"Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:30

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar je wist dus niet waar het over ging maar had wel je uitgesproken mening over de baasjes hiervan.
Komt met een, denk, witte herder als voorbeeld.
En nu uit deze post weet je dus duidelijk te maken dat je geen idee had waar het over ging.

Bijzonder

Huh?
Duidelijk uitgesproken mening over dat bij jonge honden ongepaste voeding en beweging eveneens een oorzaak van afwijkingen kan zijn? Dat is gewoon bewezen, is geen persoonlijke mening. Dat daar - naast het correct fokken - ook wel veel meer naar gekeken moet worden is idd mijn mening ja. Dat je een puppy had gezien die zodanig mismaakt was als op de foto kan ik mij moeilijk voorstellen maar doet toch niks af aan mijn post?

Die grote witte van de buren was een kruising uit polen, had wat weg van een grote samojeed maar wat het exact was weet ik niet. Weet wel ik dat die als puppy met heel mooie pootjes en een correct loopje naar hen kwam en aan de achterpoten helemaal mismaakt is uitgegroeid en verschillende operaties heeft gehad door slecht management. Beest is vorig jaar met 3,5 jaar oud ingeslapen. Dat valt voor mij ook onder lijden maar is niet de schuld van de fokker zelf.

Maar hoe wil je die ongepaste beweging/slecht management gaan handhaven? Kijk, slechte leefomstandigheden kan je controleren. Maar beweging?

Lijkt me belangrijker om te beginnen bij het begin: fokken van onwenselijke dieren te voorkomen.

Ongepaste voeding.. tja, daar zijn de meningen natuurlijk flink over verdeeld. Want wat ga jij als 'gepaste voeding' noteren? Brok? KVV? Barf? Compleet, zelf bij elkaar gezocht rauw vlees/groenten? Vegan? Insect?

Ik zeg niet dat er niets aan moet gebeuren (ik zou bijv. een verplichte puppycursus met focus op theorie voor baasjes en niet alleen 'kunstjes', heel goed vinden).

Edit: en trouwens, hoe weet je dat het beest door slecht management zo is geworden? Ik had ook een labradorpup die prima liep, maar toen ze een jaar was kwamen de klachten op en werd haar loopje nogal mank. Waarbij door experts is vastgesteld dat het niet door slecht management kwam.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:35

sevke schreef:
Sizzle schreef:
Er staat nergens dat de rassen verboden worden :n
Er staat dat fokken met schadelijke kenmerken verboden wordt.
Dat is niet hetzelfde. Aan de fokkers dus om daar snel wat aan te veranderen en dan kan het ras gewoon behouden blijven.

Wat precies zijn dan de schadelijke kenmerken die verboden worden? Platsnuiten? Puilogen? Open fontanellen? extreem lange ruggen? extreem korte poten? Te grote, te zware, te kleine, te lange,...
En vanaf wanneer is een kenmerk schadelijk?

Neem nu de Engelse Bulldog
[ [url=m/LzwvnJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Denk dat we het er unaniem over eens zijn dat deze hierboven niet diervriendelijk gefokt is.

De Old English Bulldog
[ [url=m/a0wU3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
en deze dan? Kan dit dan wel of ook niet?

Wat wil je precies stellen? Door middel van bepaalde raskenmerken te verbieden (bijv. korte snuiten etc), daar objectieve maatvoeringen aan toe te voegen (zie reactie Sizzle) heb je dus eigenlijk ook invloed op de rasstandaarden. Want als een rasstandaard verboden wordt zoals in de OP beschreven... lijkt me dat die er toch uit wordt gefokt in Nederland. Want je raakt de fokkers in hun beurs als er bijv. boetes of inbeslagnames op het houden, handelen en delen (op social media) van deze dieren zitten.

Voorkom je het helemaal als de handhaving niet optimaal is? Vast niet, maar het zet denk ik wel meer zoden aan de dijk dan een gesprek aangaan met de rasverenigingen zonder consequenties.

Het vrijblijvende wat tot nu toe is gedaan heeft niet zo veel uitgehaald, over het algemeen. Dan nu maar met groter geschut komen, zodat er daadwerkelijk iets veranderd voor die arme dieren.

tamary

Re: "Verbod voor dieren die lijden onder uiterlijk"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:51

Dus beginnen met in verhouding zijnde schedels zodat er genoeg ruimte is voor gehele stuk van neus (met werkende, functionele neusgaten) tot luchtpijp & alle tanden en kiezen correct passen.
En meteen daarbij de aanvulling dat een langharige kat zichzelf moet kunnen wassen, dus zonder rare kopzwaai vacht van aanzet tot punt kan likken.
Beide zijn simpel te meten en inzichtelijk te maken in bv voorlichtingsfilmpje. Dan nog verplichting tot opname van deze eis in de rasstandaarden, want daar loopt gewoon teveel spaak om het bij blabla moeten de leden over stemmen te laten. Ook rasverenigingen dienen zich aan de nederlandse wet te houden. En daar is wel juist een heel simpel stuk handhaving te doen. Die rasstandaarden staan nl gewoon op de website van de rasvereniging, kan de NVWA oid gewoon vanachter het bureau nakijken en officiele brief sturen bij overtreding.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:53

https://dierenkliniekputten.nl/artrose-bij-hond/
https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... gdysplasie

Quote:
‘ Vooral bij jonge honden van grote rassen is aangetoond dan een te hoge hoeveelheid calcium in de voeding een verhoogd risico geeft op het ontstaan van elleboogdysplasie en andere skeletafwijkingen.’

Okay deze site gaat vooral over de voorbenen, beestje had het aan de achterbenen dus is niet helemaal hetzelfde. Vond niet zo 123 een betrouwbare site daarover. Maar voeding maakt wel degelijk een grote invloed.

Ik kan idd niet 100% zeker zeggen van de hond te zien dat er geen erfelijke factor in zit. Wel dat beestje geen gepast management had. Maar altijd standaard naar de fokker wijzen is dus ook zoiets. Hondje was er trouwens al van 6 weken, normale termijn is 8 weken en geen 3 maanden zoals in een post hierboven.

Hoe je dit handhaaft… niet behalve verplichte ‘eerste hond’ cursus waar ik wel voorstander van zou zijn.

Overigens gaan we hiermee wel off-topic dus ik zou het hierbij willen laten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 16:55

misvormingen zouden gewoon niet meer gefokt moeten worden.. en dan zal er wellicht wat uitsterven.. de vraag is hoe erg dat is..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:04

Mizora schreef:
Dat moet dan wel extreem slecht management zijn geweest, want met 3 maanden is traplopen, mits gematigd al geen invloed meer op HD. Daarnaast levert vrije beweging een verlaagd risico op HD op. De 5-minuten regel is compleet achterhaald (soms zo strikt gehanteerd als 5 minuten per maand leeftijd per dag. Max 10 minuten per maand leeftijd per wandeling is nu het advies, dat is dus tot 6x zoveel. Extreem balletjes gooien kan wel een verhoogd risico vormen. Maar verreweg de meeste HD en andere narigheid wordt door aanleg veroorzaakt.

Qua verkeerde voeding ben ik ook wel nieuwsgierig waar je op doelt. Want ook dat is niet zo simpel om te veroorzaken met gewone zakvoer. Extreem overgewicht of calciumsupplementen zijn eigenlijk de enige twee die me zo te binnen schieten.

Dat een pup met 8 weken goed loopt, zegt niets over hoe hij uitgroeid. Vaak ontstaan de eerste klachten ook bij ernstige hd op zijn vroegst pas met een maand of 5-6. Ook de vergroeiingen ontstaan vaak pas rond die leeftijd. Dit terwijl HD door middel van Penn-Hip foto's al vanaf 18 weken (4 maanden) vast te stellen is.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22620698/

Ik schrijf niet dat de pup 3 maanden was toen hij kwam, ik schreef dat vanaf 3 maanden gematigd traplopen geen verhoogd risico meer geeft. En gematigd betekent niet laten apporteren de trap op en af. Zo af en toe binnenshuis naar boven of beneden gaan valt gewoon onder gematigd.

In mijn laatste paragraaf verwijs ik naar dat ik uit ging van 8 weken dat de pup kwam. Maar goed, als de pup al met 6 weken weg ging, was de fokker sowieso niets waard. Dat is namelijk verboden en slecht voor de ontwikkeling van de pup. Dus no way dat daar wel bij de ouders getest is op het.

Te veel calcium gebeurt niet zo maar. Zeker bij dit soort slecht voorbereide baasjes wordt over het algemeen een gewone brok gevoerd, daar is de calciumhoeveelheid prima genoeg van om niet dit soort problemen te veroorzaken (je hebt het immers over compleet kromme poten en niet over een reuzenras).

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:06

Wat die fokker test weet ik niet en hoe de leeftijdsgrenzen in polen zitten weet ik ook niet. Vind het alleen wel erg makkelijk om vingertje te wijzen zonder verder onderzoek.

Ik heb het idd over een jonge hond die niet meer fatsoenlijk kon stappen en niet kon springen door vergroeiingen in de gewrichten van de achterbenen. Geen idee hoe dat noemt bij een hond, zal vast niet de ‘sprong’ heten maar die plek.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:11

Uit Polen was de leeftijdsgrens 15 weken. Want ze mogen pas met 12 werken rabiës vaccin en pas 3 weken na dit vaccin geëxporteerd worden. Dat verwijst extra naar broodfok.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:13

Ik ben vroeger een aantal keer bij hondenshows geweest, en de fokker van mijn hond heeft me wel eens uitgelegd en laten zien wat er zoal rondloopt wat je eigenlijk niet wil zien bij een gezonde hond. Daar stond ik echt van te kijken. Lang niet alleen de korte snuiten en kleine hoofdjes en slechte achterhand, maar ook bv hangende oogleden wat oogproblemen/ontstekingen geeft, verkeerde verhoudingen wat voor veel extra slijtage zorgt, slechte gebitten, maar ook problemen die je van buitenaf niet kan zien zoals hartproblemen zijn er steeds vaker.
Van mij zou hier echt veel strenger op gecontroleerd moeten worden. Als sommige rassen dan uitsterven, sja, jammer maar dat scheelt in ieder geval veel leed. En misschien komen er juist weer mooie, nieuwe rassen voor terug als we meer gaan fokken op gezondheid in plaats van uiterlijk.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:30

@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:32

Poekkie schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar je wist dus niet waar het over ging maar had wel je uitgesproken mening over de baasjes hiervan.
Komt met een, denk, witte herder als voorbeeld.
En nu uit deze post weet je dus duidelijk te maken dat je geen idee had waar het over ging.

Bijzonder

Huh?
Duidelijk uitgesproken mening over dat bij jonge honden ongepaste voeding en beweging eveneens een oorzaak van afwijkingen kan zijn? Dat is gewoon bewezen, is geen persoonlijke mening. Dat daar - naast het correct fokken - ook wel veel meer naar gekeken moet worden is idd mijn mening ja. Dat je een puppy had gezien die zodanig mismaakt was als op de foto kan ik mij moeilijk voorstellen maar doet toch niks af aan mijn post?

Die grote witte van de buren was een kruising uit polen, had wat weg van een grote samojeed maar wat het exact was weet ik niet. Weet wel ik dat die als puppy met heel mooie pootjes en een correct loopje naar hen kwam en aan de achterpoten helemaal mismaakt is uitgegroeid en verschillende operaties heeft gehad door slecht management. Beest is vorig jaar met 3,5 jaar oud ingeslapen. Dat valt voor mij ook onder lijden maar is niet de schuld van de fokker zelf.

In België zie je Duitse herders die zo mismaakt zijn met de massa’s. Eentje vinden die níet zo gefokt is, is een speld in een hooiberg. Wij zijn gegaan voor Mechelaars omdat in de omgeving geen normaal gefokte DH te vinden was. En dan heb ik het niet over heupen die risico’s hebbrn maar echt deze karperrug en bijhorende mismaakte achterhand.

Ik denk dat je vrij blind bent als je serieus denkt dat dit nog uitzonderingen zijn. Zelfs werklijnen gaan al flink die richting uit.

DP had het over Duitse herders, niet over witte. Een Duitse herder vinden die niet mismaakt is, is bijna onmogelijk en ja hoor, allemaal fokkers aangesloten bij de st Hubertus.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:36

Mizora schreef:
De asiels zitten niet overvol met honden. Er is enkel een overschot aan pitbull-achtigen. Voor boomertjes en dergelijke hebben asiels regelmatig wachtlijsten, niet om je hond te mogen brengen, maar om een hond te mogen halen als deze binnen gebracht wordt. We importeren meer asielhonden dan dat er in Nederland binnengebracht worden. Over heel Nederland heen hebben we evenveel honden in alle asiels bij elkaar als in veel landen in slechts 1 van hun grotere asiels zitten.

Een asiel overvol noemen omdat de 8 kennels bezet zijn is absurd.

En een grotere reu gebruiken zorgt zelden voor geboorteproblemen. Fokken met epilepsie is uiteraard een heel ander verhaal, maar heeft weer niets meer rasloosheid te maken.

Zie toch andere berichten.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/150 ... een-baasje

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:38

sevke schreef:
O jee, waar gaat dit nu weer naartoe? Zouden we niet beter de rasstandaarden beginnen aanpakken ipv zulke maatregelen te nemen?
Er zullen niet veel rassen meer overblijven!
- alle bulldogs, en met uitbreiding kortsnuitigen: verboden
- alle kortpotigen: verboden (teckels, corgis, bassets)
- alle rimpelhoofden: verboden (sharpei, St hubertushond)
- alle molossers: verboden (boerboel, zware doggen,...)
- ridgeback: verboden
- puilogen: (Cavaliers, boston terriers,...): verboden
- teacup honden: verboden (chihuahuas,...)
- naakthonden: verboden
- Duitse herders: verboden (kromme achterhand)
- jack russels kortpotig: verboden (90% heeft PL)

wat mag er dan wél nog? staffords en pitbullachtigen? Daar zitten de asielen nu al mee vol.

Ik vind dit een domme beslissing, en vooral zeer kort door de bocht. Zit samen met de rasverenigingen en pas de rasstandaarden aan. Daar zul je veel meer mee bereiken.

Komt er straks op neer dat we helemaal geen dieren meer mogen houden.
Met die wakker dier aanhangers en partij van de dieren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:40

Een dag niet geklaagd is een dag niet geleefd hé Olejon? :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:41

fransje23 schreef:
Maar dat zegt toch ook veel over de stand van zaken bij andere rassen?
Er zijn best heel veel rassen met ernstige gezondheidsproblemen.
Allemaal dieren die van mensen zijn die zich dierenliefhebber noemen.

Klopt ben ik zeker met je eens.
Maar je hebt het over ernstige gezondheidsproblemen ik vind niet dat geen haar een ernstig gezondheids probleem is.

Edit: had de quote verkloot
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 23-01-23 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:44

OleJon schreef:

Een heerlijk onzinnige manier van argumenteren.
In het engels ook wel "slippery slope fallacy" genaamd.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:50

@cinniz123: Ik wel. Ik vind geen haar hebben even erg als bv puilogen. De meeste honden met puilogen hebben hier totaal geen last van. Een klein gedeelte wel. Een hond zonder haar (of kat), die dus altijd jasjes en truitjes moeten dragen als het buiten minder is dan 18 graden, en zonbescherming als het meer is dan 25, diervriendelijk kun je dat niet noemen he! Daarenboven worden er bij bv een Chinese Crested af en toe puppies geboren mét haar (omdat ze vroeger ook gewoon haar hadden, dat haarloze is eigenlijk een genafwijking). Deze met haar zijn dan ook waardeloos en ongewild door de liefhebbers. (powderpuff genoemd)
Dat is dus het hele probleem. De liefhebbers en eigenaars van haarloze honden vinden het naakte totaal geen probleem. Ik heb cavaliers, dus ik heb minder problemen met puilogen (indien niet extreem!), de liefhebbers van teckels zullen beweren dat die korte pootjes totaal niet erg zijn, enzovoort...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:55

sevke schreef:
@cinniz123: Ik wel. Ik vind geen haar hebben even erg als bv puilogen. De meeste honden met puilogen hebben hier totaal geen last van.

Daar geloof ik eigenlijk helemaal niks van.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:56

OleJon schreef:

Als we anders blijkbaar dieren moeten blijven fokken die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen dan ik geen dieren meer houden niet eens zo'n slecht idee :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:58

De korte pootjes in combi met de lange rug is zeker een probleem. Voor mij de reden geen teckelpup aan te schaffen :). (Teckelliefhebber, hier.)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:02

sevke schreef:
@cinniz123: Ik wel. Ik vind geen haar hebben even erg als bv puilogen. De meeste honden met puilogen hebben hier totaal geen last van. Een klein gedeelte wel. Een hond zonder haar (of kat), die dus altijd jasjes en truitjes moeten dragen als het buiten minder is dan 18 graden, en zonbescherming als het meer is dan 25, diervriendelijk kun je dat niet noemen he! Daarenboven worden er bij bv een Chinese Crested af en toe puppies geboren mét haar (omdat ze vroeger ook gewoon haar hadden, dat haarloze is eigenlijk een genafwijking). Deze met haar zijn dan ook waardeloos en ongewild door de liefhebbers. (powderpuff genoemd)
Dat is dus het hele probleem. De liefhebbers en eigenaars van haarloze honden vinden het naakte totaal geen probleem. Ik heb cavaliers, dus ik heb minder problemen met puilogen (indien niet extreem!), de liefhebbers van teckels zullen beweren dat die korte pootjes totaal niet erg zijn, enzovoort...

Dat jij dat vindt is prima toch alleen klopt je bewering van geen kanten.
Bij alle naakte rassen kunnen haar hondjes uitkomen en die zijn er niet minder om.
Altijd kleding aan klopt niet.
Als je op die manier gaat redeneren blijven er van de honden weinig rassen over.

Dit bedoel ik dus dat het moeilijk is om de grens te bepalen.

Ik vind een ernstige gezondheids probleem dat dieren lijden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:03

sevke schreef:
@imandra: dat is voor mij juist de vraag. Waar gaan ze de 'objectieve' lijn trekken? Bij een gekantelde neus? Of moet een snuit minimum een bepaalde lengte hebben? Zelfde met ruggen/poten/grootte van het hoofd tov lichaam, grootte van de hond zelf...
Wat is er eigenlijk de bedoeling? Dat er uiteindelijk nog enkel honden overblijven die op wolven gelijken? De oerhond dus?
Misvormingen zouden idd niet gefokt moeten worden, maar wat dan met bv een kortpotige jack russel? Wordt door velen gezien als dé gezonde hond, maar meer dan de helft van die beestjes heeft PL en springt op drie pootjes rond.
Ik vind dit een moeilijk verhaal, want waar trek je de grens dan?
8nnemiek heeft trouwens ook een punt. Wat met honden die er perfect normaal uitzien, maar waar het ras bulkt van de hartproblemen?

Als er geen normale huishonden te vinden zijn zonder problemen.. then so be it..

Voor de rest denk ik dat jij best kunt bedenken wat ongezond en onwenselijk is, toch?
Je fokt met paarden toch ook op gezond?
Grenzen trekken is altijd lastig.. de vraag is of de mensen die dat moeten doen, er verstand van hebben.. Daar twijfel ik altijd aan :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:03

OleJon schreef:
Mizora schreef:
De asiels zitten niet overvol met honden. Er is enkel een overschot aan pitbull-achtigen. Voor boomertjes en dergelijke hebben asiels regelmatig wachtlijsten, niet om je hond te mogen brengen, maar om een hond te mogen halen als deze binnen gebracht wordt. We importeren meer asielhonden dan dat er in Nederland binnengebracht worden. Over heel Nederland heen hebben we evenveel honden in alle asiels bij elkaar als in veel landen in slechts 1 van hun grotere asiels zitten.

Een asiel overvol noemen omdat de 8 kennels bezet zijn is absurd.

En een grotere reu gebruiken zorgt zelden voor geboorteproblemen. Fokken met epilepsie is uiteraard een heel ander verhaal, maar heeft weer niets meer rasloosheid te maken.

Zie toch andere berichten.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/150 ... een-baasje

Je ziet 2 pitbull-achtigen en een pittige herder. Er staat niets over de grootte van het asiel, maar na even zoeken blijken er in het asiel Zeeuws-Vlaanderen 8 honden te zitten: https://dierenasiels.com/asieldieren/2e ... fb2ebb49/2

3 pittige herders, 1 powerbreed, 1 buitenlander, 1 berghond en 2 zeer oude jack russeltjes.

Het andere asiel bevat 12 honden: 2 jack russels, 2 x 2 chihuahuas (die zullen zo weg zijn), 2 pitbull-achtigen (+ een spaanse waakhond die door hetzelfde volk wordt uitgekozen), 2 pittige herders en een al gereserveerde gezelschapshond.

https://dierenasiels.com/asieldieren/2e ... fb2ebb49/2

Bij deze website staat niet meer wanneer ze binnengekomen zijn. Maar in het verleden was 3 maanden lang om in het asiel te zitten.

Kijk je naar de langzitters, dan is het pittige herders, pitbull-achtigen of probleemgedrag wat er zit: https://dierenasiels.com/zoek/langzitters

Met 8 tot 10 kennels is overvol niet echt een kunst, of wel?

Maar goed, kijk je naar alle honden op dierenasiels.com dan blijken er 417 op te staan, waarvan 80 nieuw (vaak de afgelopen 2 weken, soms de afgelopen 4 weken) en 37 geplaatst. Maar dat zijn wel verreweg de meeste asielhonden in heel Nederland. Een beetje gemeenteasiel in Spanje zit al snel op 300 honden. En opnieuw is het voornamelijk pitbullachtigen, terwijl dat nog geen 10% van de honden zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:17

Ik vind het echt ene hele lastige discussie. Vooral; waar trek je de grens en hoe ga je het handhaven?

Wij hebben 2x mops*JR en die zijn net niet kortsnuitig, maar hebben beiden wel een onderbeet. Ze zijn 8, heel actief en kunnen goed eten etc. Ze snurken alleen als ze hun hoofd ergens op leggen. Qua karakter niet altijd de makkelijkste.

Mijn moeder heeft een harige kruising met van alles wat erin. Heel lief, ook een onderbeet en snurkt heeeeeeeeel af en toe. Oogjes zijn ietsjes bol, maar niet uitpuilend. Overgenomen toen hij al bijna een jaar was.

Wij hebben een kruising gehad die epilepsie had, maar zij was te vroeg uit het nest gehaald en onze dierenarts opperde ooit dat dit ook weleens een oorzaak kon zijn.

We hebben een witte kruising main coon en heel erg doof. Moet je dat willen? We hebben haar ziek overgenomen en de kleur boeit ons niet, maar is wit een verstandige kleur dan om expres te fokken?

Onze zwarte kater zou verzopen worden als ik hem niet had meegenomen, want mensen zouden weer geen zwarte dieren willen........Is er dan een probleem bij de fokkers of bij de kopers?

Ik weet ook mops hondjes en franse bull dogjes die wel ouder zijn geworden in nette gezondheid. Maar nog origineel gefokt en niet doorgefokt. Waarom zou je dan niet meer het originele type mogen fokken?

Maar we hebben wel allemaal schuld als we zo erg kijken naar het uiterlijk en het acceptabel vinden dat beestjes iets mankeren als we ze zo mooi en of schattig vinden. Ik kan daar gewoon niet bij dat mensen er dan toch voor kiezen en het zo schattig vinden.

Heb zelf nu een buckskin veulen uit een bay merrie en palomino hengst. Heel mooi, maar zal ons worst wezen. Toch enorm veel reacties op zijn uiterlijk.
Mensen fokken er zelfs op en mensen bieden hun hengst aan met als eerst genoemd de kleur...........Tja, dat is dus het minst belangrijk tenzij het gezondheidsproblemen kan veroorzaken wat bijv bij paints kan voorkomen.

Ik voorzie wel andere problemen. Fokkers willen toch hun pups kwijt, dus leuke koppies en mooie kleurtjes. Verbiedt je het een, zal er wel weer iets voor terugkomen of via een maas in de wet nog steeds een optie zijn om iets te fokken dat niet oke is.
Of zonder papieren, veel meer kruisingen en wat dacht men van al die dieren die "mislukken"....... Er worden al heel veel pups en kittens gedumpt. Soms op tijd gevonden, soms niet en soms helemaal niet eens gevonden.

En daarnaast zouden dieren altijd terecht moeten komen bij baasjes die ze passen. Nu zijn te vaak rassen een hype en nemen mensen bijv teckels als schoothondjes of moeten Herders als huishond. Kan allemaal goed gaan, maar het is geen bankstel of kledingstuk.

De fokkers doen al jaren dingen die niet kunnen en vinden hun manieren wel. Dan moet je je meer richten op de kopers.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 18:25

sevke schreef:

Bij cavaliers is puilogen niet zozeer het probleem:

‘ 95 procent van de cavalier king charles spaniëls heeft hoofdpijn door chiari malformatie en/of syringomyelie.’
Bron: https://www.dierenrecht.nl/nieuwsartike ... -er-tussen

Overigens jasjes en zonbescherming voor naaktkatten? Die jasjes zijn een prachtige modegril maar helemaal niet nodig. Zonnecreme ook nooit aan gedaan, ook nooit een verbrande gehad. binnenkat kunnen trouwens zelfs niet eens verbranden tenzij je er wel heel veel moeite voor doet. (Overigens doet dit mij even denken aan of paarden met witte neuzen dan zogezegd niet lijden maar dat terzijde)