Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:10

En hier heb ik dan juist wel weer moeite mee.
Ik vind een teletac dus geen middel om mee te trainen.
Ik ben niet tegen stroombanden, maar vind dus dat ze alleen gebruikt moeten worden als laatste "red"middel bij gedragsproblemen waarbij de hond een gevaar voor mens dier of zichzelf op kan leveren of een veel betere kwaliteit van leven hierdoor krijgt zoals bv de banden om ze op het terrein te houden.
Het is in de IPO zo vaak heel gewoon om er een stroom band om te gooien en dat vind ik jammer, nepopo... we geven hem een koekje en een braaf na de schok dan kunnen we het verantwoorden naar de buitenwereld waarom we dit doen, en ja het kan ook zonder, loopt bewijs zat rond daarvan, jammer dat er nog steeds zo ouderwets word gedacht dat je niet met clicker enz bij werkhonden kunt bereiken wat met teletac wel kan, en ja, met teletac gaat het wel veel sneller, maar kom op, IPO is een sport en dat staat voor samenwerking met je hond, en lukt dat niet zonder pijn toebrengen is het niet de juiste sport voor jou en je hond.
Wij hebben met onze Rottweiler uit een werklijn ook IPO getraind, en de onze ging ook inbeen hele hoge drive waar hij heel moeilijk uit te krijgen was, hij werd er ook gewoon heel driftig van.
Daarom hebben we besloten dat dit dus niet de juiste sport was voor onze hond en zijn we gaan speuren en lopen we inmiddels ook obedience3.
En ik kan je vertellen dat hij hier minimaal net zo gelukkig van word als vh pakwerk.

En ook ik snap wel dat je met een werkhond soms wat meer door moet pakken dan de slome ouwe labrador van je oma naar dat hoeft niet met een zwaar middel dan teletac of een prikkertje.
Want je kunt het allemaal mooie namen geven en praten over piepjes en trillinkjes, maar we hebben het hier voornamelijk gewoon over stroom banden welke echt een flinke klap stroom geven op een moment dat een hond het totaal niet verwacht, je ziet het ook aan veel honden waar stroom opstaat, hijgen, stress, nerveus.....dus laten we er voor uitkomen dan veel van die banden toch echt een zwaar correctie middel zijn en indd in deskundige handen thuis hoort om ze te gebruiken bij echte problemen en niet om je hond in de sport heel snel dingen aan te leren.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 12:04

Nies_ schreef:
Maartje1990 schreef:
Robbie: ik heb contact opgenomen met Rijksoverheid hierover maat nog geen duidelijk antwoord daarop.

Nou dat klinkt in ieder geval of er goed over na is gedacht!

Tot nu toe werd onzichtbare omheining altijd apart benoemd. Hopelijk blijft dat zo.
Wij gebruiken ook petsafe banden om te voorkomen dat de honden door de poort schieten als bijv personeel of klanten binnen komen.
En anders maar een sjaaltje erover :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 22:56

Ik haal dit topic weer even omhoog

Skip heeft een incident gehad in het bos vorige week.

Het gezegde: Blaffende honden bijten niet" was heel even niet meer van toepassing -:(-

Voor ieders veiligheid krijgt hij voorlopig een muilkorf om als hij lis gaat en wil ik gaan trainen met de e collar om het blaffen en najagen van mensen en fietsen af te leren.

Vanmiddag een e collar gekocht.

In dit topic heb ik al een aantal keer gelezen: onder professionele begeleiding.

Wie heeft er ervaringen met een trainer die ons kan helpen de e collar goed te gebruiken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:17

mvdende schreef:

Het gezegde: Blaffende honden bijten niet" was heel even niet meer van toepassing -:(-

Voor ieders veiligheid krijgt hij voorlopig een muilkorf om als hij lis gaat en wil ik gaan trainen met de e collar om het blaffen en najagen van mensen en fietsen af te leren.

In dit topic heb ik al een aantal keer gelezen: onder professionele begeleiding.

Wie heeft er ervaringen met een trainer die ons kan helpen de e collar goed te gebruiken?

Ik zou geen muilkorf omdoen als je hond los is.
Als je hond z'n neus achterna gaat en er vandoor gaat, dat is gevaarlijk voor je hond met een muilkorf om.
Een hond met zulk gedrag als jouw hond: jagen, weglopen, bijten, opjagen kan eigenlijk helemaal niet los.
Je kan beter je hond aan een lange lijn laten waar hij wel mag rennen en spelen. (dus geen flexlijn)
En de normale trainingslijn/riem waarmee hij dat niet mag.
Dat verschil weet je hond snel genoeg.
Met een lange lijn kun je ook beter trainen aan de problemen waar je nu tegen aan loopt.
Los laten lopen kan beter nog even wachten, of het moet op een omheind veld zijn of zo.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 23:24

Nikass schreef:
Lukasje schreef:
Ik was zoooo anti. Wás...

Ik ben van pup af veel met mijn hond naar de hondenschool geweest. Ze liep in het bos sinds haar 8 weekjes ook netjes los mee en luisterde braaf. Tot mevrouw puber werd en reeën wel errrug interessant vond, véél leuker dan de baas. Toen ik haar een keer kwijt was en ik in volle paniek was dat ik haar niet meer zou terug vinden, en de andere keer ze haast onder een auto liep omdat ze achter een konijn aan zat , hield ik haar aan de lijn. Gedaan met los lopen, hond ongelukkig, kon haar energie niet kwijt.
Toen ben ik met haar naar een trainer geweest en sinds die ene keer loopt ze weer los. Ziet ze nu een hert en vertrekt ze, kan ik haar toch terug roepen. Hond gelukkig dat ze weer kan rennen en ik ook blij èn gerust gesteld.
Dus, mits correct gebruik ben ik voorstander.

Nu heb ik niet het ganse topic doorgelezen maar ik neem aan dat er ook reacties gekomen zijn op het gebruik van sporen en zweep bij paardrijden. Dat is net hetzelfde.

Ik begrijp de achterliggende gedachte op zich wel. Ben wel benieuwd wat je nu precies hebt getraind en hoe? Als je hond nu een konijn ziet vertrekt ze wel -dus de wil tot jagen is niet veranderd - maar je kan haar terugroepen, door middel van een druk op de knop of komt ze gewoon op je stem?

Oei excuus, ik reageer wel erg laat....

Ze blijft meestal staan. Heel soms heeft ze nog eens de neiging er achteraan te gaan maar dan kan ik haar op 1 commando terug roepen, zonder gebruik te hoeven maken van de band. Voor mij is dit bij deze hond een superoplossing geweest.
Ik heb nog een ander hondje, een supergevoelig, complex karaktertje en bij hem zou ik het absoluut niet in mijn hoofd halen de band te gebruiken.
Het hangt, wat ik dan persoonlijk vind, niet enkel af van het correct gebruik maar ook van het type hond.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:11

mvdende schreef:

Ik zou dan contact opnemen met Aniek Winters

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:11

Barbet schreef:
mvdende schreef:

Als je hond z'n neus achterna gaat en er vandoor gaat, dat is gevaarlijk voor je hond met een muilkorf om.
Een hond met zulk gedrag als jouw hond: jagen, weglopen, bijten, opjagen kan eigenlijk helemaal niet los.
Je kan beter je hond aan een lange lijn laten waar hij wel mag rennen en spelen. (dus geen flexlijn)
Met een lange lijn kun je ook beter trainen aan de problemen waar je nu tegen aan loopt.
Los laten lopen kan beter nog even wachten, of het moet op een omheind veld zijn of zo.

Hij loopt al een jaar los...

Het zijn momenten dat hij vervelend is.

Hier in Ossendrecht loopt hij aan een 10 meter lijn ivm jagen.

In Den Haag loopt hij altijd gewoon echt los. Er zitten daar hooguit een paar konijnen op een plek waar jagen geen kwaad kan. (Kan niet onder een auto lopen) overdag zitten er trouwens geen konijnen en "jaagt" hij dus niet echt. Ja hij stoot een keer een fazant uit de bosjes, maar dat doet 90% van de honden die daar loopt.

Het is ook maar een klein "bos" meer een groot park. Het gebied heet de Uithof voor de mensen die het kennen.

"Bijten" het is meer happen, heeft hij pas één keer gedaan en daar gaat dus actie op ondernomen worden.

Verder vroeg ik om ervaringen met trainers die met een e collar kunnen werken, niet om vertelt te worden dat mijn hond nooit meer los mag....

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:31

Ik vind zo'n halsband niet per definitie verkeerd, maar inderdaad alleen als hij goed gebruikt wordt. Eigenlijk net als met een zweepje bij een paard. Daar vind ik het wel mee te vergelijken. Een hulpmiddel. En tuurlijk moet je een hond goed trainen, maar geloof me niet elke hond kan je op alles trainen. De oude hond van mijn ouders heeft lang op hondentraining gezeten met mn moeder en we trainden hem zelf ook nog thuis. Hij luisterde dus supergoed, maar als hij water rook dan was hij gewoon weg. Dan móést hij het water in. Hij leek je dan ook gewoon helemaal niet meer te horen. Kwam wel terug hoor uiteindelijk, maar moest wel eerst zwemmen... Zo is het denk ik ook met sommige honden en wild. Het instinct is soms sterker dan de training en volgens mij kunnen honden zich dan ook echt een soort 'afsluiten' van de omgeving (roepend baasje) omdat ze alleen op datgene gefocust zijn.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 00:40

Barbet schreef:
mvdende schreef:

Ik denk juist dat los laten wel goed is. Met muilkorf dan inderdaad is verstandig. Een hond moet zijn energie kwijt. Aan een lange lijn kan dat gewoon veel minder dan als hij echt zelf lekker kan rennen. Als de hond niet los gaat kan dat alleen maar voor meer gedragsproblemen zorgen vanwege energie teveel en frustratie. Zo wordt de hond van mijn ouders supervervelend als hij een keer geen lange wandeling heeft gehad of niet los is geweest. Dan is hij ontzettend druk en gaat blaffen en tegen mensen opspringen terwijl hij dat normaal niet doet. Als de hond los is kan het gedrag worden afgeleerd. Als de hond aan de lijn is kan dat veel minder goed want dan kan hij sowieso niet achter fietsers aanrennen en jagen. En je wil natuurlijk niet voor altijd je hond aangelijnd houden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:32

En weer een schopje omhoog

Wij zijn aardig gesetteld in Ossendrecht en het mensen jagen is redelijk onder controle. Gelukkig lopen hier minder mensen, zodra ik mensen zie, roep ik hem terug wat behoorlijk goed werkt.

Tot nu toe heeft hij de E collar dan ook nog niet om gehad.

Toch heb ik maandag een training bij een gedragstherapeut met de E collar want ondertussen is zn jacht instinct wel echt zichtbaar.

Hij heeft de eerste maanden aan een 10m lijn gelopen, maar hij kon zn energie echt niet kwijt en werd vervelend met wandelen en ook in huis. Sinds ongeveer 1 1/2 maand loopt hij dus weer los, het gaat 9/10 keer prima als ik roep of fluit en dan komt hij netjes terug. Maar helaas is hij bijna iedere wandeling wel weer even "kwijt" hij is nooit lang weg, max 5 minuten, maar ik wil gewoon dat hij helemaal niet pleite gaat.

Daarom gaan we maandag trainen met de E collar.

Vandaag het ding opgeladen en net bij mezelf uitgetest. Deze E collar heeft 15 standen, bij stand 15 is het net als of je een tik van een matig schrikdraad omheining krijgt.

Ik heb eens met mn bil in het schrikdraad gehangen toen ik een waterbak moest schoonmaken, die klap was nog een tandje of 5 heftiger, een gemiddeld paard zal zo door standje 15 heen denderen vermoed ik.

Tis niet prettig nee en ik hoop de hogere standen 8-15 nooit te hoeven gebruiken bij Skip. Ik hoop natuurlijk dat hij bij standje 2 al goed reactie geeft, maar ben er bang voor dat als hij in zn drive zit, wel een hoger standje nodig gaat zijn. Hij is bikkelhard nl.

Nu ik zelf gevoeld heb, Heb ik helemaal geen zin om het ding om Skip zn nek te hangen, maar ik wil ook absoluut niet dat hij straks onder een auto ligt!

Nogmaals aan de lange lijn uitlaten heeft geen zin, hij kan dan echt zn energie niet kwijt.

Positief trainen op hier doe ik al, zelfs de laatste weken weer met frikandel bij fluiten. Die frikandel helpt best goed, vaak kan ik hem daarmee precies op tijd stoppen maar gisteren kon ik op mn kop gaan staan, ik zag hem steeds langs flitsen maar komen hó maar.

Als hij uiteindelijk komt, wordt hij alsnog beloond. Vaak met een normaal snoepje als hij de fluit heeft genegeerd ipv frikandel als hij onmiddellijk komt op de fluit. Hij wordt echt absoluut niet gestraft, dus niet komen omdat er angst is voor straf is absoluut niet aan de orde.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:08

Het is gewoon lastig voor sommige honden mvdende.
Je ontdekt snel genoeg of zo'n ecollar werkt.

De fokker van onze hond is haar 2 teven elke wandeling wel een keer kwijt, zou ik echt niet te doen vinden, ze hebben zelfs een keer op de A12 gelopen :wow:

Ik zou dan dus zelf ook minder vriendelijke maatregelen echt gaan overwegen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:31

corine1981 schreef:
Het is gewoon lastig voor sommige honden mvdende.
Je ontdekt snel genoeg of zo'n ecollar werkt.

De fokker van onze hond is haar 2 teven elke wandeling wel een keer kwijt, zou ik echt niet te doen vinden, ze hebben zelfs een keer op de A12 gelopen :wow:

Ik zou dan dus zelf ook minder vriendelijke maatregelen echt gaan overwegen.

Oef op de A12! Daar zou ik dus echt niet aan moeten denken en als die mogelijkheid hier bestond, ging Skip absoluut nooit meer los!

Hier in het bos moet je voor één 50km weg uitkijken, verder kan even kwijt zijn gelukkig geen kwaad. In de buurt van de weg houdt ik Skip extra in de smiezen en als hij in jachtmodus is, gaat hij altijd gelijk aan de lijn.

Toch gaat hij een E collar om krijgen want ik wil gewoon niet dat hij weg loopt. Wel of geen gevaarlijke weg in de buurt, hij zou zomaar meerdere km weg kunnen rennen en dan vervolgens mij kwijt raken en in paniek raken oid. Naar huis moet hij een 30km weg oversteken, maar daar rijden ze minimaal 50 helaas.

Ook wil ik niet dat hij het wild de stuipen op het lijf jaagt en misschien wel onder een auto jaagt.

Sclimpre

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:38

Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:41

Sclimpre schreef:
Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.

Ik vermoed dat je een schokje geeft op het moment van terug roepen.

Verder ga ik juist hier voor maandag een les volgen zodat Skip en ik het allebei goed uitgelegd krijgen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:45

Ik gebruik een "schokband" maar alleen op het standje wat geluid geeft. Scheelt mij boos worden en roepen en de hond wist echt meteen wat het betekende :+

Er zijn geen banden te krijgen die alleen geluid geven of wel? Is een geluid wat ik zelf niet zo vervelend vind lijken maar de hond vind het vervelend genoeg om toch meteen te luisteren ineens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:51

Sclimpre schreef:

Ik gok dat een schok(je) de hond uit zijn focus haalt waardoor het opeens weer oog heeft voor andere dingen dan het doel waar het op af ging, waardoor het terug te roepen is.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:12

_San87_ schreef:
Sclimpre schreef:

Ik gok dat een schok(je) de hond uit zijn focus haalt waardoor het opeens weer oog heeft voor andere dingen dan het doel waar het op af ging, waardoor het terug te roepen is.

Inderdaad!

Skip zn oren doen het prima zolang er geen wild is, maar er komen bananen in zodra er wel wild in zicht of in de neus komt. Dan luistert hij nergens meer naar.

Zodra hij konijn/ haas oid kwijt is, komt hij direct terug rennen naar mij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:30

_San87_ schreef:
Sclimpre schreef:

Daar kan ik inkomen. Een soort aandachtstrekker-op-afstand. Maar dat wil dan wel zeggen dat je je hond altijd een stap voor moet blijven. Eens hij vertrokken is vrees ik dat een hond met jachtinstinct de schokken erbij neemt.
Ben heel benieuwd naar het verslag van de les.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:34

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:

Daar kan ik inkomen. Een soort aandachtstrekker-op-afstand. Maar dat wil dan wel zeggen dat je je hond altijd een stap voor moet blijven. Eens hij vertrokken is vrees ik dat een hond met jachtinstinct de schokken erbij neemt.
Ben heel benieuwd naar het verslag van de les.

Ik denk dat dat per hond afhankelijk is. Een kennis van me gebruikt een e-collar en heeft inmiddels alleen nog maar t geluidje nodig om de hond uit de focus te halen. 'Even Yes bellen', zegt ze als ie in de focus schiet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:39

_San87_ schreef:
Ik denk dat dat per hond afhankelijk is. Een kennis van me gebruikt een e-collar en heeft inmiddels alleen nog maar t geluidje nodig om de hond uit de focus te halen. 'Even Yes bellen', zegt ze als ie in de focus schiet.

Dat zou ik ook wel willen.
ik vrees dat ik met mijn honden vaak op de voicemail zou komen -O-

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:16

pompadour schreef:
Als een hond stront eet, dan mis hij iets in zijn voeding.
Mijn hond krijgt elke dag vers vlees. En heel af en toe vreet ie stront, terwijl zijn halfzusje ( onze vaste loge)krijgt alleen maar brokken, en vreet ze buiten als een gek stront en het liefst Kattenstront

Hoeft niet altijd. In sommige brok zit een sterke kunstmatige geur versterker (om de brok aantrekkelijker te maken) waar het lichaam niks mee kan. Dus deze honden (en katten) poepen die geurstof weer uit, dan krijg je dus drolletjes die lekker ruiken :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:54

Hoe is het momenteel met de wettelijke stand der dingen mbt zulke stroombanden in NL?
Hier in IJsland zijn ze simpelweg verboden.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:26

Kuggur schreef:
Hoe is het momenteel met de wettelijke stand der dingen mbt zulke stroombanden in NL?
Hier in IJsland zijn ze simpelweg verboden.

Ze worden per 1 juli 2020 verboden.

Maar waarschijnlijk geen haan die er naar kraait hier in het bos.

Één van de handhavers heb ik gesproken en doet zelf met zn Mechel IPO, daar wordt ook vaak gebruik gemaakt van een E collar, dus als hij zou gaan handhaven, snijdt hij zichzelf in de vingers.

Je moet vanaf 1 juli 2020 inderdaad niet in het Amsterdamse Vondelpark gaan lopen met zn ding om, dat is vragen om problemen.

Op rustige plekken zal er waarschijnlijk niemand moeilijk over doen en al blij zat zijn dat een jachthond niet jaagt doordat hij een E collar om heeft. Ook mogen ze officieel helemaal niet los, hier kom je vaker loslopende honden tegen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:31

Sclimpre schreef:
_San87_ schreef:

Dat zou ik ook wel willen.
ik vrees dat ik met mijn honden vaak op de voicemail zou komen -O-

Kan misschien nog wel eens meevallen.

Je moet zn E collar goed instellen en standje 15 geeft best een flinke tik. Al is het meer een vervelend pijnlijk gevoel doordat je spieren gaan samentrekken dan dat het echt pijn doet doordat je een klap stroom krijgt zoals bij schrikdraad.

Bij een hond die echt hoog in zn drive schiet, is een hogere stand nodig.

Maandag om 16:15 een afspraak in het bos dus de kans dat Skip in zn drive schiet is 100%. Aan de trainster en mij om op dat moment de E collar goed ingesteld te krijgen.

Een kennis van mij heeft ook een Draadhaar die nu met loslopen een E collar draagt nadat hij ertussen uit gepiept was en een hele drukke weg had overgestoken. (Gelukkig zonder schade) De E collar is dus echt een last resort voor als hij weer weg schiet.

Dit wordt ook bij Skip het idee.

Hij is trouwens vandaag geen één keer echt kwijt geweest, wel een keer bananen in zn oren en gewoon mij negeren als ik fluit {:)-:(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:38

Het is wel de bedoeling dat je voorkomt dat een hond in die drive komt. Het is geen wondermiddel zodat je een hond uit de drive kan straffen, het moet een middel zijn zodat je hem terug kan roepen voordat hij daarin komt.

Jij kan stand 15 trouwens wel mee vinden vallen qua, maar jij hebt hem niet om je nek zitten. Dat is echt een compleet ander gevoel. En ja, dat zegt iemand die er ook mee gewerkt heeft, op haar arm heeft uitgetest, maar ook op mijn keel. Ik gebruik het niet meer en zou het alleen in hele uitzonderlijke gevallen gebruiken. Ik heb wel een vriendin die hem gebruikt, in de praktijkjacht, maar de keren dat ze hem écht gebruikt zijn heel weinig.