Likmatten en voerpuzzels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:01

Hhilde schreef:
Ik kreeg vandaag mijn pakket van Onyx binnen en echt <3 <3 <3 Met zoveel zorg en aandacht verpakt en de producten zien er heel goed uit. Ook bij de toppers een uitgebreide lijst met beschrijvingen. Ga ik zeker vaker bestellen :j Heel benieuwd hoe alle bevalt.

[ [url=m/OA4qUs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Herken wel dat mijn rekening het minder leuk vindt :'), heb mezelf verplicht te wachten tot mijn volgende salaris.

:') _O-

black_kelpie schreef:
Dit is leuk _O-

[ [url=m/tOi88H.jpg]Afbeelding[/url] ]

:j O:)

Echt hè :D

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:31

Hhilde schreef:
Ik kreeg vandaag mijn pakket van Onyx binnen en echt <3 <3 <3 Met zoveel zorg en aandacht verpakt en de producten zien er heel goed uit. Ook bij de toppers een uitgebreide lijst met beschrijvingen. Ga ik zeker vaker bestellen :j Heel benieuwd hoe alle bevalt.

Herken wel dat mijn rekening het minder leuk vindt :'), heb mezelf verplicht te wachten tot mijn volgende salaris.

Nyaleti, pens vinden ze over het algemeen heel lekker én het is een mooie aanvulling voor de darmen/darmflora. Alleen sommige honden gaan niet goed op teveel pens (diarree) dus een beetje voorzichtig is wel slim.

Zo leuk dat er zoveel honden verwend worden met afwisseling :D De mooie bakken en het leuke opmaken is voor ons :'), maar wel heerlijk dat er zoveel aandacht en liefde naar onze honden gaat.

Lastig Macs! Hopelijk kun je wat inspiratie opdoen die passend is voor jouw hond.

:wow:

Ik zou van 99% niet eens weten waar het goed voor is _O- . Iemand nog een life hack voor goedkope bottenbouillon. Dat zou ik wel eens willen proberen, maar wat is dat spul duur >;)

Zou dit bijvoorbeeld ook prima zijn? https://www.bol.com/nl/nl/p/mattisson-b ... oductImage

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 23:35

Ik: pff die bottenbouillon overal.. echt waarom? :roll:
*Opent link * rijk aan eiwitten, mineralen, collageen en aminozuren.
Ik: hebben!!

Hhilde ik kan niet wachten op de foto's van jouw creaties :D

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:36

Hhilde schreef:

Nyaleti, pens vinden ze over het algemeen heel lekker én het is een mooie aanvulling voor de darmen/darmflora. Alleen sommige honden gaan niet goed op teveel pens (diarree) dus een beetje voorzichtig is wel slim.

Zo leuk dat er zoveel honden verwend worden met afwisseling :D De mooie bakken en het leuke opmaken is voor ons :'), maar wel heerlijk dat er zoveel aandacht en liefde naar onze honden gaat.

Lastig Macs! Hopelijk kun je wat inspiratie opdoen die passend is voor jouw hond.

En ik maar denken dat ik al een grote bestelling had geplaatst _O- heb wel een mailtje gekregen dat het is verzonden, ben reuze benieuwd :D

Leo

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:39

Humaan zou ik niet persé doen, tenzij je 100% zeker bent van geen toevoegingen en geen zout.
Mijn lifehack is zelf maken in de slowcooker :') ik heb voor een paar euro vleesbotten bij bijvoorbeeld ekowolf maar mergpijpen kan bijv ook. Scheut pure appelazijn en bijv wat stukken wortel en 24 uur pruttelen, heb je een prachtige bouillon!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:41

Voor bottenbouillon goedkope en misschien zelfs gratis botten halen bij je plaatselijke slachthuis en zelf maken? Is wel vaak rund wat je gratis mee kunt krijgen.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:42

Recept bone broth (bottenbouillon)
Bottenbouillon of Bone Broth is een hele gezonde aanvulling op de maaltijd voor de hond. De aanwezige mineralen, gelatine, collageen, aminozuren, vitaminen en essentiële vetzuren zorgen voor een echte gezondheid boost voor de hond. De R zit inmiddels al weer een tijdje in de maand, en om het afweersysteem goed te ondersteunen maak ik in de koude maanden altijd bottensoep!

Bottenbouillon voor de hond
Bottenbouillon klinkt natuurlijk hartstikke smerig, maar voor de honden is het supergezond en ze vinden het heerlijk. Wist je trouwens dat het voor ons mensen ook heel gezond is? Bone broth of bottenbouillon voor de hond is heel makkelijk te maken. Alleen moet je er rekening mee houden dat het best lang op het vuur moet staan. Meestal maak ik dit in het weekend zodat ik de tijd heb om het lekker te laten pruttelen, het moet namelijk minimaal 12 tot 24 uur op staan.
Recept bottenbouillon hond
Begin met ongeveer 1 kilo vleesbotten. Kies het liefste voor een mooie mix van botten en collageen- en kraakbeenrijke dierlijke delen zoals; loopvoetjes kip of eend, kippenvel, schenkels, nekken, koppen, gewrichten of staarten.
In dit geval had ik: konijnkarkassen, lamsbotten, een mergpijp, eendenlooppootjes en platte ribbetjes.
Doe dat allemaal in de pan, zorg ervoor dat het flink onder water staat, en doe er een scheutje natuurazijn bij om de mineralen en andere voedingsstoffen te onttrekken uit de botten.
Natuurazijn in de bottenbouillon helpt de voedingsstoffen uit de botten onttrekken
Laat dit zo’n 12 tot 24 uur zachtjes pruttelen. Laat het niet hard koken, maar echt zachtjes tegen de kook aan pruttelen op een laag vuur met de deksel op de pan. Is er wat water verdampt? Vul het aan met extra water tijdens het koken.

Gelatine-massa
Nadat de tijd verstreken is, laat je het een klein beetje afkoelen, en daarna zeef je alle kleine botjes eruit door het over te gieten in een grote kom met een zeef erop. Dit zet je in de koelkast. Na een nachtje koelkast merk je dat het een grote gelatine-massa is geworden; dan is-ie goed gelukt! Ik doe alles zelf altijd in een ijsblokjesvorm en vries het in. Mocht je een grote pan gemaakt hebben, dan kun je daar wel even mee vooruit.
Ook kun je natuurlijk variëren in de botten die je erin doet; elke keer is je bottensoep dan weer anders.

Wanneer geef je bottenbouillon aan je hond?
Je kunt bottenbouillon geven bij diarree, maar ook als jouw hond niet voldoende drinkt, of je geeft het als extra natuurlijk supplement bij de maaltijd. In een ijsblokjes vorm gieten is dan het handigst. Je kunt dan iedere dag 1 of 2 blokjes bij de maaltijd geven.

:Y) dit recept staat in de notities van mijn telefoon. Samen met de wortelsoep. Ideaal

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 23:56

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:33

Vanaf welke leeftijd mag je met al die extra dingen beginnen..mijn pup is nu 4 maanden wat mag ik voor haar al gebruiken?...
Ik heb al rondgesnuffeld op de site van Onyx :+

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:39

Marisje76 schreef:
Vanaf welke leeftijd mag je met al die extra dingen beginnen..mijn pup is nu 4 maanden wat mag ik voor haar al gebruiken?...
Ik heb al rondgesnuffeld op de site van Onyx :+

Mijn pup is nu bijna 5 maand. Ik ben vrij snel al begonnen, bij hem ook omdat hij ziek was en hem de pijn frustreerde. Het is goed kijken naar je hond en makkelijk starten. Niet direct te moeilijk en te diep.

Ik ben begonnen met een Toppl en een likmat. En dan gewoon als tussendoortje, inmiddels voer ik bijna alle maaltijden verrijkend.

Vanmorgen een simpele
Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:41

Zijn er nog voedingsmiddelen die ze nog niet mag hebben?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 08:51

Hier vanochtend een KVV maaltijd voor onze kleine stinkerd en een bak brokken voor de pup.

Afbeelding

En dit is natuurlijk wel de meest appetijtelijke _O-

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:07

Voedingsmiddelen zou ik wel idd kritisch op zijn, want volgens mij mogen ze nog niet alles. In ieder geval kruiden. Honing en bijenpollen mogen ook pas vanaf 1 jaar. Verder zou ik alles wat nieuw is wel "enkelvoudig" introduceren, dus bijv fruit en groente per soort geven en maar 1 tegelijk. Zo weet je als de pup ergens op reageert, wat het is.

Wij zijn ook meteen begonnen met fruit en groente introduceren, zodat hij meteen smaken en structuren leerde kennen. Wel stapje voor stapje natuurlijk.
Ik heb vorig jaar een blog geschreven over enrichment bij pups, voor wie dat leuk vindt :D
https://kwispelenrelax.nl/stress-heeft- ... ondheid-6/

Fitz at dus met 8 weken niet uit een gewone voerbak, die gooide hij rond. Met Enrichment moest hij wat doen voor zijn eten en werd het ineens wel leuk.
Je moet vooral goed kijken naar je pup en altijd erbij blijven en observeren wat hij doet. Dan kan Enrichment bieden echt een mooie aanvulling zijn al op jonge leeftijd!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:20

Leuke blog Leo!

Wij zijn met 8 weken begonnen met Senna. Saar veel later, ontdekte deze manier van voeren pas 3 jaar geleden ofzo.

Met senna begonnen op makkelijke dingen begonnen. En eerst 3 theelepels vlees met brokjes. En zo alles uitgebouwd. Nu met 10mnd eet ze alles mee. Senna eet alles. Saar is soms iets kieskeuriger.

Gevriesdroofde aarbeien zijn een hit en verse blauwe bessen ook.

Gebruikt ook knijpfruit voor baby’s als ik geen fruit ingevroren heb of vergeten te ontdooien

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:21

Ook afhankelijk van hoe groot ze worden voorzichtig zijn met calcium. Die van mij zit echt boven in de groeicurve. Daar ben ik heel voorzichtig mee ivm groeipijnen ook

Leuke blog Leo! Ik kende m.
Wat ik ervaar is juist dat deze puppert, maar goed dat kan zoveel oorzaken hebben. Gewoon veel meer kan hebben. Hij heeft best een behoorlijke concentratie al. Zijn eerste les speuren was echt bizar hoe hij dat trok!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:37

Super leuk om te horen! :D

En zo leuk hoe verschillend alle honden van pup af aan al zijn! Heerlijk! Lekker inspelen op wat je eigen pup laat zien idd.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:38

Hier at de pup juist beter uit een slowfeeder _O- Inmiddels eet hij wel gewoon goed :D

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:43

Zijn er nog meer dingen die honden wel mogen, maar pups nog niet? Mijn hus is namelijk ook nog een “pup” van 6 maanden :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:53

Tribunals schreef:
En ik maar denken dat ik al een grote bestelling had geplaatst _O- heb wel een mailtje gekregen dat het is verzonden, ben reuze benieuwd :D

:') Ik vond het nog wel meevallen, maar jullie blijkbaar niet :o :') Heb wel drie honden hè, dan gaat het ook een stuk sneller en probeer je ook misschien wat meer. Gelukkig heb ik ook één stofzuiger en een driekwart stofzuiger. Helaas ook eentje zonder stofzuigerbloed :'), dus dat is even proberen altijd.

Wat betreft jonge honden/wat wel en niet voeren… sowieso moet je basisvoeding (of dat nou brok, gestoomd of KVV is) geschikt zijn voor pups of honden in de groei. Daarnaast zou ik bij pups niet teveel extra doen of tenminste zorgen dat ze voldoende complete voeding binnen krijgen, ook dat kan al leuk verrijkend gegeven worden :j Pups nemen in principe alle calcium op die ze aangeboden krijgen en dat doen volwassen honden niet meer, dus ik zou vooral oppassen met calciumbronnen (oa zuivel). Google vooral ook je ingrediënten even i.c.m. pups om te kijken of daar iets uitkomt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:55

Ik kan me een kieskeurige hond gewoon niet voorstellen :')
Onze hond plukt de bramen van de struiken (met de doorns die in z'n wangen hangen :') ) en ook in de moestuin zijn de spruitplanten niet veilig :+
Hij zorgt zelf voor genoeg variatie in ieder geval :+

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:04

Ik heb ook wat toppings bij Onyx besteld. En 2 topple’s voor de brokjes. Arme bankrekening en happy hondjes

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:06

Macs schreef:
Ik kan me een kieskeurige hond gewoon niet voorstellen :')
Onze hond plukt de bramen van de struiken (met de doorns die in z'n wangen hangen :') ) en ook in de moestuin zijn de spruitplanten niet veilig :+
Hij zorgt zelf voor genoeg variatie in ieder geval :+

Haha! Onze stabij legt de dingen die ze niet wil gewoon aan de kant. Ze eet die geen banaan. Dus dat wordt netjes aan de kant gelegt en vervolgens opgegeten door onze aus, de alles eter.

Beide leggen altijd wel de konijnenoren aan de kant om die na het eren rustig in de mand op te eten.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:13

Hier had er eentje vreselijke honger vanochtend :') hoe zou dat toch komen :roll:

KVV pens ( :x ), kippenborst nuggets, schapenvet met knoflook, gevriesdroogde zalm en een beetje pindakaas. Hij heeft alles behalve de pindakaas opgegeten
Afbeelding

@Macs als ik mijn hond iets geef wat hij niet hebben moet spuugt hij het gewoon weer uit :+ en dat kan echt van alles zijn, zelfs waar andere honden een moord voor zouden doen. De ene dag vindt ie het heerlijk en de andere dag moet ie er niks van weten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:23

Zo vind mijn hond garnalen en mosselen afschuwelijk, hij spuugt ze eerst uit en weigert vervolgens te eten tot ze er uit zijn. :') Beetje jammer. Maar ik lust ook niet alles :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:24

Hier twee stofzuigers, maar ik heb voor het eerst iets gevonden dat de kleine vreetzak niet lust: zwarte vlieg trainers. De grote vreetzak vind dat niet erg _O-

Ik geef geen echte toppers in de vorm van poeders/kruiden. Enige wat ze hier extra krijgen is probiotica en klein beetje omega+ zalmolie. Het voer dat ik geef is volledig (als ik Freek er groente bij geef) en ze zijn gezond, dus ook niet nodig om extra bij te geven.

Al merk ik sinds een paar dagen wel dat als ik de pup een beetje pompoen erbij geef zijn ontlasting structureel beter is. Dat wil nog wel eens verschillen over de dag heen, maar goed. Hij vreet ook bagger en andere ranzigheden als we buiten lopen en dat helpt vast niet mee.