Welk kattengrit is ideaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 21:10

Billy schreef:
Ik heb nu de peewee maar ben niet helemaal tevreden. Het valt slecht door het rooster heen. Miss toch naar de tofu kijken. Maar wordt best prijzig met 4 katten denk ik

Het is een beetje zoeken met de peewee. Je moet de bovenbak niet te vol doen en elke dag even met het schepje erdoorheen husselen dan valt het naar beneden

Ik heb nu papier pellets maar die klonten niet met het plas. Ik ruik het verder niet dus dat is fijn maar weet niet zo goed of ik het ga houden

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 23:59

In het andere topi [BB] Kattengrid uit het assortiment, wat nu? werd gezegd dat Jumbo hetzelfde ia maar niet dus (stinkt. Mss door de hitte de laatste dagen, maar toch). En nu ik deze topic lees lijkt actieve koolstof het toverwoord te zijn.

Dank November108 en Piepkuiken voor de tips, ik ga naastvolgend testen met Katrein en/of Welkoop. (Geen discus of welkoop in de buurt, ff zoeken hoe & waar).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 00:05

Mijn katten zijn het beste op de witte fijne korrel van LIDL !

Lopen we wel wat uit maar heb noppen matjes voor de bakken liggen

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 10:01

Ponytante schreef:
In het andere topi [BB] Kattengrid uit het assortiment, wat nu? werd gezegd dat Jumbo hetzelfde ia maar niet dus (stinkt. Mss door de hitte de laatste dagen, maar toch). En nu ik deze topic lees lijkt actieve koolstof het toverwoord te zijn.

Dank November108 en Piepkuiken voor de tips, ik ga naastvolgend testen met Katrein en/of Welkoop. (Geen discus of welkoop in de buurt, ff zoeken hoe & waar).

Inderdaad actieve koolstof en weinig stuif is het fijnste. De AH 4-voudige hygiëne voldeed daaraan. Ik ben zelf even overgestapt naar de catsan active fresh. Die werkt hetzelfde, maar is een stuk prijziger. De katrein ziet er ook veelbelovend uit. Als deze niet teveel stof geeft kan het wel eens een winnaar zijn.

Onlylienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:17

Hannanas schreef:
Ben benieuwd hoe jij de tofu gaat vinden. Wij zijn echt positief. Onze ene kater plast altijd tegen de rand, daar wil de tofu wel een beetje tegen de rand aan blijven als het als natte klont gevormd is. Maar even met de schep er langs en het laat los. Onze andere kat doet dat sowieso niet en dan schep je zo de klont uit de bak de wc in. Vind het minder geuren dan de natte peewee onderbak. Grappig, 80% van de plasjes gebeuren nu in de tofu. Drolletjes in de peewee.

Ik ben ook erg benieuwd! Ik wacht rustig af wanneer het binnen is, ik verwacht morgen, ik hou jullie natuurlijk op de hoogte :D

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:43

Emmaa2 schreef:
Ik zou even goed uitzoeken of dat doorspoelen wel echt kan. In Nederland mag het volgens mij van de meeste waterschappen niet omdat het filteringsysteen niet is ingesteld op dierenuitwerpselen.

Lijkt me vreemd als dat zo zou zijn, uitwerpselen van dieren komen via andere wegen ook in hetzelfde water terecht in je riool. Of dat nou via t regenwater op straat is, de tuin van je buren of de ratten die nabij leven. Ik vraag mij serieus af waar die illusie vandaan komt dat een filtersysteem van waterschap niet ingesteld is op dierenuitwerpselen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:31

Nou, ik heb nu een week Biokats Diamond care fresh en hij doet het prima. Stuift niet en stinkt niet.

Wel wat duurder (ong 1,5x). En Ah was wit, de bruingroengrijze kleur spreekt me niet aan. Maar als dat het enige is... :D

Overigens zag ik laatst (witte!) Everclean in Duitsland. Wel nog duurder (2x Ah, 10l 20 e) maar als de kleur echt gaat vrijven. :+

Ooit iets natuurlijk afbreekbaars geprobeerd. Ik denk dat dat op houtbasis was. Toen bleek dat doorspoelen niet mocht én dierlijke uitwerpselen mogen (iig in mijn gemeente) ook niet in de gft-bak, dus werd een zeer korte test (stonk ook nog).

Onlylienn

Re: Welk kattengrit is ideaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:17

Heb nu een week de tofu grint geprobeerd, ik heb vandaag de bak weer schoon gemaakt en m’n oude grit er weer terug in :')
Het stuift niet, weinig uitloop, heeft mijn huidige grit ook, maar het lijkt erop dat mijn poezels het structuur niet heel fijn vinden.. ze doen het voornamelijk nu buiten

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 20:15

Ik ben ook over op de tofu van Petmates, en vind het echt ge-wel-dig. Vooral het feit dat ze het nergens heen lopen, klontert fijn en de andere pellets blijven heel schoon. Ik heb ze overgezet vanaf Almo Nature dus hele andere textuur, maar ze vinden het prima gezellig en doen het er goed op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 23:51

Hier bevalt het ook nog steeds goed. Ik blijf nu bij een bak peewee en een bak tofu. Onlylien jammer dat jij wel enthousiast was maar je katten niet. Emmaaa hoe lang heb jij het nu in de bak liggen?

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 08:03

Welkoop eigen merk grof klontvormend.

Emmaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:52

Hannanas schreef:
Hier bevalt het ook nog steeds goed. Ik blijf nu bij een bak peewee en een bak tofu. Onlylien jammer dat jij wel enthousiast was maar je katten niet. Emmaaa hoe lang heb jij het nu in de bak liggen?

Het ligt bij mij nu twee weken, heb gister even getwijfeld of ik hem helemaal leeg wilde halen maar het overige grit was echt nog schoon en geur rij dus ga even kijken hoe lang ik het kan rekken. Ik schep wel twee keer per dag

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 11:22

Ik ben nu al paar weken helemaal over op Biokat's Nature's Care door dit topic en ik heb toch wel de voorkeur voor deze gekregen ipv de Diamond Care. Enige wat me echt over de streep heeft getrokken is dat het zo lichtgewicht is. Echt fantastisch. Verder is er qua kosten, verbruik, uitloop en geur echt minimaal verschil.

Kreeg bericht dat eind deze maand eindelijk die electrische kattenbak geleverd gaat worden, dus hoop dat ie het daar ook goed in gaat doen.

Mijn zoektocht voor nu is dus even over, maar in elk geval allemaal heel erg bedankt voor de tips, het meedenken etc :D.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:15

Hoihoi,
Weet iemand een (dieren)winkel waar ze de tofu kattenbakvulling verkopen?
Ik zou dit best eens willen proberen, maar wil liever niet online bestellen. Via google kom ik ook weinig fysieke winkels tegen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:20

Hier ook aan het strugglen met de kattengrind... de kattenbak staat nu al tijdje in de woonkamer ivm dat de kamer waar die eerst stond nu de babykamer is :+
Overal ligt nu kattengrind en wordt er gek van.... en daarbij vind ik hem ook sneller stinken nu. Ik ga zo eens het topic verder doorlezen. Maar als iemand tips heeft? Ook alle kattengrind plakt aan de bodem wat ik tot nu gebruikt heb... het is het gewoon allemaal net niet. Matje gebruik ik al maar toch ligt er overal nog grind.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 12:37

Ik ben tijd terug overgestapt op Breedercelect, soort papier korrels? Ik vind het fijn spul, maar als je een keer langer wachten met scheppen dan ruik je wel wat ammoniak lucht.

Verder geen geur, weinig uitloop en geen stof

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:00

Lisette0 schreef:
Hoihoi,
Ik zou dit best eens willen proberen, maar wil liever niet online bestellen. Via google kom ik ook weinig fysieke winkels tegen.

Waar kom je vandaan? Ik heb de korrels al een tijd maar mijn kat weigert erop te gaan, heb nog ruim halve zak en halve schone bak over.. regio Arnhem

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 22:35

Artimes schreef:
Lisette0 schreef:
Hoihoi,

Waar kom je vandaan? Ik heb de korrels al een tijd maar mijn kat weigert erop te gaan, heb nog ruim halve zak en halve schone bak over.. regio Arnhem

Lief aangeboden, maar dat is helaas niet in de buurt.

Dusss, als iemand wat weet regio Twente, ik hoor het graag! Ben een beetje klaar met die zware stoffige klei korrels, die ik door het halve huis terug vind. :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 23:17

Ik heb echt geen idee, ben het nog nooit in een winkel tegen gekomen. Misschien kun je winkels afbellen?

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:31

Hoe is verhouding in gebruik met petmates tov het grit dat je ervoor gebruikte?

De tofu is een stuk duurder dan het grit dat ik nu gebruik. Maar als het echt zuiniger is. Dan is het misschien maar iets duurder en wil ik het wel proberen.

Op dit moment gebruik ik wegkoop eigen merk klontvormend

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:50

Ik heb nu een paar dagen tofu korrels in één van de kattenbakken zitten. Katten accepteerden het gelukkig goed. Juist de oudste, die een beetje autistisch is :'), ging er gelijk op, wat ik niet verwachtte.

Tot nu toe ben ik eigenlijk heel positief. Ik hoopte bijna dat dit niet zo zou zijn, want de prijs is belachelijk. :')
Of het echt zuiniger in gebruik is durf ik (nog) niet te zeggen. Wat ik vooral fijn vind is dat het niet stoft, en veel lichter is dan klei. Het klontert goed, en snel. En als de drolletjes goed begraven worden, blijft die lucht naar mijn idee echt minder lang hangen. Alleen als de plasjes op de bodem zitten, wordt dit een beetje vies plakkerig, al laat het ook wel weer makkelijk los.

Uitloop is er wel nog steeds, maar ik raap liever een paar van die staafjes op dan dat ik bij gewoon grit elke keer stoffer en blik kan pakken.
Wat ik echt een nadeel vind is de geur, er zit een vreemd en aardig sterk luchtje aan, die ik niet kan omschrijven. Maar misschien ligt dat ook aan de variant, heb nu met actieve kool, ze hadden ook twee andere varianten met een geurtje, en die wil ik eigenlijk ook nog halen om te proberen.

Kortom, ik ben best enthousiast. Maar vanwege de prijs denk ik dat ik het in één bak ga gebruiken, die de katjes het meest gebruiken. En dan in de andere het normale grit.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:24

Ik heb een kat met bronchitis. Nu blijkt dus dat ze veel minder last heeft van die tofu grit dan ander grit. Gelukkig komt er maandag weer een pallet grit binnen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:28

Die van Hoopo toch? Wat kosten die bij jou?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:49

Ik had laatst de melkgeur versie van de tofu gekocht omdat de "groene thee" niet leverbaar was. Ik heb het terug gestuurd. Ik ging zowat over mijn nek bij het openen van m'n pakket. Omg wat was dat vreselijk vies.
Nu is geur best een persoonlijk iets denk ik. Ik vind de groene thee best lekker ruiken maar er zijn ook reviews die precies de omgekeerde ervaring hebben. Ik zou dan ook echt niet je keuze baseren op hoe anderen een geur ervaren omdat dat zo persoonlijk is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:50

Lisette0 schreef:
Die van Hoopo toch? Wat kosten die bij jou?

Yes ik stuur even een pb