook weleens dus dat durf ik dan ook niet..