Serenity350 schreef:Heb net je topic door zitten lezen en ook al is elk dier weer anders, misschien heb je wat aan mijn soortgelijke ervaring met mijn kattedame.
Met haar heb ik twee keer een periode gehad die lijkt op wat jij beschrijft, alleen was zij minder "paniek" en meer "stress". (Ze bevriest dan, kruipt weg en laat zich niet meer zien). Bij veranderingen (een verhuizing) of een overvloed aan prikkels lijkt het net alsof ze "vergeet" dat ze een bak heeft en zoekt allerlei nieuwe plekjes uit voor haar kleine en grote boodschap.
De eerste periode hebben we uiteindelijk op kunnen lossen door een grote hondenbench (eentje waar een volwassen herder in past) in een hoek te zetten op een rustige plek in het huis lag. Daar ging ze in, met water, voer en kattenbak (nog geen mandje). En inderdaad, de volgende dag lag mevrouw te slapen in haar kattenbakje (ze heeft een "open bak" want anders is het sowieso een no-go voor haar). Maar nog geen ontlasting. We hebben haar toen in de bench gehouden (voelt heel gemeen maar moet even) maar wel gezorgd dat ze ook haar aandacht kreeg. Een nacht later was het raak. Het drolletje lag op een willekeurige plek in de bench. In een hoek een net plasje. Over de plas heb ik kattenbakkorrels gestrooid, die vol laten zuigen, en die weer door de bak gemengd. Het drolletje idem dito, half ondergegraven in de bak verstopt en op naar de volgende nacht voor een nieuwe poging.
Dit keer had ze wel op de bak geplast, maar drolletje lag er nog schattig naast. Mevrouw zelf was verhuist uit de bak en had besloten het voerbakje te verhuizen zodat ze dan maar daar kon liggen. Prima. Drolletje weer in de bak gestopt.
De volgende 3 nachten ging perfect. Dus toen het mandje geintroduceerd (test-object, wordt dat meteen weer de nieuwe kattenbak of wordt het gebruikt zoals bedoeld is). Eerste keer niet, dus mandje weggelaten de daaropvolgende nacht. Daarna weer geintrodcueerd. Toen ging het goed.
Daarna is het heel lang goed gegaan, tot een paar maanden geleden. Hetzelfde principe weer ingezet, alleen ditmaal veel korter want binnen een week ging het helemaal tip top. Alsof haar zindelijkheid een "bug" had opgelopen en de programmering weer even rechtgezet moest worden.
Overigens ben ik eerst ook met haar naar de DA geweest omdat we in de eerste instantie ook bang waren dat het kwam doordat er iets niet goed ging in haar lichaam. Echter, daar kwam test na test uit naar voren dat ze een prima gezond katje is (beetje chagrijnig naar vreemde wezens die in haar buik willen prikken, maar oke).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zo niet, dan was het in ieder geval het delen waard. Heel veel sterkte, ik hoop dat het snel wat fijner gaat voor jullie maar ook voor katlief.
Idd een hele andere situatie maar dit is precies de bedoeling hoe wij het nu moeten oplossen, maar ze poept dus steeds ergens anders. Deze week even verder aankijken en anders toch maar een bench... wat je zegt super zielig !! Maar nu poepte ze op joey zijn tafeltje, dat kan natuurlijk echt niet
@fohadi joey is ondertussen bijna 1,5 dus ze zijn hem ondertussen wel gewend, alleen laat ik hem nooit met de katten dus van echt “pesten” komt het niet dan grijp ik in. En de deskundige heeft daar wel goed op gelet of ze anders reageert of dingen als joey er niet meer is, en dat is dus niet het geval. (Gelukkig)