Wandelen met asielhonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:10

VuurVleugels schreef:
Nikass schreef:

Ik ben van mening dat voor elke jonge, gezonde hond, maar zeker voor een type als Mambo, "dagen dat lang lopen geen optie is" een no-go is.
Ja, drie dagen in het jaar, bij hoge uitzondering misschien. Maar een hond verdient elke dag een lange wandeling. Drie uur per dag, waarvan een groot deel los, is wel de minimale standaard wat mij betreft.
En een huisje van 40m2 maakt dan weinig uit. Heb zelf jarenlang twee grote honden gehad op 50m2. Ik had wel een tuin, en ik vind een tuin superfijn, maar het is in principe alleen een bonus bovenop de wandelingen.

Het klinkt alsof je het niet met me eens bent, maar ik denk juist dat we dingen hetzelfde zien. Alleen ik zie een dag waarin lang lopen geen optie is als een dag met maar 2-3 uur wandeltijd. Lekker lang lopen is minstens 4-5 uur, voor mij. En dat kan ik een hond niet bieden nu.

Minstens 4-5 uur wandelen dagelijks? :oo
Mijn twee honden die gek zijn op wandelen en best wat energie hebben zou ik daar niet eens een plezier mee doen. Die vinden het na 2 uur wel weer genoeg :')

noox

Re: Wandelen met asielhonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:18

Als je 4-5 uur moet wandelen elke dag kan niemand meer een hond nemen hahaha. Niemand kan voorspellen of die dat de rest van het hondenleven kan bieden.
Zelf is mijn richtlijn 2 uur per dag wandelen, daar omheen thuis gewoon nog aandacht, spelletjes en trainsessies. En hij komt nooit in de tuin hahah.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:44

Hier ook gemiddeld 'maar' 2 uur wandelen per dag. Het hangt er ook erg veel vanaf waar je wandelt denk ik. Uren door het bos struinen vindt mijn hond heerlijk, maar ik zou haar geen plezier doen met urenlang door de wijk. Daarvoor is ze te gevoelig en raakt ze overprikkeld. Liever haar vaste ronde met een stuk speuren erin en thuis nog wat spelen dan is ze heel tevreden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:50

Ok ik geloof dat ik even wat nuance aan moet brengen, ik hoop dat het goed overkomt.

Ik woon direct aan een gigantisch stuk bos waar ik uren in kan verdwalen. Als ik een hond zou hebben zou ik als doelstelling hebben om per dag minstens 2-3 uur buiten te lopen qua 'gewone' uitlaatrondes in het dorp, en 4-6 dagen in de week 3+ uur in het bos.

Maar dat is wat ík wil, en waar ík mijn leven op in zou (kunnen en willen) richten. Ik vind je geen hondenmishandelaar als je het anders aanpakt als dat ik dat zou doen.

Hoop dat ik nu duidelijk genoeg heb kunnen maken dat ik niemand wens aan te vallen op zijn/haar manier van honden houden!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:55

Moet je wel een actieve hond zoeken!

Onze hond zou dan op sommige dagen zichzelf wel naar huis gewandeld hebben. Anders kwam ze niet aan haar 20uur slaap per dag.

(Geintje he, toen ze jong was is er veel met haar gesport)

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:08

MarlindeRooz schreef:
Moet je wel een actieve hond zoeken!

Onze hond zou dan op sommige dagen zichzelf wel naar huis gewandeld hebben. Anders kwam ze niet aan haar 20uur slaap per dag.

(Geintje he, toen ze jong was is er veel met haar gesport)

Hahaha ja het type hond is wel belangrijk ja! Die wordt sowieso hoogbenig en actief :D Vind Duitse Doggen en Ierse Wolfshonden echt prachtig bijvoorbeeld, maar die zou ik gemiddeld genomen geen plezier doen met een dergelijk actief leven.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:34

Mijn border collie (met HD heupen )
Doet het nu leuk maar wel met maar 1 uur wandelen per dag. Verder vooral zoek en denk dingen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:38

Ik denk dat je voor regelmatige 3u+ wandelingen al een actief ras moet nemen. Heel wat honden houden dat niet vol :')

Persoonlijk denk ik dat de meeste doorsnee honden het prima doen op 1-2 uur wandelen per dag en voor de rest gewoon lopen in de tuin of binnen bezig gehouden worden. Maar niet Mambo :+

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:43

Je hoeft natuurlijk ook niet een hele grote afstand te lopen. Lekker de hond overal laten snuffelen, dan ben je zomaar een uur onderweg en maar weinig kilometers afgelegd

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:46

Zomaar wat gedachten hoor...iets wat mij bezig kan houden...

4 tot 5 uur per dag lopen....reken je in het algemeen dan ook de tuin mee of bedoel je echt wandelen ed? Ik denk dat de gemiddelde hond in Nederland dit niet gaat halen om 4 a 5 uur per dag buitenshuis te wandelen etc. Dan waren er misschien ook een stuk minder te dikke honden terwijl het grootste percentage honden te dik zou zijn volgens berichten in media. Mensen werken, veel honden komen helaas hun hele leven soms slechts aan de riem in de woonwijk buiten omdat bv een bos te ver is of de hond kan niet met andere honden, men heeft heeft een aanlijngebod voor de hond, het betreft een kennelhond, etc....

Ik lees vaak op dit forum dat mensen standaard vele uren per dag aangeven maar dan vraag ik mij soms af of zij dan de uitzondering zijn, op een boerderij of buitenaf wonen met grote uitloop, bejaard zijn en alle tijd hebben of dat er meerdere personen in 1 huishouden de hond uitlaten? Zo kan ik nog wel wat vragen bedenken. Bij 5 uur echt buiten het erf met de hond wandelen en spelen heb je er bijna een dagtaak aan en geen tijd meer voor een fulltime baan met oppas voor de hond. De oppas zal er vast ook geen 5 uren mee wandelen per dag of de hond zal meerdere malen per dag mee moeten met de uitlaatservice en dan nog rijden die slechts 2 a 3x per dag naar de hei waar de hond dan gemiddeld een uurtje per keer loopt...

Ik vraag mij af... wat is redelijk? Of voelt men zich haast verplicht naar anderen, die dit roepen en misschien de luxe hebben om echt minimaal 5 uur iedere dag naar buiten te gaan met de hond of een mega boerderij/villa hebben? Omdat bij een uur minder dan 4 a 5 uur per dag men anders slecht zou zijn voor de hond, geen hond verdient, dit zielig is voor de hond etc?

Marktplaats staat momenteel vol met vooral veel jonge honden die niets zijn bijgebracht in coronatijd...men werkte thuis en had tijd...maar kennelijk niet voor training van de hond, en nu niet meer omdat men naar het werk gaat, of op vakantie wil (moet). Oudere honden gaan van hand tot hand, asiels hebben allerlei herplaatsers met een gebruiksaanwijzing....

Ik denk dat een gemiddeld persoon die fulltime werkt en gemiddeld 1.5 tot 3 uur per dag met de hond wandelt en los laat ravotten buiten de tuin, en buiten die tijd training geeft plus een opvang heeft voor de hond zodat deze er gewoon uit komt en niet alleen zit meer doorsnee is dan iemand die écht dagelijks 4 a 5 uur wandelt? Bij een gezin is het vaak niet anders....de ouders draaien er na enige tijd uiteindelijk voor op en zullen ook hun vaste bezigheden hebben.

Maar goed, dat is een andere discussie :)
Terug naar de asielhonden, TS is een topper voor deze honden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:43

Nou ik wist niet wat ik las met 4-5 uur per dag wandelen. Dan ben je alleen maar met de hond bezig.

2 uur per dag wandelen op een doorsnee doordeweekse dag lijkt mij een stuk realistischer. Op dag met meer tijd dan 3 uur.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:59

Wauw, loop je weinig is het niet goed, loop je veel is het weer niet goed. Ik heb al spijt dat ik onder mijn meeleessteen vandaan ben gekropen. Nu gewoon weer richten op de asielhonden?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:12

VuurVleugels, was niet op jou gericht hoor. :(:) Maar je zette me aan het denken :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:29

Ik denk dat er niet een exact aantal uren is wat een hond moet lopen, zo is het denk ik ook niet bedoeld. Maar wat jij schrijft Bravura, honden die alleen aan de lijn een rondje wijk doen, die zijn er imo iets teveel. Ik woon op korte loopafstand van het bos (dat is bij mij de belangrijkste criteria bij het zoeken/kopen van een huis)
Op dagen dat ik naar mijn werk ga (3 pw) loop ik sochtends vóór mijn werk anderhalf uur in het bos (ik vind het altijd heel bijzonder waarom mensen niet voor hun werk kunnen lopen?)
Op dagen dat ik thuiswerk of vrij ben, is dat algauw 2,5 uur.
Smiddags drie kwartier en savonds nog 20 -30 minuten, dan zit je toch zo al aan de drie uur op een dag.
Daarnaast regelmatig een dagje naar het strand of een ander wandelgebied, en ja dan is 4-5 uur geen uitzondering.
Dus ik vind het niet zo raar en gewoon te combineren met een baan.
Maar natuurlijk heeft iedereen zijn eigen manier van doen, en dat is ook prima. Er zijn natuurlijk ook zat individuele situaties waar het zonder problemen allemaal een beetje anders loopt.
Ik vind het echter wel jammer dat de norm zo laag ligt en mensen mij vaak een beetje overdreven vinden. Al mijn honden hebben dit soort uren op hun sloffen gelopen, totdat ze er te oud voor werden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:32

2u vroeger opstaan? Hell no :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:35

Als wij vroeg wilden wandelen moesten we altijd de mand omkieperen anders wilde de hond niet opstaan. _O-

Voor 9uur in de ochtend geen activiteiten aub!!! Zelf ben ik wel een ochtendmens en ik had altijd al het idee dat de hond het liefst had dat ik mijn mond hield. _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 22:45

Poekkie schreef:
2u vroeger opstaan? Hell no :')

Ja moeilijk hè, vooral in de winter in het donker en met regen :D
Maar zonder gekheid: na een hele nacht slapen - en veel honden zijn dan alleen - mag de hond een rondje uit en daarna vertrekt het baasje naar het werk = hond weer alleen. Pfff wat een saaie bedoeling denk ik dan.
Maar ja dat is ook zoiets waar verschil van mening over bestaat: mijn honden mogen altijd in de slaapkamer slapen. Honden alleen beneden vind ik ongezellig, en al helemaal in de bijkeuken of in een bench. Tja ieder zijn ding ;)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:19

Gelukkig zijn mijn honden net zo lui als ik. Moet wel zeggen dat ze in bed bij ons slapen.

Maar 's ochtends is het echt alleen plas/poep/eten en dan weer verder tukken tot 12/13. Daarna willen ze wel echt even ravotten en dat kan hier gelukkig vlakbij en los. Uurtje uitrazen en dan is het wel weer goed en willen ze naar huis slapen tot na het eten.

Ze spelen wel met elkaar in huis en over 5 maanden kunnen we daar een tuin van 1400m2 aan toevoegen. Beestjes liggen nu alweer vanaf half 7 te pitten en een beetje te kroelen met elkaar/ons. Kijken of ik ze nog van de stoel af krijg voor een laatste rondje. Zal wel met een zucht/steun/kreun gaan :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:22

ik doe het ook hoor! mijn honden liepen makkelijk sommige dagen 4 uur. Daarnaast krijgen ze nog werktraining nu heb ik er wel het ras voor :D

Nu door blessure en oudere hond is het passen en meten maar tja soms loop ik 2 keer op de berg :+ 1 ronde met de active jonge honden en 1 met de oude en 1 waar ik voorzichtig mee ben

@VuurVleugels klinkt alsof je een active hond een heerlijk leven kan geven als het zover is :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:25

Honden zijn natuurlijk een meester in het zich aanpassen. Maar ik ken geen enkele gezonde hond die geen zin heeft in naar buiten gaan? Tenzij verschrikkelijk weer of de jaarwisseling.

KarmaChansey ja herkenbaar als één van mijn honden echt oud werd, dan liep ik sochtends eerst met beiden en daarna nog apart met de jongere hond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:04

Ik vind het sowieso vaak een beetje een triestig gebeuren hoor als ik een aantal zie lopen in een dorp, zo'n verplicht rondje met de hond, even bij een ander voor het huis / erf schijten en plassen en weer terug het rijtjeshuisje in.

Maar een hond die gewoon lekker de hele dag een beetje buiten achter je aan keutelt, lekker kan rennen en rollen en doen in een fatsoenlijke maat tuin waar ze wat vaart kunnen maken, af en toe een beetje spelen en het gekke kwartiertje, die komt imo ook weinig tekort. Hoewel dagelijks een leuke wandeling natuurlijk wel leuker is :j

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:07

Nikass schreef:
Honden zijn natuurlijk een meester in het zich aanpassen. Maar ik ken geen enkele gezonde hond die geen zin heeft in naar buiten gaan? Tenzij verschrikkelijk weer of de jaarwisseling.

Inderdaad, als het regent staat mijn teef me in de deuropening aan te kijken van "jij bent gek" :D
Maar eenmaal buiten lijkt ze er toch niet meer zo veel om te geven.

Hier gaan de honden 's ochtends met mijn man uit, meestal 20 minuutjes ongeveer.
In de loop van de ochtend ga ik met ze wandelen, meestal tussen de 60 en 90 minuten.
' s Middags ga ik vaak lopend mijn zoontje uit school halen, of anders een kort plas rondje.
Om half 6 gaat mijn man een half uurtje lopen (gelijk uit zijn werk, dan ben ik met het eten bezig).
En dan rond 10 uur' s avonds gaan we samen een klein rondje, ook zo'n 20 minuten.

Verder loopt mijn teefje 2 tot 3x per week naast de fiets, of een wandeling alleen.
En mijn reutje neem ik 2 tot 3x per week alleen mee voor training en 1 op 1 aandacht.
1 dag in het weekend proberen we vaak naar strand, duin, bos te gaan met het hele gezin. Maar mijn teefje kan dan niet los, omdat ze de neiging heeft om te gaan regelen en ze heeft flink jacht instinct. Ze kan alleen los als ik me volledig op haar kan focussen. Als ik met iemand praat, of op mn kinderen moet letten mis ik haar lichaamstaal en kan haar niet op tijd bij me roepen.

Dus al met al steken we er best wat tijd in, maar geen uren achter elkaar.
Ze zijn bij ons trouwens niet veel alleen thuis.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 11:15

pmarena schreef:
Ik vind het sowieso vaak een beetje een triestig gebeuren hoor als ik een aantal zie lopen in een dorp, zo'n verplicht rondje met de hond, even bij een ander voor het huis / erf schijten en plassen en weer terug het rijtjeshuisje in.

Maar een hond die gewoon lekker de hele dag een beetje buiten achter je aan keutelt, lekker kan rennen en rollen en doen in een fatsoenlijke maat tuin waar ze wat vaart kunnen maken, af en toe een beetje spelen en het gekke kwartiertje, die komt imo ook weinig tekort. Hoewel dagelijks een leuke wandeling natuurlijk wel leuker is :j

Hier ben ik het wel mee eens.
Wij wonen ook in een woonwijk, ik heb geen auto. Dus de strand, bos, duin wandelingen zijn echt voor het weekend als mijn man er ook is.
Ik probeer de wandelingen wel af te wisselen, maar het komt er wel op neer dat het grotendeels 3 routes zijn.
Ik zoek wel de parkjes op, zodat ze lekker kunnen snuffelen.
Wij hebben een postzegel tuin van 5 bij 10 meter ongeveer. Dus daar kunnen ze zich ook niet echt uitleven. Maar vooral mijn teef ligt wel heel graag in de tuin.

Ik heb nu een bakfiets besteld, zodat ik ook makkelijker alleen met de honden naar duin en strand kan. Helaas is er een enorme lange levertijd, dus we moeten nog tot mei/juni geduld hebben.
En dan kijken of we mijn teefje zover krijgen dat ze erin durft.
Met een fietskar is het nooit gelukt. Maar een bakfiets schijnt toch makkelijker te zijn voor een hond. Dus dat hopen we maar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 13:26

pmarena schreef:

Ja ik begrijp wel wat je zegt, maar meestal zijn de honden zónder baas in de tuin. Als ik een dagje buiten onkruid aan het wieden was op groot erf, vonden de honden het ook helemaal prima om een dagje niet te wandelen maar ijverig mee te helpen :D maar zonder het gezellig samen bezig zijn hadden ze het altijd gauw gezien in de tuin.

Overigens is "het gekke kwartiertje" (of "de gekke vijf minuten" zoals het ook wordt beschreven) een uiting van frustratie en stress! Jammer dat veel mensen dat niet weten en denken dat het erbij hoort :n

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:19

Ik kom ook weer meelezen na lange afwezigheid, vind het wel netjes om even aan te geven dat de adoptie van George helaas niet door is gegaan.

We waren van plan om George te adopteren hadden zelfs al een afspraak gemaakt maar heb die helaas af moeten zeggen op het laatste moment
Heb daar echt wakker van gelegen maar op dat moment waren er privé zaken die voorrang hadden.
Die waren onverwacht , anders had ik nooit de intentie gehad om George te adopteren.

En ik vind dat als je een hondje in huis neemt je daar alle tijd en rust voor moet hebben.

Nu hebben we dus nog steeds alleen onze Tommie en onze Fjord ollie
En ik denk dat dat voorlopig ook zo gaat blijven
Hoewel ik me op dat moment erg verheugde op de komst van George

Maar soms gaan dingen zoals ze gaan en ik ben ontzettend blij om te lezen dat hij een nieuw baasje heeft

Heel sneu van de hond die teruggebracht is
Rede weet je natuurlijk niet, ik neem aan dat die mensen dat ook met pijn in hun hart gedaan hebben
Hoop op een goed huisje voor haar!