Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mallow schreef:Bedankt voor jullie fijne berichtjes allemaal! Ik word een beetje warrig van de vele rassen die worden aangeraden haha![]()
Ik heb vele fokkers berichtjes gestuurd en ik houd ook de herplaats groepen in de gaten. De finse lappenhond heeft nog steeds een lichte voorkeur, samen met de barbet. Voor de FLH is een wachtlijst van minimaal 1,5 jaar!
Boras schreef:Ik was benieuwd naar de Finse lappenhond die hier enkele keren werd genoemd en lees dat deze honden een vacht hebben die beschermd tegen extreme kou en werk(t) op ijsvlakten.
Is het dan verstandig om dit ras in Nederland te gaan houden waar de zomers juist steeds heter worden en de koude winters steeds minder voorkomen?
Mallow schreef:Bedankt voor jullie fijne berichtjes allemaal! Ik word een beetje warrig van de vele rassen die worden aangeraden haha![]()
Ik heb vele fokkers berichtjes gestuurd en ik houd ook de herplaats groepen in de gaten. De finse lappenhond heeft nog steeds een lichte voorkeur, samen met de barbet. Voor de FLH is een wachtlijst van minimaal 1,5 jaar!
Florenc schreef:Rustig in huis is géén karaktereigenschap van een ras, dat is opvoeding.
Florenc schreef:Verder, om even in te gaan tegen de mensen die hier aangeven dat je met bv een Vizla/border collie/working cocker/hollander UREN gaat moeten bezig zijn om ze verzadigd te krijgen. Hebben jullie ooit al een werkhond gehad? Een werkhond heeft namelijk geen UREN wandelen nodig. Een werkhond heeft uitdaging nodig.
Mizora schreef:@Majabeestje: Ik zou eerder naar een Spaniel kijken dan. Of eventueel een jachtlijn golden retriever. Field Trial labradors zijn baasgerichter dan de meeste labradoodles, en een fractie minder slim, maar nog veel meer de will to go.
Overigens passen labradoodles in heel weinig gezinnen, de goldendoodles gaan al veel beter, maar nog steeds voor lang niet iedereen geschikt.
Deborah2 schreef:Ook niet heel makkelijk aan te komen in Nederland (maar wel in bijv Duitsland), de Catalaanse Herdershond of Gos d'atura. Past redelijk in het straatje bij FLH en Barbet. Wel een actieve hond, maar erg fijn voor het gezin en andere dieren. Als je info wilt, stuur me maar PB!
Emori schreef:Deborah2 schreef:Ook niet heel makkelijk aan te komen in Nederland (maar wel in bijv Duitsland), de Catalaanse Herdershond of Gos d'atura. Past redelijk in het straatje bij FLH en Barbet. Wel een actieve hond, maar erg fijn voor het gezin en andere dieren. Als je info wilt, stuur me maar PB!
Jaaaa m’n hond haar speelmaatje is een Catalaanse herder. Super leuk beest.
Had nog nooit van het ras gehoord
Emori schreef:Deborah2 schreef:Ook niet heel makkelijk aan te komen in Nederland (maar wel in bijv Duitsland), de Catalaanse Herdershond of Gos d'atura. Past redelijk in het straatje bij FLH en Barbet. Wel een actieve hond, maar erg fijn voor het gezin en andere dieren. Als je info wilt, stuur me maar PB!
Jaaaa m’n hond haar speelmaatje is een Catalaanse herder. Super leuk beest.
Had nog nooit van het ras gehoord
Majabeestje schreef:Mizora schreef:@Majabeestje: Ik zou eerder naar een Spaniel kijken dan. Of eventueel een jachtlijn golden retriever. Field Trial labradors zijn baasgerichter dan de meeste labradoodles, en een fractie minder slim, maar nog veel meer de will to go.
Overigens passen labradoodles in heel weinig gezinnen, de goldendoodles gaan al veel beter, maar nog steeds voor lang niet iedereen geschikt.
Ja, wellicht een idee idd. Ik ben ook best veeleisend. En wat voorzichtig geworden na de Labradoodle wat niet goed ging.
Het nerveuze, onrustige is vooral wat niet goed ging. Hij zat zichzelf in de weg. Onze trimster vertelde dat ze een enkele Labradoodle tegenkwam wat hetzelfde had, maar er ook een aantal waren die stabieler waren.
Ik wil bijvoorbeeld persé een kortharige hond. En een die het leuk vindt om te werken. Maar wel stabiel is, wel energiek maar niet nerveus.
Maar goed, ik zal tzt een eigen topic openen
Taffje schreef:Als je de Barbet leuk vind zou ik zeker ook naar de Lagotto Romagnolo kijken, geweldig karakter, voldoet aan al je eisen. super intelligente, zelfstandige honden maar daarnaast ook super gezellig en lief karakter.
Mallow schreef:Een domme hond. Ik heb behoorlijk veel geduld en ik vind het echt niet erg wanneer het wat langer duurt voordat er een kwartje valt maar zou het wel op prijs stellen dat ie dan uiteindelijk valt zeg maar
Een zelfstandige hond heeft meer mijn voorkeur dan een baasbaasbaas hond. Een hond in balans, niet mega aanhankelijk maar wel enthousiast en betrokken.
Mijn onderbuik neigt nog steeds naar de finse lap maar ook de barbet blijft in m’n achterhoofd.
Mizora schreef:@Majabeestje: Ik zou eerder naar een Spaniel kijken dan. Of eventueel een jachtlijn golden retriever. Field Trial labradors zijn baasgerichter dan de meeste labradoodles, en een fractie minder slim, maar nog veel meer de will to go.
Skippy01 schreef:Vergis je niet in de working spaniels. Zeker de springers uit volle werklijnen noemen de Britten zelf al knettergek(ik vind ze geweldig, maar die staart is net een propeller en ze blijven maar gaan). Daar gaat minstens net zoveel werk in zitten als in een field trial labrador. De Britse jagers zijn natuurlijk vaak heel erg 'of of' met die rassen, maar bijna alle profs zeggen dat een labrador meer stabiel en baasgericht blijft en daardoor makkelijker te trainen is. Een spaniel (en dan vooral de springers, maar ook de sprockers (springer cocker mix) ) is gewoon een kleine wervelwind. Maar dus wel een KLEINE wervelwind in verhouding tot een labrador: het gaat hard en is druk, maar gemiddelde working springer is zo'n 15kg (teef) tot max 22kg (reu) ongeveer. Wij hadden er een waar showlijn doorheen zat (25% show), een reu, en die ook nog eens erg groot was voor een showlijn en die zat rond de 30kg, en was een stuk minder stuiterig dan een volle werklijn, maar dat is zeker niet de standaard.
Majabeestje schreef:@Skippy, ik begreep ook dat spaniels heel 'ongecontroleerd' kunnen zijn.
Het lijkt me ook lastig om een hond te vinden die wel stabiel is, rustig in huis en vooral niet nerveus (dat is iets waar ik niet mee overweg kan) maar wél wil werken en buiten energie heeft.