Hondje DA doodgebeten door hond klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:30

Sclimpre schreef:
JustMe8484 schreef:
Volgens mij is het niet zo dat die hond maar op onderzoek is gegaan en per toeval de kleine hond heeft gevonden, volgens mij heeft ie hem daadwerkelijk gezien en hij kon erbij komen, dat is duidelijk. Of willen jullie beweren dat hij deuren heeft geopend en gezocht heeft net zo lang tot hij toevallig dat hondje tegen kwam?

Of hij het kleine hondje nu gezien of geroken heeft boeit toch niet? Hij mag er zoveel kijken naar of zoveel ruiken aan kleine hondjes als hij wil, hij mag hen alleen niet doodmaken.

Niet in de discussie wie schuld heeft nee. Wel in de discussie of da eigen honden aan de lijn zou moeten houden. Als hondje buiten het zicht van klanten en honden naar een afgesloten ruimte gebracht wordt boeit het idd niet of hij wel of niet aangelijnd is, dat ziet immers niemand.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:34

JustMe8484 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe de reacties waren geweest als de oh zo lieve uk na 14 jaar een keer een chihuahua pup zag die hem niet zo aan stond, daar op af liep en had gebeten, per toeval dusdanig dat pup het niet overleefd. Pup lag netjes en rustig aan de lijn. Lokt niks uit.
(en nee dit is niet helemaal de juiste vergelijking want ik weet dat Mastiff al eerder vergelijlbaar incident had veroorzaakt, het gaat puur om naleven van je eigen regels.) ws had iedereen dan kwaad geweest op da omdat hij zich niet aan zijn eigen regels hield en nu moet dat maar gewoon kunnen.

In deze situatie is het wel of niet aan de lijn hebben gezeten van het kleine hondje helemaal niet relevant, want hij was net zo hartstikke dood gebeten als hij wel aangelijnd was geweest.

Daarnaast was het hondje niet los in de wachtkamer, dus vind ik het "niet aan eigen regels houden" niet eens van toepassing hier. In een eigen ruimte mag een eigen hondje best los.

Ik snap niet wat de zin is van dingen blijven zoeken die de dierenarts niet goed heeft gedaan. Dat doet er toch helemaal niet toe in deze situatie? De dierenarts was in dit geval gewoon een slachtoffer, punt.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:36

JustMe8484 schreef:
Sclimpre schreef:
Of hij het kleine hondje nu gezien of geroken heeft boeit toch niet? Hij mag er zoveel kijken naar of zoveel ruiken aan kleine hondjes als hij wil, hij mag hen alleen niet doodmaken.

Niet in de discussie wie schuld heeft nee. Wel in de discussie of da eigen honden aan de lijn zou moeten houden. Als hondje buiten het zicht van klanten en honden naar een afgesloten ruimte gebracht wordt boeit het idd niet of hij wel of niet aangelijnd is, dat ziet immers niemand.

Maar als het hondje de andere hond compleet negeert maakt het toch geen verschil of hij aangelijnd is of niet? Aangelijnd zou hij toch evengoed gegrepen zijn?
Je kan er natuurlijk een principezaak van maken. Dan moet het eigen hondje van de DA de hele dag vastgebonden zitten.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:40

Als die oudere hond daar braaf aangelijnd had gelegen achter de balie had die Mastiff hem ook gebeten. Punt is: als je met een HR hond naar een openbare plek komt, moet je uw voorzorgsmaatregelen nemen (denk aan: aanlijnen, muilkorven (indien nodig) en heel goed opvoeden). Daarnaast hebben mensen met kleine keffertjes de plicht om hun honden weg te houden van HR honden. Uitdagen is ook niet de bedoeling.

In het geval van CharmingS vind ik het niet correct dat zij moest betalen voor de medicatie terwijl de schade is veroorzaakt door de hond van de dierenarts. De dierenarts had het dier van CharmingS gratis die extra behandeling moeten geven. Zo'n dierenarts zou ik vaarwel zwaaien. In dit geval neemt de dierenarts haar verantwoordelijkheid niet.

JustMe8484

Re: Hondje DA doodgebeten door hond klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:46

Ik heb ook al eerder aangegeven dat ik het twee losstaande discussies vind.
Ik heb dan ook meerdere malen aangegeven dat ik de eigenaar van Mastiff volledig verantwoordelijk vind.

Maar daarnaast vind ik wel dat da een punt wil maken m.b.t. Het aanlijnen van honden. Dan vind ik ook dat je zelf het goede voorbeeld moet geven.

Ik zoek nergens naar argumenten om de schuld bij de dierenarts te leggen. Het had nml.idd niet uitgemaakt of hondje wel of niet aangelijnd was. Dus idd verantwoordelijkheid hiervan ligt 100% bij eigenaar Mastiff.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:49

Maar om het op honden te houden. Mijn honden zitten los in huis. Morgen komt er een vriendin op bezoek. We gaan samen wandelen. Ik heb gezegd dat nadien haar honden op de oprit of de tuin mogen maar niet in huis. Mijn honden mogen wel in huis. (Maar mijn reu is niet gecharmeerd van vreemden op zijn terrein). Dus jij zou niet meer op bezoek komen?
Spoiler:
die vriendin vond mijn vraag trouwens compleet normaal.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:55

Riel schreef:
In het geval van CharmingS vind ik het niet correct dat zij moest betalen voor de medicatie terwijl de schade is veroorzaakt door de hond van de dierenarts. De dierenarts had het dier van CharmingS gratis die extra behandeling moeten geven. Zo'n dierenarts zou ik vaarwel zwaaien. In dit geval neemt de dierenarts haar verantwoordelijkheid niet.

Daarom ben ik daar ook nooit meer naar terug geweest, en het liefst was ik meteen omgedraaid. Heb ze daar ook verteld dat ik het er niet mee eens was en dat ze mij ook niet meer terug zouden zien.

Ik blijf bij mijn mening dat in een dierenkliniek geen 1 hond los hoort te lopen. Als de DA dan zo graag haar hond mee had willen nemen had ze de hond in een afgesloten ruimte moeten doen, zoals het hoort. Vooral in een dierenkliniek waar dieren over het algemeen al spanning hebben. Dan kan je hondje nog zo braaf onder de balie liggen, maar een hond kan altijd uitbreken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:01

Deze hele discussie, hier en op facebook, is wat er mis is binnen de hondenwereld en op internet.
Onbegrijpelijk hoe mensen niet goed kunnen lezen en allerhande excuses en dingen verzinnen om het gedrag van de aanvallende hond en de schuld van de eigenaar goed te praten.

Dezelfde soort discussie laait altijd weer op als er iets dergelijks gebeurt, altijd worden verzachtende omstandigheden of excuses gezocht.
Mensen moeten hun hond eens echt goed leren kennen en gewoon hun verantwoording te nemen, niet meer en niet minder.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:05

Op zich ben ik het wel eens met JustMe8484 en CharmingS. Moest ik dierenarts zijn, zou ik mijn hond ook niet met een gerust hart laten rondlopen in de praktijk. Ook als de hond normaal geen contact zoekt, kan hij het ook eens op een (ongepast) moment wel doen. Ook een braaf hondje is en blijft een dier. Echter vind ik dit een andere discussie. In deze situatie blijf ik vinden dat de eigenaresse van de mastiff alle verantwoordelijkheid draagt. Ook als de 14 jarige hond aangelijnd achter de balie lag, was dit gebeurd. Op het moment van de feiten gedroeg het 14 jarige hondje zich zoals het hoort. Hij was stil, lag rustig te slapen en zocht geen direct contact. De enige hond die zich niet naar behoren gedroeg, was de mastiff.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:09

Faline schreef:
Deze hele discussie, hier en op facebook, is wat er mis is binnen de hondenwereld en op internet.
Onbegrijpelijk hoe mensen niet goed kunnen lezen en allerhande excuses en dingen verzinnen om het gedrag van de aanvallende hond en de schuld van de eigenaar goed te praten.

Dezelfde soort discussie laait altijd weer op als er iets dergelijks gebeurt, altijd worden verzachtende omstandigheden of excuses gezocht.
Mensen moeten hun hond eens echt goed leren kennen en gewoon hun verantwoording te nemen, niet meer en niet minder.

Niemand zegt dat de eigenaar van de mastiff niet fout bezig was, echter vind een groep mensen (hier op Bokt als op FB) dat de DA ook zeker hier een stukje verantwoordelijk voor is.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:18

De eigenaar van de Mastiff had haar hond nooit los mogen laten, en in mijn ogen hoort ook de hond van de DA niet los te lopen. Schuld ligt bij beide honden eigenaren, en de hond is niet opgevoed maar is het dan meteen een k*t hond? Nee de eigenaresse heeft niet goed gehandeld en de DA zal waarschijnlijk nooit meer een hond los laten lopen in de praktijk!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:20

Maar als dat kleine hondje vast zat had hier geen verschil gemaakt dus hoe kun je zeggen dat zijn eigenaar schuld treft?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:22

Waarom beide schuld? Zaza had ook met lijntje niet meer geleefd. Zaza had ook jouw of mijn hondje kunnen zijn, binnen wandelend aan een lijntje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:22

En een hulphond due niet vast hoeft te zitten dan zou die ook fout zijn geweest
Hondje liep naast de enkels van de baas mee naar binnen met of zonder lijn is dus de vraag niet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:25

Zoe_97 schreef:
Maar als dat kleine hondje vast zat had hier geen verschil gemaakt dus hoe kun je zeggen dat zijn eigenaar schuld treft?

Maar de hond zat niet vast! Niemand hier weet of het hondje ook braaf in zijn mandje lag.. Wie weet liep hij wel gewoon wat rond te scharrelen. Nogmaals in een ruimte waar spanning heerst onder dieren hoor je gewoon je verstand te gebruiken!! Daar ga je geen honden los laten lopen, ook niet als die van de DA is.

En volgens mij hoort een hulphond ook gewoon aangelijnd te zijn!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:27

Nee daar zit je dus al fouhet is geen geleidehond maar een hulphond die alles voor de baas moet doen.
Maar dat hondje had aan een lange lijn ook rond kunnen scharrelen was het dan wel goed geweest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:30

Zoe_97 schreef:

Omdat de Da predikt dat eigenaren hun verantwoording moeten nemen, maar het zelf dus ook niet doet.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:30

CharmingS jij bent zo iemand die dus niet leest. Hondje deed helemaal niks, liep naar achter de balie en verder niks. De wachtkamer voor honden en katten is daar apart, hondje kwam daar niet doorheen.

Dit was 100% de andere hond die zonder aanleiding dood heeft gebeten.

Het kleine hondje aanlijnen had geen verschil gemaakt en of de DA daarin een voorbeeldfunctie heeft of haar hond niet aan het risico bloot had moeten stellen is een hele andere discussie.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:32

Onali schreef:
Zoe_97 schreef:

Omdat de Da predikt dat eigenaren hun verantwoording moeten nemen, maar het zelf dus ook niet doet.

De hond van de DA heeft toch helemaal niemand aangevallen?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:33

CharmingS schreef:
De eigenaar van de Mastiff had haar hond nooit los mogen laten, en in mijn ogen hoort ook de hond van de DA niet los te lopen. Schuld ligt bij beide honden eigenaren, en de hond is niet opgevoed maar is het dan meteen een k*t hond? Nee de eigenaresse heeft niet goed gehandeld en de DA zal waarschijnlijk nooit meer een hond los laten lopen in de praktijk!

Maar het is wel weer een HR hond die zonder enkele reden zo'n moordpartij heeft begaan.

Niet voor niets dat er vanuit de maatschappij steeds weer de vraag opkomt dat hier iets tegen gedaan moet worden.
Ook niet voor niets dat vroeger de RAD er was, dit voorval bij de dierenarts is natuurlijk niet op zich staand met een HR hond.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 17:34

Maar moet je hond iemand lastig vallen voordat het aan de lijn moet? Dat is toch ook een bizarre conclusie :?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:35

Onali schreef:
Zoe_97 schreef:

Natuurlijk nam ze haar verantwoording.
Ze had haar hondje via een route die niet door de wachtkamer ging, op zijn plekje gezet.
Hij liep niet rond of iets dergelijks, niet eens in het zicht van de mastiff geweest.
Het zou anders zijn als het hondje los in de wachtkamer had rondgelopen, of op een andere manier de mastiff uitgedaagd had.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:37

Faline schreef:
CharmingS jij bent zo iemand die dus niet leest. Hondje deed helemaal niks, liep naar achter de balie en verder niks. De wachtkamer voor honden en katten is daar apart, hondje kwam daar niet doorheen.

Het kleine hondje aanlijnen had geen verschil gemaakt en of de DA daarin een voorbeeldfunctie heeft of haar hond niet aan het risico bloot had moeten stellen is een hele andere discussie.

Fijn dat jij mij kan vertellen of ik wel of niet lees..

Was jij er bij dan? En spreek jij hondentaal? Heb jij gezien wat de houding was van het hondje?

Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat de DA haar hond had moeten aanlijnen, want dat had inderdaad helemaal geen bal uitgemaakt. De DA had wel haar verantwoordelijkheid kunnen nemen om de hond in een afgesloten ruimte te houden waar geen andere honden bij in de buurt kunnen komen. En de eigenaresse had haar hond nooit los mogen laten!!

En ook voor jouw Barbet: Was jij erbij, omdat jij concludeert dat het hondje dood is gebeten zonder reden? En dan meteen beginnen over HR hond?! NEE fout HR eigenaresse die haar dier niet heeft opgevoed!! Er moet iets worden gedaan tegen mensen die nadenken over dieren alsof het mensen zijn, daar zit namelijk het allergrootste probleem!!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:46

CharmingS schreef:
Faline schreef:

Fijn dat jij mij kan vertellen of ik wel of niet lees..

Was jij er bij dan? En spreek jij hondentaal? Heb jij gezien wat de houding was van het hondje?

Ik heb namelijk ook nergens gezegd dat de DA haar hond had moeten aanlijnen, want dat had inderdaad helemaal geen bal uitgemaakt. De DA had wel haar verantwoordelijkheid kunnen nemen om de hond in een afgesloten ruimte te houden waar geen andere honden bij in de buurt kunnen komen. En de eigenaresse had haar hond nooit los mogen laten!!

En ook voor jouw Barbet: Was jij erbij, omdat jij concludeert dat het hondje dood is gebeten zonder reden? En dan meteen beginnen over HR hond?! NEE fout HR eigenaresse die haar dier niet heeft opgevoed!! Er moet iets worden gedaan tegen mensen die nadenken over dieren alsof het mensen zijn, daar zit namelijk het allergrootste probleem!!

Als je het verhaal van de dierenarts goed had gelezen, had je kunnen lezen dat het hondje helemaal niks deed. Liep zonder naar de andere hond te kijken, naar zijn plekje achter de balie. Ze hoefden niet door de wachtkamer en kwamen dus niet eens in de buurt.
Ook valt te lezen dat dezelfde hond al eens eerder een andere hond dood heeft gebeten.
Lijkt me redelijk HR.
Niet de schuld van de hond dat hij zo is, maar de schuld van de eigenaar dat hij de kans krijgt zo te zijn.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:51

Er staat nergens (excuus dat staat ergens onderin) dat de route niet door de wachtkamer ging. Wel dat ze de praktijk binnen kwam en naar achter de balie liep om mensen daar te begroeten.de dierenartsen die ik ken hebben de balie in de wachtkamer. Daarnaast staat er wel dat de Mastiff haar zag, dus Zaza was wel degelijk in het zicht van de hond...
Dus in hoeverre komt het hondje dan niet in de buurt en niet in de wachtkamer?