Hond met gecoupeerde oren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:16

Evi84 schreef:
Pauline schreef:
Knéttergek en total onnatuurlijk en zinloos. Als een dier niet voldoet An jouw idee van schoonheid koop je lekker een dier wat daar wel bij past. Je gaat toch geen hond zijn oren vastplakken en gewichten aan hangen? En als je dat normaal vindt is je wereldbeeld echt verknipt.

Niet aan 'mijn idee van schoonheid', aan de nieuwe rasstandaard die men in het leven heeft geroepen.

Hou aub op met achter de rasstandaard te verschuilen elke keer. Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat een ras standaard ook fout kan zijn met bepaalde dingen? Je kunt alsnog zelf verantwoording nemen door toch te gaan voor een hond zonder couperen en gewoon blij zijn met de hond zoals ie dan is, zonder couperen.

Denk dat wel duidelijk is dat veel ras standaards vandaag de dag gewoon echt niet OK zijn, en dat sommigen nog steeds geen veranderingen willen aanbrengen, terwijl de gezondheid van dieren Voorop zou moeten staan en ze hiernaar zouden moeten gaan handelen.

Het is imo gewoon op geen enkele manier goed te praten dat je alleen voor de mooi zoiets zou doen met een dier, ras standaard ofniet 8)7
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-07-20 17:21, in het totaal 4 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:18

En wat vind men hier dan van wolfsklauwtjes verwijderen bij puppies?

En nou zeg, een beetje tape aan een oor voor 1 of 2 weken, iets waar een hond helemaal geen last van ervaart, als dat al erg is.. ppfff, en nee , ik heb nog nooit oortjes geplakt, maar wel een bouvier gehad waarbij het beter wél geweest was als men dat gedaan had..

Kinke

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:22

moet dat dan, wolfsklauwtjes verwijderen? Dat heeft die van ons ook, maar we knippen gewoon 1x in de zoveel tijd de nagel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:24

kimmie261 schreef:

En nou zeg, een beetje tape aan een oor voor 1 of 2 weken, iets waar een hond helemaal geen last van ervaart, als dat al erg is.. ppfff, en nee , ik heb nog nooit oortjes geplakt, maar wel een bouvier gehad waarbij het beter wél geweest was als men dat gedaan had..

Ik ben voor.

2 van mijn honden hebben wolfsklauwtjes, ik kan ze niet laten verwijderen. Ze zijn enorm doorbloed en zitten niet enkel vast aan wat huid. Maar joh, kan ze er wel afkijken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:26

[quote="kimmie261"]En wat vind men hier dan van wolfsklauwtjes verwijderen bij puppies?

[quote/]
Voorpoten; mishandeling met lange termijnsgevolgen.
Achterpoten; onnodige cosmetische ingreep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:26

Kinke schreef:
moet dat dan, wolfsklauwtjes verwijderen? Dat heeft die van ons ook, maar we knippen gewoon 1x in de zoveel tijd de nagel.

Moet in de eerste week gebeuren geloof ik, anders mag het niet meer. Bij sommige rasstandaarden zjn ze verboden, bij anderen gewenst.
Maar je mag e later niet meer verwijderen, das verboden, enkel bij medische indicatie en dan kan het soms nog een hele toer zijn.
Ik doel dan enkel op de klauwen aan de achterpoten, verwijderen van de vijfde teen aan de voorpoten heb ik nog nooit van gehoord.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-07-20 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:28

@Kimmie; wat betreft 'een beetje tape'.
Waarom tapen tenzij duidelijk is dat de hond er echt nadelige lichamelijke klachten aan zou overhouden als je het niet zou doen? Als het ook wederom alleen 'voor de mooi' is, zou ik ook niet tapen, maar goed ook dat is een mening en die is voor iedereen anders, alsook waar de acceptatie grens ligt van wel/niet handelen.

Als bij mijn herder de oren niet mooi omhoog waren gegaan en het had haar geen nadelige lichamelijke klachten gegeven, had ik die niet getaped hoor. Als het medisch noodzakelijk zou zijn; daar hoor je me echt niet over en dan ben ik helemaal ervoor om ze te helpen want je wilt echt niet dat ze langdurig klachten zouden hebben. Maar als het puur voor de mooi was, dan had ik maar een 'incorrect' uitziende herder gehad. Nu is ze een Oudduitse herder dus sowieso al geen 'echt' ras natuurlijk, dus dat terzijde :')

Zelfde met klauwtjes verwijderen. Tenzij medisch noodzakelijk (als de hond er gewoon echt last van zou hebben/krijgen), zie ik niet in waarom je ze zou verwijderen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:30

cursebreaker schreef:
Hou aub op met achter de rasstandaard te verschuilen elke keer. Waarom is het zo moeilijk om toe te geven dat een ras standaard ook fout kan zijn met bepaalde dingen? Je kunt alsnog zelf verantwoording nemen door toch te gaan voor een hond zonder couperen en gewoon blij zijn met de hond zoals ie dan is, zonder couperen.

Oren tapen kunnen het verschil maken tussen een titel en een hond waar je niets mee aan kan vangen uiteraard. Wat dan weer verder ook gevolgen heeft in zijn verdere loopbaan (of net geen loopbaan)

Overigens, waarom haal hij weer couperen bij aan als we het hier hebben over oren naar beneden tapen. Indien u nog steeds gelooft dat de rasstandaard gecoupeerde oren betreft, zou ik het wel raadzaam achten u eerst in de materie te verdiepen alvorens iemand zo aan te vallen en er overduidelijk zelf niks vanaf te weten..

cursebreaker schreef:
... terwijl de gezondheid van dieren Voorop zou moeten staan en ze hiernaar zouden moeten gaan handelen.

Over welke specifieke gezondheidseffecten spreek jij dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:33

Evi84 schreef:
[
Oren tapen kunnen het verschil maken tussen een titel en een hond waar je niets mee aan kan vangen uiteraard.

Wat ben ik blij dat mijn definitie van "iets kunnen aanvangen" met je hond niets te maken heeft met de smaak van een of andere "keurmeester". (Dezelfde smaak die ons de ziekelijke brachiocephale rassen, de kromme herdersruggen, de eierschaaldunne chihuahua schedeltjes etc etc heeft bezorgt).
Waar lever je je aan over ... :+
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 11-07-20 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:34

Evi84 schreef:
cursebreaker schreef:

Oren tapen kunnen het verschil maken tussen een titel en een hond waar je niets mee aan kan vangen uiteraard. Wat dan weer verder ook gevolgen heeft in zijn verdere loopbaan (of net geen loopbaan)

Overigens, waarom haal hij weer couperen bij aan als we het hier hebben over oren naar beneden tapen. Indien u nog steeds gelooft dat de rasstandaard gecoupeerde oren betreft, zou ik het wel raadzaam achten u eerst in de materie te verdiepen alvorens iemand zo aan te vallen en er overduidelijk zelf niks vanaf te weten..

cursebreaker schreef:
... terwijl de gezondheid van dieren Voorop zou moeten staan en ze hiernaar zouden moeten gaan handelen.

Wat heeft het al dan niet gecoupeerde oren te maken met niets kunnen aanvangen van de hond?
Het baasje kan er niets mee aanvangen zeker?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:35

oren niet tapen kan een hond opleveren waar je niks mee aan kan vangen? hoezo?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:36

Evi84 schreef:

Ok, dat heb ik dan verkeerd begrepen want ik was idd in de veronderstelling dat het over zowel couperen als tapen ging, waar ik hetzelfde over denk. Betekent niet dat ik niks weet over de materie, me er verder in moet verdiepen en dus ook geen mening mag geven erover :') Ook bij tapen ben ik van mening dat tenzij aangetoond wordt dat het medisch noodzakelijk is, ik ertegen ben en ook wederom dan vind dat het echt niet ok is dat het aangemoedigd wordt om te doen alleen om de hond dan 'mooi' te houden voor de fok/shows. Daar hoef ik me dus niet verder over in te lezen; ik ben er gewoon tegen, tenzij medisch noodzakelijk en vind idd dat ze daar in de rasstandaard dan veel strenger op mogen worden; fokkers die niet meteen naar tape gaan grijpen omdat het niet mooi is enz.

cursebreaker schreef:

Evi84 schreef:

Hierbij doelde ik in 't algemeen; dat er genoeg rassen zijn vandaag de dag, waarbij doorgeslagen is en waarbij de rasstandaard ondertussen meer nadelig is voor de gezondheid van de honden als positiviteit te vinden is. Als voorbeeld kan ik dan de kort snuit discussie wel even aanhalen, om maar wat te noemen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 11-07-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:37

cursebreaker schreef:
Waarom tapen tenzij duidelijk is dat de hond er echt nadelige lichamelijke klachten aan zou overhouden als je het niet zou doen? Als het ook wederom alleen 'voor de mooi' is, zou ik ook niet tapen, maar goed ook dat is een mening en die is voor iedereen anders, alsook waar de acceptatie grens ligt van wel/niet handelen.

Als bij mijn herder de oren niet mooi omhoog waren gegaan en het had haar geen nadelige lichamelijke klachten gegeven, had ik die niet getaped hoor. Als het medisch noodzakelijk zou zijn; daar hoor je me echt niet over en dan ben ik helemaal ervoor om ze te helpen want je wilt echt niet dat ze langdurig klachten zouden hebben. Maar als het puur voor de mooi was, dan had ik maar een 'incorrect' uitziende herder gehad. Nu is ze een Oudduitse herder dus sowieso al geen 'echt' ras natuurlijk, dus dat terzijde :')

Zelfde met klauwtjes verwijderen. Tenzij medisch noodzakelijk (als de hond er gewoon echt last van zou hebben/krijgen), zie ik niet in waarom je ze zou verwijderen.

De flappen liggen vaak over de oorschelpen, het is niet altijd prettig voor de hond als de oorschelpen niet beschermd zijn ;)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:38

Mindim schreef:
cursebreaker schreef:

De flappen liggen vaak over de oorschelpen, het is niet altijd prettig voor de hond als de oorschelpen niet beschermd zijn ;)

Maar daarom geef ik ook aan; als duidelijk is dat het voor de hond medisch/lichamelijk gezien beter is omdat ze er anders last van ondervinden, zul je mij echt niet erover horen. Maar ik ben ertegen als het puur voor de mooi is en er dan gelijk naar tape gegrepen wordt.

En een voorbeeld; mensen die over de grens gecoupeerde honden kopen zodat ze hier de regels kunnen omzeilen, omdat ze het gewoon mooier vinden om te zien; ook daar sta ik niet achter en da's mijn mening :j Als het niet medisch noodzakelijk is, en denkt dat het voor de hond beter is qua gemak en levenskwaliteit, vind ik dat je er gewoon af moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:44

cursebreaker schreef:
Maar daarom geef ik ook aan; als duidelijk is dat het voor de hond medisch/lichamelijk gezien beter is omdat ze er anders last van ondervinden, zul je mij echt niet erover horen. Maar ik ben ertegen als het puur voor de mooi is en er dan gelijk naar tape gegrepen wordt.

En een voorbeeld; mensen die over de grens gecoupeerde honden kopen zodat ze hier de regels kunnen omzeilen, omdat ze het gewoon mooier vinden om te zien; ook daar sta ik niet achter en da's mijn mening :j Als het niet medisch noodzakelijk is, en denkt dat het voor de hond beter is qua gemak en levenskwaliteit, vind ik dat je er gewoon af moet blijven.

Bij honden met opstaande oren is er veel haar in de schelp, met reden. Onze paarden hebben dat bijvoorbeeld ook, ik ben dan ook tegen het uitscheren daarvan. Een hond met hangoren heeft dat bijna niet, want dat is niet noodzakelijk, want er hangt een flap over. Dus eigenlijk is het bij hangoren die niet goed staan altijd zinvol ze te 'helpen'.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:47

Als ik het zo blijf lezen denk ik dat het afschaffen van die "rassenshows" of meer categorieën introduceren binnen een ras op een rassenshow uiteindelijk het enige is wat het mutileren/doortikken van de rashonden kan stoppen.
Ik denk sowieso dat we beter kunnen fokken in de richting van een functionele hond ipv alles op alles te zetten om maar aan de "smaak" van de keurmeester te voldoen.

Tapen, wolfsklauwen weghalen, couperen etc. Bij een gezonde hond is imo diep en diep triest.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:49

Mindim schreef:
cursebreaker schreef:

Bij honden met opstaande oren is er veel haar in de schelp, met reden. Onze paarden hebben dat bijvoorbeeld ook, ik ben dan ook tegen het uitscheren daarvan. Een hond met hangoren heeft dat bijna niet, want dat is niet noodzakelijk, want er hangt een flap over. Dus eigenlijk is het bij hangoren die niet goed staan altijd zinvol ze te 'helpen'.

Als ze niet goed staan, is dat idd wel aanleiding om te geloven dat ze er last van gaan krijgen dus dan is dat wel een medische indicatie vind ik, dus ben ik zeker voor om te laten helpen.
Maar dit is echt niet bij ze allemaal het geval, dat ze pertintent niet goed zouden gaan hangen/staan en je dan moet ingrijpen. Ik doel vooral dan gewoon op het feit dat ik ertegen ben dat mensen meteen overgaan tot tapen/couperen 'gewoon omdat ze het mooi vinden en het o zo belangrijk is voor de fok omdat ze anders niks meer kunnen aanvangen met de hond in de showring'. Daar ben ik gewoon allergisch voor; die gedachtegang. Is het zuur als je een hond koopt met het oog op show en hij ontwikkeld zich dan anders als gehoopt? Zeker, maar dan is het niet anders denk ik dan maar. Maar ik zit niet in het show wereldje dus misschien denk ik er dan wel te gemakkelijk over. Maar tenzij er indicatie is dat het dier er last van zou krijgen, zou ik het niet doen. Jouw voorbeeld, waarin je aanhaalt dat het niet goed staat, vind ik echt anders als een hond waarbij het aantoonbaar is dat het rechtzetten puur zou zijn om de oren weer mooi in stand te krijgen, maar waarbij de hond er verder anders geen last van zou hebben. Dat het dus dan puur gedaan wordt omdat de baasjes het mooier/wenselijker vinden.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:49

dromertje2 schreef:
Evi84 schreef:

Wat heeft het al dan niet gecoupeerde oren te maken met niets kunnen aanvangen van de hond?
Het baasje kan er niets mee aanvangen zeker?

Ik snap je opmerking niet. Er staat gewoon letterlijk: "oren tapen kunnen..."

Vergelijk het met: een wedstrijdruiter kan niets aanvangen met een paard met een chronische blessure die men niet zou behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:50

HopeMyDay schreef:
Als ik het zo blijf lezen denk ik dat het afschaffen van die "rassenshows" of meer categorieën introduceren binnen een ras op een rassenshow uiteindelijk het enige is wat het mutileren/doortikken van de rashonden kan stoppen.
Ik denk sowieso dat we beter kunnen fokken in de richting van een functionele hond ipv alles op alles te zetten om maar aan de "smaak" van de keurmeester te voldoen.

Tapen, wolfsklauwen weghalen, couperen etc. Bij een gezonde hond is imo diep en diep triest.

Tapen zodat de flap over de schelp heen komt te hangen is functioneel hoor. Waarom denk je dat die flap over de schelp heen hangt sowieso, voor de sier?
Wolfklauwtjes kan je prima laten zitten. Sommige nagels echter van die wolfsklauwtjes zijn aardig doorbloed, waardoor de nagels niet kort kunnen en het blijven haken met die dingen kan tot hele vervelende bloederige toestanden leiden, ook bij verder een super gezonde hond.

Kinke

Re: Hond met gecoupeerde oren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:52

da's nog geen antwoord Evi84. Waarom zou je niks aan kunnen vangen met een hond waarvan de oren niet getaped zijn?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:54

Kinke schreef:

Is verboden maar word nog dagelijks gedaan bij de rassen waar het niet gewenst is.
Ik had 2 aussie pups met wolfsklauwtjes en ik heb overlegd . Reu eigenaar zei nu weg knippen laten bij Da . Ik wist dat verboden was goed overlegd met da. En ik heb besloten ze te laten zitten. Pup kopers wel geïnformeerd. En in koopovereenkomst laten zetten als er binnen het jaar problemen kwamen door en aan de teentjes ze op mijn kosten dan weg gehaald zouden worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:55

cursebreaker schreef:
Als ze niet goed staan, is dat idd wel aanleiding om te geloven dat ze er last van gaan krijgen dus dan is dat wel een medische indicatie vind ik, dus ben ik zeker voor om te laten helpen.
Maar dit is echt niet bij ze allemaal het geval, dat ze pertintent niet goed zouden gaan hangen/staan en je dan moet ingrijpen. Ik doel vooral dan gewoon op het feit dat ik ertegen ben dat mensen meteen overgaan tot tapen/couperen 'gewoon omdat ze het mooi vinden en het o zo belangrijk is voor de fok omdat ze anders niks meer kunnen aanvangen met de hond in de showring'. Daar ben ik gewoon allergisch voor; die gedachtegang. Is het zuur als je een hond koopt met het oog op show en hij ontwikkeld zich dan anders als gehoopt? Zeker, maar dan is het niet anders denk ik dan maar. Maar ik zit niet in het show wereldje dus misschien denk ik er dan wel te gemakkelijk over. Maar tenzij er indicatie is dat het dier er last van zou krijgen, zou ik het niet doen. Jouw voorbeeld, waarin je aanhaalt dat het niet goed staat, vind ik echt anders als een hond waarbij het aantoonbaar is dat het rechtzetten puur zou zijn om de oren weer mooi in stand te krijgen, maar waarbij de hond er verder anders geen last van zou hebben. Dat het dus dan puur gedaan wordt omdat de baasjes het mooier/wenselijker vinden.

Ik heb het over tapen van hangoren, het tapen van rechtopstaande oren die niet recht willen staan, daar ben ik dan weer op tegen, want dat is enkel voor de mooi. Dus je hebt tapen en tapen. Couperen ben ik tegen, zowel van staart als oren. Hier heb ik enkel beetje gemasseerd tijdens de wisselperiode. De hond lag dan op schoot te slapen en dan is het gewoon een beetje zacht het oor op de knik wrijven, hij werd er niet wakker van, dus de hond heeft daar niks schade van gehad :D Tapen met gewichten ben ik op tegen, maar tapen ansich is niet pijnlijk hoor.

Shae

Evi84 schreef:
Pauline schreef:
Knéttergek en total onnatuurlijk en zinloos. Als een dier niet voldoet An jouw idee van schoonheid koop je lekker een dier wat daar wel bij past. Je gaat toch geen hond zijn oren vastplakken en gewichten aan hangen? En als je dat normaal vindt is je wereldbeeld echt verknipt.

Niet aan 'mijn idee van schoonheid', aan de nieuwe rasstandaard die men in het leven heeft geroepen.

Het zou wat worden als we bijv. bij rassen waarvan de paarden kleine oortjes moeten hebben wat veulentjes gaan bijsnijden omdat ze grote flappers hebben.

Toch fascinerend om het verschil tussen rasliefhebber en dierenliefhebber te zien. Je nieuwe puppy zal maar niet mooi genoeg zijn met z'n natuurlijke uiterlijk. :)

keona

Mindim schreef:
kimmie261 schreef:

Ik ben voor.

2 van mijn honden hebben wolfsklauwtjes, ik kan ze niet laten verwijderen. Ze zijn enorm doorbloed en zitten niet enkel vast aan wat huid. Maar joh, kan ze er wel afkijken.

Tuurlijk kun je ze laten verwijderen mits medische noodzakelijk

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 17:56

Ik zie in de praktijk meer honden met (chronische) oorontstekingen bij honden die hun flap compleet hebben hangen dan bij half hangende oren hoor. Zelfs al eens de vraag gehad van een rasfokker of de gehoorgang verwijderd kon worden zodat het oor mooier viel %) _-:(
Een oor is prima functioneel zonder tapen, misschien nog wel beter.

Als het dier er last van heeft, prima, dan halen we het weg maar als het dier er geen last van heeft/last van gaat krijgen is het mutilatie en dan ben ik echt tegen. Ook bij tapen, couperen, wolfsklauwtjes weghalen.. alles in die trand.