Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dierenfan schreef:Frontline en advantix werken prima hoor. Vorig jaar nog frontline gebruikt bij kittens. Men moet het echter goed verdelen op de huid en als je dat niet oke doet ga je onder doseren en werkt het idd niet afdoende. Omdat veel mensen het best strak doseren krijg je dat vrij makkelijk. Zeker omdat deze middelen ook wat milder zijn dan bijvoorbeeld bravecto. Toen ik nog in het asiel werkte gingen die verhalen van resistentie al rond maar bij ons bleef het prima werken.
Wat dat betreft is tablet wel fijner om minder te knoeien en beter te doseren. Nadeel is weer als het niet goed valt zo'n tablet dan trek je dat er niet even uit.
Zo heeft elk middel voor en nadelen. Ooit een band om de nek gebruikt. Binnen 3 dagen kreeg mijn herder behoorlijk nare wonden in z'n nek. Band direct af gedaan maar de dagen erop werd het enkel heftiger. Dat terwijl bravecto geen enkel probleem is voor hem al 8 jaar lang. Inmiddels wonen we vrij dichtbij zee die behoorlijk zout is. Geen enkele band of pipet blijft werken bij hun. Echter naast zwemmen lopen ze ook bijna dagelijks tussen een vrij grote groep verwilderde/wilde katten. Preventie is absoluut hard nodig hier.
dierenfan schreef:https://mcvoordieren.nl/kennisbank/vloo ... r-vlooien/
Resistentie is bijna onmogelijk. Tuurlijk kun je ook andere info vinden via google maar als er vlooien blijvdn heeft dat 9 van de 10x te maken met niet goed behandeld dier/omgeving van het dier waar deze in leeft. Bravecto werkt gewoon heftiger, sterker, langer en dus beter dan bijvoorbeeld frontline wat stuk minder heftig/sterk is en wat veel korter werkt waardoor vlooien direct rondom het dier meer overlevingskansen hebben en dus deels kunnen overleven en verder door verspreiden.
Omdat wij in het asiel natuurlijk een zeer goed schoon te houden omgeving hebben scheelt dat onwijs veel qua kunnen bestrijden. Echter dat hele verhaal over resistentie zou ik echt vergeten!
mavantos schreef:dierenfan schreef:https://mcvoordieren.nl/kennisbank/vloo ... r-vlooien/
Resistentie is bijna onmogelijk. Tuurlijk kun je ook andere info vinden via google maar als er vlooien blijvdn heeft dat 9 van de 10x te maken met niet goed behandeld dier/omgeving van het dier waar deze in leeft. Bravecto werkt gewoon heftiger, sterker, langer en dus beter dan bijvoorbeeld frontline wat stuk minder heftig/sterk is en wat veel korter werkt waardoor vlooien direct rondom het dier meer overlevingskansen hebben en dus deels kunnen overleven en verder door verspreiden.
Omdat wij in het asiel natuurlijk een zeer goed schoon te houden omgeving hebben scheelt dat onwijs veel qua kunnen bestrijden. Echter dat hele verhaal over resistentie zou ik echt vergeten!
Dan zullen de diverse dierenartsen en assistenten die ik erover gesproken heb er wel geen verstand van hebben
Nyaleti schreef:Die Frontline resistentie blijf ik vreemd vinden.
Toen ik in de praktijk begon in 2020 werd daar al over gesproken en hadden wij niks met die werkzame stof (naam even kwijt).
Maar inmiddels ligt het weer bij veel dierenartsen en in zowat elke dierenwinkel.
Over Vectra hoorden we toen ook wel eens dat het niet werkt voor de kat maar daarbij moet je het over heel de rug toedienen en mensen doen het vaak enkel in de nek.
Moet zeggen, hier krijgen de katten ook weer allemaal Frontline.
Mn 2e keuze zou Adtab / Credelio zijn.
Iemand toevallig inzicht in waarom Adtab vrij verkocht mag worden en Credelio niet terwijl het letterlijk dezelfde werkzame stoffen heeft?
Muze schreef:Iemand die weet of er ook iets in tablet vorm is wat zou kunnen werken tegen zandvliegen?
Wij gaan begin september op vakantie en altijd last minute wat dus ook wellicht rondom de Middellandse zee zou kunnen worden.
Of kom ik dan uit op spot on?
We hebben ook katten, die krijgen vandaag credelia maar voor de hond heb ik niks meer.
Kat en hond wast elkaar dus mag geen middel gebruiken dat giftig is voor katten…
Ontwormd moeten ze ook worden, kitten van nu 4 maand hier..