Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:43

Zoe_97 schreef:
Lisitano schreef:
Je klinkt erg boos Zoe.
Kinderen zijn niet in één knip opgevoed, net als honden. Alles wat leeft eigenlijk.

Ja ik ben het gewoon maar beu dat honden altijd in fout zijn en ouders vaak nieteens te moeite doen hun engeltje maar iets te ontzeggen (want oh jee als engeltje zijn zin niet krijgt). Tuurlijk zijn niet alle ouders zo. Maar al zo vaak gezien en als de hond dan 1 poot verkeerd zet en het kind gaat huilen, dan worden de honden eigenaars, die hun hond gewoon bij zich hielden nog door de ouders boos toegesproken.

Een hond is geen publiek eigendom. Iedereen blijft er gewoon af. Maar zo is dat met veel natuurlijk. Ik heb een hekel aan mensen en kinderen die maar overal aan zitten.

En als eigenaar ben je altijd aansprakelijk, dus als er zo een kind op je hond duikt die uit angst hapt, ben jij het wel mooi geweest :/

Voor de rest ben ik een gezellig en makkelijk persoon hoor, maar van mijn honden moeten ze blijven :+

Ik doel niet op je mening dat mensen en kinderen niet ongevraagd aan je hond moeten zitten, die mening deel ik. Ook ben ik geen kinderfan.Maar de manier waarop jij je uitdrukt vind ik asociaal. Vrouwen moekes noemen en kinderen het of snotjongen. Je kunt het toch ook gewoon normaal brengen? Dat bedoelde ik met attitude.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:50

Ik vind dat iedere hond waarmee je buiten gaat wandelen geaaid zou moeten kunnen worden door vreemden, maar… ik vind het niet nodig dat vreemden zomaar je hond aaien.

Als je hond bijt of hapt vind ik dat het dier niet mee moet nemen naar gebieden waar andere mensen en kinderen zijn. Of in ieder geval zonder muilkorf.

Vooral kinderen zijn onvoorspelbaar en dat heeft niets met opvoeding te maken, maar met de onbevangenheid van kind zijn.
Als ouder probeer je je kind mee te geven honden niet te benaderen of te aaien, maar hoe goed ze ook ‘afgericht zijn’, soms hebben ze toch niet goed in de gaten wat ze doen en dat ze zichzelf in gevaar brengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:55

Maar ik mag dus niet zeggen.
Hoe goed ik mijn aangelijnde hond ook africht hij kan op een ineens aanstormend projectiel wel eens happen is het fout. (komt een kind niet aangestormd zijn de ouders te laks om kind dus weg te houden)

Misschien zo'n niet luisterend onvoorspelbaar kind ook maar aanlijnen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:57

PSvanLot schreef:
Ik vind dat iedere hond waarmee je buiten gaat wandelen geaaid zou moeten kunnen worden door vreemden, maar… ik vind het niet nodig dat vreemden zomaar je hond aaien.

Als je hond bijt of hapt vind ik dat het dier niet mee moet nemen naar gebieden waar andere mensen en kinderen zijn. Of in ieder geval zonder muilkorf.

Vooral kinderen zijn onvoorspelbaar en dat heeft niets met opvoeding te maken, maar met de onbevangenheid van kind zijn.
Als ouder probeer je je kind mee te geven honden niet te benaderen of te aaien, maar hoe goed ze ook ‘afgericht zijn’, soms hebben ze toch niet goed in de gaten wat ze doen en dat ze zichzelf in gevaar brengen.

Met loslopende honden geef ik je gelijk en ook met honden op drukke plaatsen, ook aangelijnd, zoalsnop braderieen of iets . Maar voor aangelijnde honden vind ik dat niet.

Ik heb roemenen, veelal erg bang voor mannen en in mijn geval allemaal jagers. Dus die gaan aan de lijn en die kunnen uithalen. Ik loop op rustige tijden en ga geen rekening houden met andere mensen en kinderen. Als zie dat ze op me af komen, dan waarschuw ik, blijven ze dan komen, dan ben ik uitermate onvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-22 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 19:58

DuoPenotti schreef:
Hoe goed ik mijn aangelijnde hond ook africht hij kan op een ineens aanstormend projectiel wel eens happen is het fout. (komt een kind niet aangestormd zijn de ouders te laks om kind dus weg te houden)

Ik denk dat je een aanstormend kind meeste goed aan ziet komen, en ik vind dat je dan ook best het kind streng aan mag spreken.

Maar ben bang dat je als hondeneigenaar aan het kortste eind trekt als je hond bijt.
Ik vind ook dat ze van je hond af moeten blijven als je geen toestemming gegeven hebt, maar kinderen zijn nu eenmaal niet allemaal handig.

DuoPenotti

Re: Moet elke hond buiten geaaid kunnen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:01

Dat zal ik zeker doen.
Want ja bij een vorig hondje gemerkt dat ouders het niet doen.
Alleen daar zijn ze dan weer niet van gediend.... 8)7

Mijn honden zijn altijd aangelijnd zodat ze niet zomaar in iemands ruimte zijn.
Doe dat dan ook bij je koter. Zo niet ook daar bestaan tuigjes voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:03

PSvanLot schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik denk dat je een aanstormend kind meeste goed aan ziet komen, en ik vind dat je dan ook best het kind streng aan mag spreken.

Nu vind ik trouwens ook niet dat kinderen overal maar dienen rond te rennen en dat gebeurd overal. Kinderen die dusdanig ver bij vader en moeder weg rennen zijn veelal ook prima aan te leren dat je bij vreemde honden weg moet blijven. En als jij met je kind in een gebied met honden gaat lopen, dien je ze dat ook gewoon bijgebracht hebben. Een ander hoeft geen last te hebben van mijn hond, ik hoef ook geen last te hebben van andermans kind.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:13

Je moet eens proberen om met een japanse akita door een stad te wandelen.
Gelukkig laat onze akita zich goed aaien. Maar na de 10de die vraagt welk ras het is en of ze ermee op de foto mogen ben ik het wel zat hoor.
En als je dan nee zegt wat mensen niet verwachten dan zijn heel veel mensen gepikeerd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 20:55

PSvanLot schreef:

Geen idee waar jij woont maar ik woon in NL er zijn hier geen gebieden waar je wel mag komen maar nooit mensen komen ;)
Niet de straat op gaan is geen optie. Waarom ik niet continu korf om doe staat al uitgelegd.
Ik neem gewoon mijn verantwoordelijkheid en dat gaat goed zo. Tis niet zo dat je veel te maken krijgt met echt ongeremde kinderen /mensen. Hier in afgelopen 2 jaar (na verhuizing) 1x en daarvoor in alle jaren 2x gehad. Degene hier in mijn huidige woonplaats heb ik gewoon weg kunnen praten. Ik zag hem z'n fiets het gras in gooien en recht op me af komen. Op dat moment heeft mijn hond in 1x maar 10 cm riem en wordt ik goed kwaad richting kind. Die stopte en na mijn uitleg kwam er nog uit "mijn hond bijt mij ook altijd mevrouw ik ben het gewend" maar na nog eens goed uitleggen ging hij terug naar z'n fiets.

Misschien dat ik het vroeger ook wel gehad heb hoor. Mijn herder is mijn eerste hond die niet betrouwbaar is naar mensen. Voorheen had ik er nooit erg in waarschijnlijk als iemand het eens deed.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:02

Nee, heb zelf een hulphond en hoeveel ook volwassenen ongevraagd aaien of afleidende geluiden maken naar mijn hond is om te janken, moet ie maar tegen kunnen is vaak een antwoord wat je dan krijgt, ondertussen kan mijn hond mij niet helpen bij een aankomende DIS of paniekaanval.
leer kinderen maar ook volwassenen eerst te vragen, soms maak ik een uitzondering voor kids die bang zijn voor honden zodat ze ook eens een positieve ervaringen opdoen maar dat is hoogstens 1x per jaar.

oh en voor alle volwassenen ik vraag ook niet waarom jij bij de dokter komt dus vraag niet waarvoor een hulphond is, dat is zo respectloos niet iedere aandoening is zichtbaar aan de buitenkant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:22

marimba schreef:
Nee, heb zelf een hulphond en hoeveel ook volwassenen ongevraagd aaien of afleidende geluiden maken naar mijn hond is om te janken, moet ie maar tegen kunnen is vaak een antwoord wat je dan krijgt, ondertussen kan mijn hond mij niet helpen bij een aankomende DIS of paniekaanval.
leer kinderen maar ook volwassenen eerst te vragen, soms maak ik een uitzondering voor kids die bang zijn voor honden zodat ze ook eens een positieve ervaringen opdoen maar dat is hoogstens 1x per jaar.

oh en voor alle volwassenen ik vraag ook niet waarom jij bij de dokter komt dus vraag niet waarvoor een hulphond is, dat is zo respectloos niet iedere aandoening is zichtbaar aan de buitenkant!

Heb ik ook wel eens gevraagd, maar ligt er even aan of het aan degene is die de hond opleidt of aan degene die de hond uiteindelijk gekregen heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 21:38

PSvanLot schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar ben bang dat je als hondeneigenaar aan het kortste eind trekt als je hond bijt.
Ik vind ook dat ze van je hond af moeten blijven als je geen toestemming gegeven hebt, maar kinderen zijn nu eenmaal niet allemaal handig.

Nou mijn ervaring is dat je dan heel snel mag reageren en hard mag roepen, ze komen soms zo hard aangerend.. Mijn partner en ik hebben inmiddels een soort reflex waarbij we bij elke onverwachte beweging HIJ BIJT! roepen. :')
En dan gaan volwassenen vaak nog de discussie aan want hij ziet er zo lief uit...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:40

marimba schreef:

Mijn ervaring is dat mensen vooral willen weten wat de hond precies voor je doet / hoe die jou helpt. Vervelend als je dat telkens opnieuw moet uitleggen, maar anderzijds is mijn ervaring wel dat je door daarover wat openheid te geven beter duidelijk kan maken dat de hond aan het werk is en het belangrijk is dat hij niet afgeleid wordt. Persoonlijk heb ik liever dat mensen mij vragen stellen over mijn assistentiehond en wat die voor mij doet dan dat ze er onmiddellijk opduiken en menen dat dat wel kan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 22:46

@Pateeke
Ik ken iemand die een ernstige sociale angststoornis heeft en een hond heeft om wat zelfstandiger te kunnen leven.
Die heeft juist moeite om mensen aan te spreken.
Nog steeds verbaasd het mij dan hondeneigenaren moeten uitleggen waarom zij een (bepaalde) hond hebben en waarom hij niet geaaid mag worden enz.
Laat mensen gewoon met rust. Waarom moet het normaal zijn dat mensen vinden dat ze een hond mogen aanraken en dat ze een verklaring willen waarom het evt niet mag.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 23:27

Ben een beetje laat maar nee.

Wat mensen schijnen te vergeten is dat honden geen objecten zijn maar sociale dieren met een eigen gevoel en eigen wil. Als mensen zoiets zeggen dan zeg ik meestal "zou jij het fijn vinden als zomaar iedereen op straat je zonder reden of waarschuwing een knuffel zou geven? Dat vraag je toch ook eerst of niet dan?"
En voor honden telt dat ook. Er zijn er genoeg die het niet fijn vinden om zomaar een aai over de bol te krijgen. Ik vraag meestal eerst de eigenaar en daarna ook de hond door op mijn hurken te zitten op een klein afstandje en mijn hand aanbieden (lijkt me ook niet fijn als hond zijnde als mensen zomaar hun hand in je gezicht steken om je te forceren te snuffelen). Dan kan de hond zelf kiezen om naar me toe te komen en mij te leren kennen en toestemming geven om te aaien.

Ja, wij houden de honden. Maar het zijn en blijven dieren met gevoelens en een eigen wil. Hetzelfde als niet iedereen die een knuffel zou willen. Sommige honden vinden het niet fijn om geaaid te worden.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 01:00

Nee dat hoeft zeker niet.

In de metro hoef ik ook niet iedereen over zijn bolletje te aaien toch?

Waarom moeten honden altijd meer betast worden door iedereen en hebben mensen daar zo'n drang naar.

Ook heb ik dit met mijn paarden en zelfs katten in mijn huis.

Mijn beesten zijn allemaal vreselijk lief en daarom altijd de sjaak. Ze worden tot irritant aan toe geaaid en teruggeroepen als ze het zijn zijn. Dan komen ze toch maar weer lief aan om de mens te pleasen. Als ik dit zie spreek ik de persoon ook altijd aan hoor.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 01:24

dierenfan schreef:
Ayasha schreef:

Hier lopen ze er mee langs de grote weg en dan hebben ze die gsm vast, loopt die hond de weg op zonder dat ze het door hebben. Een weg waar minstens 70 gereden wordt. :x :x Ik heb echt zo'n hekel gekregen aan die dingen om die reden.

Met een hond van 40kg is het ook gewoon niet praktisch als je zelf maar 40kg weegt. :)) Helaas voor hen moeten ze langs me wandelen, we hebben een grote tuin waar ze kunnen spelen en rennen dus voor ieders veiligheid worden ze kort gehouden als we buiten gaan wandelen.

Haha woon je dichtbij mij misschien... Ik loop altijd met 8 en 5 meter rollijn een stuk langs doorgaande weg 60/80 kilometer en kijk gerust op mobiel (zeoden is mobiel interessant overigens dus gebeurd zelden). Lijnen zitten aan heupgordel en honden weten prefect wat wel/niet mag. De kleine loopt er ook vaak los ipv aangelijnd middernacht en bij eventueel verkeer staat hij dan op commando stil. Ze draaien al jaren mee en zullen nooit zomaar de weg zelf op lopen daar wordt veel training in gestoken. Mijn herder speelt veel met riem/bal en gebruikt volle 8 meter achter naar voren en terug. Al jarenlang en blijft keurig in het gras. Hij loopt in donker nooit los ivm onbetrouwbaar maar kan zo wel lekker z'n energie kwijt. Ik zie niet in waarom het gevaarlijk moet zijn. Beide honden zijn goed verlicht. Ik heb reflectie jas aan en herder loopt aan binnenkant dus komt niet op middenberm tussen fietspad en verkeer. De kleine wel maar die is aan de lijn erg relaxt en sowieso heel goed qua luister niveau.
Ik loop al mijn hele leven langs doorgaande wegen en op huidige herder na hebben al mijn eerdere honden daar ook los gelopen jarenlang op alle tijdstippen. Nog nooit 1 aanrijding gehad. Kwestie van geen risico nemen en volledig kunnen vertrouwen. Er zijn zat honden waar je zo goed op kan bouwen.

Zo loop ik ook regelmatig met 4 rollijnen tegelijk zonder ooit daar problemen mee te hebben gehad. 2x links en 2x rechts en ze kennen commando's links, rechts, wacht, doorgaan, hier, sta, stoppen, om enz (dankzij bikejoring en dogscooter). Prefect te sturen dus. En ja 2 van de 4 waren husky's ook die kunnen goed luisteren (aangelijnd haha)

Nee als de honden niet in gevaar komen maakt hee me echt niks uit maar dit betreft echt situaties waarbij de honden óp de weg komen en nipt ontweken kunnen worden door automobilisten die wél op letten. Zelfs al een motor onderuit zien gaan omdat hij uit reflex de hond ontweek. Toen keek de begeleider eindelijk een keer op. :x :x gelukkig enkel blikschade.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 04:02

Ik heb 2 zeer aaibare honden,straalt ook van ze af en gebeurd daarom ook regelmatig dat ze even aangehaald worden door vreemden tijdens een wandeling. Onze vorige honden waren net zo. Lekkere knuffelkonten.

Ik hou van aaibare, benaderbare honden. Helaas is niet elke hond zo.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:22

PSvanLot schreef:

Je kinderen leren respect te hebben voor persoonlijke ruimte van mens en dier is zeker wel opvoeding. En als je kinderen nog niet zo ver zijn moet je die misschien ook maar aanlijnen in openbare gelegenheden. Alsof andere mensen daar op zitten te wachten. Beetje vreemd dat je dus verwacht dat honden het wel perfect doen maar nee kinderen kunnen er niets aan doen. Dan moet je ze als ouder ook maar beter onder controle krijgen en aanlijnen.

Idioot dat je een hond zou moeten muilkorven omdat een ander niet op z'n eigen kind wil letten.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:43

Brainless schreef:
@Pateeke
Ik ken iemand die een ernstige sociale angststoornis heeft en een hond heeft om wat zelfstandiger te kunnen leven.
Die heeft juist moeite om mensen aan te spreken.
Nog steeds verbaasd het mij dan hondeneigenaren moeten uitleggen waarom zij een (bepaalde) hond hebben en waarom hij niet geaaid mag worden enz.
Laat mensen gewoon met rust. Waarom moet het normaal zijn dat mensen vinden dat ze een hond mogen aanraken en dat ze een verklaring willen waarom het evt niet mag.

Ik snap dat het moeilijk is om dat gesprek aan te gaan als je een sociale angststoornissen hebt. Anderzijds is dat imo wel iets wat aan bod dient te komen bij de instructie: leren omgaan met dat soort situaties. Er zijn ook mensen die een (hulp))hond hebben om hen te helpen sociale contacten aan te gaan. Het is gewoon een feit dat je met een (assistentie)hond meer aangesproken wordt. Anderen kunnen niet weten of jij als assistentiehond baasje wel of geen sociaal contact wenst.
Het is vaak niet slecht bedoeld dat mensen je aanspreken. Mensen vinden het gewoon fascinerend wat een hond allemaal kan om iemand met een beperking te helpen (en willen soms ook weten of zij jou op een of andere manier kunnen helpen).
Dat is niet alleen zo met “onzichtbare” beperkingen. Ik heb een zichtbare beperking en krijg daarover en over mijn assistentiehond ook veel vragen. Mensen zonder beperking kunnen zich gewoon moeilijk een voorstelling maken van wat je wel of niet kan en wat voor jou helpend is of net niet. Dan is het maar beter dat ze er vragen over stellen dan ofwel doen alsof je geen beperking hebt ofwel je ongevraagd “helpen”. En ja die situaties komen zeker ook voor. Hoe vaak ik niet meemaak dat mensen veronderstellen dat ik wel voor ze aan de kant zal gaan of ze wel gewoon op mijn hond kunnen gaan staan in de bus of mij omver lopen of rijden en me vervolgens de huid volschelden dat ik moet uitkijken (terwijl ik dan met witte stok mijn beperking extra zichtbaar maak),… of mensen die je om te helpen plots bij de arm pakken en mee de straat oversleuren…
Je kan gewoon moeilijk van anderen verwachten dat ze rekening houden met je beperking (zichtbaar of niet) als ze niet weten op welke manier ze dat best doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:13

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met hulphonden zit qua toegang tot bepaalde plekken waar honden eigenlijk verboden zijn. Ik weet dat in de VS je bewijs hebt dat het een officiële hulphond is en dat men mag vragen wat de taak van de hond is. Hoe zit dat in Nederland? Want ik ken helaas ook mensen waarbij de hond geen officiële hulphond is, maar die wel doen alsof en de hond gewoon overal mee naar toe proberen te nemen (en helaas de hond dus ook niet de opleiding en training heeft gehad, dus ook niet zo geschikt is) dat lijkt me juist erg vervelend voor de mensen die wel een officiële hulphond hebben, qua iverlast van die 'neppe' en misschien vooroordelen die veroorzaakt worden daardoor.

Ik vind vragen wat de hond kan doen ook wel een hele andere vraag als wat je mankeert.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:40

MyWishMax schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het met hulphonden zit qua toegang tot bepaalde plekken waar honden eigenlijk verboden zijn. Ik weet dat in de VS je bewijs hebt dat het een officiële hulphond is en dat men mag vragen wat de taak van de hond is. Hoe zit dat in Nederland? Want ik ken helaas ook mensen waarbij de hond geen officiële hulphond is, maar die wel doen alsof en de hond gewoon overal mee naar toe proberen te nemen (en helaas de hond dus ook niet de opleiding en training heeft gehad, dus ook niet zo geschikt is) dat lijkt me juist erg vervelend voor de mensen die wel een officiële hulphond hebben, qua iverlast van die 'neppe' en misschien vooroordelen die veroorzaakt worden daardoor.

Ik vind vragen wat de hond kan doen ook wel een hele andere vraag als wat je mankeert.

"Neppe" hulphonden bestaan niet! Er is namelijk géén wetgeving die aangeeft wanneer een hond een hulphond is en wanneer niet! Dus iedere hond met dekje is gewoon een officiële hulphond.

Je kan namelijk gewoon zelf je hond opleiden, daar is geen "officiële" instantie voor nodig.

Die "officiële instanties" zeggen dat een hulphond alleen hulphond mag heten als je hun €20.000 hebt betaald, maar dat roepen ze uitsluitend voor eigen gewin!

Nogmaals er is in Nederland (En Europa en zelfs VS) géén wetgeving omtrent hulphonden. Hoe graag de instanties zoals ADI en ADE je dat wél wijs willen maken.

Ze zijn wél bezig met nieuwe wetgeving, maar gelukkig wél op een manier dat niet naar de daadwerkelijke opleiding gekeken wordt, maar dat er een examen afgenomen wordt en als je met je hond voor dat examen slaagt, je hond een officiële hulphond is. Het maakt dan niet meer uit hoe je de hond getraind hebt, of dat via een instantie is gegaan of zelf particulier.

Ze zijn al in 2015 begonnen met deze regelgeving, maar erg veel schot in de zaak is er niet.

Edit: link toegevoegd

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20182019-853.html#:~:text=Antwoord%202,ziekte%20(Wgbh%2Fcz).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:07

In de VS zijn er wel regels, zoals dat winkels service dogs niet mogen weigeren en normale honden wel

Ik vind dat juist goed en vind het ook goed wanneer er eisen aan de opleiding van de hond zijn. Juist dat lukraak maar roepen dat een hond een hulp of assistentie hond is, terwijl ze niet opgevoed en getraind zijn is een vreselijke ontwikkeling. En je benadeelt er mensen mee die ze echt nodig hebben en wel de tijd en energie in steken.

Ook in Nederland moet bijvoorbeeld een blindengeleidehond toegelaten worden, tenzij er voor dat bedrijf hoge kosten bijkomen bijvoorbeeld om die hond toe te laten. Dat staat gewoon in de wet. Ik vraag het ook aan mensen die er ervaring mee hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:13

Dat wist ik ook niet dat dat niet in regels gegoten was. Dat in ons regeltjes land.
Ik zou het ook heel normaal vinden als de honden een soort examen zouden doen in wat hun specialiteit is en zo de eigenaar een pasje heeft met dat het een hulphond is.
Nee uiteraard niet voor belachelijke bedragen.

In het ziekenhuis waar ik werkte moest de hulphond zichtbaar zijn als hulphond door het dragen van een dekje met het officieel erkende logo van Hulphond Nederland, de KNGF Geleidehonden of een andere erkende hulphonden organisatie.

Maar als ik dat hier dan lees is dat ook een wassen neus?

Liever had men overigens dat de hond niet mee kwam omdat er altijd wel iemand is van bijvoorbeeld de vrijwilligers om te begeleiden.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:15

nee vind ik niet. Ik snap zowizo niet waarom je perse een andere mans hond moet aaien ongevraagd..

Als ik een hond wilt aaien dan vraag ik het eerst.. Ook bij puppys vraag ik eerst of ze het oke vinden. En als ze nee zeggen begrijp ik dat volkomen.

Zelf vind ikhet ook prettig als ik mijn hond uitlaat en ze vragen of ze mogen aaien. Gelukkig maak ik het niet vaak mee dat ze mijn herder willen aaien haha