Grote of kleine hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Grote of kleine hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:19

joh, 26 kilo is toch niet zwaar? :D

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:20

Hier kruising berner senner x mechelaar. Helaas heb ik de allergrootste uit het nest gekozen en de meest energieke :+ De rest is zo'n 10 cm kleiner en erg lui. Helaas heeft de mijne die eigenschappen niet. Hoogte heb ik niet opgemeten maar hij kan met z'n kop op de eettafel slapen en weegt ruim 40 kg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:22

Ik vond van wel, maar je hebt natuurlijk altijd baas boven baas haha.

Dat nieuwe ding van mijn ouders wordt nog iets zwaarder gok ik. Maar dat is zo'n lomp en slecht getraind ding geworden dat ik er echt een hekel aan heb om met hem te lopen. Als ik hem eenmaal in trainings modus heb is hij weer harstikke leuk maar tot die tijd trekt ie je arm eraf als ie maar iets ziet. Nee dan laat ik 1000 keer liever die toy uit op 1 pink. _O-

Het scheelt ook heel veel in kosten qua voer trouwens. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 23:40

Onze vorige was een windhond die wat schommelde tussen de 24-28 kilo’s. En lange poten, voor ons huis kon t wel maar we willen nu toch wat kleiners.
Puur vanwege “ makkelijker”.. al vind ik grote honden net zo leuk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:47

Kinke schreef:
Lukasje schreef:
Wat soort hond zoek jij Kinke ?

Waaks (hij/zij is chef bewaking op onze boerderij), maar niet agressief. Ivm alle ruimte en niet omheind erf, niet teveel jachtinstinct. Moet met onze kat kunnen en relaxt type want geen tijd om iedere dag een uur te wandelen. Moet ook een tijd alleen kunnen zijn zonder sloopneigingen :D

Riesenschnauzer of hovawart ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:52

Muze schreef:
Onze vorige was een windhond die wat schommelde tussen de 24-28 kilo’s. En lange poten, voor ons huis kon t wel maar we willen nu toch wat kleiners.
Puur vanwege “ makkelijker”.. al vind ik grote honden net zo leuk.

Een windhond is best apart qua karakter :) . Indien je dat bevalt, is dan een whippet geen goede keuze? Niet klein maar evenmin groot en ook niet zwaar. Een italiaantje is nog kleiner maar van karakter dan weer anders (en daarom niet eenvoudiger :roll: ).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:24

Go big or go home :D
Hier een Mastin Espanol van 80 cm en 65 kilo.
Ik hou niet van kleine honden als 'eigen honden'.
Overigens is dit na een hoop herders en kruisingen mijn eerste mastin en ik ben om. Qua karakter/gedrag kunnen er nog wel 3 bij. Ik moet mezelf dan wel een 2e hoekbank en een busje aanschaffen dus 1 is voor nu wel even genoeg
Afbeelding

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:35

Ik hou niet van grote honden in een normaal huis. Het ruikt al snel naar hond, ik vind ze vaak erg in de weg zitten en ik vind het voordeel bij kleine honden dat ze in verhouding binnen ook echt nog veel beweegruimte hebben. Een nadeel is wel echt het kwetsbare. Ik ben altijd alert als er een grote hond aan komt rennen.

Ik herken wel het nerveuzere bij kleine honden, maar dat is vaak ook wel een kwestie van opvoeding. Ik heb het idee dat je bij grotere honden minder kennis nodig hebt om het goed te laten gaan, alleen als het fout gaat, is de impact veel groter.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:36

Wildgirl schreef:
Go big or go home :D
Hier een Mastin Espanol van 80 cm en 65 kilo.
Ik hou niet van kleine honden als 'eigen honden'.
Overigens is dit na een hoop herders en kruisingen mijn eerste mastin en ik ben om. Qua karakter/gedrag kunnen er nog wel 3 bij. Ik moet mezelf dan wel een 2e hoekbank en een busje aanschaffen dus 1 is voor nu wel even genoeg
[ [url=m/JVfhUo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig ras! Ik vraag me bij deze honden altijd af hoeveel haar je hiervan in huis hebt, zijn dat echt van die wollige plukken of valt dat mee?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:39

@fudge, nee geen plukken hier maar wel iedere dag zuigen, 1x per kwartaal naar de trimmer en zelf 1x pw een half uur borstelen. Dat haar is het enige nadeel haha!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 00:56

Destijds waren wij op zoek naar een gezinshond, die ongewenste gasten afschrikt. Wij zijn uitgekomen bij de bullmastiff en zijn gek op dit ras. In huis hebben ze 1m2 nodig, slapen graag en hoeven niet urenlang te wandelen. De grootte heeft als nadeel dat alles duurder is, maar dat weet je van tevoren. Ze kan overal mee naartoe, maar ik zou haar niet snel meenemen als ik bij iemand op visite ga. Beter blijft ze thuis, dan heeft zij ook even rust. Kwijlen doet ze enkel als ze eten krijgt, dat valt echt wel mee. Inmiddels is ze net 1 jaar oud en tikt ze de 55kg aan.

Afbeelding

Overigens zou ik de bullmastiff niet zomaar aanraden, omdat je sterk (letterlijk en figuurlijk) in je schoenen moet staan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:00

Prachtig Wildgirl!Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:06

Afbeelding
Fudge, onze Mastin Espagnol zorgde wel voor veeeeeel haar. ik heb een robot aangeschaft die ‘s nachts stof zoog . het is een geweldig ras maar je moet wel de ruimte hebben.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:07

Dat doet mijn kruising ook en ik ben dolblij met mijn robot stofzuiger

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:17

Sterkte, Muze :(:) Het is zo rot om je maatje te moeten verliezen.

Wij stonden vorig jaar voor dezelfde keuze toen onze eerste hond overleed. Gaan we weer voor hetzelfde ras, of willen we wat anders? Onze vorige hond was een Dobermann, en wij kwamen er na veel met elkaar gesproken te hebben dat we (voornamelijk ik :Y) ) ons nog steeds zien als het baasje van een dob, dus er is er weer een gekomen. Een tweede hond in een iets handzamer formaatje zien we op den duur wel zitten, want met twee zulke grote honden lopen lijkt me wel moeilijk. Maar iets dat lichter is dan 20 kilo komt er bij ons denk ik niet in.

Het is echt een gevoelskwestie- ik vind het fijn om 'meer hond' te hebben om aan te halen en niet te hoeven bukken als ze naast je staan en aan aai willen. Wij hadden een paar maanden een pleeghond die voor een dobermann erg klein was, en vond dat drie keer niets, moeten bukken om m'n hond te kunnen aaien :+. Wordt er gewoon warm van, dat grote hondenhoofd dat zich dan op de tafel legt als je bezig bent. En ik ben m'n hart verloren aan dobermanns, en die willen het liefst de hele dag in je zitten. Een berenknuffel van zo'n enorm ding met een heel klein hartje is wel het summum van geluk.

Daarbij weegt het beeld dat je van een boel kleine honden ziet ook mee. Ik weet dat ze echt absoluut niet allemaal zo zijn, maar bij ons in de buurt heerst de mentaliteit schijnbaar dat kleine honden niet opgevoed hoeven worden. Ik kan zo 5 huizen aanwijzen die je de hele straat nablaffen en bij de ruiten opkrabben als ze je langs zien lopen of de straat krijzend proberen over te vliegen om 45kg dobermann te zeggen waar het op staat. En ze zijn juist zo kwetsbaar. De ouders van een jeugdvriendin zijn hun dwergpoedel verloren aan een hondenaanval, en het is wel in m'n achterhoofd blijven hangen dat een grotere hond toch een betere kans maakt als je wel een keer zo'n agressief projectiel tegenkomt.

Om het dan toch op een positievere noot af te sluiten - ze kunnen net zo goed met de mode mee als een kleine hond, als je maar creatief denkt 8-)

Afbeelding

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 02:20

Hier een jack russel x teckel. Heerlijk formaat. Maar loopt ook makkelijk 15km. Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:17

Wat een mooie honden komen er voorbij. Il vind voor mezelf klein fijn. Mijn eerste hondje was een mini pinscher helaas vorig jaar overleden door ouderdom/hartfalen. En nu een nieuwe pup mini pinscher x jack russell en op de wachtlijst voor een andere mini pinscher.

Ze blaffen soms naar grote honden maar opvoeden doet een boel. Ik vind de energie die ze hebben geweldig en ook deze hondjes kunnen gewoon een stevige wandeling aan. De nieuwe is nog een jonge pup maar de andere ging makkelijk een uur mee op buitenrit met de paarden. (Veilig want we wonen op een 6000 hectare boerderij dus geen verkeer)
Afbeelding
Afbeelding

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:53

Sterkte met het verlies van je maatje ts.

Onze Coco was nog pup toen je dit topic startte, nu is ze 2.

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf dit de perfecte maat vinden. Heel klein vind ik niks ( mijn familie zit helemaal in de teckels) en groot vind ik ook niet leuk. Zelf ook wat minder leuke ervaringen gehad met hele grote honden dus heb het er niet zo op. Buiten is ze lekker actief en in huis kruipt ze het liefste in je en is ze graag dichtbij. Heel gezellig.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 08:56

Na het overlijden van onze Rottweiler teef bleef onze reu droevig achter.
Ik wilde geen 2 grote honden meer, dus we hebben er een kleine bij.

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:00

Leuk topic! Zie af en toe echt leukerds voorbij komen!

Grote of kleine hond is heel persoonlijk, zelf heb ik niets met echt kleine hondjes, ze hebben vaak net zo’n grote mond als hun eigenaar :o Ik weet dat ze absoluut niet allemaal zo zijn, maar de meeste kleine hondjes zijn enorm slecht opgevoed en mij veel te blafferig.
Eigenlijk vind ik maar weinig honden/rassen (zowel groot als klein) écht leuk.

Ik ben zelf enorm fan van jachthondenrassen (retrievers en spaniëls). Mijn hond is een Nova Scotia Duck Tolling Retriever, afgekort ook wel Toller genoemd. Heerlijke hond in het werk en in huis merk je niet dat hij er is :D Gaat “overal” mee naar toe (vakanties, kantoor etc.) deinst werkelijk nergens voor terug en super lief.
Qua formaat zijn Tollers niet zo groot (grofweg rond de 20 kg), wel een karaktertje dus niet voor iedereen geschikt.

Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:16

Ik ben wat meer van kleine tot middelgrote honden. Hebben Shelties gehad (wat ik inschaal onder kleiner), die zijn niet te groot maar kunnen wel goed wandelen. Nu een Cocker Spaniel en een Miniatuur Bull Terrier (maar dat is een stevige ‘kleine’ jongen met z’n 20 kg). Dat karakter vind ik zo leuk, dat zal ooit de volgende hond ook weer worden. Ver wandelen is hij niet zo van, zeker niet in de regen (dan kom je de straat niet uit, snel de behoeftes doen en terug) :+ . Wel heel speels en kan goed de gekke 5 minuten hebben. Op de Bull Terrier dag vond hij de hondenrenbaan wel heel leuk!

Afbeelding

De Spaniel vindt wandelen wel heel leuk, kan zo 10-15 km lopen en luistert los ook goed. Wel vind ik het karakter van haar wat feller en hoor dit vaak bij de Cockers. Ze is heel lief maar kan ook wel scherp uit de hoek komen.

Voor nu mogen ze allebei nog heel wat jaren mee! <3

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:22

Ik heb op het moment groot en klein. Ik heb altijd gezegd ik wil grote honden. Maar ik moet zeggen, ik wil uiteindelijk weer terug naar 2. De jack Russel heeft mijn hart gestolen. Wel de echte, de grotere, en dan de ruwhaar. Niet de kleine korthaartjes, Alhoewel ik er tot voor kort ook eentje van had, en dat was een heerlijk hondje. Ze hebben het ego van een grote hond, maar zijn goed op te voeden en hebben toch wat pit. Mijn huidige roedel is erg gevarieerd. Alles loopt makkelijk 2 uur, maar ligt ook net zo lief een dag op de bank te stinken. Alhoewel de border wel meer uitdaging nodig heeft, dus die gaat ook regelmatig mee naast de fiets en we zijn aan het kijken of frisbeeen wat is. Maar toen hij bij de schapen liep was hij niet per se rustiger :D het is vooral zijn hoofd wat uitdaging nodig heeft.

Afbeelding
Ierse setter met golden en flatcoat á 35 kilo

Afbeelding
Border Collie á 25 kilo

Afbeelding
Dwergpincher met en vleugje jack van 4 kilo

Afbeelding
Jack Russel met Tibetaanse Terriër á 7.5 kilo

Afbeelding
En dit was mijn korthaar jack, van 5 kilo.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 09:43

Wat een fantastische mix van honden komt er voorbij.
Echt superleuk.
De hele grote joekels zoals mastin vind ik práchtig, zou ik wel willen als ik echt ruimte had en een grote tuin of erf. Helaas hebben wij dat niet. Maar vind ze erg leuk.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:49

Grappig al die verschillende honden!!

Hier een hond van de middenmoot denk ik. Ruim een meter lang, maar laag bij de grond en een gewicht van 30kg.

Onze Bassethound is echt voor alles en iedereen heel erg lief. Hij luistert goed. Hij kan best een flink stuk wandelen, maar vindt een klein stukje ook prima.

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 09:55

Die zie je ook bijna niet ( meer) volgens mij, bassett?