Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nies_ schreef:Maartje1990 schreef:Robbie: ik heb contact opgenomen met Rijksoverheid hierover maat nog geen duidelijk antwoord daarop.
Nou dat klinkt in ieder geval of er goed over na is gedacht!
mvdende schreef:Ik haal dit topic weer even omhoog
Skip heeft een incident gehad in het bos vorige week.
Het gezegde: Blaffende honden bijten niet" was heel even niet meer van toepassing![]()
Voor ieders veiligheid krijgt hij voorlopig een muilkorf om als hij lis gaat en wil ik gaan trainen met de e collar om het blaffen en najagen van mensen en fietsen af te leren.
Vanmiddag een e collar gekocht.
In dit topic heb ik al een aantal keer gelezen: onder professionele begeleiding.
Wie heeft er ervaringen met een trainer die ons kan helpen de e collar goed te gebruiken?
Nikass schreef:Lukasje schreef:Ik was zoooo anti. Wás...
Ik ben van pup af veel met mijn hond naar de hondenschool geweest. Ze liep in het bos sinds haar 8 weekjes ook netjes los mee en luisterde braaf. Tot mevrouw puber werd en reeën wel errrug interessant vond, véél leuker dan de baas. Toen ik haar een keer kwijt was en ik in volle paniek was dat ik haar niet meer zou terug vinden, en de andere keer ze haast onder een auto liep omdat ze achter een konijn aan zat , hield ik haar aan de lijn. Gedaan met los lopen, hond ongelukkig, kon haar energie niet kwijt.
Toen ben ik met haar naar een trainer geweest en sinds die ene keer loopt ze weer los. Ziet ze nu een hert en vertrekt ze, kan ik haar toch terug roepen. Hond gelukkig dat ze weer kan rennen en ik ook blij èn gerust gesteld.
Dus, mits correct gebruik ben ik voorstander.
Nu heb ik niet het ganse topic doorgelezen maar ik neem aan dat er ook reacties gekomen zijn op het gebruik van sporen en zweep bij paardrijden. Dat is net hetzelfde.
Ik begrijp de achterliggende gedachte op zich wel. Ben wel benieuwd wat je nu precies hebt getraind en hoe? Als je hond nu een konijn ziet vertrekt ze wel -dus de wil tot jagen is niet veranderd - maar je kan haar terugroepen, door middel van een druk op de knop of komt ze gewoon op je stem?
mvdende schreef:Ik haal dit topic weer even omhoog
Het gezegde: Blaffende honden bijten niet" was heel even niet meer van toepassing![]()
Voor ieders veiligheid krijgt hij voorlopig een muilkorf om als hij lis gaat en wil ik gaan trainen met de e collar om het blaffen en najagen van mensen en fietsen af te leren.
In dit topic heb ik al een aantal keer gelezen: onder professionele begeleiding.
Wie heeft er ervaringen met een trainer die ons kan helpen de e collar goed te gebruiken?
Barbet schreef:mvdende schreef:Ik haal dit topic weer even omhoog
Ik zou geen muilkorf omdoen als je hond los is.
Als je hond z'n neus achterna gaat en er vandoor gaat, dat is gevaarlijk voor je hond met een muilkorf om.
Een hond met zulk gedrag als jouw hond: jagen, weglopen, bijten, opjagen kan eigenlijk helemaal niet los.
Je kan beter je hond aan een lange lijn laten waar hij wel mag rennen en spelen. (dus geen flexlijn)
En de normale trainingslijn/riem waarmee hij dat niet mag.
Dat verschil weet je hond snel genoeg.
Met een lange lijn kun je ook beter trainen aan de problemen waar je nu tegen aan loopt.
Los laten lopen kan beter nog even wachten, of het moet op een omheind veld zijn of zo.
Barbet schreef:mvdende schreef:Ik haal dit topic weer even omhoog
Ik zou geen muilkorf omdoen als je hond los is.
Als je hond z'n neus achterna gaat en er vandoor gaat, dat is gevaarlijk voor je hond met een muilkorf om.
Een hond met zulk gedrag als jouw hond: jagen, weglopen, bijten, opjagen kan eigenlijk helemaal niet los.
Je kan beter je hond aan een lange lijn laten waar hij wel mag rennen en spelen. (dus geen flexlijn)
En de normale trainingslijn/riem waarmee hij dat niet mag.
Dat verschil weet je hond snel genoeg.
Met een lange lijn kun je ook beter trainen aan de problemen waar je nu tegen aan loopt.
Los laten lopen kan beter nog even wachten, of het moet op een omheind veld zijn of zo.
corine1981 schreef:Het is gewoon lastig voor sommige honden mvdende.
Je ontdekt snel genoeg of zo'n ecollar werkt.
De fokker van onze hond is haar 2 teven elke wandeling wel een keer kwijt, zou ik echt niet te doen vinden, ze hebben zelfs een keer op de A12 gelopen
Ik zou dan dus zelf ook minder vriendelijke maatregelen echt gaan overwegen.
Sclimpre schreef:Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.
Sclimpre schreef:Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.
_San87_ schreef:Sclimpre schreef:Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.
Ik gok dat een schok(je) de hond uit zijn focus haalt waardoor het opeens weer oog heeft voor andere dingen dan het doel waar het op af ging, waardoor het terug te roepen is.
_San87_ schreef:Sclimpre schreef:Wat ik me afvraag is hoe je aan de hond uitgelegd krijgt dat de schok die hij voelt wil zeggen dat hij moet luisteren als de baas hem roept. Schrikdraad rond een wei is simpel, als ze daar aan komen prikt het. Een ondergrondse lus markeer je door bovengronds op die plaats een zichtbare draad te spannen. Maar met de e-collar is dat toch wat vager. Ben benieuwd naar de vorderingen.
Ik gok dat een schok(je) de hond uit zijn focus haalt waardoor het opeens weer oog heeft voor andere dingen dan het doel waar het op af ging, waardoor het terug te roepen is.
Sclimpre schreef:_San87_ schreef:
Daar kan ik inkomen. Een soort aandachtstrekker-op-afstand. Maar dat wil dan wel zeggen dat je je hond altijd een stap voor moet blijven. Eens hij vertrokken is vrees ik dat een hond met jachtinstinct de schokken erbij neemt.
Ben heel benieuwd naar het verslag van de les.
_San87_ schreef:Ik denk dat dat per hond afhankelijk is. Een kennis van me gebruikt een e-collar en heeft inmiddels alleen nog maar t geluidje nodig om de hond uit de focus te halen. 'Even Yes bellen', zegt ze als ie in de focus schiet.
pompadour schreef:Als een hond stront eet, dan mis hij iets in zijn voeding.
Mijn hond krijgt elke dag vers vlees. En heel af en toe vreet ie stront, terwijl zijn halfzusje ( onze vaste loge)krijgt alleen maar brokken, en vreet ze buiten als een gek stront en het liefst Kattenstront
Kuggur schreef:Hoe is het momenteel met de wettelijke stand der dingen mbt zulke stroombanden in NL?
Hier in IJsland zijn ze simpelweg verboden.
Sclimpre schreef:_San87_ schreef:Ik denk dat dat per hond afhankelijk is. Een kennis van me gebruikt een e-collar en heeft inmiddels alleen nog maar t geluidje nodig om de hond uit de focus te halen. 'Even Yes bellen', zegt ze als ie in de focus schiet.
Dat zou ik ook wel willen.
ik vrees dat ik met mijn honden vaak op de voicemail zou komen