Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 21:25

Geen idee of t al genoemd is, geen tijd om 8 pagina's door te nemen, sorry. Maar ik denk dat een witte herder ook een goede optie zou zijn voor je. Succes met de keuze en je project!

bruceandnoon

Re: Welke erfhond? Graag jullie ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 23:54

Voor mijn mastin geldt hetzelfde . Hij komt eerst bij mij checken of het goed volk is. Mastin zijn wat dat betreft geen pro actieve honden dwz ze gaan niet snel in de aanval . (Ook niet tov andere honden trouwens, ze zijn over het algemeen heel tolerant maar wel passief dominant) . Maar s avonds is ie bijzonder alert en ik denk dat een ongewenste bezoeker dan geen warm welkom krijgt. Hij zal dan niet im je broek gaan hangen maar zijn diepe bulderende blaf is zeer indrukwekkend

QuebelleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 01:12

Op mijn oude stal hadden ze een jonge Rhodesian Ridgeback. Geweldig braaf en lief beest, en door z'n grote ook best indrukwekkend. Erf was ook open langs alle kanten maar hij bleef netjes waar hij moest blijven. Geen problemen met andere honden, of paarden, kinderen en dergelijke.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:10

Mocht je een mastin willen, ik heb familie bij valencia die eraan kunnen komen. Via een schaapherder die ze als werkhond fokt. Wel echt op zijn ouderwets spaans trouwens.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:11

Je kan altijd een Jack Russel nemen trouwens, die hebben namelijk wel het ego van een Mollosser :')

Rhodesian Ridgeback vind ik trouwens (mocht je hem uit het asiel halen) een lastige hond, stal waar ik vroeger kwam had er een uit het asiel gehaald en na 2 maanden moest ie met een muilkorf over het erf omdat ie bij kinderen nog weleens te hard wilde corrigeren, zijn over het algemeen ook vrij dominante honden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:15

Berner sennen. Goed waaks maar lieve lobbes naar eigen volk en dus voor cliënten ook erg fijn.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:26

Ik heb hiervoor een berner gehad en wou er eigenlijk een weer.
Het is een kruising berner X berner/leonberger geworden.
3/4 berner en 1/4 Leo dus. Hij lijkt alleen het meest op de Leo :').

Van pup af aan al gruwelijk waaks maar op een goede manier. En erg lief.
Ik wil wel dat een hond blaft zodat ik, wanneer ik bijv achterin de schuur ben, ook weet dat er iemand mijn erf op loopt.
Maar daar moet het ook bij blijven. Puur een alarmsysteem dus.
Ik wil wel graag dat de pakket bezorger gewoon de pakketten in de schuur kan zetten enzo zonder aangeknaagd te worden door de hond :))

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:29

Bij ons op de manege hadden ze vroeger een rottweiler. Overdag liep die gewoon rond in het cafetaria de kinderen te entertainen. Geen liever beest dan hem. 's Nachts moest daar niemand een voet binnen zetten ... Maar zelf zou ik daar precies niet voor kiezen.

Onze Friese stabij past misschien ook wel in het plaatje. Die laat altijd met veel lawaai weten wanneer er iemand aankomt, maar is voor de rest vriendelijk en niet overdreven aandachtstrekkend. Ik bedoel: hij laat de mensen met rust als die daar geen zin in hebben. Als ze dat wel hebben, speelt of knuffelt hij graag. Hij waakt in die zin dat hij lawaai maakt, verdedigen zal hij niet doen want als hij het niet vertrouwt, verstopt hij zich :-D.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:41

BeFunny schreef:
Een duitsedog is trouwens van oorsprong een mix waar onder andere een boxer in zit en die zijn ook al niet zo gezond. Maar daar kun je nog geluk mee hebben en kunnen prima erfhonden zijn..

Al vind ik de boxer ook geen erfhond, ik lees wel eens vaker iets over hun gezondheid, maar dat is geheel mijn ervaring niet. Wij zijn 4 boxers verder, de eerste 3 zijn nooit ziek geweest en allemaal gestorven vanwege ouderdomskwaaltjes, gewoon gezond oud geworden dus. Die we nu hebben is ook nooit ziek, is nu 4 dan, heeft haar enkelbanden gescheurd helaas wel, was heftig, maar dit kwam niet door haar eigen gezondheid, maar door een ongeluk. Ook boxereigenaren op boxerverenigingen hoor ik niet over veel gezondheidsproblemen, althans niet meer dan normaal. Ze zijn gevoelig voor bulten, evt kanker, dat wel, maar daar worden ze vaak wel oud mee. Is dus niet mijn ervaring en met 4 boxers dus zelden een dierenarts gezien. Ze waken hier wel, maar zijn blijhoofden, verwelkomen gasten veel te enthousiast, zijn zo gek als een deur, zie ze ook niet op het erf blijven, de wereld is zo mooi, ik geniet van deze clownen, voor ons niets anders meer, maar zou ze niet aanraden voor ts haar doeleind.

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:49

Weet niet of hij al genoemd is maar wij hebben zelf een boerenfox. Hij is dan wel niet zo groot, maar maakt een boel lawaai als er iemand aan komt maar als diegene dan over zijn lijntje is (we hebben hem geleerd dat hij daar noiet voorbij mag en doet hij ook niet) is het goed en wil hij graag even knuffelen. Hij vangt ook nog muizen

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:46

Jiildou23 schreef:
Weet niet of hij al genoemd is maar wij hebben zelf een boerenfox. Hij is dan wel niet zo groot, maar maakt een boel lawaai als er iemand aan komt maar als diegene dan over zijn lijntje is (we hebben hem geleerd dat hij daar noiet voorbij mag en doet hij ook niet) is het goed en wil hij graag even knuffelen. Hij vangt ook nog muizen

Ja hier ook een boerenfox.. houd alles goed in de gaten en laat als eerste weten of er iemand op het erf komt. :D Hij blijft ook goed op het erf en is een grote knuffel. en idd vangt muizen en ratten. groot voordeel is dat het een handzaam modelletje is. kan overal mee naar toe.

Ook nog een Jack-Russel, ook hij is waaks maar heel eerlijk is hij liever lui dan moe.

Afbeelding

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 11:57

Bij ons op de boerderij hebben ze eerste een Heidewachtel gehad. Daarna een kruising jachthond en nu loopt er nog een stokoude JackRussel rond. De boer ging wel ook jagen met de honden en de boerderij ligt afgelegen. Alle honden blaften bij vreemd volk maar niet bij bekenden.

Misschien een ander idee. Maar een pauw waakt ook heel goed. Zodra er vreemd volk op het erg komt beginnen ze te roepen. Ook blijven ze netjes op het erf.

Verder ligt het natuurlijk ook aan de hond. De ene hond is de andere niet. Zelf heb ik een Duitse Staande en die waakt precies zoals je zou willen. Jagen snapt ie geen snars van dus die zou theoretisch ook voldoen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:14

Of neem Ganzen! Beste waakdieren ooit en heel. erg. luid. :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:44

MightyMike schreef:
BeFunny schreef:
Een duitsedog is trouwens van oorsprong een mix waar onder andere een boxer in zit en die zijn ook al niet zo gezond. Maar daar kun je nog geluk mee hebben en kunnen prima erfhonden zijn..

Al vind ik de boxer ook geen erfhond, ik lees wel eens vaker iets over hun gezondheid, maar dat is geheel mijn ervaring niet. Wij zijn 4 boxers verder, de eerste 3 zijn nooit ziek geweest en allemaal gestorven vanwege ouderdomskwaaltjes, gewoon gezond oud geworden dus. Die we nu hebben is ook nooit ziek, is nu 4 dan, heeft haar enkelbanden gescheurd helaas wel, was heftig, maar dit kwam niet door haar eigen gezondheid, maar door een ongeluk. Ook boxereigenaren op boxerverenigingen hoor ik niet over veel gezondheidsproblemen, althans niet meer dan normaal. Ze zijn gevoelig voor bulten, evt kanker, dat wel, maar daar worden ze vaak wel oud mee. Is dus niet mijn ervaring en met 4 boxers dus zelden een dierenarts gezien. Ze waken hier wel, maar zijn blijhoofden, verwelkomen gasten veel te enthousiast, zijn zo gek als een deur, zie ze ook niet op het erf blijven, de wereld is zo mooi, ik geniet van deze clownen, voor ons niets anders meer, maar zou ze niet aanraden voor ts haar doeleind.

Grappig een oom van me had voorheen twee dobbermans en nu 2 boxers als erfhonden. Aan zijn bedrijf en huis. En hij vind ze prima geschikt. Lief voor gasten en eigenlijk iedereen. Ze zijn vooral goed in bij het hek zitten om ongewenste gasten af te schrikken. De dobber Anne waren echte wakers die zeer waarschijnlijk serieus zouden worden als iemand ook daadwerkelijk het erf op komt die er niet hoort. Hij werd daar nog wel eens gek van en had ze overdag nog regelmatig binnen met de deur dicht omdat hij voortdurend volk over de vloer had vanwegen zijn bedrijf. Deze twee boxers lopen gewoon rond altijd en hoeft hij ook niet weg te houden als er toevallig kinderen mee zijn. Hij heeft het erf wel afgezet met stroom omdat de honden helemaal rondom kunnen en ze anders ook zo bij de weg zouden staan. Dat had hij al met de dobbers. Dus heb geen idee of de boxers weg zullen gaan. Maar weet wel dat het lieve honden zijn met toch die waaks uitstraling.

Vroeger liep er op de manege een bull terriër en 2 jack hussels. De bullterrier was echt een perfecte waakhond. Al zou ik er zelf nooit één om die reden uitkiezen. Liep de hele dag met alle kinderen te vozen maar kon ook bloedserieus zijn als je met verkeerde bedoelingen op het terrein kwam. En heeft nog eens aangeslagen toen iemand met zijn domme harses een sigaret in een stal heeft laten vallen. En de jack hussels waaren vooral heel luidruchtig als er iets gebeurde wat hun niet zinde.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:57

Mijn Weimaraner :D
Jill is de grootste waker,niks ontgaat haar,maar knuffelt echt iedereen,een allemansvriendin(snachts ook :o :o )