Wat te doen met deze ontsnapper...

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:55

kimmie261 schreef:
Nou, de oplossing lijkt mij toch heel erg simpel..

koop wat kennelpaneel elementen en maak een ruime kennel in de schuur, deze zijn zelfs afsluitbaar door een slotje door de gaatjes van de hendel te doen, zijn 2 meter hoog , meer ruimte als de hondenkooi, en je kan zelfs 2 honden er laten slapen zodat hij niet alleen is..
.

Vergeet het plafond niet... ik ken husky's die over een tuinmuur van 2 meter hoog komen.

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 10:57

Voorbeeld van een kennel zoals je die kan maken:
Afbeelding

Echt hoor, kennelpanelen zijn je beste vriend, je kan daar zoveel mee afzetten, in alle maten en vormen.. :)

Oh en als ze ergens uit kunnen klimmen/ springen, dan inderdaad de bovenkant dichtmaken ...

Als je dit echt goed dicht hebt en je kan de husky een maatje geven voor de nacht, denk ik dat het grootste probleem echt verholpen is..

We hadden toen voor de argentijnen buiten een kennel met dak...dan sluit je het ook aan de bovenkant af
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-10-19 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:02

nou nou, mijn nederige excuses dat ik er overheen gelezen heb waarom hij in de bench moet. Succes met de hond.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:06

Ik ken het ras niet, dus ik kan je inhoudelijk geen tips geven, maar ik wil wel even zeggen dat ik vind dat je echt je best doet voor je hond :(:) . Ik snap helemaal dat je niet heel je leven stopzet (stoppen met werken) om de hond te heropvoeden, waarbij je niet eens weet of dat wel succes gaat hebben. Ik vraag me af hoe men gereageerd zou hebben als het ras niet bekend was.

Ik denk dat het een kwestie is van voorkomen ipv genezen. Onze mechelaar sloopt soms ook wel eens wat. We dachten eerst dat het verlatingsangst was, maar zijn er achter dat hij het gewoon doet 'omdat het kan'. Wanneer hij wordt wakkergemaakt als er niemand thuis is (bel bv) of hij is niet aan het slapen als wij weggaan, gaat hij opzoek naar iets wat hij kan pakken. Vooral bordjes/ mokken van het aanrecht zijn geliefd. De eerste keer hij een flinke buit. Nu zorgen we ervoor dat er niks ligt wat hij kan pakken.
Dit is natuurlijk niet dezelfde situatie als waar jij in zit, maar volgensmij is de oplossing voor het slopen ervoor zorgen dar hij niet kán slopen.

Ik hoop dat je inderdaad een kennel kan plaatsen en dat je je maatje kan blijven houden! :)
(Even voor op de lange termijn: je zegt dat je nu tijdelijk weer bij je ouders woont, waar je de schuur hebt. Ik weet niet hoe lang je in deze situatie zal zitten, maar denk ook alvast na over een oplossing voor hierna. Ben je van plan de husky dan in huis te hebben? Een kennel in je huis staat weer zo raar :Y) . )

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:07

kimmie261 schreef:
Voorbeeld van een kennel zoals je die kan maken:
[ Afbeelding ]

Echt hoor, kennelpanelen zijn je beste vriend, je kan daar zoveel mee afzetten, in alle maten en vormen.. :)

Oh en als ze ergens uit kunnen klimmen/ springen, dan inderdaad de bovenkant dichtmaken ...

Als je dit echt goed dicht hebt en je kan de husky een maatje geven voor de nacht, denk ik dat het grootste probleem echt verholpen is..

We hadden toen voor de argentijnen buiten een kennel met dak...dan sluit je het ook aan de bovenkant af
[ Afbeelding ]


Maar dit is maar één deel van de oplossing? Een maatje erbij is natuurlijk sowieso een vereiste, maar er lopen daar blijkbaar meer honden rond dus misschien hebben die ook behoefte aan een kennel...?
Verder eens met Anna79.

Met een husky gaan zwemmen is geen goed advies...

Amandavd
Berichten: 12112
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:10

Kinke schreef:
nou nou, mijn nederige excuses dat ik er overheen gelezen heb waarom hij in de bench moet. Succes met de hond.


Het staat gewoon letterlijk in de OP.

TS: Ik ga mee met een aantal in het feit dat ik ook denk dat je moet beginnen met rust en regelmaat, in samenwerking met je ouders en eventuele andere gezinsleden in huis. Als je dat niet kan bieden dan gaat het heel lastig worden denk. Ook de kennelpanelen is een goede tip.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat te doen met deze ontsnapper...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:12

ik had geen zin om te typen dat ik gisteren dit topic las terwijl er een migraine aanval aan kwam en ik dus niet alles onthouden heb, maar blijkbaar moeten anderen zich er ook mee bemoeien, dus bij deze Amandavd

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:15

Kinke schreef:
ik had geen zin om te typen dat ik gisteren dit topic las terwijl er een migraine aanval aan kwam en ik dus niet alles onthouden heb, maar blijkbaar moeten anderen zich er ook mee bemoeien, dus bij deze Amandavd


Dan reageer je als je wel kan lezen wat er staat.

Je vraagt toch ook niet wat voor ras het is mbt het slopen.. want zo staat bijvoorbeeld een husky bekend om.....

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:16

een Belangrijk deel dat TS “vergeet” te vermelden is dat deze hond helemaal geen volle husky is. Maar een pomsky (dus gewoon een kruising met een dwerkkeeshond). Voor gedrag en omgang hiermee is dit wel degelijk relevant. Alle tips over herplaatsing bij iemand die actief met husky’s werkt kunnen dus al achterwegen gelaten worden. Want iemand die serieus met husky’s werkt heeft niets aan een dwergjes kruising er tussen.
Ook voor het gedrag en omgang er mee heeft dit wel degelijk gevolgen. In een kruising kun je de beste eigenschappen van de 2 rassen krijgen in een hond en een tophond van karakter hebben. Maar je kan ook de slechtste eigenschappen hebben. Wat TS nu dus heeft.

TS wees eens eerlijk naar jezelf en de hond toe en maak eens een lijstje waarom je voor deze kruising gegaan bent of waarvoor je voor een husky zou gaan. Wat maakte dat je dacht dat deze hond perfect in je leven zou passen en dat jij hem zou kunnen bieden wat nodig is? Zijn diezelfde dingen die je als pluspunten destijds de beslissing deden maken er nogsteeds? Of is de situatie zodanig veranderd dat je de hond niet kan bieden wat nodig?

Ik zou ook hulp zoeken bij mensen met echt kennis en ver weg blijven bij de “kenners” (prutsers) die je aanraden om je hond maar een muilkorf constant te laten dragen of je hond vast te binden in de bench.

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:19

Nikass, niet elke hond heeft behoefte aan een kennel , alhoewel ik zou willen dat elke hond een kennel zou krijgen ipv een draadkooitje , als je toch moet opsluiten dan maar in een ruimte waar een hond genoeg ruimte heeft , maar goed ik ben echt zwaar anti bench...

Toen ik mijn oude roedel nog had zaten alleen de argentijnen in een kennel, de rest liep gewoon los, maar altijd met zijn 2tjes in de kennel, zodat ze wel elkaar hadden..

Persoonlijk vind ik husky's heel moeilijke honden, staan gewoon bekend om slopen en weglopen en andere dieren dood bijten, prima als je eraan begint, maar weet dat je el dan te maken hebt met dit gedrag.

Heel vroeger had ik een vriendin en die woonde naast haar schoonmoeder, die had een roedel husky's samen met een dochter, geloof iets van 22 honden.. 11 per tuin, maar allemaal in de goed afgezette tuin en leefde buiten in de roedel, en die deden ze inderdaad voor zo'n kar zetten en paar keer per week gingen ze 2 aan 2 naast de fiets een band trekken..Denk dat dat wel een beetje een husky leven is..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-10-19 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:19

Nou sorry Amandavd er staan hier wel stommere opmerkingen. Je kunt de vraag ook anders lezen, want ik heb ook een sloper gehad en ik gebruik nooit een bench. Voor nu is het misschien handig om een kennel te gebruiken om het patroon te doorbreken, maar ik zie het eerlijk gezegd al gebeuren dat hond daar dan eindeloos zit opgesloten en dat er verder niets veranderd.
Ik denk dat ts het beste de hond kan herplaatsen. Er ontbreekt teveel kennis van hondengedrag in het algemeen, en energie om echt voor een werkhond te gaan. Dat los je niet op met een kennel.

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:22

De kennel gaat slopen ook niet oplossen, dat hele slopen ga je nl níet afleren...

In een kennel geef je een veilige plek als je er niet bent, maar wel een ruime plek... Mijn dogo's kwamen niets tekort , maar sliepen wel in een kennel als ik weg was anders had ik inderdaad een heel verbouwd huis..Als we thuis waren liepen ze gewoon los in de roedel ,alleen snachts en als we overdags weg waren zaten ze in die kennel, at ze overigens heerlijk vonden, we hadden er nl een super fijne plek van gemaakt :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 19-10-19 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:23

Nikass schreef:
Met een husky gaan zwemmen is geen goed advies...

Waarom niet?
Ken genoeg mensen met (werk)husky's die ze laten zwemmen.
Ze hebben daar veel lol in.

senna21

Berichten: 11998
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:27

Ik begrijp uit bovenstaande dat de problemen vooral zijn ontstaan nadat de hond niet meer's nachts bij jou op kamer mocht slapen. En bij de fokker was het ook een huishond.
Daar zal een belangrijk deel van de clou liggen.
Een andere optie dan de bench is aan de lijn leggen. Gebeurt bij husky's regelmatig. Misschien voelt hij zich dan minder opgesloten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:28

Zoe_97 schreef:
een Belangrijk deel dat TS “vergeet” te vermelden is dat deze hond helemaal geen volle husky is. Maar een pomsky (dus gewoon een kruising met een dwerkkeeshond). Voor gedrag en omgang hiermee is dit wel degelijk relevant. Alle tips over herplaatsing bij iemand die actief met husky’s werkt kunnen dus al achterwegen gelaten worden. Want iemand die serieus met husky’s werkt heeft niets aan een dwergjes kruising er tussen.
Ook voor het gedrag en omgang er mee heeft dit wel degelijk gevolgen. In een kruising kun je de beste eigenschappen van de 2 rassen krijgen in een hond en een tophond van karakter hebben. Maar je kan ook de slechtste eigenschappen hebben. Wat TS nu dus heeft.

TS wees eens eerlijk naar jezelf en de hond toe en maak eens een lijstje waarom je voor deze kruising gegaan bent of waarvoor je voor een husky zou gaan. Wat maakte dat je dacht dat deze hond perfect in je leven zou passen en dat jij hem zou kunnen bieden wat nodig is? Zijn diezelfde dingen die je als pluspunten destijds de beslissing deden maken er nogsteeds? Of is de situatie zodanig veranderd dat je de hond niet kan bieden wat nodig?

Ik zou ook hulp zoeken bij mensen met echt kennis en ver weg blijven bij de “kenners” (prutsers) die je aanraden om je hond maar een muilkorf constant te laten dragen of je hond vast te binden in de bench.


Dat is inderdaad wel heel belangrijke info. Een werkhond met veel energie met een hyperactief ras gekruist. Dat is een kruising die ik al niet zo maken want dat is vragen om problemen. Waarschijnlijk ook nog een heel sterk karakter. Keeshonden geven (naar mijn ervaring) ook niet op.

Ik zou ook gaan voor een buitenkennel en even afwachten hoe ze wordt na haar pubertijd. Onze kees sloopte ook alles tot ze haar pubertijd door was (en heel veel volharding van ons kant) Ze durft het nu nog te doen maar ze moet ‘s nachts en als ze alleen is niet meer in de kennel. Hiervoor sloopte ze meubels en dergelijke. Maar je moest echt wel heel consequent zijn. Mijn ervaring met keeshonden is dat naar een zwaarder middel (zwaardere bench in dit geval) niet helpt maar je ze echt te slim af moet zijn en heel veel moet belonen (10 seconden rustig in de bench = er uit of snoepje en dat opbouwen) Maar goed, die fase is helaas al even voorbij en dit gaat nu veel meer energie vragen want de hond is niet anders gewoon.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:30

kimmie261 schreef:
Nikass, niet elke hond heeft behoefte aan een kennel , alhoewel ik zou willen dat elke hond een kennel zou krijgen ipv een draadkooitje , als je toch moet opsluiten dan maar in een ruimte waar een hond genoeg ruimte heeft , maar goed ik ben echt zwaar anti bench...

Toen ik mijn oude roedel nog had zaten alleen de argentijnen in een kennel, de rest liep gewoon los, maar altijd met zijn 2tjes in de kennel..

Persoonlijk vind ik husky's heel moeilijke honden, staan gewoon bekend om slopen en weglopen en andere dieren dood bijten, prima als je eraan begint, maar weet dat je el dan te maken hebt met dit gedrag.

Heel vroeger had ik een vriendin en die woonde naast haar schoonmoeder, die had een roedel husky's samen met een dochter, geloof iets van 22 honden.. 11 per tuin, maar allemaal in de goed afgezette tuin en leefde buiten in de roedel, en die deden ze inderdaad voor zo'n kar zetten en paar keer per week gingen ze 2 aan 2 naast de fiets een band trekken..Denk dat dat wel een beetje een husky leven is..



Dit vooral ja. En ja mee eens dat niet elke hond behoefte heeft aan een kennel, maar dan heeft ts er mogelijk een probleem bij, want de husky in zijn eentje in een kennel zetten lijkt mij geen optie.

Dogo's zijn wel heel andere honden imo. Husky's moeten naast die kennel voor de nacht overdag dan wel aan het werk.

Husky's zijn voor zover ik ze ken geen waterratten :n

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:30

Fizzy is alsnog minimaal 75% husky trouwens. Dus ja hij is geen volle hus maar alsnog grotendeels husky

Zoe_97

Berichten: 9471
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:34

KarmaChansy schreef:
Fizzy is alsnog minimaal 75% husky trouwens. Dus ja hij is geen volle hus maar alsnog grotendeels husky

Zonder dna kan je dat helemaal niet zeggen is al uit verschillende onderzoeken bewezen. Balto komt uit husky x dwergkees. Maar zelfs dat geeft geen 50-50 heeft embark al lang bewezen. In theorie kan fizzy gewoon 50% dwergkees zijn hoof afhankelijk van welke genen doorgegeven zijn. Maar daar staan dna testen voor. Zeggen hij is 75% husky kan je zo niet zeggen want die waardes van de theorie en werkelijke waardes liggen vaak tientallen percentages uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:35

Je mag de invloed van het karakter van een keeshond zeker niet onderschatten.

KarmaChansy: Begrijp ik goed dat je de fokker bent?

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:37

Zoe_97 schreef:
een Belangrijk deel dat TS “vergeet” te vermelden is dat deze hond helemaal geen volle husky is. Maar een pomsky (dus gewoon een kruising met een dwerkkeeshond). Voor gedrag en omgang hiermee is dit wel degelijk relevant. Alle tips over herplaatsing bij iemand die actief met husky’s werkt kunnen dus al achterwegen gelaten worden. Want iemand die serieus met husky’s werkt heeft niets aan een dwergjes kruising er tussen.
Ook voor het gedrag en omgang er mee heeft dit wel degelijk gevolgen. In een kruising kun je de beste eigenschappen van de 2 rassen krijgen in een hond en een tophond van karakter hebben. Maar je kan ook de slechtste eigenschappen hebben. Wat TS nu dus heeft.

Oeps, dan heb je 2 uiterste van honden gekruist en dan begrijp ik het overdreven excessieve gedrag (veel) beter.
Je hebt dan een (hyperactieve, slimme, baasgerichte, waakse) drijver/waakhond, gekruist met een (slimme, zeer! zelfstandige, niet baasgerichte/waakse) werk/trekhond.
Pfff dan begrijp ik zeker dat het niet makkelijk is voor TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:37

kimmie261 schreef:
Voorbeeld van een kennel zoals je die kan maken:
[ Afbeelding ]

Echt hoor, kennelpanelen zijn je beste vriend, je kan daar zoveel mee afzetten, in alle maten en vormen.. :)

Oh en als ze ergens uit kunnen klimmen/ springen, dan inderdaad de bovenkant dichtmaken ...

Als je dit echt goed dicht hebt en je kan de husky een maatje geven voor de nacht, denk ik dat het grootste probleem echt verholpen is..

We hadden toen voor de argentijnen buiten een kennel met dak...dan sluit je het ook aan de bovenkant af
[ Afbeelding ]

Waar heb je die bovenste panelen toendertijd gekocht? Zoiets zoek ik ook nog voor mijn mechelaars. Buiten hebben ze al een ruime kennel, voor wanneer wij er niet zijn overdag. Maar 's nachts heb ik ze liever niet buiten. Heb nu al de grootste maat benches die er zijn. Maar vind dit nog fijner :)

Als we thuis zijn, liggen ze gewoon los bij ons in huis. Ieder eigen mand. Of ergens anders in huis. Zolang ze maar netjes in hun mand blijven, wanneer er visite is.

KarmaChansy

Berichten: 6932
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:39

DeMolenhoek schreef:
Je mag de invloed van het karakter van een keeshond zeker niet onderschatten.

KarmaChansy: Begrijp ik goed dat je de fokker bent?


Ja vader en moeder zijn in mijn bezit, de pups waren niet de bedoeling maar beide ouders zijn getest op gezondheid. Moeder is overigens geholpen nu dus komen geen pups meer :)

kimmie261

Berichten: 19245
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:45

Nikass schreef:
Dit vooral ja. En ja mee eens dat niet elke hond behoefte heeft aan een kennel, maar dan heeft ts er mogelijk een probleem bij, want de husky in zijn eentje in een kennel zetten lijkt mij geen optie.

Dogo's zijn wel heel andere honden imo. Husky's moeten naast die kennel voor de nacht overdag dan wel aan het werk.


Ik zou de husky ook zeker niet alleen in de kennel zetten , maar echt een maatje erbij geven...zeker als deze 's nachts alleen achter blijft in een schuur.. Husky's zijn echt wel 'honden'honden..

En vergis je niet in dogo's... zijn echt wel heel actieve jachthonden! Zijn niet zomaar 'doggen' .. :)

Overigens heb ik wel het idee dat TS veel met haar dieren doet, het is geen 'rondje om de flat' husky.. Als het probleem ontsnappen en slopen over is, gaat dat meer rust geven en wordt het ook weer leuker om de hond te hebben , ik kan me heel goed voorstellen dat dit niet leuk is , maar naar mijn idee heel simpel op te lossen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:45

Ik denk dat Anniek Winters een hele goede tip is.
Verder zal meer bewegen niet alles oplossen, dit is zijn ding geworden en je zal eerst moeten kijken waarom dat zo is voordat je het kan oplossen.
Met gewoon maar nog stevigere benches aanschaffen doe je de hond echt tekort, dan is een ruime kennel met een hond samen voor nu een betere oplossing. Ik zou daar dus ook voor gaan en Anniek (of een andere gedragstherapeut) gaan inschakelen om te kijken wat daar uitkomt..
Ik ben trouwens niet helemaal tegen een muilkorf proberen in dit soort situaties, als de hond relaxt is als hij vrij rond kan lopen dan is dat een betere oplossing dan hem in een stalen kooi dumpen en denken goh, succes maar hier kom je toch niet uit.. De hond zit nu alleen niet in huis dus daarom zou ik eerder voor een kennel gaan aangezien je hem niet goed in de gaten kan houden als hij in de schuur zit.

Kabayo

Berichten: 14245
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:46

senna21 schreef:
Ik begrijp uit bovenstaande dat de problemen vooral zijn ontstaan nadat de hond niet meer's nachts bij jou op kamer mocht slapen. En bij de fokker was het ook een huishond.
Daar zal een belangrijk deel van de clou liggen.
Een andere optie dan de bench is aan de lijn leggen. Gebeurt bij husky's regelmatig. Misschien voelt hij zich dan minder opgesloten.

Nee is niet waar. Dit doet ie sinds dag 1