Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ivy_power89 schreef:HD heeft wel een erfelijkheidsfactor, maar de kans dat je een HD hond hebt tegenwoordig is echt een stuk kleiner omdat de honden allemaal op de foto gaan en er dus met gezonde dieren gefokt wordt. Al is de kans dat dat erfelijke ineens de kop op steekt van generaties terug maar dat is echt dikke vette pech. (En super zuur als het jouw hond betreft)
Er is een onderzoek geweest, waarbij erfelijkheid werd onderzocht samen met de opgroei mogelijkheden van een hond. En daar kwam eigenlijk het grotere probleem van deze tegenwoordige tijd bij kijken.... overgewicht bij de opgroeide hond.
De manier van opgroeien vormde een heel veel meer groter risico op ontwikkelen van HD dan het erfelijke dingetje bij honden
En voordat mensen hier nu op de teentjes getrapt zijn, goed de tekst lezen!
Silvia schreef:Peperkroket schreef:Ik heb een Markiesje, ook een Nederlands ras wat over het algemeen gezond is, weinig erfelijke ongemakken aanwezig!
Oh, die staat ook op mijn verlanglijstje, maar er is toch een hele lange wachtlijst? En ik wil eigenlijk niet fokken met een hond maar dat wordt wel van je verwacht toch?
tessaenhenk schreef:detos240 schreef:Dat klopt niet hoir, witte boxers krijgen gewoon een stamboom. Het is zelfs niet mogelijk om géén stamboom aan te vragen als de rest van het nest wel een stamboom heeft. Het is het hele nest of niet.[ [url=m/4GDApR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/BcT6gg.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een boxer. Omdat ze wit is krijg je geen stamboom erbij. Kostte 800 euro.
En....... net zo lief als de andere kleuren boxers.
Als zullen ze nu wel duurder worden de witjes omdat men ze steeds leuker vind
tessaenhenk schreef:kiwiwitje schreef:Dat betekend alleen dat je er niet , met stamboom, mee kan fokken.
Ook dat kan gewoon, zolang je maar een bewezen fokzuivere reu gebruikt. Deze pups krijgen ook gewoon een stamboom
Rivendell schreef:Wat is er überhaupt zo apart aan een labradoodle? Kruising labrador en poedel? Wow wat apart
Rivendell schreef:Wat is er überhaupt zo apart aan een labradoodle? Kruising labrador en poedel? Wow wat apart
mavantos schreef:Rivendell schreef:Wat is er überhaupt zo apart aan een labradoodle? Kruising labrador en poedel? Wow wat apart
Ik vind wel dat er hier heel slecht en denigrerend gesproken wordt over Labradoodles. Ik ken er een aantal en zijn echt leuke, lieve en vrolijke honden. Een familielid van mij heeft er eentje, want die is allergisch voor honden en daarentegen niet voor hun Labradoodle.
Het kan absoluut je ras niet zijn natuurlijk en als je niet van kruisingen houdt ook prima. Alleen zo vreselijk slecht is het imo ook weer niet. Als de Labradoodles en hun baasjes maar gelukkig zijn toch? Je bent niet verplicht er een aan te schaffen, of zoveel geld uit te geven voor een hond.
En over duur gesproken? Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Onze kleine stamboomloze pomeranian (dwergkees) kruising was duurder dan gemiddeld genomen hier. Maar voor ons is hij goud waard![]()
[ [url=m/mvg766.jpg]Afbeelding[/url] ]
ivy_power89 schreef:HD heeft wel een erfelijkheidsfactor, maar de kans dat je een HD hond hebt tegenwoordig is echt een stuk kleiner omdat de honden allemaal op de foto gaan en er dus met gezonde dieren gefokt wordt. Al is de kans dat dat erfelijke ineens de kop op steekt van generaties terug maar dat is echt dikke vette pech. (En super zuur als het jouw hond betreft)
Er is een onderzoek geweest, waarbij erfelijkheid werd onderzocht samen met de opgroei mogelijkheden van een hond. En daar kwam eigenlijk het grotere probleem van deze tegenwoordige tijd bij kijken.... overgewicht bij de opgroeide hond.
De manier van opgroeien vormde een heel veel meer groter risico op ontwikkelen van HD dan het erfelijke dingetje bij honden
En voordat mensen hier nu op de teentjes getrapt zijn, goed de tekst lezen!
mavantos schreef:Rivendell schreef:Wat is er überhaupt zo apart aan een labradoodle? Kruising labrador en poedel? Wow wat apart
Ik vind wel dat er hier heel slecht en denigrerend gesproken wordt over Labradoodles. Ik ken er een aantal en zijn echt leuke, lieve en vrolijke honden. Een familielid van mij heeft er eentje, want die is allergisch voor honden en daarentegen niet voor hun Labradoodle.
Het kan absoluut je ras niet zijn natuurlijk en als je niet van kruisingen houdt ook prima. Alleen zo vreselijk slecht is het imo ook weer niet. Als de Labradoodles en hun baasjes maar gelukkig zijn toch? Je bent niet verplicht er een aan te schaffen, of zoveel geld uit te geven voor een hond.
En over duur gesproken? Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Onze kleine stamboomloze pomeranian (dwergkees) kruising was duurder dan gemiddeld genomen hier. Maar voor ons is hij goud waard![]()
Anna79 schreef:Het gaat niet om de kruising an sich, die kunnen best leuk uitpakken, maar het feit dat er belachelijke bedragen voor gevraagd worden.
Anna79 schreef:mavantos schreef:
Het gaat niet om de kruising an sich, die kunnen best leuk uitpakken, maar het feit dat er belachelijke bedragen voor gevraagd worden. En het ergste dat sommige ze in het nest al castreren want o wee als je er mee gaat fokken. Voor hypoallergeen moet je trouwens bij de poedel zijn, dat komt niet bij de labrador vandaan en ver genoeg teruggefokt op de poedel kom je dan weer op een poedelvacht.
Dit is wat volgens mij bij de meesten aversie tegen de labradoodle opwekt.
Mizora schreef:Op zich komen prijzen van 11.000 euro inderdaad voor bij de australian labradoodle. Wat je heel denigrerend een vuilnisbakje kan noemen, of gewoon een ras in opbouw zoals ook de Tamaskan is waar je mensen nooit zo banketstaaf over hoort doen. Maar deze prijs wordt normaal gesproken nooit gevraagd voor een F1, maar voor een 5e of 6e generatie fokdier (t.o.v. gezelschapsdier met castratieverplichting/tegenwoordig mag soms sterilisatie (m/v) ook).
Ik heb zelf een peruaan x poedel, oftewel peruvian doodle. Haar een kruising noemen, dekt de lading niet, om de simpele reden dat je met de term kruising niet weet wat je voor haar hebt. En ook als je puur op haar uiterlijk af gaat, ga je haar stevig onderschatten. De kenners kunnen met de naam peruvian doodle een aardige inschatting maken wat ze is. Overigens heb ik voor haar een heel schappelijke prijs betaald (ruim onder de 1000 euro), maar was ze dan ook niet getest. Het geven van een naam aan een kruising verduidelijkt op een kort maar krachtige manier wat voor hond je eigenlijk tegenover je hebt staan.
Veel "goede" fokkers van designer breeds werken met geteste honden, waarbij de pups net zo veel aandacht en begeleiding krijgen als bij goede fokkers van FCI-stamboom honden. Soms zitten er ook gewoon stambomen bij, uiteraard niet FCI, want uiteindelijk is een stamboom niets anders een afstammingsbewijs waarbij pas sinds kort dna-getest wordt bij de FCI-stambomen en zelfs dat wordt in lang niet alle landen waar gefokt wordt volgens de FCI dit al gedaan.
Betekent dit dat er niet ook veel matige tot slechte fokkers zijn onder de designer breeds? Uiteraard niet. Net zoals je bij de traditionele rashonden een hoop broodfokkers hebt, waar pups overigens niet zelden duurder zijn dan bij de goede fokkers, heb je dit ook bij de designer breeds.