Regelgeving bijtincident hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 11:58

Luckystory schreef:
Ik vind wat het kind al dan niet deed, helemaal niet relevant eigenlijk.

Als je een hond meeneemt naar een schoolomgeving dan moet je 100% zeker zijn dat hij niets doet.
Al hangen de kids aan zijn staart bij wijze van spreke.
Waarom zou je bewust problemen gaan opzoeken als je weet dat het al eerder mis ging?
Goed mogelijk dat het dier sociaal normaal gedrag vertoont, maar dat heeft hij niet te vertonen in de directe omgeving van een schoolplein. Dat is niet de plaats en niet de moment.
Als je dat als hondeneigenaar niet in ziet, heb je een serieus bord voor je kop.

Waarom stel je als eigenaar je dier überhaupt bloot aan zoiets?
Het dier raakt blijkbaar gestrest in die omgeving en andere ouders worden gedwongen om op hun hoede te zijn.

Als een vreemd kind aan mijn staart komt hangen krijgt die toch ook wel even de wind van voren en als het volledig uit het niets gebeurd wellicht een rechtse hoek. Puur uit schrik/automatisme.

Maar van een beest verwachten we dat ze dit allemaal maar goed vinden? Donder op... :+

Jessix

Re: Regelgeving bijtincident hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:03

Het is nog helemaal onduidelijk waar de vrouw met de hond nou precies staat. Ik meende te lezen op de weg en niet op het schoolplein. Dan maar alle honden van de weg af halen voor het geval ze bijten?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:03

Wie bepaalt dat de hond teveel prikkels krijgt? Het gaat hier om 1 kind, geen leerling van deze school, met ander gedrag en inzicht dan andere kinderen, die zonder toezicht van de moeder buiten het (al onoverzichtelijke) schoolplein komt. Misschien kunnen andere kinderen wel aan de staart van de hond hangen? TS zegt zelf dat de hond geen problemen heeft met andere kinderen.
Overigens zou ik als ik de hondeneigenaar was hier wel scherp op zijn en duidelijk nee zeggen tegen dit aaien. Maar we weten ook niet hoe dit besproken is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:05

Bij ons vorige huis was ik mijn auto achteruit aan het inparkeren in een P-vak, achter de vakken stonden vrij hoge bosjes, had niet gezien dat er kinderen in aan het spelen waren. Uit het niets springt 1 van de kinderen achter op mijn auto, ik was toen ongeveer halverwege het P-vak. Ik ben me kapot geschrokken, uitgestapt en het kind een hele beste uitbrander gegeven. Deze ging huilend naar huis. Voor hetzelfde geld had hij de sprong verkeerd ingeschat en was hij achter onder de auto terecht gekomen. 3x raden wie er volgens iedereen fout was... ik want ik had het kind een uitbrander gegeven met tekst en uitleg dat dat wat hij had gedaan ook heel goed fout had kunnen gaan. Ik dacht (en nu nog steeds) er heel anders over, er was gelukkig niets gebeurd maar wilde een herhaling toch echt wel voorkomen. De ouders waren naderhand wel voor rede vatbaar en het kind moest excuses maken en beloven het niet meer te doen. Het kan prima om elkaar tegemoet te komen. Maar net wat al eerder gezegd is hierboven: het is wel de toon die de muziek maakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:07

Luckystory schreef:
Petpa schreef:
Ik vermoed dat jij anti-hond bent ;-)

Ik ben opgegroeid met honden thuis maar ik hoef er inderdaad zelf geen te hebben. ;)
Ik vind dat je als eigenaar je verantwoordelijkheid moet nemen.
Het is niet omdat je je hond leuk en tof vindt, dat je dit moet opdringen aan de rest van de wereld.

Een moeder die haar kind naar school brengt, zou zich niet hoeven af te vragen of een hond haar kind grijpt voor de schoolpoort.
Wanneer het over de veiligheid van kinderen gaat, zijn er mijn inziens geen compromissen nodig.

Dit kun je toch ook zeggen over kinderen?
Verantwoordelijkheid van ouders.
En dat zij zich niet opdringen aan in dit geval een hond.

Als je leert dat je kind niet aait word hij niet zomaar gegrepen.
Ook niet vragen, gewoon niet.

Gewoon beide opletten ipv de schuld naar 1 persoon. Zo simpel is het.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:14

Ik ken zat fijne honden die reageren op autistische kinderen.
Vaak geen 'gevaarlijke' rassen, maar meer de onzekere rassen zoals kooikers, stabij's enz.
Deze kiezen van nature bijna altijd voor negeren, maar voelen zich snel bedreigd bij een verkeerde 'energie' die ze niet zo goed kunnen plaatsen.

Ik denk dat jullie beiden gewoon een goed gesprek moeten voeren ts.
Jullie zitten imo beiden fout.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:16

Voor de duidelijkheid: Ik ben het niet oneens met jullie dat een moeder haar kinderen leert om geen vreemde honden te aaien.

Maar het punt hier is mijn inziens die schoolomgeving.
Het is niet een hond die ze tegenkomen op een wandeling in het bos ofzo.
Die hond wordt bewust meegenomen naar een school waar 10-tallen kleine kinderen rondlopen.
Als er in zo'n situatie een probleem onstaat, dan vind ik de aanwezigheid van die hond daar niet gepast.
Het kind hoort op de school, de hond niet.
En misschien staat ze netjes op de openbare weg, omdat ze weet dat het schoolplein zelf verboden is.
Maar ze staat nog steeds aan de schoolpoort op de moment dat de school uit is en 10-tallen kinderen de school verlaten.
Als je weet dat je hond reeds een kind gebeten heeft, dan ga je daar toch niet meer staan met die hond?
En dan lijkt de vraag van TS mij ook zeer gegrond.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:20

Luckystory schreef:
Voor de duidelijkheid: Ik ben het niet oneens met jullie dat een moeder haar kinderen leert om geen vreemde honden te aaien.

Maar het punt hier is mijn inziens die schoolomgeving.
Het is niet een hond die ze tegenkomen op een wandeling in het bos ofzo.
Die hond wordt bewust meegenomen naar een school waar 10-tallen kleine kinderen rondlopen.
Als er in zo'n situatie een probleem onstaat, dan vind ik de aanwezigheid van die hond daar niet gepast.
Het kind hoort op de school, de hond niet.
En misschien staat ze netjes op de openbare weg, omdat ze weet dat het schoolplein zelf verboden is.
Maar ze staat nog steeds aan de schoolpoort op de moment dat de school uit is en 10-tallen kinderen de school verlaten.
Als je weet dat je hond reeds een kind gebeten heeft, dan ga je daar toch niet meer staan met die hond?
En dan lijkt de vraag van TS mij ook zeer gegrond.

Helemaal mee eens. Een schoolomgeving hoort een veilige omgeving te zijn. Voor elk kind. Ook al is die hond nog zo lief bij andere mensen. Die hond hoort daar gewoon niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:47

Ik ben het er absoluut mee eens dat de eigenaresse van de hond ook een belangrijke verantwoordelijkheid heeft, al is het ook maar naar haar hond, om dit soort situaties te voorkomen.

Hetzelfde geldt voor de ouders van dit kind maar ieder kind: voorkom dat je kind in een nare situatie komt met een dier en leer hem of haar geen vreemde honden / dieren te benaderen. Zeker niet ongevraagd. Nu is het een hond die van zich afgromt, een andere hond gaat eerder over op grotere signalen. Niet iedere hondeneigenaar is even goed in signalen interpreteren. Voorkomen is beter dan genezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:54

Luckystory schreef:
Of misschien deze: Hondeneigenaar laat hond thuis als ze de kids van school haalt. En niemand hoeft op zijn hoede te zijn.
Lijkt mij nog véél simpeler.

Ja, want mama heeft gewoon wel even de tijd om apart de hond uit te laten? En dan komt ze geen kinderen tegen? Terwijl haar eigen kind een boterham moet eten en mama daar ook voor moet zorgen?

Ik vermoed dat de eigenaar van de hond gewoon het kind van TS niet (goed) herkent of denkt te kunnen herkennen, en niet in het algemeen tegen alle kinderen wil zeggen: niet aaien. Ze zal best 'mag niet' tegen het kind van TS willen zeggen als ze het kind zeker weet te herkennen, maar misschien heeft ze gewoon geen geheugen voor welk kind van wie is. Als haar eigen kind 3 klassen hoger zit en het een beetje redelijke grote school is, kan ik me best voorstellen dat ze niet alle ouders én bijbehorende kinderen kent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:55

Mellow schreef:
Kun je niet met die vrouw afspreken dat ze op dezelfde plek gaat staan? Dan weet jij ook beter waar je je zoon op kan vangen en waar je op moet letten.

Verder vind ik dat sommige hier wel heel hard oordelen naar TS. Haar zoon heeft autisme, iets wat niet altijd makkelijk is. Iets even "gewoon" uitleggen aan hem is misschien wel een stuk lastiger dan jullie denken. Daarbij kan de vrouw van de hond TS daarin ondersteunen door dan ook te zeggen nee je mag de hond niet aaien. Want nu is het wel lekker tegenstrijdig. Van mama mag het niet maar van die mevrouw zelf mag het wel.

Hoop dat je er uit komt TS. Mijn antwoord geeft geen antwoord op je vraag maar misschien wel een handvat om in gesprek te gaan met mevrouw?

Dus voor die vrouw is het dan ineens wel makkelijk?

TS zegt dat ze hem zegt dat het mag maar ook dat ze hem niet had er heen zien rennen. Hoe weet TS dan dat ze het de volgende keren toe gestaan heeft?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:57

Ibbel schreef:
Ik vermoed dat de eigenaar van de hond gewoon het kind van TS niet (goed) herkent of denkt te kunnen herkennen, en niet in het algemeen tegen alle kinderen wil zeggen: niet aaien. Ze zal best 'mag niet' tegen het kind van TS willen zeggen als ze het kind zeker weet te herkennen, maar misschien heeft ze gewoon geen geheugen voor welk kind van wie is. Als haar eigen kind 3 klassen hoger zit en het een beetje redelijke grote school is, kan ik me best voorstellen dat ze niet alle ouders én bijbehorende kinderen kent.

Maar dan kan ze ook niet zeggen dat de hond bij andere kinderen geen problemen heeft.
Als de het kind niet herkent is er al twee keer een voorval geweest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 12:59

Luckystory schreef:
Ik vind wat het kind al dan niet deed, helemaal niet relevant eigenlijk.

Als je een hond meeneemt naar een schoolomgeving dan moet je 100% zeker zijn dat hij niets doet.
Al hangen de kids aan zijn staart bij wijze van spreke.

Waarom zou je bewust problemen gaan opzoeken als je weet dat het al eerder mis ging?
Goed mogelijk dat het dier sociaal normaal gedrag vertoont, maar dat heeft hij niet te vertonen in de directe omgeving van een schoolplein. Dat is niet de plaats en niet de moment.
Als je dat als hondeneigenaar niet in ziet, heb je een serieus bord voor je kop.

Waarom stel je als eigenaar je dier überhaupt bloot aan zoiets?
Het dier raakt blijkbaar gestrest in die omgeving en andere ouders worden gedwongen om op hun hoede te zijn.

Mensen die denken zoals jij zijn imo de kern van het probleem. Een hond hoeft helemaal niet te dulden dat een wildvreemde hem pijn doet. Als een kind aan mijn hond zijn staart zou hangen zou de hond zijn grootste probleem niet meer zijn.

Wat een belachelijke denkwijze is dit toch maar?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:02

fransje23 schreef:
Maar dan kan ze ook niet zeggen dat de hond bij andere kinderen geen problemen heeft.
Als de het kind niet herkent is er al twee keer een voorval geweest.

Tuurlijk wel, de TS is er toch bij geweest, bij die incidenten? Díe heeft haar bloedeigen kind toch wel herkend? :))

En als er 20 andere kinderen wel hebben kunnen aaien zonder problemen, dan hoeft de hondeneigenaar die kinderen en hun moeders verder ook niet te kennen om tóch te weten dat er verder geen problemen zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:05

Serieus mensen.. het is aan de rand van een schoolplein. Daar hoort geen hond thuis die dit doet. Ongeacht of een kind het uitlokt. Er zijn altijd kinderen bij die een hond op een onhandige manier benaderen. Er komen dagelijks wel
8 kinderen op mijn hond af bij het schoolplein, de een doet dat rustig maar de meeste echt niet.

Neem je verantwoordelijkheid als hondeneigenaar. Een kind hoort daar, een hond niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:22

DiantaM schreef:
Serieus mensen.. het is aan de rand van een schoolplein. Daar hoort geen hond thuis die dit doet. Ongeacht of een kind het uitlokt. Er zijn altijd kinderen bij die een hond op een onhandige manier benaderen. Er komen dagelijks wel
8 kinderen op mijn hond af bij het schoolplein, de een doet dat rustig maar de meeste echt niet.

Neem je verantwoordelijkheid als hondeneigenaar. Een kind hoort daar, een hond niet.

en ik als eigenaar ga iéder kind en iéder mens die mijn hond benadert gaan blokken, want dat is mijn taak als eigenaar.
En ik verwacht ook dat ouders hun kinderen leren niet zomaar op iedere hond te gaan vliegen (en als zij het niet leren dan leer ik het hun wel als het bij mij voorkomt, maar meestal hebben we dan wel een huilend kind.)

Imo, het énige waar ts in gesprek over moet met de eigenaar van de hond, is dat als zoontje gaat vragen of proberen om te aaien dat de eigenares dat afblokt. En tegelijkertijd moet ze zélf haar kind in de gaten houden dat die niet op alles afvliegt en pas honden mag aaien na toestemming van haarzelf én de eigenaar van de hond.

Ik zou nog willen zien dat ik niet mag gaan wandelen in de buurt van een school omdat kinderen of mensen geen fatsoen genoeg hebben om van de eigendom van andere mensen af te blijven, of nog sterker, vinden dat een hond alles maar moet tolereren en nooit mag waarschuwen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:26

Ik heb ooit een moeder gekend met een hond die ze meenam, want geen tijd om uit te laten anders. Hond stond net buiten de rand ( want daar mocht het) elke dag te blaffen als een malle. Die hond vond het daar helemaal niet leuk. Maar kinderen waren echt doodsbang voor die hond, en sommige ouders ook.
Ik vind dat echt bijzonder asociaal.
Als je, zoals deze moeder, je hond mee neemt en die hond heeft eens gegromd om gebeten, dan heeft die hond aangegeven zich daar niet prettig bij te voelen. Ik vind, dat mag. Beestje heeft gevoel en een eigen mening. Waarom laat je die hond dan niet even uit voor je je kind haalt? Dan heeft de hond geen stress, en je hebt ook geen gedoe met ouders. Is toch echt een kwestie van time managment, een lange wandeling kun je ook later wel maken als dat beter past.

Wat betreft de houding van ts vind ik er ook wel wat van.jij bent ten alle tijden verantwoordelijk voor je kind, je weet dat die niet goed omgaat met de situatie en om je gelijk te halen laat je je kind gevaar lopen. Ik begrijp dat niet.
Als je wel bij die hond in de buurt staat, kun je iig in de gaten houden of je kind aangezeild komt om te aaien en dat opvangen. Juist door beide niet in de gaten te houden en ver weg van het gevaar te gaan staan, loopt je kind risico.. Je hebt daar echt zelf een aandeel in. Die moeder kun je niet veranderen, maar je eigen positie en houding wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:34

DiantaM schreef:

Nou inderdaad.

Laat de hond gewoon thuis als je je kind ophaald, zeker na een paar incidenten en een schoolplein vol kinderen en voor TS de taak het kind te leren de hond rustig te benaderen en eerst te vragen, waar ze zo te lezen hartstikke hard mee bezig is.

Tuurlijk zijn er voors en tegens. Zowel voor honden eigenaar als moeder van een kind. Het is wel gewoon zo dat de school bedoeld is voor een kind, het is geeb hondenschool. En op zo'n manier is het geen veilige omgeving voor een kind. Toch krom dat je dan tegen willens en wetens je dier mee gaat slepen omdat je vind dat elk ander kind er wel mee kan. Geloof mij, die hond gaat vaker een kind treffen die hij niet moet. Ga het dan niet opzoeken op een schoolplein. Vind het zeer onverstandig van de eigenaar

Andere kant, je kind in de gaten houden. Uiteraard. Zelfs ik die kindloos is weet hoe verdomd snel die kinderen kunnen zijn. Net puppies, je draait je om en weg zijn ze. Zoals ik lees van TS heeft zoontje al geleerd om te vragen. Wat vervolgens mag van de eigenaar, zelfs nogsteeds mag na 3 incidenten. Natuurlijk hoeft de eigenaar zoontje niet op te voeden. Maar ze kan wél voor haar hond opkomen ipv ervoor zorgen dat ie gaat bijten.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-10-22 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:35

Ik snap de hele discussie eigenlijk niet...wat doet het kind nog bij die hond als je denkt dat het niet veilig is? Het is echt super goed dat het kind weet dat ie moet vragen, maar ik zou als ouder nooit op het oordeel van een ander afgaan mbt mijn kind en een vreemde hond. Wij hebben thuis ook honden en mijn kind kan alles met ze uitvreten, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Andere kinderen laat ik ook nooit zomaar aaien, want je weet gewoon nooit wat er speelt en je bent als eigenaar gewoon altijd fout.
Ik zou er dus voor zorgen dat het kind niet meer in de buurt van de hond komt, je kind uitleggen dat de hond het niet leuk vindt om geaaid te worden en het daarbij te laten. Niet elke combi is een juiste combi.

Overigens snap ik de eigenaar ook niet, na de eerste keer had ik het aaien al niet meer toegestaan, maar goed...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:38

Pauline, jij neemt nu ook aan dat deze hond stress heeft. Misschien vindt hij het juist hardstikke leuk, behalve deze specifieke situatie?
Laatst bijgewerkt door Miran op 19-10-22 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:38

Siesjuh schreef:
Ik snap de hele discussie eigenlijk niet...wat doet het kind nog bij die hond als je denkt dat het niet veilig is? Het is echt super goed dat het kind weet dat ie moet vragen, maar ik zou als ouder nooit op het oordeel van een ander afgaan mbt mijn kind en een vreemde hond. Wij hebben thuis ook honden en mijn kind kan alles met ze uitvreten, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Andere kinderen laat ik ook nooit zomaar aaien, want je weet gewoon nooit wat er speelt en je bent als eigenaar gewoon altijd fout.
Ik zou er dus voor zorgen dat het kind niet meer in de buurt van de hond komt, je kind uitleggen dat de hond het niet leuk vindt om geaaid te worden en het daarbij te laten. Niet elke combi is een juiste combi.

Overigens snap ik de eigenaar ook niet, na de eerste keer had ik het aaien al niet meer toegestaan, maar goed...

en hoe kan ts dan zien dat er toestemming is gevraagd?

Citaat:
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 13:39

En toch vraag ik me echt af of het zo ernstig is als dat TS beschrijft. De eigenaresse van de hond lijkt zich namelijk van geen enkel kwaad bewust en TS heeft meermaals al zaken groter gemaakt dan dat ze waren... Technisch gezien was het geen bijtincident op basis van wat ze beschreef in de openingspost.

TS reageert nu ook niet meer, en lijkt ook niet echt open te staan voor de kritiek die ze krijgt.

En dan ben ik misschien weer een trut :o Maar dit is wel het gevoel wat ik erbij krijg.

En dit wil allemaal niet zeggen dat TS geen zorgen heeft, want ik kan me voorstellen dat als je denkt dat je kind niet veilig is dat dat een naar gevoel is! Maar hoe groot het voorval werkelijk is heb ik nu geen beeld bij, juist omdat TS nogal wisselend is in de details die ze benoemt.

Edit; het is niet de bedoeling om te bagatelliseren, dus ik hoop niet dat het zo overkomt. Maar ik vraag me oprecht af hoe kwaadbewust de eigenaresse van de hond zich is...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:00

Petpa schreef:
Ik vermoed dat jij anti-hond bent ;-)

ik ben anti kind, kind bij je houden, ga ik niet op letten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:00

DuoPenotti schreef:
Siesjuh schreef:

en hoe kan ts dan zien dat er toestemming is gevraagd?

Citaat:
Ik kan niet overzien dat hij ineens vanuit speeltuin rent nr een hond.

Nou ja, als een kind meerdere keren bij je hond kan komen, gaat er toch iets fout denk ik. Ik zou als eigenaar dan toch strenger optreden, want het gaat én om mijn hond én om de veiligheid van het kind (waar eigenlijk de ouder verantwoordelijk voor is). Maar de hond krijgt het altijd op zn bord, zelfs als het kind er bovenop zou springen. Dus ik zou dan als eigenaar toch proberen te voorkomen dat de situatie plaats vindt

Edit: ik zie nu dat het er krom staat, ik vroeg me ook af hoe ts er zeker van was of er gevraagd was te aaien, want kinderen zijn en blijven kinderen....ik denk dat bovenstaande het duidelijker maakt :D

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:07

Ayasha schreef:
Mensen die denken zoals jij zijn imo de kern van het probleem. Een hond hoeft helemaal niet te dulden dat een wildvreemde hem pijn doet. Als een kind aan mijn hond zijn staart zou hangen zou de hond zijn grootste probleem niet meer zijn.

Wat een belachelijke denkwijze is dit toch maar?

Een hond die reageert met bijten als hij pijn wordt gedaan door een onhandig kind, zou nooit bij een jong kind in de buurt mogen zijn.
En al helemaal niet in de hectiek van een schoolplein.
Deze hond werd niet eens pijn gedaan, die beet zonder aanleiding.

Realiseer je ook dat als je hond een kind bijt, dat hij altijd als schuldige zal gezien worden.
Ongeacht de omstandigheden en dat hij volgens jou normaal sociaal gedrag vertoonde.
Als verantwoorde eigenaar, breng je je dier toch niet expres in zo'n positie?
Als deze hond nogmaals bijt naar TS haar zoontje op een onbewaakt moment en ze doet aangifte dat er reeds 3 keer een incident was. Wat gaat die eigenaar daar nog tegenin kunnen brengen, denk je?
En misschien dat dat niet eerlijk is naar de hond toe. Maar het is wel de realiteit.