Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4462
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 09:58

Lughnassadh schreef:
Ik snap sowieso niet dat mensen als eerste voor een kleur of uiterlijk gaan.

Ik heb nog eens zitten denken waarom ik zo ga steigeren bij allerlei regels, contracten, toegewezen krijgen, etc. En ik merk dat ik dan juist het gevoel heb dat een fokker mij bij voorbaat niet vertrouwd en mij niet geloofd. Ik voel me dan door zo’n contract gewoon opgesloten in plaats van dat het mij een (schijn)zekerheid biedt.

Vraag voor de fokkers hier. Ik lees alleen maar dat jullie nooit horen dat mensen, als ze de pup eenmaal hebben, toch niet zo blij zijn met de match. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat mensen dat ook niet willen of durven aangeven. Maar stel; iemand komt bij jullie hiermee en deze persoon heeft zich netjes aan alle regels gehouden, echt zijn best gedaan, etc. Wat doe je dan?

Pup terug , geld weg, verwacht ik.

Van

Berichten: 6532
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:01

Rizette schreef:
Lughnassadh schreef:
Ik snap sowieso niet dat mensen als eerste voor een kleur of uiterlijk gaan.

Ik heb nog eens zitten denken waarom ik zo ga steigeren bij allerlei regels, contracten, toegewezen krijgen, etc. En ik merk dat ik dan juist het gevoel heb dat een fokker mij bij voorbaat niet vertrouwd en mij niet geloofd. Ik voel me dan door zo’n contract gewoon opgesloten in plaats van dat het mij een (schijn)zekerheid biedt.

Vraag voor de fokkers hier. Ik lees alleen maar dat jullie nooit horen dat mensen, als ze de pup eenmaal hebben, toch niet zo blij zijn met de match. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat mensen dat ook niet willen of durven aangeven. Maar stel; iemand komt bij jullie hiermee en deze persoon heeft zich netjes aan alle regels gehouden, echt zijn best gedaan, etc. Wat doe je dan?

Pup terug , geld weg, verwacht ik.
Dat hangt bij mij van de leeftijd van de pup af.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:04

Bij ons ook, volledige bedrag krijg je niet terug, sowieso niet. Maar inderdaad afhankelijk van de leeftijd.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:05

Lughnassadh schreef:
Ik snap sowieso niet dat mensen als eerste voor een kleur of uiterlijk gaan.

Ik heb nog eens zitten denken waarom ik zo ga steigeren bij allerlei regels, contracten, toegewezen krijgen, etc. En ik merk dat ik dan juist het gevoel heb dat een fokker mij bij voorbaat niet vertrouwd en mij niet geloofd. Ik voel me dan door zo’n contract gewoon opgesloten in plaats van dat het mij een (schijn)zekerheid biedt.

Vraag voor de fokkers hier. Ik lees alleen maar dat jullie nooit horen dat mensen, als ze de pup eenmaal hebben, toch niet zo blij zijn met de match. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat mensen dat ook niet willen of durven aangeven. Maar stel; iemand komt bij jullie hiermee en deze persoon heeft zich netjes aan alle regels gehouden, echt zijn best gedaan, etc. Wat doe je dan?


Omdat veel regels van fokkers (castreren ed.) niets te maken hebben met rasbehoud, maar met hun inkomen te blijven garanderen.
Ik zou dan ook nooit een pup bij dat soort mensen uitzoeken.

Verder heb ik geen moeite als men de pup voor mij bepaald. Is bij veel rassen doodnormaal.
Wel weiger ik contracten met je mag dit niet en dat niet. Mijn hond, dus geen bemoeienis van iemand die denkt alles beter te weten.

Sommigen eigenaren snappen er dan misschien geen moer van, maar een hoop fokkers zijn ook gewoon van god los.

Ik lees hier ook van een fokker: 'ik wil dan gewoon mijn hond terug. '
Die hond heb je dan toch weggedaan, dus daar is niets meer van jouw bij dan toch? Als je graag wat te zeggen wilt hebben zul je hem imo gewoon moeten houden.
Ik zal dat soort dingen nooit begrijpen

Lughnassadh

Berichten: 1821
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:06

Menino, excuus dan heb ik over jou heen gelezen. Maar ik dan in elk geval dat het gros van de fokkers blijkbaar nooit een mismatch maakt.

Kim, ik hypotheseer (is dat een woord?) even verder. Krijgt zo iemand dan zijn geld terug? Bied je een andere pup aan? Want ik lees in contracten vooral de plichten van de koper na aanschaf van de pup. Maar eigenlijk nooit over een situatie als deze. Want nogmaals, ik kan me heel goed voorstellen dat mensen ook niet goed durven aan te geven dat ze toch geen match hebben. En ik zou dat als koper wel willen weten als ik het eens zou zijn met de werkwijze van de fokker.

Van en Kim, waarom? Je hebt immers iets gekocht wat niet aan je verwachtingen voldoet. Als mensen zeg 1-1,5 jaar lang hun stinkende best doen juist omdat ze de fokker zo hoog hebben zitten. Zeg je dan ook, jammer, geld kwijt?

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:11

KimD schreef:
Bij ons ook, volledige bedrag krijg je niet terug, sowieso niet. Maar inderdaad afhankelijk van de leeftijd.

Idem hier

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:16

Wat terugbrengen/herplaatsen betreft. Onze fokker heeft dit gehad met een broertje van Arya. Eigenaren wilden er vanaf, ging helemaal fout in huis met kinderen en kat en eigenaren zelf - hond was agressief naar hen toe. Fokker wilde graag zelf bemiddelen, hond terug en nieuw plekje zoeken maar de eigenaren hebben hem toen zsm gewoon aan de eerste de beste verkocht achter haar rug om, omdat onze fokker het geld niet terug wilde geven - hond was 6 maanden oud op dat punt en er was ook tot dan toe geen duidelijk contact geweest over de situatie van de pup tot dan toe, waarin de fokker juist heel graag had willen helpen eerder al.

Ik heb met deze koper meermaals contact gehad in die periode ook en zij waren echt dingen aan’t zoeken om de fokker te kunnen ‘pakken’ terwijl de gedragsproblemen welke de pup vertoonde echt door hen zelf in de hand gewerkt werd en waarbij ze ook geen fatsoenlijke hulp/advies ingeschakeld hebben, niks mee gedaan hebben waar ze vooruitgang mee zouden hebben kunnen boeken. Die pup is dus inderdaad ook echt niet op een goede plek terecht gekomen maar het gezin heeft zich gewoon heel mooi voorgedaan, alsof er ook genoeg kennis in huis was, en de fokker heeft dat gewoon niet vooraf gezien/kunnen zien totdat ze op het punt kwam dat ze contact met haar opnamen om de hond terug te willen brengen met 6 maanden en ze hoorde van alle problemen. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat het zo zou lopen, ik heb de beste mensen meermaals geprobeerd advies te geven en richting een therapeut gestuurd om professionele begeleiding te krijgen ook, maar helaas, dat ging heel snel toen. De fokker heb ik hiervan ook ingelicht zodra het aan orde was, want vond dat ze die informatie ook wel mocht weten van wat ik in ieder geval wist achter de schermen. Ze voelde zich ook echt ellendig eronder dat die mensen het zo aangepakt hebben, zij nooit geraadpleegd is geworden en misschien eerder al had kunnen helpen, maarja eenmaal verkocht en deur uit heb je gewoon niet in de hand wat een ander doet met een pup.

De nieuwe eigenaren zijn toen zelf contact gaan zoeken met fokker en nest genoten zoals ons, omdat ze ook benieuwd waren naar meer achtergrond informatie en daar hebben we ook goed contact mee sinds we ze hebben leren kennen - met dit broertje ook nog een wandeling gemaakt hier een jaar terug zoiets. Groot deel van het ongewenst gedrag zie je er nog wel in terug met momenten (neurotisch gedrag ook bv in huis met schaduw jagen en dat soort dingen) maar de hond heeft gelukkig wel ook vooruitgang gemaakt, ze werken er zo goed mogelijk aan als in hun kunnen ligt, maar zal wel zeker met een rugzakje verder leven nu. Nieuwe plekje is bij een iets ouder koppel zonder kinderen, eerste plekje was bij een gezin met ook een kat en mensen die totaal geen benul hadden jammer genoeg van hoe om te gaan met een herder in huis - ze hadden dan schijnbaar wel al honden ervaring.

Maar bij ons in de contracten staat ook dat bij herplaatsen het via de fokker dient te gaan, maar daar hebben deze kopers zich dus niet aan gehouden omdat ze geen geld terug kregen - wat ik wel snap van onze fokker uit met een hond van 6 maanden oud en waarbij ze ook nooit tussendoor op een fatsoenlijke manier met de fokker overlegd hebben over problemen waar ze tegenaan liepen e.d. dat deden ez heel achterbaks dus via oa ons. Elke keer ons uitdagen om te kijken of wij wat slechts zouden zeggen over de fokker en of Arya dit en dat gedrag ook vertoonde - ik heb ze duidelijk gemaakt dat ze goede hulp moesten zoeken en dat zelf in de hand gewerkt gedrag was want ik herkende het ook totaal niet met hoe Arya tegenover kind en kat in huis is bv. Erg jammer hoe dat is gelopen, maar het lag niet aan onze fokker vind ik - die wilde heel graag zelf een nieuw plekje zoeken en de hond terugnemen. Maar het ging de mensen alleen maar om het geld jammer genoeg. Gelukkig wel bij een goed plekje terecht gekomen, mensen waar dus ook op een leuke manier contact mee is, ook tussen hen en de fokker.

Onze fokker heeft vrij veel ervaring, maar ja er kan wel eens een mismatch tussen zitten, zeker. Ondanks alle pogingen om pup kopers te leren kennen, kunnen mensen je voor de gek houden of gewoon pas na aankomst hond er dan achterkomen dat het niet werkt en afhankelijk van Hoe daar dan mee omgegaan word, kan een situatie snel verergeren, zeker met een bepaald type hond. Als je geen idee hebt hoe je consequent en sturing moet bieden aan een herder, dan kan dat rap fout gaan, maar dat ligt niet aan de fokker of hond zelf in principe. Toen wij gelopen hebben met dit broertje, in losloop gebied, was ook niks aan 't handje. Hartstikke lieve, baas gerichte hond ook bv.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:21

Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:24

Rizette schreef:
Lughnassadh schreef:
Ik snap sowieso niet dat mensen als eerste voor een kleur of uiterlijk gaan.

Ik heb nog eens zitten denken waarom ik zo ga steigeren bij allerlei regels, contracten, toegewezen krijgen, etc. En ik merk dat ik dan juist het gevoel heb dat een fokker mij bij voorbaat niet vertrouwd en mij niet geloofd. Ik voel me dan door zo’n contract gewoon opgesloten in plaats van dat het mij een (schijn)zekerheid biedt.

Vraag voor de fokkers hier. Ik lees alleen maar dat jullie nooit horen dat mensen, als ze de pup eenmaal hebben, toch niet zo blij zijn met de match. Ik kan me overigens heel goed voorstellen dat mensen dat ook niet willen of durven aangeven. Maar stel; iemand komt bij jullie hiermee en deze persoon heeft zich netjes aan alle regels gehouden, echt zijn best gedaan, etc. Wat doe je dan?

Pup terug , geld weg, verwacht ik.


Wij kregen 25% terug van de aankoopsom.
100% binnen 3 maanden.
75% binnen 3 tot 6 maanden.
50% binnen 6 tot 9 maanden.
25% binnen 9 tot 12 maanden.

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:29

Kuggur,
Ik denk dat elke situatie ook anders is, in dit geval waren de kopers ook echt niet meewerkend op geen enkel vlak, stelden hun eisen en toen de fokker daar niet 100% op in is gegaan en het anders wilde oplossen, hebben ze dus ook heel snel die hond snel doorverkocht bv. Dus ik vind niet dat de fokker hier wat te verwijten valt perse en achteraf is het natuurlijk makkelijk zeggen: had ik maar gewoon volledig bedrag betaald en dan was het goed geweest maar is makkelijk praten achteraf en ook voor iemand anders vanachter een scherm die oordeelt erover op wat ze lezen. Gelukkig is de hond gewoon goed terecht gekomen nu en dat is wel fijn, ook dat de nieuwe eigenaren gewoon oprecht leuk contact met ons en andere nest genoten hebben alsook de fokker zelf. Dat is nu in ieder geval het belangrijkste. Hoe de fokker zo'n soortgelijke situatie in de toekomst evt zou aanpakken... misschien ook wel weer anders. Maar soms lopen dingen als ze lopen omdat je ook andere partijen hebt die zelf soms gewoon maar doen wat ze willen en je daar geen invloed op hebt.

Maar eerlijk: als jij een hond al maanden in huis hebt en er zsm vanaf wilt, geld belangrijker vind als terug brengen naar de fokker waarvan je weet dat die veel sneller een goed huis zal kunnen vinden, vind ik het echt absurd dat de fokker kwalijk genomen word dat ze geen volledig bedrag terug wil geven. Je wilt toch zogenaamd het beste voor je hond, een nieuw plekje en dan zou dat schijt aankoop bedrag echt niet zo'n belangrijke rol moeten spelen. Maar deze mensen waren daar duidelijk sowieso niet mee bezig, die hebben echt gewoon zsm aan de eerste de beste verkocht en wilden echt van die hond af, hadden er totaal geen positief iets meer over te zeggen - waren in contact met mij ook al heel duidelijk telkens hoeveel ze vooral niet wilden doen ook voor en met de hond, maar dat hoef ik niet tot in detail te bespreken vind ik.

Niemand hier weet natuurlijk ook wat er precies gezegd en gedaan is, ook tussen hen en fokker, dus dat is natuurlijk ook oordelen op Hoe en Wat ik hier schrijf, maar in deze situatie is het zo verlopen dat ik echt niet vind dat de fokker iets verkeerds gedaan of verwacht heeft - al kan dat misschien anders lezen voor iemand hier die de situatie natuurlijk niet volledig kent.

Wilde het alleen als voorbeeld geven. Maar zo heel gek is het gewoon niet dat een fokker geen volledig bedrag meer terug betaald na een periode van in dit geval 4 maanden. Ze heeft het wel over deels terugbetalen gehad, maar ze kreeg de kans dus niet meer want ze hebben zsm de hond verkocht toen ze hoorden geen volledig bedrag terug :+ Zegt imo meer over die mensen en niet over de fokker. Maar goed, ieder z'n eigen mening. Ik snap de fokker en andere fokkers wel dat ze niet zomaar volledig bedrag teruggeven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-04-23 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Leandra

Berichten: 1603
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:30

Bij de fokker waar ik heb stage gelopen (Ierse wolfshonden) zocht de fokker ook een pup uit voor de nieuwe eigenaren. Wel konden ze een voorkeur opgeven, voor zowel pup als geslacht maar uiteindelijk bepaalde de fokker.
Wij willen in de toekomst ook een pup van deze fokker en laten de fokker de pup dan uitzoeken.

Mijn moeder heeft nu haar 2e borderterrier. Daar heeft ook de fokker de pups uitgezocht. De eerste keer was het een supergoede match. Een dominant teefje dat goed werd opgevoed door onze hond die wij toen hadden (westy). Voor ons echt super. Kon niet met andere honden en wat terughoudend naar andere mensen maar superlief. Konden er alles mee.
De 2e keer heeft mijn moeder een heel angstige pup gekregen. Dat merk je nu ook nog, ze is inmiddels 7. Erg angstig, niet mensgericht, honden zijn ook eng. Nu weet ik dat het ook voor een groot deel aan de opvoeding licht (en daar is echt wel verbetering in mogelijk bij mijn moeder) maar dit hondje past eigenlijk helemaal niet bij hen.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:35

Captain schreef:
Wij kregen 25% terug van de aankoopsom.
100% binnen 3 maanden.
75% binnen 3 tot 6 maanden.
50% binnen 6 tot 9 maanden.
25% binnen 9 tot 12 maanden.


En in jullie geval is het een mooi voorbeeld van waarom contact en contract met de fokker belangrijk is. Jij voelde je duidelijk niet prettig met/voor/om de hond en dan is het voor jullie, de fokker maar vooral ook voor de hond heel fijn om terug te kunnen en te worden geplaatst bij een gezin/huishouden waar de hond wel op zijn plaats is. Dan is het voor de fokker des te belangrijker om de pup terug te krijgen en zelf ook te kunnen beoordelen in houding en gedrag alvorens te herplaatsen.

Het is rot dat jullie de keuze hebben moeten maken maar beter voor jou en voor de hond.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:36

Het is grappig hoe dat argument steeds langskomt; de koper hoort te vinden dat geld niet belangrijk is in deze transacties.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-04-23 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:38

Kuggur schreef:
Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....


Zou jij dan voor een door koper verknald "product" daadwerkelijk geld betalen als fokker ?
In de eerste 6 maanden wordt pup/veulen gevormd.
Zowel positief als negatief.
Dus jouw koper vernaggelt jouw fokprodukt, waar je geld en alles wat er bij hoort geïnvesteerd hebt.
Dan komt koper terug en wil het volle pond ervoor.
Dat zou je hem/haar dan geven ?

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:38

Ja, het stond bij ons ook in het contract dat de hond terug moest naar de fokker. Toen ik ze belde bedankte ze me dat ik het via hun deed en hem niet zelf verkocht. Maar zo stond het ook in het contract, zij hebben veel meer contacten en adressen én het ging ons totaal niet om het geld, maar dat de hond gewoon een beter plekje zou vinden. Een dier kost nu eenmaal geld en dat weet je als je een dier aanschaft. Als ik niets terug had gekregen was het ook prima geweest.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:39

sasja0705 schreef:
Kuggur schreef:
Tsja, een hond van maar 6 maanden oud terug eisen zonder er een cent voor te betalen is nogal absurd.
Dan eigen je je als "fokker" veel meer rechten toe dan plichten (een algemene indruk die ik van die koopcontracten krijg).
Het schijnt een vreemde ontwikkeling te zijn in de hondencultuur. Vul eens veulen voor pup in in die situatie....


Zou jij dan voor een door koper verknald "product" daadwerkelijk geld betalen als fokker ?
In de eerste 6 maanden wordt pup/veulen gevormd.
Zowel positief als negatief.
Dus jouw koper vernaggelt jouw fokprodukt, waar je geld en alles wat er bij hoort geïnvesteerd hebt.
Dan komt koper terug en wil het volle pond ervoor.
Dat zou je hem/haar dan geven ?

Nee natuurlijk niet. Hoe kom je tot die rare conclusie?

Captain

Berichten: 21463
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:40

Kuggur schreef:
Het is grappig hoe dat argument steeds langskomt; de koper hoort te vinden dat geld niet belangrijk is in deze transacties.


Ik neem aan dat men een hond niet terug brengt omdat ze geld nodig hebben.
Je brengt een hond terug met een reden, voor mij zou geld echt het laatste zijn waar ik om geef.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:42

Captain schreef:
Kuggur schreef:
Het is grappig hoe dat argument steeds langskomt; de koper hoort te vinden dat geld niet belangrijk is in deze transacties.


Ik neem aan dat men een hond niet terug brengt omdat ze geld nodig hebben.
Je brengt een hond terug met een reden, voor mij zou geld echt het laatste zijn waar ik om geef.

Alweer een vreemde invulling, natuurlijk brengt niemand een pup terug "omdat ze geld nodig hebben".
Als je krap zit koop je geen pups voor duizenden euro's.

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:43

Wat is duizenden euro's ook. onze pups waren 1200e. Dat zijn geen duizenden euro's.
De meeste pups tikken die 2000 echt niet aan.

Je geeft nog meer uit aan een bankstel gemiddeld, maar nee puntje bij paaltje is dat geld toch niet belangrijk. We hebben het over een levend wezen hier.

Maar eens met wat Sasja oa zegt.
In deze situatie van Arya's broertje gaat er als je het bv. heel zwart/wit wilt zeggen een zelf kapot gemaakt product terug maar ze verwachten wel 100% geld terug als koper. Dat komt er bij mij ook niet in, dus ik snap onze fokker in dat opzicht wel dat ze geen 100% terug wilde geven nee. Maar dat ze WEL haar 1000% geeft om een goed plekje te zoeken, wat als eigenaar zijnde belangrijker zou moeten zijn. In dit geval, met contact met die eigenaren, durf ik wel echt te concluderen dat die mensen gewoon sowieso niet goed erin stonden, dat is gewoon echt niet netjes en leuk verlopen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-04-23 10:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Gea99

Berichten: 1171
Geregistreerd: 26-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:45

Waarom ga je niet eerst eens kijken wat voor pup het is? Je kan nu wel een heel verhaal hier houden, maar zolang je het diertje nog niet echt gezien hebt, kan je er geen oordeel over geven.
Daarbij is het heel simpel je gaat akkoord of niet. Zo zwart wit is het uiteindelijk.

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:48

KimD schreef:
Bij ons ook, volledige bedrag krijg je niet terug, sowieso niet. Maar inderdaad afhankelijk van de leeftijd.

Even terug op een vorig onderwerp.
Ik ben nog steeds wel benieuwd naar jouw beweegredenen de hond altijd zelf, als fokker, te willen herplaatsen. Ik heb er zelfs vannacht over nagedacht :')

Ik bedacht namelijk dat als ik bijvoorbeeld ernstig ziek zou worden, ik toch mijn jonge hond zal moeten herplaatsen. Ik ken veel mensen in de hondensport en kan daar zo een paar aanwijzen die staan te popelen hem in de roedel op te nemen. Dat zouden gouden baasjes zijn en ik heb het geluk dat ik de hond kan blijven volgen.
Zou je in zo’n voorbeeld ook als fokker zeggen dat de hond alsnog terug moet naar jou? En zo ja: waarom?

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:50

Hier twee keer niet kunnen kiezen, want maar 1 reu in het nest. Beide honden zijn totaal verschillend ook, maar zou ze niet meer willen missen. Waar de eerste echt ontzettend makkelijk is heeft de tweede een stuk langere gebruiksaanwijzing :Y)
Ik ben benieuwd hoe dat tzt bij een 3e zal gaan, heb dat eigenlijk nog niet besproken maar ga ervan uit dat het in goed overleg zal gaan.

Ik zie trouwens meerdere mensen die niet plaatsen bij jonge kinderen. Vraag me ergens af waarom niet? Dat ligt toch ook aan de plek waar het is? Dochter is hier pas gekomen na de 2 honden maar we sporten/ ondernemen nog op hetzelfde niveau, mijn ambitie daar is niet veranderd. Kind gaat lekker mee op wedstrijd en krijgt tzt een eigen hond :D

cursebreaker

Berichten: 11635
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:51

Ik denk dat het ook afhangt van je band met de fokker wie je hebt en inderdaad de situatie. De situatie zoals jij beschrijf Lisitano: Vanuit koper gesproken dan, maar ik durf in dat geval echt te zweren dat onze fokker zou zeggen: zoek jij maar lekker zelf een plekje, want ik vertrouw je (onze fokker heeft alle vertrouwen in ons namelijk) maar ik ben er every step of the way waar en wanneer je me nodig hebt en wil je dat ik mee help zoeken, of ik ken een betrouwbaar plekje, dan zou ik daar als koper ook gebruik van maken in haar geval.

Denk dat heel veel valt of staat met de band met de fokker en de situatie an zich, hoelang de hond ook bij een eigenaar is of niet. In ons geval nu met een volwassen hond van bijna 4 jaar, vind ik dat misschien ook anders dan als je het over een hond van een half jaar hebt bv die pas een aantal maanden weg is bij de fokker.

MissAnnamarijn
Ik als moeder zijnde vind het soms jammer, maar tegelijkertijd snap ik het ook wel. Als fokker zijnde is het soms lastig beoordelen hoe een gezin met kinderen daadwerkelijk is in huis en dan is in de ogen van velen voorkomen beter als genezen - omdat het nog wel eens fout wil gaan met kids in huis. Kinderen en dieren, of dat hun hond kat of whatever is, blijft een hele mooie maar ook zeker een intensieve relatie onderling, waar veel begeleiding bij nodig is. Bij de een meer als bij de ander natuurlijk, maar ja in de regel zijn er genoeg ouders die echt niet weten hoe ze dat goed moeten begeleiden en dan maakt het ook niet uit of het om een golden retriever of een herder gaat for that matter.

Onze fokker had gelukkig een goed gevoel bij ons en vertrouwen erin en ik durf ook echt wel te zeggen dat wij als ouder zijnde ons kind op een verantwoorde manier met honden laten opgroeien. Onze zoon was 6 toen Arya kwam bv. Ik zou het wel echt heel jammer vinden als ik idd bij een fokker afgewezen word om die reden dat ik een kind heb, terwijl ik zo graag dan een pup uit een combinatie van die fokker zou willen. Maar ja, deels snap ik het ook wel. Maar ik vind het wel mooi als een fokker toch een beetje een grijs gebied heeft erin en er wel voor openstaat.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 25-04-23 10:54, in het totaal 2 keer bewerkt

anca

Berichten: 1819
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:53

Maar jou fokker zou er in jou geval ook achterstaan . :D @lisitano

Ik kan mij ook voorstellen dat in andere situaties de fokker toch echt betrokken wil blijven bij haar fokproducten.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 10:53

Kuggur schreef:
Het is grappig hoe dat argument steeds langskomt; de koper hoort te vinden dat geld niet belangrijk is in deze transacties.

Doet me denken aan die herplaatser die laatst op bokt voorbij kwam, de fokker had geen mogelijkheid om op te vangen, maar zadelt daar wel iemand anders mee op.

Tja, en ergens heb je een punt, maar zoals altijd zijn er foute fokkers EN foute pupkopers.

Ik heb zelf zo al veel geld betaald voor een herplaatser, die al verschillende malen voor geld doorverhandelt was, dat is bij een werkhond niet ongebruikelijk.
Voor mij een reden zelfs met een hele goeie teef geen nest te willen fokken ;)

@TS, bij twijfel niet doen, het is geen fiets die je koopt, maar een gezinslid waar je (hopelijk) 15 jaar mee door een deur moet.

De laatste pup die wij kochten zou de fokker ook beslissen, ahv een puptest, ik was echt voor een bepaalde puppy gevallen, en heb ook vanaf dag 1 gezegd, als het deze niet kan worden, dan neem ik er nu geen.
Dan had ik ook niet meer verder gekeken bij een andere fokker, dit was "mijn hondje", we hadden er genoeg, en ik was echt niet werkelijk op zoek naar nog een hond erbij.

Ik mocht dan uiteindelijk de bewuste pup kopen, en wat ben ik daar achteraf dubbel blij om, buiten dat we er helemaal gek mee zijn, de mensen die P. ook wilden, hebben het nestbroertje (die er uiterlijk heel erg op lijkt) wat achteraf epilepsie blijkt te hebben.