Ik dacht weer wat geleerd te hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Manadeluca schreef:Hoe vaak ik moet horen welke (bordercollie)kruising mijn hond is, zijn ouders zijn beide Grote Münsterlanders, ze zijn zo anders dan bc's enkel gemeenschappelijk is de vachtkleur die zwart/wit is, Vai is platenbont.
Met de Engelse setters mogen zelfs stamboomhonden een gebit hebben waar enkele molaren ontbreken, hoe vaak je setters ziet met een ongelijk gebit, tanden die alle kanten op staan, en de honden hebben echt wel wat geld gekost, ook komt er blindheid en doofheid voor in het ras, hier wordt wel op getest, dan vraag ik me toch af, hoe betrouwbaar bij de stamboekhonden is, de onze heeft een netjes en volledig gebit, is niet doof of blind en komt uit een gelegenheidsnest, opvolging.
Ook zo bij de paarden, ik ben gelukkig met mijn paard, maar ik weet niet als ik het nog aandurf om in de toekomst een paard aan te kopen, ze hebben allemaal wel wat.
Thioro schreef:Mensen die Münsters verwarren met border collies moeten de doppen van voor hun ogen halen.
Die 2 rassen lijken in niets op elkaar. Nja de kleur, maar dan zijn tinkers en koeien ook hetzelfde.
Mijn broer heeft een grote Münster en jaagt er ook mee. Die hond staat perfect onder appèl.
Sowieso vind ik de meeste jachthonden waar ook echt mee gejaagd wordt zeer goed opgevoede exemplaren. Als ze echt goed jachtgetraind zijn, heb je er heerlijke honden aan.
Skippy01 schreef:@mandeluca ik ben ook echt een jachthondenmens, hoewel mijn hart al vanaf mijn kindertijd bij de spaniels ligt (m.n. working cocker en springer). Spaniels zijn in het werk natuurlijk weer heel anders dan staande jachthonden. Ik heb nu een podengo-mix lopen, ook een héérlijke hond, maar die heeft echt bananen in zijn oren. Dat staat ook in de 'rasstandaard' als eis![]()
![]()
Spaniels zitten er niet meer in bij mij zolang mijn situatie is zoals die is: mijn oppas / uitlaatservice is mijn moeder, en die is allergisch voor die specifieke vacht. Helaas. Ik lees me dus nu enorm in in de diverse andere jachthondenrassen, m.n. de kortharen, ruwharen en krulharen. Ik zoek nog iemand die mij een ruwharige of kortharige spaniel kan leveren, in essentie hahaMaar tot die tijd is het dus ook kijken naar de staande honden. Vooral de vizsla en (en daar is vást niet makkelijk aan te komen) de braque du bourbonnais vallen mij momenteel op. Hoewel ik 'als ik later groot ben en meer tijd heb zodat de hond niet meer overal mee naartoe hoeft' een spinone wel echt zie zitten. Weet alvast wel dat de gemiddelde weimaraner mij niet past, en een duitse draadhaar ook niet. Nu leer ik via jullie weet wat bij over de GM en KM. Interessant!
Ianthe schreef:Maar ken je wel een Braque du Bourbonnais in het echt, zal waarschijnlijk niet aangezien er maar 2 in NL zijn. Want een Vizsla en BdB zijn wel erg verschillend hoor.
Manadeluca schreef:Ik woon in Belgisch Limburg, hier in de buurt zit een goede fokster van de Vizsla korthaar.
De Spinone ziet mij ook een heel fijne hond uit, heb ook contact met een fokker ervan gehad, de Bracco Italiono ook zo iets moois. Zelf heb ik een tijdje de voorkeur voor de Braque d'Auvergne gehad, (had contact met een franse fokster ervan, en ken mensen die er eentje van haar hebben) maar ineens kwam de Engelse setter voorbij, deze is het voorkeursras van mijn echtgenoot, we konden er niet aan weerstaan.
Podenco is een zichtjager zeker, tja die breng je niet zo snel van zijn idëen af.
Skippy01 schreef:Nope, maar gezien mijn podengo pas vier is, heb ik ook geen enkele haast om tot één ras te komenIk ga nu op beschrijvingen en contacten met anderen in binnen- en buitenland af voor sommige rassen en volg dus veel jagers met verschillende rassen en lijnen om de stijl van werken te zien. Veel andere rassen ken ik wél persoonlijk, maar ook dan kun je tussen bloedlijnen nog flinke verschillen hebben uiteraard
En ja, klopt, heel verschillend. En toch zijn er best wat mensen die ze beide hebben, dus er zullen ook genoeg overeenkomsten zijn
Het grote voordeel van niet heel ras-vast zijn: je duikt eens wat dieper diverse rassen in. Heel interessant!
Ianthe schreef:Skippy01 schreef:Nope, maar gezien mijn podengo pas vier is, heb ik ook geen enkele haast om tot één ras te komenIk ga nu op beschrijvingen en contacten met anderen in binnen- en buitenland af voor sommige rassen en volg dus veel jagers met verschillende rassen en lijnen om de stijl van werken te zien. Veel andere rassen ken ik wél persoonlijk, maar ook dan kun je tussen bloedlijnen nog flinke verschillen hebben uiteraard
En ja, klopt, heel verschillend. En toch zijn er best wat mensen die ze beide hebben, dus er zullen ook genoeg overeenkomsten zijn
Het grote voordeel van niet heel ras-vast zijn: je duikt eens wat dieper diverse rassen in. Heel interessant!
I know, ik heb hiervoor ook andere groep 7 rassen gehad en nu een Braque du Bourbonnais.Allemaal heel verschillend.
Ianthe schreef:Wel grappig dat je een Weim niet wil door het nerveuze, dan moet je toch wat meer ontdekken van de BdB. Dan gaat die ook snel van je lijstje af
Mijn eigen Weim was trouwens enorm stabiel en sociaal, omdat die uit hele goede lijnen kwam. Makkelijkste hond die ik ooit gehad heb.
Als je meer van de BdB wil weten, mag je altijd een berichtje sturen.
SweetVanille schreef:Uhm... gaat wel erg offtopic
SincereQ schreef:Coronaprijzen lijkt wel, of minder aanbod in nestjes misschien. Kennis fokt stamboomloze stabij’s, niet eens echt mooie ouderdieren. Normaal 400/500 per pup en dan zijn ze binnen een aantal dagen allemaal gereserveerd. Ze vraagt nu 1000 euro en binnen een uur is er al een reservelijst.
flooooo schreef:SincereQ schreef:Coronaprijzen lijkt wel, of minder aanbod in nestjes misschien. Kennis fokt stamboomloze stabij’s, niet eens echt mooie ouderdieren. Normaal 400/500 per pup en dan zijn ze binnen een aantal dagen allemaal gereserveerd. Ze vraagt nu 1000 euro en binnen een uur is er al een reservelijst.
Wij vroegen hiervoor 350 euro, waren wel erg lieve honden en geweldig met kinderen. Bij het tweede nestje hadden we inderdaad een wachtlijst omdat de ervaringen met de hondjes zo goed waren.