Straffen korte snuiten fokkers!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:01

Mindim schreef:
cursebreaker schreef:
Wat de discussie betreft over honden die elkaar 'lezen' en reageren op elkaar. Het is echt geen onzin dat veel honden defensief/alert reageren op honden omdat die op een bepaalde manier gebouwd zijn zoals constant een hoge staart hebben, waarvan de ogen niet goed zichtbaar zijn of de oren en ga zo maar door. Dat zie je heel veel gebeuren en dat is echt verklaarbaar (en logisch) omdat bepaalde rassen gewoon zo gebouwd zijn tegenwoordig dat ze geen 'normale' lichaamstaal meer (kunnen) laten zien. Skippy heeft dat super verwoord vind ik. De ene hond is er natuurlijk gevoeliger voor als de ander hoe hij/zij reageert op een hond die constant een hoge staart houding heeft of waarvan de ogen/oren niet goed zichtbaar zijn en ga zo maar door, maar het komt uiteindelijk wel doordat een bepaalde hond zo anders uitziet. Elke instructeur van een hondenschool, elke gedragstherapeut en ander persoon welke dag in dat uit met honden werkt, nog los van een individueel als ik of skippy of iemand anders, zal je kunnen vertellen dat dit gewoon echt een ding is en niet de grootste onzin. Het zou een hoop schelen als mensen zich daar eens bewust van zouden zijn.

Tuurlijk lezen honden elkaar. Het werd echter gebracht alsof enkel de oerhond of straathond dat zou doen en dat vind ik onzin idd.

Ik snap wel wat er mee bedoeld werd, mijn Roemeense herder type (pup van de straat) en Sheltie (pup van goede fokker) hebben helemaal niks met doggen en bepaalde type Terriërs, is echt opvallend. Het speelt ook anders, het is of beuken met stoeien of rennen tikkertje spelen.

Mindim schreef:
Jis_ schreef:
Je kan het zo onnatuurlijk maken als je wil, maar waarom zou je?

Laten we aub vergelijkingen met hoe paarden gehuisvest en behandeld worden weg laten want het gaat hier om wel of niet fokken met mismaakte dieren. Dan kan je beter de vergelijking maken met die zielige kapot gefokte mini paardjes of Arabieren met belachelijke diepe deuken in hun neus

Neem de Basset hound, dat ziet er toch ook te treurig uit, en veel mensen vinden het geweldig en schattig. https://i.pinimg.com/originals/2a/7a/ea ... 286343.jpg

Dan maar met mismaakte minipaardjes. Ik doelde er alleen op dat wanneer met over "natuurlijk" begint, het einde eigenlijk wel zoek is. Niets natuurlijks meer aan hoe we dieren houden immers. Dus als je 'natuurlijk' als standaard gaat gebruiken, kunnen we wel ophouden.

De woorden natuurlijk en onnatuurlijk weg laten lijkt mij. Het gaat om honden/dieren met een foutje waar mee door gefokt is. Ging aardig wat jaren overheen om de poten steeds korter te krijgen en die neuzen steeds platter en we sloegen/slaan hartstikke door.

thee cub hondje in een Prada tas. ;( De hond als accessoires

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:14

Jis_ schreef:
Ik snap wel wat er mee bedoeld werd, mijn Roemeense herder type (pup van de straat) en Sheltie (pup van goede fokker) hebben helemaal niks met doggen en bepaalde type Terriërs, is echt opvallend. Het speelt ook anders, het is of beuken met stoeien of rennen tikkertje spelen.

De woorden natuurlijk en onnatuurlijk weg laten lijkt mij. Het gaat om honden/dieren met een foutje waar mee door gefokt is. Ging aardig wat jaren overheen om de poten steeds korter te krijgen en die neuzen steeds platter en we sloegen/slaan hartstikke door.

thee cub hondje in een Prada tas. ;( De hond als accessoires

Precies, het woord natuurljk gewoon weg laten, precies wat ik bedoel, want daar zijn we al zo ver vanaf gedwaald.

Ik heb momenteel 3 roemenen lopen, allen volwassen toen ze daar vandaar kwamen. Een heeft terrier, de ander roemeense herder en de ander lijkt wel corgi te hebben. Ik heb veel roemenen meegemaakt, van berghond tot chihuahua achtige types, ook galgos of bouviers uit spanje heb ik voorbij zien komen, van kettinghonden, tot zwaar getraumatiseerd. Van helemaal niet spelend, tot jagend, tot speurend en tot ronduit vrolijk. Ik zie echter niet veel verschil in welke hond ze tegen komen. De een reageert helemaal niet op andere honden, de andere speelt met praktisch elke hond en weer andere valt uit. Ligt maar net wat ze in hun verleden hebben mee gemaakt. Niet elke hond reageert puur uit instinct, vooral straathonden kunnen ook prima reageren vanwege andere redenen. Ze zijn niet in 1 karaktergroep in te delen.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:58

Jis_ schreef:

Laten we aub vergelijkingen met hoe paarden gehuisvest en behandeld worden weg laten want het gaat hier om wel of niet fokken met mismaakte dieren. Dan kan je beter de vergelijking maken met die zielige kapot gefokte mini paardjes of Arabieren met belachelijke diepe deuken in hun neus

Neem de Basset hound, dat ziet er toch ook te treurig uit, en veel mensen vinden het geweldig en schattig. https://i.pinimg.com/originals/2a/7a/ea ... 286343.jpg

De Basset hound is inderdaad ook een ras met vele gezondheidsproblemen en ik ben zeker van mening dat daar wat aan gedaan moet worden. Toen ik laatst met een bloodhound fokker sprak gaf ze aan dat een echte rashond hangende, rode oogleden moet hebben.. chronische oogontsteking door de ectropion is echt niet goed te praten maar is een andere discussie.

Toch ben ik van mening dat het voornamelijk onwetendheid is. Mensen vinden dat geknor schattig maar weten oprecht niet welke gezondheidsrisico's eraan zitten. Daarom ben ik voor het aanpassen van het honden- en kattenbesluit zodat er meer aandacht besteed gaat worden aan de gezondheid. Ik heb dit besluit zelf 2 jaar geleden behaald en er kwam gewoon niks over de gezondheid en anatomie van de rashonden in voor..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:04

HopeMyDay schreef:
Jis_ schreef:

De Basset hound is inderdaad ook een ras met vele gezondheidsproblemen en ik ben zeker van mening dat daar wat aan gedaan moet worden. Toen ik laatst met een bloodhound fokker sprak gaf ze aan dat een echte rashond hangende, rode oogleden moet hebben.. chronische oogontsteking door de ectropion is echt niet goed te praten maar is een andere discussie.

Toch ben ik van mening dat het voornamelijk onwetendheid is. Mensen vinden dat geknor schattig maar weten oprecht niet welke gezondheidsrisico's eraan zitten. Daarom ben ik voor het aanpassen van het honden- en kattenbesluit zodat er meer aandacht besteed gaat worden aan de gezondheid. Ik heb dit besluit zelf 2 jaar geleden behaald en er kwam gewoon niks over de gezondheid en anatomie van de rashonden in voor..
Dat laatste gaat er bij mij niet in hoor. Mensen kunnen toch ook zelf nadenken, onderzoek doen en zaken vergelijken? Dan zal ik niet de vergelijking tussen wolf/oerhond en bijv. de huidige kortsnuit maken, maar neem de kortsnuiten van nu en pak weg 100 jaar geleden: Dan is het toch vrij duidelijk?

Als mensen zien dat hun hond, zodra het 20 graden of warmer wordt niet meer normaal kunnen functioneren en weet ik wat nog meer voor klachten, en dat dan blijven ontkennen/niet willen zien, dan zijn ze, in mijn optiek, niet huisdierwaardig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:12

Die fokkerspetitie " om historische rassen te redden". :n

Niets "historisch" aan de moderne rassen, het is een vrij recente uitvinding, honden in gesloten stamboeken in te delen.
De geschiedenis en oorsprong van die rassen zoals je ze op de rasverenigingen kunt lezen is vaak een mengsel van pure fantasie en "wishfull thinking", niets meer dan reclame praatjes.

Een hele vermakelijk voorbeeld is dat van de Noorweegse Lundehund (papagaaiduiker hond), zeker als je weet hoe papagaaiduikers écht gejaagd worden ( hint, niet met honden).

Maar het geeft goed aan hoeveel weerstand er is toe te geven dat je het fout zit, en jarenlang je best hebt gedaan defecte honden te fokken. Valt ook niet mee natuurlijk.
Gaat wel ver tegen alle bewijs van het tegendeel te volharden in je methodes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:24

chanicha schreef:
Van mij mogen ze ze aanpakken maar zolang er nog vrachtwagens met puppy’s de grens overkomen zal het een hele klus zijn.

En daar zit het grootste probleem . Die handelaren lachen zich kapot. Pups nog duurder verkopen en veel handel. Niets word op gezondheid gecontroleerd.

Anouk_H

Re: Straffen korte snuiten fokkers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:37

Het zou echt een goede zaak zijn als ze hier strenger op gaan controleren en het ook werkelijk afstraffen. Ik zag vandaag ook weer een dekreu op internet staan. Dit kán toch niet meer die arme hond heeft niet eens een neus meer.. ik hoop dat hier geen mensen op af komen, en ik snap ook niet welke blinden dierenarts hier gezondheidstesten bij gedaan heeft. Die zou ik ook een bekeuring sturen :n
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:01

kohtje schreef:
chanicha schreef:
Van mij mogen ze ze aanpakken maar zolang er nog vrachtwagens met puppy’s de grens overkomen zal het een hele klus zijn.

En daar zit het grootste probleem . Die handelaren lachen zich kapot. Pups nog duurder verkopen en veel handel. Niets word op gezondheid gecontroleerd.

Nee daar zit niet het "grootste" probleem. Daar zit een ander probleem.

Het topic probleem gericht fokken op een misvorming, die aantoonbaar een forse verlaging van levenskwaliteit veroorzaakt, is geschapen en verergert door stamboekfokkers, die hun wanpraktijken nog steeds fél verdedigen ( zie bovenstaande petitie link).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:04

We zijn het niet altijd eens met elkaar, maar hierin volg ik je volledig Kuggur :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:27

De rasstandaarden moeten gewoon drastisch veranderd op bepaalde punten. Een fokker kan dat niet doen toch? Moet een rasvereninging uit het oorspronkelijke land van herkomst van het ras dat niet doen?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:39

Mindim schreef:
De rasstandaarden moeten gewoon drastisch veranderd op bepaalde punten. Een fokker kan dat niet doen toch? Moet een rasvereninging uit het oorspronkelijke land van herkomst van het ras dat niet doen?
Mensen kunnen toch zelf nadenken en besluiten het roer om te gooien?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:40

Ailill schreef:
Mindim schreef:
Mensen kunnen toch zelf nadenken en besluiten het roer om te gooien?

Dat zou je denken Ailil..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:45

Misschien moeten ze het anders doen, boetes voor mensen die een pup kopen met een ingefokt zwaar lichamelijk gebrek...

blijven de fokkers met hun mislukkelingen zitten en zullen ze de koers wel moeten veranderen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 16:29

kimmie261 schreef:
Misschien moeten ze het anders doen, boetes voor mensen die een pup kopen met een ingefokt zwaar lichamelijk gebrek...

blijven de fokkers met hun mislukkelingen zitten en zullen ze de koers wel moeten veranderen...
Dan leg je de verantwoordelijkheid bij de kopers en weg v.d. fokkers, lijkt me een beetje de omgekeerde wereld?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:19

Ik vind de kopers net zo debet aan dit probleem , zo te lezen willen de fokkers het niet en denk vele "liefhebbers" van deze rassen ook niet, anders hadden ze allang óf langere neuzen gehad óf waren ze uitgestorven...

Misschien helpt flinke boetes uitdelen dan wel ,aan fokkers en kopers.. Dan wel aan hondjes die duidelijk te lijden hebben aan hun genetische invaliditeit

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:11

Waar ik dan vooral moe van word zijn die halve maatregelen. Zijn ze eindelijk zo ver dat die korte snoeten (of andere problemen die binnen een ras teveel voorkomen) duidelijk niet meer kunnen, komen ze aan met zo'n langzaam laf beleid als eerst fokken met honden die minimaal 0,3 cm aan neus hebben, of oranje honden of hoe ze het ook noemen. Dat schiet toch niet op, dan ben je 10 generaties (van nog steeds ongezonde honden) verder voor je iets hebt bereikt. Gewoon niet mauwen en alles wat nog enigsinds gezond is binnen een ras outcrossen. En wat mij betreft helemaal niet meer fokken met bulletjes. Ook niet een langere snuit op je 0,3 'oranje' bullletje.
En als ik dan een petitie lees over het beschermen van historische rassen gaan mn nekharen direct overeind staan. Krijg er een sterk 'maar dit is traditie' gevoel van.

Kopers zijn net zo goed fout. Leuk zo'n mopsje, maar dat is tegenwoordig meer een mode item dan een hondje. Moet wel zeggen dat wij ooit een frans bulletje hebben gehad, maar dat was een opvang hondje en die werd inderdaad niet oud. Oh en we hadden ierse wolfshonden, prachtige honden, maar zo vol met genetische ziektes dat je daar eigenlijk ook niet aan moet beginnen. En zo geldt dat voor heel erg veel meer dierenrassen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:01

Kopers hebben zeker aandeel. Zij houden de boel in stand. Zonder vraag zakt sowieso het aanbod.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:28

Lukasje schreef:
Kopers hebben zeker aandeel. Zij houden de boel in stand. Zonder vraag zakt sowieso het aanbod.

Als je nu een gezonde hond wil kopen met een betrouwbaar karakter, dan heb je echt een enorme uitdaging.
Of je kiest een rashond met gezondheidsproblemen of je kunt een asielhond kopen, wat meestal een agressief soort putbullachtig dier is.
Terwijl ik denk dat er toch echt een markt is voor een gezonde hond met een redelijk makkelijk karakter.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 19:41

Dammie schreef:
Lukasje schreef:

Als je nu een gezonde hond wil kopen met een betrouwbaar karakter, dan heb je echt een enorme uitdaging.
Of je kiest een rashond met gezondheidsproblemen of je kunt een asielhond kopen, wat meestal een agressief soort putbullachtig dier is.
Terwijl ik denk dat er toch echt een markt is voor een gezonde hond met een redelijk makkelijk karakter.

Er komen wel initiatieven, zoals cupidog. Zij faciliteren gezonde kruising combinaties. Daarbij wil ik tzt ook nestje met mijn berner sennen x bouvier x border x shepard teefje.

Zij hebben al een flinke wachtlijst met geïnteresseerder voor pups. De variatie is natuurlijk reuze dus de combinatie moet je maar passen Maar de pups zijn tot nu toe altijd erg rap weg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 19:49

Dammie schreef:
Lukasje schreef:

Nou er zijn toch echt wel heel veel gezonde rassen te vinden , van klein tot groot...

Ook met super karakters, het is natuurlijk niet een handicapje of een pitbull....

Denk aan poedels ,retrievers, windhonden ,collies, enz enz...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:01

troi schreef:
Dammie schreef:
[quote="Lukasje"
[/quote

Er komen wel initiatieven, zoals cupidog. Zij faciliteren gezonde kruising combinaties. Daarbij wil ik tzt ook nestje met mijn berner sennen x bouvier x border x shepard teefje.

Zij hebben al een flinke wachtlijst met geïnteresseerder voor pups. De variatie is natuurlijk reuze dus de combinatie moet je maar passen Maar de pups zijn tot nu toe altijd erg rap weg.

En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:09

Zoe_97 schreef:
troi schreef:

En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....[/quote]

Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:13

Dammie schreef:
Lukasje schreef:

Je zou bij Wakker Dier moeten gaan werken, die roepen en blèren ook dingen waarover ze precies 0 kennis hebben... Die ene zin slaat als een tang op een varken.

troi schreef:
Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.

Dat vraagt Zoë niet. Een dierenarts kan niet in en door de hond kijken. Daar heb je helemaal niks aan. Ik snap niet dat dit soort zaken echt niet.
Punt 1 waarom dit soort dingen ook verboden zouden moeten worden, de hond wordt behandeld als geldfabriek, niet meer, niet minder. COI bij raszuiver fokken kan gewoon berekend worden. De horizon is breder dan het land van herkomst.
Laatst bijgewerkt door KimD op 14-05-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:18

troi schreef:
Zoe_97 schreef:

En test je dan ook op elke ziekte die in elk ras voor komen? Voor mijn volle borders doe ik voor ga 600 euro testen e mijn honden zijn vrij van alles. Ga je die testen van elk ras dan doen? Anders ben je imo gewoon ziektes aan het doorgeven....

Het wordt door dierenartsen begeleid. Zij keuren de reuen en teven en keuren de combinatie. Als zij niet akkoord gaan dan mag je niet onder hun naam. Zo mag je niet raszuiver fokken bijvoorbeeld, dit vanwege de inteelt. In ruil daarvoor helpen ze bij de dracht en geboorte en wordt je nest gepromoot in hun netwerk.[/quote]
Dierenartsen die de hond keurt is de grootste onzin ooit. Dat zeggen broodfokkers ook “dierenarts heeft hem gezond verklaard”. Een dierenarts heeft geen rontgen ogen en kan al helemaal geen dna lezen. Echt waar die mentaliteit dat er dan ineens geen dna getest moet worden 8)7 _-:( _-:( _-:(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:21

Ik krijg echt de kriebels van de wending dat het neemt. Dierenartsen die zoiets ook trots gaan promoten dat er gefokt gaat worden met een hond waar 4 andere 'rassen' in zit gekruist? Kan ik ook echt niet bij moet ik eerlijk bekennen. Dan hebben we het niet meer over het fokken met rashonden en het verbeteren ervan met behulp van outcross.

Dat er drastisch iets moet gebeuren met veel rashonden ben ik ook helemaal voor en het mee eens, maar DIT is imo echt de oplossing niet. Wel goed kijken naar wat er veranderd kan worden met behulp van o.a. outcross en het afkeuren van dekreuen en teven die gewoon niet voldoen aan de nieuwe norm.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-05-20 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt