Poekkie schreef:DuoPenotti schreef:Maar je wist dus niet waar het over ging maar had wel je uitgesproken mening over de baasjes hiervan.
Komt met een, denk, witte herder als voorbeeld.
En nu uit deze post weet je dus duidelijk te maken dat je geen idee had waar het over ging.
Bijzonder
Huh?
Duidelijk uitgesproken mening over dat bij jonge honden ongepaste voeding en beweging eveneens een oorzaak van afwijkingen kan zijn? Dat is gewoon bewezen, is geen persoonlijke mening. Dat daar - naast het correct fokken - ook wel veel meer naar gekeken moet worden is idd mijn mening ja. Dat je een puppy had gezien die zodanig mismaakt was als op de foto kan ik mij moeilijk voorstellen maar doet toch niks af aan mijn post?
Die grote witte van de buren was een kruising uit polen, had wat weg van een grote samojeed maar wat het exact was weet ik niet. Weet wel ik dat die als puppy met heel mooie pootjes en een correct loopje naar hen kwam en aan de achterpoten helemaal mismaakt is uitgegroeid en verschillende operaties heeft gehad door slecht management. Beest is vorig jaar met 3,5 jaar oud ingeslapen. Dat valt voor mij ook onder lijden maar is niet de schuld van de fokker zelf.
Maar hoe wil je die ongepaste beweging/slecht management gaan handhaven? Kijk, slechte leefomstandigheden kan je controleren. Maar beweging?
Lijkt me belangrijker om te beginnen bij het begin: fokken van onwenselijke dieren te voorkomen.
Ongepaste voeding.. tja, daar zijn de meningen natuurlijk flink over verdeeld. Want wat ga jij als 'gepaste voeding' noteren? Brok? KVV? Barf? Compleet, zelf bij elkaar gezocht rauw vlees/groenten? Vegan? Insect?
Ik zeg niet dat er niets aan moet gebeuren (ik zou bijv. een verplichte puppycursus met focus op theorie voor baasjes en niet alleen 'kunstjes', heel goed vinden).
Edit: en trouwens, hoe weet je dat het beest door slecht management zo is geworden? Ik had ook een labradorpup die prima liep, maar toen ze een jaar was kwamen de klachten op en werd haar loopje nogal mank. Waarbij door experts is vastgesteld dat het niet door slecht management kwam.