Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-19 23:02

Enjoy_ schreef:
Daar waar ik hierboven dood schrijf, bedoel ik dus doof...

“Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen”

:+

Ik snapte het ook niet helemaal :') gelukkig doof Ipv dood.

Waar zit jacha ?

Dan schrijf ik dat ook even op mijn lijstje, eerst donderdag de gedrags deskundige afwachten.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:18

collendoorn schreef:
Enjoy_ schreef:
Daar waar ik hierboven dood schrijf, bedoel ik dus doof...

“Die werd ineens angstig (is ook dood dus was lastig vraagstuk) en ging veel blazen”

:+

Ik snapte het ook niet helemaal :') gelukkig doof Ipv dood.

Waar zit jacha ?

Dan schrijf ik dat ook even op mijn lijstje, eerst donderdag de gedrags deskundige afwachten.

Fijn dat ie morgen komt! Ben heel benieuwd.

Jacha komt op verschillende locaties (ik zag onder andere: Almere, Diemen, Wageningen, Zaandam, Hoogkerk, Rotterdam, Ouderkerk aan de Amstel)

https://orthomanueeldierenarts.nl/locaties/

collendoorn

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 22:50

Nou dat was een lang gesprek, ik zal het kort proberen samen te vatten. Want anders word het echt een mega lap tekst

Hij ziet in het algemeen een hele ontspannen relaxte niet angstige kat, die naar horen/zien een angst heeft gekoppeld aan de bak op welke manier dan ook... en nu durft ze dus niet meer te poepen op de bak. Het complexe van dit geval is dat ze nu dus geen “vaste” poepplek (vaste of zachte ondergrond of iets) heeft en dat maakt dit een moeilijk gevalletje.
Nu dus helemaal terug om haar weer een vertrouwd plekje te geven om te plassen en te poepen. Ze moet nu dus alleen in de badkamer met een puppypet (gelijk besteld komen morgen) met zand erop en dan hopen dat ze daarop gaat zodat we zo een “plek” kunnen uitbreiden tot dat het weer een kattenbak kan worden.

Lukt dit niet zo dan zal ze toch echt in een bench moeten om haar ruimte te verkleinen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:17

Ik volg je topic stiekem al een tijdje. Even hardop met je meegedacht: Vraag me ineens af, heb je al een kattenbak geprobeerd met fleece? Of gewoon een mandje erin waar ze al eens op gepoept heeft? Of is dit nu het plan wat je hebt afgesproken met de gedrags deskundige?

Ik kruip nu weer onder mijn meeleessteen.. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:33

wat is een puppypet?
wel slim bedacht ,inderdaad opnieuw aanleren, maar dan met iets anders dan een bak met grint.
dat gaat vast helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 07:42

Puppypad is een plasmat voor zindelijkheidstraining. Die zou ik bij action halen. Zijn erg goedkoop en prima. Ik had ze toen mijn kat een nestje kittens had.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:30

Puppypad idd :') :j

JOanieke
Dat is dus het lastige met jillz, ze poept overal op welke ondergrond dan ook, dus een favoriet plekje of stofje heeft geen zin.

Het lijkt erop dat ze het zo spannend vind dat ze het net zo lang ophoudt tot ze echt niet anders kan en dan laat ze het gewoon gaan op de plek waar ze zit.
Maar je zit wel goed met een plekje, want dat moeten we dus nu gaan creëeren, zodat als ze 1 plekje heeft aangeleerd op de ondergrond die wij voor haar gemaakt hebben dan kunnen we dat daarna langzaam uitbreiden tot een kattenbak.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:46

Ik weet niet of mijn verhaal jou kan helpen, het betreft immers 1 van mijn honden ... maar ik pen het toch maar even neer.

Mijn hond begon out of the blue (voor mij althans, ik zag geen reden) ‘s ochtends tussen half 5 en 6, in ieder geval toen wij nog steeds lekker lagen te slapen, erg te blaffen. Toen ik beneden kwam, had hij alles onder gepist. Hij liep rond terwijl hij piste dus maw, rond de eettafel, salontafel, de gang en keuken door ... Kortom, de ganse beneden was 1 groot plasspoor. Daar sta je dan lekker, voor dag en dauw, de ganse beneden te dweilen. Nadat dit op een week tijd mss 5x was voorgevallen had ik het helemaal gehad. Ik besloot de hond ‘s nachts in de bench te zetten met het idee dat ik dan maar enkel de plas in de bench hoefde op te ruimen. Die oppervlakte tov de benedenverdieping leek me een hele verademing. En raad wat? Mijn hond heeft vanaf dan nooit meer geblaft, nooit meer gepist ‘s nachts. Voor mij een raadsel, ik heb nooit geweten waarom hij begon en waarom hij het in de bench niet meer deed maar de bench was een uitkomst. Mss omdat het een veilig plekje was??

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:57

Lukasje schreef:
Ik weet niet of mijn verhaal jou kan helpen, het betreft immers 1 van mijn honden ... maar ik pen het toch maar even neer.

Mijn hond begon out of the blue (voor mij althans, ik zag geen reden) ‘s ochtends tussen half 5 en 6, in ieder geval toen wij nog steeds lekker lagen te slapen, erg te blaffen. Toen ik beneden kwam, had hij alles onder gepist. Hij liep rond terwijl hij piste dus maw, rond de eettafel, salontafel, de gang en keuken door ... Kortom, de ganse beneden was 1 groot plasspoor. Daar sta je dan lekker, voor dag en dauw, de ganse beneden te dweilen. Nadat dit op een week tijd mss 5x was voorgevallen had ik het helemaal gehad. Ik besloot de hond ‘s nachts in de bench te zetten met het idee dat ik dan maar enkel de plas in de bench hoefde op te ruimen. Die oppervlakte tov de benedenverdieping leek me een hele verademing. En raad wat? Mijn hond heeft vanaf dan nooit meer geblaft, nooit meer gepist ‘s nachts. Voor mij een raadsel, ik heb nooit geweten waarom hij begon en waarom hij het in de bench niet meer deed maar de bench was een uitkomst. Mss omdat het een veilig plekje was??

Als onze aanpak nu na een week niks doet zal ze ook in een bench gaan, zodat de ruimte verkleind is en het liefst poepen ze natuurlijk niet in hun eigen ruimte.

Wel gek dat het daarna ook gewoon over was ! Terwijl je nooit problemen had

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 20:36

Oh wat herkenbaar.
Bij ons is het goed gekomen met opsluiting in de badkamer en verandering van kattenbak grind.
Heel veel succes, het is wel rot om op te sluiten maar ben toch blij dat wij dat toen door gezet hebben.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 23:55

Ik hoop dit dé oplossing wordt!
Plasjes wel nog steeds op de bak ook?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 13:32

Enjoy_ schreef:
Ik hoop dit dé oplossing wordt!
Plasjes wel nog steeds op de bak ook?

Ja die gaan goed !

Het is echt puur het poepen

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 14:22

hoe gaat het?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:59

Enjoy_ schreef:
hoe gaat het?

Nog niet best... het alleen opsluiten in de badkamer heeft nog niks gebracht, ze poept of plast dan gewoon niet. Beneden poept ze nu een beetje om de dag enorme drollen en wisselend van de stoelen tot de grond tot joey zijn speeltafel/hoek. Alle stoelen bekleed met puppypads en dan pakt ze dus een willekeurig ander plekje ;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:04

Eventueel in de bench en da vragen om een middel wat de ontlasting zacht houd want zo kom je van de regen in de drup. Poep word hard door het ophouden en gaat pijn doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:54

jeetje, je zou toch hopen dat het zou helpen.
ik moet toch ook ergens denken aan te harde ontlasting wat zeer doet.
misschien kun je nog wat experimenteren met voer?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:36

Pfff wat een gedoe... :(

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:36

collendoorn schreef:
Enjoy_ schreef:
hoe gaat het?

Nog niet best... het alleen opsluiten in de badkamer heeft nog niks gebracht, ze poept of plast dan gewoon niet. Beneden poept ze nu een beetje om de dag enorme drollen en wisselend van de stoelen tot de grond tot joey zijn speeltafel/hoek. Alle stoelen bekleed met puppypads en dan pakt ze dus een willekeurig ander plekje ;(

Heb net je topic door zitten lezen en ook al is elk dier weer anders, misschien heb je wat aan mijn soortgelijke ervaring met mijn kattedame.

Met haar heb ik twee keer een periode gehad die lijkt op wat jij beschrijft, alleen was zij minder "paniek" en meer "stress". (Ze bevriest dan, kruipt weg en laat zich niet meer zien). Bij veranderingen (een verhuizing) of een overvloed aan prikkels lijkt het net alsof ze "vergeet" dat ze een bak heeft en zoekt allerlei nieuwe plekjes uit voor haar kleine en grote boodschap.

De eerste periode hebben we uiteindelijk op kunnen lossen door een grote hondenbench (eentje waar een volwassen herder in past) in een hoek te zetten op een rustige plek in het huis lag. Daar ging ze in, met water, voer en kattenbak (nog geen mandje). En inderdaad, de volgende dag lag mevrouw te slapen in haar kattenbakje (ze heeft een "open bak" want anders is het sowieso een no-go voor haar). Maar nog geen ontlasting. We hebben haar toen in de bench gehouden (voelt heel gemeen maar moet even) maar wel gezorgd dat ze ook haar aandacht kreeg. Een nacht later was het raak. Het drolletje lag op een willekeurige plek in de bench. In een hoek een net plasje. Over de plas heb ik kattenbakkorrels gestrooid, die vol laten zuigen, en die weer door de bak gemengd. Het drolletje idem dito, half ondergegraven in de bak verstopt en op naar de volgende nacht voor een nieuwe poging.

Dit keer had ze wel op de bak geplast, maar drolletje lag er nog schattig naast. Mevrouw zelf was verhuist uit de bak en had besloten het voerbakje te verhuizen zodat ze dan maar daar kon liggen. Prima. Drolletje weer in de bak gestopt.

De volgende 3 nachten ging perfect. Dus toen het mandje geintroduceerd (test-object, wordt dat meteen weer de nieuwe kattenbak of wordt het gebruikt zoals bedoeld is). Eerste keer niet, dus mandje weggelaten de daaropvolgende nacht. Daarna weer geintrodcueerd. Toen ging het goed.

Daarna is het heel lang goed gegaan, tot een paar maanden geleden. Hetzelfde principe weer ingezet, alleen ditmaal veel korter want binnen een week ging het helemaal tip top. Alsof haar zindelijkheid een "bug" had opgelopen en de programmering weer even rechtgezet moest worden.

Overigens ben ik eerst ook met haar naar de DA geweest omdat we in de eerste instantie ook bang waren dat het kwam doordat er iets niet goed ging in haar lichaam. Echter, daar kwam test na test uit naar voren dat ze een prima gezond katje is (beetje chagrijnig naar vreemde wezens die in haar buik willen prikken, maar oke).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zo niet, dan was het in ieder geval het delen waard. Heel veel sterkte, ik hoop dat het snel wat fijner gaat voor jullie maar ook voor katlief.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:37

Ik was een stille meelezer, maar nu reageer ik toch. Zou het te maken kunnen hebben met je zoontje? Dat de kat jaloers is? Of "pest" je zoontje de kat misschien als jij het niet ziet?

Kan zijn dat de gedragstherapeut dit gemist heeft?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:43

Zoals Serenity beschrijft is meestal wel de manier .

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 22:34

Serenity350 schreef:
Heb net je topic door zitten lezen en ook al is elk dier weer anders, misschien heb je wat aan mijn soortgelijke ervaring met mijn kattedame.

Met haar heb ik twee keer een periode gehad die lijkt op wat jij beschrijft, alleen was zij minder "paniek" en meer "stress". (Ze bevriest dan, kruipt weg en laat zich niet meer zien). Bij veranderingen (een verhuizing) of een overvloed aan prikkels lijkt het net alsof ze "vergeet" dat ze een bak heeft en zoekt allerlei nieuwe plekjes uit voor haar kleine en grote boodschap.

De eerste periode hebben we uiteindelijk op kunnen lossen door een grote hondenbench (eentje waar een volwassen herder in past) in een hoek te zetten op een rustige plek in het huis lag. Daar ging ze in, met water, voer en kattenbak (nog geen mandje). En inderdaad, de volgende dag lag mevrouw te slapen in haar kattenbakje (ze heeft een "open bak" want anders is het sowieso een no-go voor haar). Maar nog geen ontlasting. We hebben haar toen in de bench gehouden (voelt heel gemeen maar moet even) maar wel gezorgd dat ze ook haar aandacht kreeg. Een nacht later was het raak. Het drolletje lag op een willekeurige plek in de bench. In een hoek een net plasje. Over de plas heb ik kattenbakkorrels gestrooid, die vol laten zuigen, en die weer door de bak gemengd. Het drolletje idem dito, half ondergegraven in de bak verstopt en op naar de volgende nacht voor een nieuwe poging.

Dit keer had ze wel op de bak geplast, maar drolletje lag er nog schattig naast. Mevrouw zelf was verhuist uit de bak en had besloten het voerbakje te verhuizen zodat ze dan maar daar kon liggen. Prima. Drolletje weer in de bak gestopt.

De volgende 3 nachten ging perfect. Dus toen het mandje geintroduceerd (test-object, wordt dat meteen weer de nieuwe kattenbak of wordt het gebruikt zoals bedoeld is). Eerste keer niet, dus mandje weggelaten de daaropvolgende nacht. Daarna weer geintrodcueerd. Toen ging het goed.

Daarna is het heel lang goed gegaan, tot een paar maanden geleden. Hetzelfde principe weer ingezet, alleen ditmaal veel korter want binnen een week ging het helemaal tip top. Alsof haar zindelijkheid een "bug" had opgelopen en de programmering weer even rechtgezet moest worden.

Overigens ben ik eerst ook met haar naar de DA geweest omdat we in de eerste instantie ook bang waren dat het kwam doordat er iets niet goed ging in haar lichaam. Echter, daar kwam test na test uit naar voren dat ze een prima gezond katje is (beetje chagrijnig naar vreemde wezens die in haar buik willen prikken, maar oke).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en zo niet, dan was het in ieder geval het delen waard. Heel veel sterkte, ik hoop dat het snel wat fijner gaat voor jullie maar ook voor katlief.

Idd een hele andere situatie maar dit is precies de bedoeling hoe wij het nu moeten oplossen, maar ze poept dus steeds ergens anders. Deze week even verder aankijken en anders toch maar een bench... wat je zegt super zielig !! Maar nu poepte ze op joey zijn tafeltje, dat kan natuurlijk echt niet

@fohadi joey is ondertussen bijna 1,5 dus ze zijn hem ondertussen wel gewend, alleen laat ik hem nooit met de katten dus van echt “pesten” komt het niet dan grijp ik in. En de deskundige heeft daar wel goed op gelet of ze anders reageert of dingen als joey er niet meer is, en dat is dus niet het geval. (Gelukkig)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 02:16

collendoorn schreef:
Idd een hele andere situatie maar dit is precies de bedoeling hoe wij het nu moeten oplossen, maar ze poept dus steeds ergens anders. Deze week even verder aankijken en anders toch maar een bench... wat je zegt super zielig !! Maar nu poepte ze op joey zijn tafeltje, dat kan natuurlijk echt niet

ik voelde me inderdaad best wel een "gemene baas", zeker op de momenten dat ze het er echt echt echt niet mee eens was en maar rondjes door de bench bleef lopen op zoek naar een uitgang. Ook een reden waarom de bench bij ons in een kamer stond waar we niet perse hoefde te zijn. We merkte dat op die momenten ze alleen maar drukker werd als ze ons zag. Zovan; "Ha, een mens! Die kan die deur wel ff open doen!". En ik bleef mezelf maar constant vertellen dat als ik de "training" te vroeg stopzette onder het mom, misschien gaat het nu alwel weer goed, ik de kans van slagen alleen maar extreem verkleinde. En dus de kans dat we weer van voren af aan moeten beginnen alleen maar groter zou worden.

Sterkte en succes!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 06:25

Is er een optie om de kat tijdelijk ergens anders onder te brengen en te kijken wat er gebeurt?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 13:18

Hoe gaat het TS?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 14:19

Pepperrr schreef:
Hoe gaat het TS?

Helaas nog niks opgeschoten....

Nog steeds contact met de kattengedrag deskundige en die komt vanavond weer want die denk toch dat het een aandacht iets is... dus daar komt hij het over hebben.

Hij denkt dat een bench toch niet echt gaat helpen omdat ze echt werkelijk waar overal poept... op een stoffen krukje, onder de bank, onder de stoelen, noem maar op! Ook rustig op de plekken waar ze normaal slaapt.

Dus we gaan deze avond bekijken/bespreken hoe we daar misschien winst mee kunnen behalen.
Vaak poept ze namelijk als wij of net wakker zijn en beneden komen, of als we net thuis komen.
We gaan het zien en hopen op het beste want hè word toch wel echt heel erg vervelend dit..