Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Het maakt wel uit of je hond min of meer op het pad wandelt of dwars door de bossen en velden struint. Als je er van houdt om de minder populaire, ongebaande paden te nemen.
Ook hangt het vanaf in wat voor regio je wandelt. In de duinen is het een nachtmerrie, is mijn ervaring.
Mijn hond had ook zelden een teek, tot ik een weekje naar Terschelling ging. In één wandeling had ze er een stuk of dertig
MyWishMax schreef:Nee, dat zit niet tussen de oren. Er zijn onderzoeken naar gedaan. Zo komen bepaalde soorten kanker juist vaker voor als je wel castreert en andere nemen af. Net als andere problemen, medische, die vaker voorkomen na castratie.
En ik zie niet helemaal hoe een hond een slechte vacht kan krijgen of dik kan worden als het alleen tussen de oren zit. Of qua gedrag ineens veel agressiever als je de hond al aantal jaar hebt en gedrag dus al goed kende.
Edit, paarden zijn in mijn ogen ook wat anders. Helemaal qua sociaal contact en huisvesting daardoor. Die ga je niet tussen de merries gooien, een reu kan je wel samen met teven houden.
Popstra schreef:Dan zullen wij in die 50 jaar we al heel wat honden in verschillende soorten en maten gehad te hebben wel mazzel gehad hebben! Heb werkelijk nog nooit gedrag, gezondheid of vacht problemen mee gemaakt na castratie/sterrilisatie...
_xManadisx_ schreef:Ik ben zelf dierenarts en adviseer altijd teven als je niet wil fokken er mee te steriliseren. Wel pas ná de eerste loopsheid. Ik vind zelf dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ik zie er té veel ellende van. Teven die op spreekuur komen, niet lekker zijn en dan een baarmoeder hebben die op springen staat, tumoren in de melklijst, ontwikkeling suikerziekte etc. Echter laat ik de keuze altijd aan de eigenaar en zal nooit doordrammen nadat ik het advies gegeven heb. Als eigenaren niet willen steriliseren leg ik ze uit waar ze op moeten letten mochten er problemen ontstaan en adviseer dan om gelijk aan de bel te trekken.
Reuen zijn een ander verhaal. Niet castreren tenzij nodig door gedrag of medische oorzaak. Ook raad ik áltijd aan 1 keer chemisch te castreren alvorens chirurgisch in te grijpen. Zo heb je een beetje een beeld wat een echte castratie zou kunnen doen.
Mijn eigen reu heb ik gecastreerd toen hij 1 was. Had echt last van zijn hormonen. Dagelijks wel 20 verkrachtingen in de woonkamer van zijn knuffels. Achter alle teven aan in het bos, hele tijd geuren achterna in her bos.
Heb er nu wel spijt van. Het is een enorm leuke hond, alleen wel wat angstig soms.
Femke_Tweety schreef:Zéér sterke voorkeur voor niét.
Maar als het om medische redenen noodzakelijk blijkt, ja, dan dus wel. Dat is voor mij de uitzondering.
Ik vind de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen.
De nadelen worden vaak niet of nauwelijks genoemd door dierenartsen, maar zijn er zéér zeker wel.
Voor mij dus een vrij stevige nee, met als uitzondering medisch noodzakelijk om leven te redden.
keona schreef:_xManadisx_ schreef:Ik ben zelf dierenarts en adviseer altijd teven als je niet wil fokken er mee te steriliseren. Wel pas ná de eerste loopsheid. Ik vind zelf dat de nadelen niet opwegen tegen de voordelen. Ik zie er té veel ellende van. Teven die op spreekuur komen, niet lekker zijn en dan een baarmoeder hebben die op springen staat, tumoren in de melklijst, ontwikkeling suikerziekte etc. Echter laat ik de keuze altijd aan de eigenaar en zal nooit doordrammen nadat ik het advies gegeven heb. Als eigenaren niet willen steriliseren leg ik ze uit waar ze op moeten letten mochten er problemen ontstaan en adviseer dan om gelijk aan de bel te trekken.
Reuen zijn een ander verhaal. Niet castreren tenzij nodig door gedrag of medische oorzaak. Ook raad ik áltijd aan 1 keer chemisch te castreren alvorens chirurgisch in te grijpen. Zo heb je een beetje een beeld wat een echte castratie zou kunnen doen.
Mijn eigen reu heb ik gecastreerd toen hij 1 was. Had echt last van zijn hormonen. Dagelijks wel 20 verkrachtingen in de woonkamer van zijn knuffels. Achter alle teven aan in het bos, hele tijd geuren achterna in her bos.
Heb er nu wel spijt van. Het is een enorm leuke hond, alleen wel wat angstig soms.
Nou incontinente teef wil je echt niet
nuscaniels schreef:V
orige dierenarts wilde toendertijd al een afspraak plannen op de leeftijd van 6 maanden toen ik voor de laatste pupenting kwam.
Kreeg ook een herrinneringskaartje op die leeftijd dat de operatie nog niet gepland was.
Ben daar ook nooit meer geweest. Vooral omdat het niet werd voorgesteld maar ze het gelijk als voldongen feit wilde vastleggen. Keken mij raar aan toen ik aangaf minimaal een loopsheid af te wachten.
Dierenarts waar we daarna naartoe gingen konden we gewoon fijn mee overleggen voor wat betreft de voor en nadelen.
BeFunny schreef:Ik vind mensje die alles van dierenartsen overnemen heel dom. Een dierenarts is een commerciële instelling en dus speelt geld een grote rol vaak. Blijf dus vooral zelf scherp. Ik laat al snel weten. Wij doen niet aan jaarlijks enten. Onze hondjes moeten als ze onder narcose moeten onder hartbewaking kan dat? Ik geef niet preventief ontworming en ik vraag wat ze wel en niet kunnen. Als er dan uitkomt dat ze veel apparatuur hebben maar vooral ook doorverwijzen als ze iets niet weten of kunnen dan heb ik daar de goede da.
IMANDRA schreef:Zo’n herinnering voor jaarlijks enten vind ik ook geen slecht iets. Ik ent mijn huisdieren namelijk wel jaarlijks en vind de herinnering fijn. Mits het bij een herinnering blijft en anderen die daar anders over denken gewoon zonder problemen niet per se jaarlijks hoeven enten maar bijv met titer bepaling kunnen werken