De rashondenwijzer is een zooitje. Er missen aandoeningen die bij de Nederlandse/europese populatie van belang zijn en tegelijkertijd zijn er een hoop rassen waarbij aandoeningen staan die juist nauwelijks of niet voor komen. Ook ziektes die gemakkelijk dna-getest kunnen worden (enkelvoudig en recessief zijn) worden net zo streng afgestraft als ziektes die nauwelijks te testen (dus te ontwijken) zijn tot 2.5-3 jaar.
Om de middenslag poedel erbij te pakken:
https://www.dierenrecht.nl/rashonden/po ... slagpoedel- ED komt eigenlijk niet voor.
- Ze zijn niet gevoeliger mammatumoren dan andere rassen
- Maagdraaiing heb ik bij de middenslag poedels ook nog nooit gehoord, wel bij de grote poedel (iets verhoogd risico, zeker niet duitse dog-verhoogd).
- HD is ook eigenlijk onbekend (maar wordt ook weinig op getest, mijn eigen dames hadden allebei HD-A), het gaat om honden van 7.5-15kg overigens.
- gescheurde kruisband komt niet vaker dan bij andere ras(loze) honden voor. Zeker geen rasprobleem (i.t.t. bij bijv. de rottweilers, waar je hem vrij vaak hoort).
- PL wordt op getest en komt weinig voor, blijft wel een aandachtspunt zodat het niet kan ontwikkelen
- Nierfalen heb ik in al die jaren bij de poedels eigenlijk nooit voorbij horen komen
- Cushing komt wel voor, ik neig naar iets vaker dan de gemiddelde hond, maar zeker geen veelvuldig iets.
- Epilepsie is een aandachtspunt. Niet aussie of border collie erg, maar wel iets dat vaker voor komt en een sterk welzijnsrisico vormt. Helaas heel lastig op te selecteren, anders dan lijders niet inzetten en heel terughoudend zijn met volle broers/zussen te gebruiken.
Distichiasis is overigens bij poedels wel een aandachtspunt, maar die wordt weer niet genoemd. De meeste van de lijders hebben er niet vreselijk last van, maar het is wel iets dat eigenlijk voorkomen moet worden (controle via ECVO).