Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 00:35

Als je als fokker mij gaat vertellen hoe ik moet opvoeden of voeren, loop ik subiet weg...
Adviezen, mwhah...
We kunnen prima een gesprek hebben om te zien of onze visies een beetje overeenkomen. Helemaal prima.

Maar ga mij zeggen dat ik iets op een bepaalde manier móet, en ik ben echt weg...

Dus dat lijkt me niet per se op voorhand een handige aanpak :')

Advies kan goed bedoeld zijn maar wel totaal verkeerd uitpakken.

In een gesprek lijkt het mij handig dat er eerst gepolst wordt hoeveel ervaring iemand heeft.
Beginner, prima gooi er maar advies tegenaan.

Maar dat kan bij een niét beginner wel echt verkeerd vallen, afhankelijk van de toon en hoe dwingend.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 01:11

Voor mij is een goede fokker iemand die
Leeft voor de hondjes. Het gaat om levende wezens. Iemand waarbij de hondjes op de eerste plaats komen en die dus zorgt dat het de hondjes aan niks ontbreekt. Wat er voor kostenplaatje aanhangt intresseert mij niet eens meer. Zo lang het maar geïnvesteerd wordt in de honden. Een huis waar je als je binnenkomt merkt dat de honden onderdeel zijn van het huishouden en niet opgesloten worden.
Waar ze graag vertellen over wat ze doen naast fokken met de hondjes en waar ook mee gedacht wordt in wat past bij mij als pupkoper en de pups dus ook niet aan iedereen die flappen op tafel kan leggen mee geven. Waar als ik om tests vraag dat meteen getoond kan worden en waar na het eerste bezoek gemeld wordt dat we welkom zijn om de pups te bezoeken op afspraak. Kortom mensen waar ik weet dat het goed zit.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 02:22

Gaby schreef:
Ongeveer 6 weken geleden zat ik naar een Foster Diaries filmpje van The Dodo te kijken (ik kwam het filmpje tegen via auto-play terwijl ik toch al The Dodo zat te kijken), en de advertentie die voor het afspelen van het filmpje in beeld kwam, was deze: Fokker Pups & Zo (Voorheen de Bolkshof, bied slechts 44 rassen aan). Ik was spontaan misselijk en onthutst.?

Ik heb ze toch ook maar even gemeld bij youtube. Antwoord krijg je nooit, tenminste, ik niet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:18

Als ik zou beslissen een hond aan te schaffen en de fokker wil heel mijn gezinssituatie en visie qua dieren houden onderzoeken en ook nog na verkoop een zegje hebben over de pup en contact houden, dan zou ik ook niet meer geïnteresseerd zijn.
Ik denk dat je het bestaan van puppyfabrieken hier ook deels door kan verantwoorden. Ik hoef geen bemoeinis omdat ik toevallig een hond zou willen. Waarschijnlijk denken wel meer mensen er zo over?
Als je een paard koopt, wil je toch ook de vorige eigenaar er niet bij hebben?
En als ik een dier aanschaf dat deel gaat uit maken van mijn huishouden, dan wil ik die ook zelf kiezen.

Gelukkig wil ik geen hond :D
Maar ik vind wel dat het idee hier van een ‘verantwoorde fokker’ heel ver gaat.
Dan snap je toch meteen waarom die grote fokkers ook goed te doen hebben?

Femke_Tweety

Re: Moderne broodfok herkennen wat, hoe, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 09:32

Ik vind het wél prima, fijn zelfs, als een fokker zodanig om zijn/haar pups geeft dat die wil weten hoe ze terecht komen.
En dat er gecheckt wordt of basisideeen over hoe je een goede baas bent overeen komen, ook echt prima.

Sterker nog, vind ik een teken van een goede fokker.
Contact houden, of bijvoorbeeld lid worden van een Facebookpagina van het nest: helemaal prima.
Ik plaats toch gráág foto's van mijn dieren.

Maar eens verkocht wil ik wél volledige zeggenschap. Dus ook over voer, al dan niet puppycursus, al dan niet steriliseren/castreren, al dan niet de sport in.
Ik wil dat zelf kunnen bepalen. Uiteraard heb ik er ideeën over, in mijn geval (wel cursus, niet steriliseren/castreren, mogelijk sport, mogelijk andere stevige bezigheid)
Maar mochten er dingen anders gaan dan op voorhand voorzien (dier krijgt bmo, ikzelf word ziek, whatever) dan wil ik mijn plannen kunnen bijstellen naar wat op dát moment in die situatie het beste lijkt, zonder dat ik me daar op dan moment nog over zou moeten verantwoorden.

Dus oprechte interesse, contact houden, nestreünies, helemaal prima.
Maar eenmaal bij mij en van mij, wil ik wel de vrijheid om op míjn manier naar míjn beste oordeel met mijn dier om te gaan.

Maar er zijn volgens mij maar weinig fokkers waar dat een probleem is.

Voor mij persoonlijk wél de reden dat ik dus niet een hond op een adoptiecontract wil, en ook niet een (fok- of show)hond op fokkersvoorwaarden.

Maar dat zullen eigenlijk nooit of zeeeeer extreem zelden broodfokkers zijn, die zo'n constructie aanhouden.

Ik zal straks eens kijken of ik wat delen van advertenties hier kan neerzetten, die leuk klinken maar wel broodfokker blijken te zijn (in mijn visie)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:39

Femke_Tweety schreef:
Ik vind het wél prima, fijn zelfs, als een fokker zodanig om zijn/haar pups geeft dat die wil weten hoe ze terecht komen.
En dat er gecheckt wordt of basisideeen over hoe je een goede baas bent overeen komen, ook echt prima.

Sterker nog, vind ik een teken van een goede fokker.
Contact houden, of bijvoorbeeld lid worden van een Facebookpagina van het nest: helemaal prima.
Ik plaats toch gráág foto's van mijn dieren.

Maar eens verkocht wil ik wél volledige zeggenschap. Dus ook over voer, al dan niet puppycursus, al dan niet steriliseren/castreren, al dan niet de sport in.
Ik wil dat zelf kunnen bepalen. Uiteraard heb ik er ideeën over, in mijn geval (wel cursus, niet steriliseren/castreren, mogelijk sport, mogelijk andere stevige bezigheid)
Maar mochten er dingen anders gaan dan op voorhand voorzien (dier krijgt bmo, ikzelf word ziek, whatever) dan wil ik mijn plannen kunnen bijstellen naar wat op dát moment in die situatie het beste lijkt, zonder dat ik me daar op dan moment nog over zou moeten verantwoorden.

Dus oprechte interesse, contact houden, nestreünies, helemaal prima.
Maar eenmaal bij mij en van mij, wil ik wel de vrijheid om op míjn manier naar míjn beste oordeel met mijn dier om te gaan.

Maar er zijn volgens mij maar weinig fokkers waar dat een probleem is.

Voor mij persoonlijk wél de reden dat ik dus niet een hond op een adoptiecontract wil, en ook niet een (fok- of show)hond op fokkersvoorwaarden.

Maar dat zullen eigenlijk nooit of zeeeeer extreem zelden broodfokkers zijn, die zo'n constructie aanhouden.

Ik zal straks eens kijken of ik wat delen van advertenties hier kan neerzetten, die leuk klinken maar wel broodfokker blijken te zijn (in mijn visie)
dat is inderdaad hoe dat t hier ook gaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:39

nuscaniels schreef:
Ik ken de situatie in Roemenië en hoewel daar zeker veel honden op straat leven is wekelijks busladingen vol gevonden pups uit telkens dezelfde plaatsen niet kloppend i.m.o.

Wij hebben twee jaar geleden een uitgebreide reis gemaakt in Roemenie, ook op plekken waar eigenlijk weinig toeristen komen en ik heb me dus juist verbaasd over het feit dat wij niet of nauwelijks honden tegenkwamen op straat.
Ook met een aantal locals over gesproken daar en die waren verbaasd over het plaatje wat hier in Nederland geschetst wordt over het probleem met de zwerfhonden daar, dat is er volgens hen dus echt niet. Sindsdien vraag ik me dus echt af waar al die zogenaamde zwerfhonden dan eigenlijk vandaan komen? Ze lopen daar in ieder geval niet los op straat (zoals ik dat bijvoorbeeld in Istanboel destijds wel zag...).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 09:43

Achterom schreef:
nuscaniels schreef:
Ik ken de situatie in Roemenië en hoewel daar zeker veel honden op straat leven is wekelijks busladingen vol gevonden pups uit telkens dezelfde plaatsen niet kloppend i.m.o.

Wij hebben twee jaar geleden een uitgebreide reis gemaakt in Roemenie, ook op plekken waar eigenlijk weinig toeristen komen en ik heb me dus juist verbaasd over het feit dat wij niet of nauwelijks honden tegenkwamen op straat.
Ook met een aantal locals over gesproken daar en die waren verbaasd over het plaatje wat hier in Nederland geschetst wordt over het probleem met de zwerfhonden daar, dat is er volgens hen dus echt niet. Sindsdien vraag ik me dus echt af waar al die zogenaamde zwerfhonden dan eigenlijk vandaan komen? Ze lopen daar in ieder geval niet los op straat (zoals ik dat bijvoorbeeld in Istanboel destijds wel zag...).

Zou daar dan toch ook een verkapte vorm van broodfok onder zitten? Onder het mom van 'reddende stichtingen'? Zou wel heel erg zijn.
Ik acht het niet onmogelijk, dat niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:49

Sluit ik me bij aan femke.
Betrokkenheid van de fokker en weten waar ze terecht komen. Zo hoort het.
Daarna nog een vrij contact mag ook.
Maar uiteindelijk zeggenschap niet meer. Maar dat hoor ik eigenlijk ook niet snel.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:02

Femke_Tweety: nail on! Nog veel erger dan broodfok, want daar is helemaal geen controle over de situatie waarin de dieren gehouden worden.
Geloven jullie trouwens echt dat al die Spaanse windhonden die niet goed lopen zo extreem verminkt worden door hun eigenaren?
Het ergste is dat de mensen aan de basis van die VZW’s, die de dieren tijdelijk opvangen en zo eens ze hier zijn, ook geen idee hebben wat er allemaal achter zit. Dat zijn, net als de honden en de argeloze adoptiefouders, onschuldige slachtoffers. Men zou daar beter eens een Pano-reporter op afsturen. Het zou de mensen nogal de ogen openen. :=
@Duopenotti: dan moeten de toekomstige kopers wel eerlijk zijn he. Dat heb ik ook al anders meegemaakt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:09

Natuurlijk.
Kans op oneerlijkheid blijf je houden aan 2 kanten.
Maar er niet naar vragen is helemaal niet goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:16

Klopt helemaal

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:19

Femke_Tweety schreef:
Als je als fokker mij gaat vertellen hoe ik moet opvoeden of voeren, loop ik subiet weg...
Adviezen, mwhah...
We kunnen prima een gesprek hebben om te zien of onze visies een beetje overeenkomen. Helemaal prima.

Maar ga mij zeggen dat ik iets op een bepaalde manier móet, en ik ben echt weg...

In een gesprek lijkt het mij handig dat er eerst gepolst wordt hoeveel ervaring iemand heeft.

Maar dat kan bij een niét beginner wel echt verkeerd vallen, afhankelijk van de toon en hoe dwingend.

Met zo'n instelling kreeg je bij mij al geen pup.

Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen van een fokker, zeker niet als je ervaring en kennis hebt.
Als jij niet open bij mij op bezoekt bent, open als dat je bereid bent dingen te leren, advies aan te nemen etc, dan kreeg je van mij echt geen pup.

Hoe jij thuis met je pup omgaat dat is uiteraard aan jou maar mensen die zich niet openstellen en niet bereid zijn tot leren zouden hier met lege handen naar huis gaan. Nu fok ik ( nog ) niet en met mijn huidige teef kan dat ook niet meer, maar ik zou het precies zoals Kiwiwitje aanpakken. En zo doen veel bekende mensen van mij uit het fokwereldje ook.

EDIT: Je tweede bericht nuanceert al een hoop. Dat jij volledige zeggenschap wil is niet meer dan normaal denk ik.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:32

Maar je kunt toch niet iemand verplichten om op jouw manier te handelen en op te voeden?

Ervaring delen of advies geven (dus niet verplichten) is totaal geen probleem maar ik voed op mijn manier en visie op en daar heeft een fokker niks meer over te zeggen.

Een wurg contact zou ik nooit tekenen en heel hard weg rennen bij zo'n fokker.

Laatst een verhaal gelezen dat een fokker een 7 weken oude pup al had laten helpen zodat de toekomstige bazen er niet mee konden fokken.
Hoe gek kun je zijn?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:34

Amandavd schreef:
Femke_Tweety schreef:
Adviezen, mwhah...

Met zo'n instelling kreeg je bij mij al geen pup.

Je hoeft niet alles klakkeloos aan te nemen van een fokker, zeker niet als je ervaring en kennis hebt.
Als jij niet open bij mij op bezoekt bent, open als dat je bereid bent dingen te leren, advies aan te nemen etc, dan kreeg je van mij echt geen pup.

Hoe jij thuis met je pup omgaat dat is uiteraard aan jou maar mensen die zich niet openstellen en niet bereid zijn tot leren zouden hier met lege handen naar huis gaan. Nu fok ik ( nog ) niet en met mijn huidige teef kan dat ook niet meer, maar ik zou het precies zoals Kiwiwitje aanpakken. En zo doen veel bekende mensen van mij uit het fokwereldje ook.

EDIT: Je tweede bericht nuanceert al een hoop. Dat jij volledige zeggenschap wil is niet meer dan normaal denk ik.

Ik snap Femke heel goed. In het begin van onze zoektocht heb ik met meerdere fokkers mailcontact gehad over aanstaande nestjes. 2/3 van die fokkers was zo belerend en betweterig dat het voor mij de deur al dichtdeed. Wij hebben beide veel ervaring met honden en hebben genoeg kennis over voeren, beweging etc. En gaven dit ook aan in de mail. Door een aantal fokkers werd echter ondanks dat gedaan of we complete beginners met 0 ervaring waren… deze fokkers begonnen ons als de les te leren voor we überhaupt kennis gemaakt hadden. Dan pas ik hoor.

Ik snap dat je als fokker het beste voor je dieren wil, maar imo zijn er grenzen. Als je 100% wil bepalen hoe een door jou gefokt dier gehouden wordt moet je ze niet verkopen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:34

Wij hebben met beiden fokkers veel goed contact.
Met tips zijn niks mis. Je moet je voorstellen dat ze vanaf dat de pups geboren zijn voor hun gezorgd hebben. En dat ze graag zien hoe ze worden is alleen naar goed ook. Maar dit was natuurlijk aan ons maar wij vinden dat alleen maar leuk.

Zo lang het niet is je moet het zo doen of zo doen maar meer tips om een goede start te kunnen maken ook al heb je ervaring met honden daar is toch niks mis mee. Beter dan als ze zonder blikken.of blozen de pups mee geven aan Jan en alleman.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-21 10:57

BeFunny schreef:
Met tips zijn niks mis. Je moet je voorstellen dat ze vanaf dat de pups geboren zijn voor hun gezorgd hebben. En dat ze graag zien hoe ze worden is alleen naar goed ook. Maar dit was natuurlijk aan ons maar wij vinden dat alleen maar leuk.

Zo lang het niet is je moet het zo doen of zo doen maar meer tips om een goede start te kunnen maken ook al heb je ervaring met honden daar is toch niks mis mee. Beter dan als ze zonder blikken.of blozen de pups mee geven aan Jan en alleman.

Klopt, en zoals jij het zegt is het ook echt prima.

Maar ik ben momenteel echt serieus op zoek, en heb de situatie zoals 996981 noemt inmiddels ook gezien.
Dat je je echt vastlegt op bepaalde keuzes, zoals soort voer.
Of heel dwingend hoe je wel en niet mag trainen.

Als het vertrouwen er na een leuk open gesprek niet zodanig is dat ik het zónder allerlei schriftelijke afspraken niet fatsoenlijk zou doen, dan houdt het voor mij op.

Het perfecte ligt ergens in het midden.
Broodfok is niet goed, een extreem control freak fokker ook niet.

(Dat laatste is een reden dat de kans zeer klein is dat ik zelf ooit ga fokken trouwens, ik zou dat voor 'mijn pups' nooit voldoende los kunnen laten. #zelfkennis :') )

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:11

ardo_iggy schreef:
Maar je kunt toch niet iemand verplichten om op jouw manier te handelen en op te voeden?

Ervaring delen of advies geven (dus niet verplichten) is totaal geen probleem maar ik voed op mijn manier en visie op en daar heeft een fokker niks meer over te zeggen.

Laatst een verhaal gelezen dat een fokker een 7 weken oude pup al had laten helpen zodat de toekomstige bazen er niet mee konden fokken.
Hoe gek kun je zijn?

Dat zeg ik ook helemaal niet, beter lezen.

Maar als jij al binnenkomt met een houding van ik weet het al allemaal wel en je hoeft niks meer te zeggen, dan heb je echt een verkeerde instelling. Iemand kan denken dat die veel kennis heeft maar je staat er van te kijken hoeveel mensen of een hoop verouderde kennis hebben of minder weten dan ze denken.

Het is je eigen houding daarin die veel doet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:16

Amandavd schreef:
ardo_iggy schreef:

Hoe gek kun je zijn?

Maar als jij al binnenkomt met een houding van ik weet het al allemaal wel en je hoeft niks meer te zeggen, dan heb je echt een verkeerde instelling. Iemand kan denken dat die veel kennis heeft maar je staat er van te kijken hoeveel mensen of een hoop verouderde kennis hebben of minder weten dan ze denken.

Maar dat geldt dan toch voor beide kanten? Dus ook voor jouzelf?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:20

Amandavd schreef:
ardo_iggy schreef:

Hoe gek kun je zijn?

Ik denk dat je zelf ook even beter moet lezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:32

Het mooiste voorbeeld was een fokker die met 5 volwassen honden in een rijtjes woning met kleine tuin middenin de stad woonde, maar ons wel op het hart drukte dat de honden absoluut veel beweging en uitdaging nodig hadden…we hadden toen in de mail al aangeven buitenaf, aan een natuurgebied (waar we twee keer per dag wandelen) met een tuin van 2000 m2 te wonen…
Zelf sporten ze 1 keer per week met de honden. Voor de rest werden ze in de buurt uitgelaten. Onze pup zou volgens hen ook echt moeten sporten als hij oud genoeg was. Anders kon hij zijn energie niet kwijt.

Soms heb je gewoon een andere visie en ben je niet de fokker/koper voor elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:43

Amandavd schreef:

Komt wel zo over. Wie zegt dat ik jouw tips nodig heb? Misschien denk ik anders, maar dat zegt niks over hoe goed ik voor mn honden ben.

In je andere reactie vind ik het al raar dat je bijv zegt dat mensen moeten leren, en dan met name van jou dus. Dan zou ik ook afhaken en eerlijk, denk ik dat je juist mensen ook afstoot.
Ik zeg niet dat je honden niet goed terecht komen, maar je loopt misschien heel veel goede baasjes mis, door die instelling.

Toen ik voor mn reu belde, die na eerdere verhuizingen herplaatst moest, werd ik ook ondervraagd aan de telefoon. Ik bleef netjes. Daar aangekomen, vol verbazing hoe dat beestje erbij zat. Ze hadden het moeilijk met het afscheid, maar wij wilden alleen zsm weg. Ze hebben nog een paar keer contact gehouden en heb daarop netjes geantwoord, maar daarna was ik het wel zat. Mn reu was angstig, niet zindelijk, kon niet meelopen, was vet etc etc.

Zelfde als mensen zeggen; voor ene sportief huis of iemand die de sport in wil. Ja, snap ik voor jouw naam als fokker, maar voor de hond maakt het geen donder uit. Kan ook zonder club en wedstrijden veel ondernemen.

Bij paarden net zo. Bij quarters lees je regelmatig; te koop voor iemand die de sport in wilt. Dat doe je echt voor jezelf en je eigen naam. Paard vindt het ook prima om het bos in te gaan.

Maar weet ook dat er met contracten verkocht wordt dat honden geholpen moeten worden op x maanden en er niet gefokt mee mag worden. Tja, mijn hond, mijn probleem. En mensen gaan toch snel voorbij aan welzijn en vinden hun eigen naam en eer belangrijker.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:48

Femke_Tweety schreef:
BeFunny schreef:

Klopt, en zoals jij het zegt is het ook echt prima.

Maar ik ben momenteel echt serieus op zoek, en heb de situatie zoals 996981 noemt inmiddels ook gezien.
Dat je je echt vastlegt op bepaalde keuzes, zoals soort voer.
Of heel dwingend hoe je wel en niet mag trainen.

Als het vertrouwen er na een leuk open gesprek niet zodanig is dat ik het zónder allerlei schriftelijke afspraken niet fatsoenlijk zou doen, dan houdt het voor mij op.

Het perfecte ligt ergens in het midden.
Broodfok is niet goed, een extreem control freak fokker ook niet.

(Dat laatste is een reden dat de kans zeer klein is dat ik zelf ooit ga fokken trouwens, ik zou dat voor 'mijn pups' nooit voldoende los kunnen laten. #zelfkennis :') )

Maar daar zou ik ook geen pup van hoeven hoor. Als je alles wil bepalen dan hou je de pup zelf maar.

De nieuwe pupkopers proberen iets mee te geven helemaal goed. En leuk als je de pup wil volgen. Maar eenmaal met mij mee heb je er niks meer over te zeggen. Zo simpel is dat.

En over castratie heb je ook niks te zeggen. Bij fokkers die vast willen leggen dat honden soms al bij 6 maanden "geholpen" moeten worden zal ik nooit een pup kopen. Sowieso verplicht castreren. Maar ik zou ook geen pup kopen als de fokker bijvoorbeeld een reutje een keer zou willen gebruiken om een teef te dekken. Dat soort gekkigheid niet je bij ons niet mee aankomen. Maar daar kun je zelf als je spreekt met een fokker door de telefoon al duidelijkheid in geven.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 10-07-21 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:00

superpony schreef:
Amandavd schreef:

Komt wel zo over. Wie zegt dat ik jouw tips nodig heb? Misschien denk ik anders, maar dat zegt niks over hoe goed ik voor mn honden ben.

In je andere reactie vind ik het al raar dat je bijv zegt dat mensen moeten leren, en dan met name van jou dus.
Dan zou ik ook afhaken en eerlijk, denk ik dat je juist mensen ook afstoot.
Ik zeg niet dat je honden niet goed terecht komen, maar je loopt misschien heel veel goede baasjes mis, door die instelling.

Toen ik voor mn reu belde, die na eerdere verhuizingen herplaatst moest, werd ik ook ondervraagd aan de telefoon. Ik bleef netjes. Daar aangekomen, vol verbazing hoe dat beestje erbij zat. Ze hadden het moeilijk met het afscheid, maar wij wilden alleen zsm weg. Ze hebben nog een paar keer contact gehouden en heb daarop netjes geantwoord, maar daarna was ik het wel zat. Mn reu was angstig, niet zindelijk, kon niet meelopen, was vet etc etc.

Zelfde als mensen zeggen; voor ene sportief huis of iemand die de sport in wil. Ja, snap ik voor jouw naam als fokker, maar voor de hond maakt het geen donder uit. Kan ook zonder club en wedstrijden veel ondernemen.

Bij paarden net zo. Bij quarters lees je regelmatig; te koop voor iemand die de sport in wilt. Dat doe je echt voor jezelf en je eigen naam. Paard vindt het ook prima om het bos in te gaan.

Maar weet ook dat er met contracten verkocht wordt dat honden geholpen moeten worden op x maanden en er niet gefokt mee mag worden. Tja, mijn hond, mijn probleem. En mensen gaan toch snel voorbij aan welzijn en vinden hun eigen naam en eer belangrijker.

Wederom, dat zeg ik niet. Ik zei bereid zijn tot leren. Dus ik heb nergens gezegd dat mensen nog iets moeten leren, noch zeg ik ergens dat ik niet meer hoef te leren. Maar als je bij voorbaat al denkt alles te weten dan is dat voor mij de verkeerde instelling. Ik snap nooit zo goed waarom mensen meteen zo defensief worden als mensen advies/tips geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 12:15

Het is maar net hoe je het schrijft en hoe het dan voor anderen overkomt..........bereid zijn tot leren, door jou bepaalt. Wie zegt dat ik vind dat jij alles weet of alles goed doet?

Dat is binnen de paarden ook zo, dat fokkers denken dat ze experts zijn.

Ik heb ook teven gehad, maar nooit een nest gewild. Maar als ik morgen weer een hond wil, heb ik daarom niet minder verstand van honden, training, houden etc.

Mijn BC heeft een aantal jaren ook op een flat gewoond en die had een prima leven. We gingen overal heen, ze heeft altijd beweging en uitdagingen gehad en wat zij belangrijk vond, was bij de baas.
Mijn BC is 15 geworden met minimale ouderdoms klachten.

Dan zie ik fokkers en zgn experts die hun hond toch al eerder afschrijven als oud, kan niet meer, mankeert van alles etc. Of honden die niet luisteren, niet zo opgevoed zijn, elke dag zelfde rondje lopen, maar verder geen uitdagingen hebben etc.

En het ligt ook aan het ras, maar zelfs bij chihuahua's vind ik het waardeloos dat veel nergens komen en de herplaatsers bang zijn buiten de tuin.
Er zijn bazen die wel naar het bos, de hei en het strand gaan en dan zie je hele leuke, actieve hondjes die ook samen spelen etc.
Maar zeker kleine hondjes worden nog veel makkelijker mee gegeven aan mensen die het zo schattig vinden.
Of een argument; we hebben niet zoveel tijd, dus willen een klein hondje.

Mijn kleine kruizing moest zelfde lopen als de BC. Alleen met de paarden mee, paste we dat aan. Bleef kleintje achter, ging bij me voorop of bij mn zoon/man op de sulky. Maar dan heb je het over hoger tempo en echte km;s maken.