Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:46

Gini schreef:
Dus de nadelen en ongemakken die andere diersoorten met zich meebrengen (muizen, marters,...) worden wel erkend en inderdaad als ongemak aangewezen, de nadelen en ongemakken van een loslopende kat worden niet erkend en als ongemak aangewezen. Is dat het?

Dat komt omdat je voor de ongemakken die je kat voor een ander veroorzaakt, zelf stappen moet gaan ondernemen en dat kost moeite :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:47

Het is niet zo lastig om te zorgen dat een steenmarter niet bij cavia's of konijnen kan komen, ook niet om te voorkomen dat ze de kabels van je auto doorbijten.
Net als met de wolf wil ook hier de mens niks om te voorkomen blijkbaar, maar wel klagen als er iets gebeurd.. Katten doden dus net zo goed, waarom wordt dat wel geaccepteerd? Omdat dat een huisdier is? En geen wild dier dat hier wél gewoon hoort te leven?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:48

Vanwege de steenmarters houd ik dan ook geen konijnen meer in de tuin... en de cavias alleen onder toezicht buiten, en als de laatste cavia doodgaat houd ik er maar mee op, moet overdag werken dus beestjes kunnen nauwelijks nog naar buiten op het gras.

De steenmarters vreten natuurlijk wel veel muizen, maar dat doen de roofvogels hier in de buurt ook.
En de muizen- en rattenvallen staan hier klaar voor gebruik.
Ik vind wel dat inheemse fauna die het moeilijk heeft voorgaat. Mocht het uit de hand lopen met de steenmarters, vermoed ik, dat zodra die beesten het binnenhof in Den Haag gaan bezoeken, het snel geregeld is dat die bestreden mogen worden.

Van mij hoeft niemand zijn kat binnen te houden, maar dan ook niet klagen als de jachtopziener de katten (en stropende honden) neerknalt die zich te ver van huis in natuurgebied ophouden. Maar dat mag van de eigenarenook niet, tja, dan krijg je dus dat katten in huis moeten blijven.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 27-11-19 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:48

Popstra schreef:
Marije_1997 schreef:
Onze kat is buiten opgegroeid, heeft alleen maar muizen ratten en mollen mee genomen, ongedierte, waar wij kast van hebben. Helemaal prima. Een kat begraaft z'n behoeftes netjes, kan een hond nog wat van leren. Zie niet waarom katten niet buiten zouden mogen komen los.

Moet je voor de gein eens bij mijn moeder op visite gaan...bij de voordeur is het niet te harden zo stinkt het er naar kattenschijt!! Haar tuin word gebruikt door de buurtkatten als schijt en pis plek echt te walgelijk :r
Zelf heeft ze geen katten

Bij ons net zo...

En moet je katteneigenaren horen als ik mijn hond in tuin zou laten poepen....(gebeurd niet, ik ruim alles op)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:56

Autumnn schreef:
En daarnaast, mij hoor je toch ook niet klagen over de mensen die roken, afval op straat gooien, mij afsnijden op de weg, door rood rijden, ruiten ingooien en ga zo maar door? Die hoeven toch ook niet binnen te blijven? Daar ondervind ik ook hinder van.

Dat komt ook allemaal door loslopende katten :j :
Citaat:
Toxoplasmose is gelinkt aan mentale stoornissen, depressie, zelfmoord en gevaarlijk rijgedrag.
Bron: https://www.vice.com/nl/article/ypbqnv/ ... ttenmensen

Ok, even serieus. Bij mij in het dorp lopen alle katten los. Ik heb er 2. Die zijn er niet alleen als gezelschapsdier maar ook gekomen als muizenvanger om de stal en hooi-/voeropslag muisvrij te houden.

Ik ben wel absoluut voorstander van een avondklok voor katten. Mijn katten zijn dus 's nachts altijd binnen. Juist al omdat ze dan het verste van huis zwerven en het meest fanatiek en succesvol jagen. Dus voor zowel de katten als de andere fauna vind ik het veiliger om ze dan binnen te hebben. En ik vind het zelf natuurlijk ook gezellig als die haarballen 's avonds bij mij op de bank liggen te knorren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:00

dees_daan schreef:
Het is niet zo lastig om te zorgen dat een steenmarter niet bij cavia's of konijnen kan komen, ook niet om te voorkomen dat ze de kabels van je auto doorbijten.
Net als met de wolf wil ook hier de mens niks om te voorkomen blijkbaar, maar wel klagen als er iets gebeurd.. Katten doden dus net zo goed, waarom wordt dat wel geaccepteerd? Omdat dat een huisdier is? En geen wild dier dat hier wél gewoon hoort te leven?

Dat is dus niet waar. Heel veel schapenhouders en mensen met paarden of hobbyvee zijn druk bezig hun beesten te beschermen. Het blauwe schrikdraad is momenteel uitverkocht.

En vinden we dat leuk? Nee, heel vervelend. Kost handen vol geld, moet je maar net hebben.

En dan nog kunnen we waarschijnlijk niet rustig slapen omdat wolven heel inventief zijn en twee meter hoog hekwerk ook niet overal een oplossing is. .

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:01

Interessante discussie. Ik had er al een vrij duidelijke mening over voor we een eigen kat kregen, maar nu ze is er is deel ik die mening nog steeds. Hier kiezen we dus bewust ervoor om de kat binnen te houden. We willen later wel onze tuin afzetten maar dat is momenteel nog niet mogelijk. Voor onze hond betalen we ons jaarlijks scheel aan belasting, moet ik poep opruimen en moet de hond vrijwel overal aan de lijn. Ik vind het dan aan de ene kant ook wel vreemd dat er in ons dicht bevolkte kikkerlandje nog niet eerder regels zijn gekomen omtrent katten - zeker aangezien er op sommige plekken gewoon echt een overschot aan katten is. Tuurlijk zijn het twee hele andere diersoorten met andere behoeftes, en wil je het liefst zoveel mogelijk in de behoeftes voorzien van een huisdier, maar toch. Het gros van de buitenlopende katten loopt dus logischerwijs maar waar ze willen en poepen overal (uitzonderingen daargelaten die wel Alles thuis doen), dus ik vind het in dat opzicht wel goed dat er nu eens serieus aandacht aan besteed gaat worden.

In m'n tijd als vrijwilligster bij de dierenambulance heb ik zoveel aangereden katten moeten ophalen dat mij dat heeft laten inzien dat ik mijn eigen katten gewoon echt niet hier de straat op wil laten. Letterlijk stukjes hersens van de straat moeten vegen is niet iets wat je snel vergeet en ik zou als baasje zijnde gek worden als ik zo mijn kat moest ophalen ergens, helemaal open gereten. Vreselijk als ik eraan denk dat dat mijn kat zou kunnen zijn. Maar hier is het best een dicht bewoonde wijk met vrij kortbij een 50 weg, waar veel harder wordt gereden en de gehele dag door veel verkeer komt. Daarnaast is mijn kitten vrij sociaal en nieuwsgierig en zou ik het zomaar zien gebeuren dat ze meegenomen zou worden aangezien het best een mooie poes is om te zien. Ik wil ook absoluut niet dat ze bij anderen in de tuin zou gaan poepen enz. En heel fijn voor de katten eigenaren die zeggen dat je kat alleen maar thuis poept en plast, maar het grotendeels van de loslopende katten doet het gewoon fijn waar het ze uitkomt, of dat nu bij de buren is ofniet. Ik vind dat je ook als katten eigenaar gewoon je verantwoording moet nemen hierin. Hier dus in het belang naar de buren toe, veiligheid voor m'n dier ivm kans op aanrijding of dat ze gestolen wordt, besloten dat ze binnen blijft. Als we tzt de mogelijkheid hebben om de tuin kat proof te maken, mag ze achterom. Tot die tijd niet.

Het toenemende ratten/muizen probleem wat zou ontstaan... Dat is nog maar af te wachten in hoeverre dat een probleem gaat worden, want er zijn ook vast wel andere manieren te vinden om dat tegen te gaan als alleen door katten buiten te laten lopen. En eerlijk: weinig HTK katten die een grote rat vangen hoor. Muizen, oke, maar zoveel ratten vangen ze nu ook weer niet, dus het ratten probleem zal er niet zozeer groter van worden denk ik.

Ik vind het persoonlijk daarentegen juist erger dat er jaarlijks zoveel jonge vogeltjes e.d. gedood worden door katten en dat hierdoor de vogel populatie drastisch af is genomen de laatste jaren. Dat is ook echt zorgelijk te noemen.

Er zijn voor beide kanten wat te zeggen hier. Ik vind als een eigenaar zelf bewust de beslissing neemt om de kat naar buiten te laten, dat ze dat helemaal zelf moeten weten. Ik doe het niet, vanwege bovengenoemde redenen en ik vind dat dat net zo goed gerespecteerd kan worden. Maar dat er bv. een avondklok ingesteld wordt is op zich wel een idee, maar tegelijkertijd is dat ook wel lastig tot uitvoering te brengen want veel katten zijn juist 's nachts actief en ga je kat maar eens binnenhouden 's nachts als ze gewend zijn naar buiten te gaan. Yikes. Het is op papier misschien makkelijk neergezet, maar de praktische kant is weer een ander verhaal. Benieuwd hoe dit verder gaat... Alle katten van straat houden is denk ik praktisch gewoon niet haalbaar, maar ik vind het dus wel goed dat er wel aandacht aan besteed wordt nu en er wel regels komen met bepaalde dingen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-11-19 15:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:05

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:07

De katten zijn echt niet de grootste schuldige aan de vogeltjes moorden hoor :(
Wat dacht je van al het gif wat overal gegooid wordt. Waardoor denk je dat er tegenwoordig zoveel last is van de processie rups?
De vogeltjes die deze rupsen eten zijn massaal vermoord door het fijne gif tegen de rupsen. Om nog maar te zwijgen over al het gif tegen onkruid en pesticiden...

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:08

Wiwabalia schreef:
Autumnn schreef:

Wie zegt dat ze overlast ondervinden van mijn kat? Die van mij doet 90% binnen op de bak.

En daarnaast, mij hoor je toch ook niet klagen over de mensen die roken, afval op straat gooien, mij afsnijden op de weg, door rood rijden, ruiten ingooien en ga zo maar door? Die hoeven toch ook niet binnen te blijven? Daar ondervind ik ook hinder van. Sterker nog, meeroken is schadelijker dan het roken zelf. Gebeurt daar wat aan? Ja, sigarettenpakjes duurder maken. Nou, joepie, daar heb je wat aan?? Laat ze dat eens gaan verbieden in Nederland.
Ik denk als je alle argumenten onder elkaar zet dat je meer nuttigs aan een kat hebt dan dat het overlast bezorgt.

De quotes gaan niet helemaal goed, sorry alvast :')

Dit is toch appels met peren vergelijken? Want dat hoort imo ook niet.. maar kattenpoep in mijn voortuin (ookal is dat de 10%) ook niet.

Omdat iemand jou mening mbt katten niet deelt, schiet je in de verdediging door totaal andere zaken erbij te betrekken die niks met het onderwerp te maken hebben?

Katten prima, leuke & lieve beesten. Bij de eigenaar in huis en tuin (in het bewoonde gebied), ik ben voorstander. :)[/quote]

Waarom appels met peren vergelijken? Omdat het voorbeeld een levend dier betreft en roken niet?
Er wordt overlast veroorzaakt door katten, mensen/samenleving heeft er last van.
Met roken toch net zo? Mensen/samenleving heeft er last van.
Waarom wordt roken dan niet afgeschaft? Ik geef nu roken als voorbeeld, maar je kan ook andere voorbeelden er voor in de plaats zetten.

Ik voel me absoluut niet aangevallen, ik vind het alleen maar een hele leuke discussie om aan mee te doen, maar ik het ook een kromme verhouding vind. Want waarom mag roken dan wel? Dat geeft toch ook overlast? Dat doet imo meer kwaad dan goed. Dat is helemáál nergens goed voor, terwijl katten nog een redelijke functie hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:11

Autumnn schreef:
Waarom appels met peren vergelijken? Omdat het voorbeeld een levend dier betreft en roken niet?
Er wordt overlast veroorzaakt door katten, mensen/samenleving heeft er last van.
Met roken toch net zo? Mensen/samenleving heeft er last van.
Waarom wordt roken dan niet afgeschaft? Ik geef nu roken als voorbeeld, maar je kan ook andere voorbeelden er voor in de plaats zetten.

Ik voel me absoluut niet aangevallen, ik vind het alleen maar een hele leuke discussie om aan mee te doen, maar ik het ook een kromme verhouding vind. Want waarom mag roken dan wel? Dat doet imo meer kwaad dan goed. Dat is helemáál nergens goed voor, terwijl katten nog een redelijke functie hebben.

Je weet dat roken bijna nergens meer is toegestaan? Of leven wij niet in hetzelfde Nederland?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:12

Saskia9 schreef:
Wat dacht je van al het gif wat overal gegooid wordt. Waardoor denk je dat er tegenwoordig zoveel last is van de processie rups?
De vogeltjes die deze rupsen eten zijn massaal vermoord door het fijne gif tegen de rupsen. Om nog maar te zwijgen over al het gif tegen onkruid en pesticiden...

Tuurlijk, er zijn meer oorzaken, maar dat betekent niet dat er niet alsnog kritisch gekeken mag worden naar katten die vogeltjes doden, want katten zijn alsnog een groot onderdeel van de oorzaak van vogeltjes die doodgaan. Dat er nog andere oorzaken zijn, zal ik niet ontkennen maar door regels in te stellen met katten los laten buiten, zal het toch al iets helpen. En verder ben ik ook van mening dat zeker met gif tegen de rupsen enz een beleid zou moeten komen.

Maar in mijn optiek is dit ook niet de voornaamste reden waarom ik vind dat mensen hun verantwoording moeten nemen voor hun dieren, ongeacht welke diersoort ze hebben. Ik vind het wel iets wat 'mooi meegenomen' is als er minder intensief katten buiten zouden lopen.

Autumn
Zo nomaal is het anders niet meer om overal te roken hoor, zeker in openbare ruimtes gebeurt dit toch helemaal niet meer. Het is toch al op heel veel plekken verboden, ook buiten heb je bij bepaalde plekken aparte rokers plekjes en mag er verder nergens gerookt worden op terreinen bv. en dat zal alleen maar strenger aangepakt gaan worden in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 27-11-19 15:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:12

Saskia9 schreef:

Om het maar niet over de merelziekte te hebben die 3 jaar achter elkaar is geweest... -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:15

Saskia9 schreef:

Dat is ook absoluut niet goed te praten. Maar omdat er iets is dat ook niet goed is voor de populatie, betekent niet dat een ander probleem voor diezelfde populatie niet aangepakt mag/moet worden, toch?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:17

Kaitlyn schreef:
Saskia9 schreef:

Om het maar niet over de merelziekte te hebben die 3 jaar achter elkaar is geweest... -O-

En de buxusmot, de bestrijding daarvan heeft ook voor enorm veel dode vogels gezorgd.
En de hitte, vorig jaar is er hier een heel nestje dood gegaan doordat het gewoon veel te warm was -O-

De katten hier in de buurt heb ik nog nooit met een vogel zien lopen. Ik vind hooguit af en toe een jonkie (die vaak door eksters en kraaien uit het nest worden gehaald, niet door katten)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 27-11-19 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:18

dat wordt dan mooi een muizen/rattenparadijs - onze boerderij kat is nml beter in het vangen
van muizen dan menig muizenval. Gif is strx verboden (gebruiken wij niet ivm roofvogels)

En er schijnt nu al een muizen/rattenplaag opkomst te zijn :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:19

Ik ben katten liefhebber
Heb er 5
Ben begonnen met 2
Een werd helaas slachtoffer van het verkeer .
Dat is het risico als ze buiten komen .
Ik ben erg blij met mijn katten crew
Zou anders gel worden van de muizen in de tuin
Woon aan de rand van boeren bedrijven en daar zitten altijd ratten en muizen
Mijn katten bestrijden ze op een natuurlijke manier
Wel Zijn mijn katten steriel
Dus geen oeps nestjes hier .
S avonds na 10 uur blijven ze binnen en smorgens voor 7 uur mogen ze nog niet buiten.
Ze zijn overigens ( behalve die ene die verongelukte) allemaal rond de deur .
De zwarte loopt smorgens een blokje mee om als ik t kleine rondje met de hond maak .
Als deze wetgeving er komt dan zet ik stroom draad rond de tuin
Dan moeten ze echt achter in de tuin blijven

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:20

Zinzi_jewel schreef:
Ik ben katten liefhebber
Heb er 5
Ben begonnen met 2
S avonds na 10 uur blijven ze binnen en smorgens voor 7 uur mogen ze nog niet buiten.
De zwarte loopt smorgens een blokje mee om als ik t kleine rondje met de hond maak .

Dit zou al zo veel helpen. Katten steriliseren/castreren voordat ze buiten mogen lopen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:21

Heb zelf geen katten maar van mij mogen ze gewoon los blijven lopen, ik heb er geen last van, behalve dat ik nu er weinig vogels in de tuin heb.

Maar goed, ik vind dat onze wereld veel te overgereguleerd is en van mij mag het meer worden als zoals het was, honden los waar het kan, honden los.

En van mij zou het zelfs zo mogen zijn dat er afgesloten wijken komen waar vee los mag lopen.
Daar zou ik meteen gaan wonen.

Overigens zouden ze wel 1x per jaar de katten en de honden mogen steriliseren en castreren :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:21

Rakkie123 schreef:
Heb zelf geen katten maar van mij mogen ze gewoon los blijven lopen, ik heb er geen last van, behalve dat ik nu er weinig vogels in de tuin heb.

Maar goed, ik vind dat onze wereld veel te overgereguleerd is en van mij mag het meer worden als zoals het was, honden los waar het kan, honden los.

En van mij zou het zelfs zo mogen zijn dat er afgesloten wijken komen waar vee los mag lopen.
Daar zou ik meteen gaan wonen.

Overigens zouden ze wel 1x per jaar de katten en de honden mogen steriliseren en castreren :D

In een utopische wereld, zou dat prachtig zijn. Maar dat gaat niet werken. Alleen al in dit topic zie je al hoe lastig mensen het vinden begrip te hebben voor het probleem van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:22

mysa schreef:
dees_daan schreef:

Dat is dus niet waar. Heel veel schapenhouders en mensen met paarden of hobbyvee zijn druk bezig hun beesten te beschermen. Het blauwe schrikdraad is momenteel uitverkocht.

En vinden we dat leuk? Nee, heel vervelend. Kost handen vol geld, moet je maar net hebben.

En dan nog kunnen we waarschijnlijk niet rustig slapen omdat wolven heel inventief zijn en twee meter hoog hekwerk ook niet overal een oplossing is. .

Toch lees ik voor een groot deel dezelfde reacties hier, als in het wolventopic. Niks is goed, want ze doen dit of dat.. Maar als het dan op een kat aankomt moet alles maar wel kunnen en moeten de eigenaren maar zorgen dat ze hun eigen dieren beschermen tegen dat andere huisdier. Kromme wereld vind ik dat.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:22

Ik vind het prima als mensen hier op de stoep willen roken, maar als ze hun peuken in mijn tuin gooien en ik er dus last van heb wordt ik boos. Geldt ook voor mensen die hier in het park voor de deur eten en drinken en te lui zijn naar de prullenbak te lopen en hun afval in onze plantenbakken proppen.

Je hoort geen overlast voor anderen te veroorzaken en jou huisdieren ook niet.
En als je kat gewoon de hele dag naar buiten doet, veroorzaken ze overlast, de een ergert zich daar meer aan dan de ander. Maar irriteer mij heel erg dat ik voor ik mijn voordeur uitloopt eerst moet kijken of er stront op de deurmat ligt en als ik lekker in de zon wil liggen in de geur van kattenstront van andermans katten lig... dus is er geen andere oplossing katten in de tuin/huis te houden zeker in woonwijken, snap dat het op een boerderij en afgelegen gebieden anders ligt. Maar dat geldt voor meer dingen, ik woon midden in de stad, dus loop met aangelijnde honden en altijd poepzakjes mee. Mijn moeder woont aan de rand van een dorp bij het bos en haar honden lopen vaker los...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:23

_San87_ schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ik ben katten liefhebber
Heb er 5
Ben begonnen met 2

Dit zou al zo veel helpen. Katten steriliseren/castreren voordat ze buiten mogen lopen.

En verplicht chippen en registreren, zodat je eigenaren makkelijker kunt terugvinden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:24

Kaitlyn schreef:
_San87_ schreef:

En verplicht chippen en registreren, zodat je eigenaren makkelijker kunt terugvinden.

Goede toevoeging :j.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:27

Daarom begrijp ik ook dat in de stad katten binnen moeten blijven (deed ikzelf ook) maar bij mij op de boerderij slaat dat nergens op. Die van mij moeten kilometers lopen om in andermans tuin te kunnen poepen. Geloof mij de paddock en schuilstal plus de kattenbakken binnen hebben de voorkeur. Mijn katten zijn van 23:00 tot 06:00 binnen. Dan komen ze hun avondmaal halen en gaat het luikje dicht.

Chippen en castreren/steriliseren moet verplicht worden. Daar kan niemand tegen zijn lijkt mij.