Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:04

Hoezo diefstal?
Ze hebben gewoon hun werk gedaan, aan de neus van de kat is niet te zien of hij wel of niet tot de zwervers behoord.
Dan moet je dat zichtbaar maken dmv bandje of op je erf houden.

Nu liep hij voor het oog te zwerven en is hij logisch met eten gelokt om te kunnen vangen. Vervelend voor ts maar dit is geen diefstal in mijn ogen.

Wees blij dat hij niet definitief weg is en ze de moeite hebben genomen je te bellen. Betaal de gemaakte onkosten, neem je kat mee naar huis, doe hem een bandje om en het is klaar.

F_Orumster

Berichten: 15343
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:07

Dorine92 schreef:
F_Orumster jij woont duidelijk in de stad

Ik ben boerendochter en woon niet in de stad (ook nooit gewoond).

Als boer ben je evengoed verantwoordelijk over elk dier dat je bezit.
Als je ervoor kiest om een dier buiten te laten, kies je ook voor bepaalde risico's. Dat het dier wat overkomt, aan/doodgereden wordt, meegenomen, vergiftigd, alles. Iets wordt aangedaan wat niet zou moeten. Daar moet je op anticiperen, en of dat nu wel of niet gaat betalen/ophalen is gewoon een keuze die je moet maken, maar verongelijkt doen is niet zo op zijn plaats.

Je kunt ook met de mensen praten die haar hebben gelokt en opgehaald. En praat met het asiel, voer sterke argumenten aan (gezonde buitenkat) en verwijs naar het misverstand. Met goede en redelijke argumentatie krijg je het meeste gedaan.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 10-01-18 17:14, in het totaal 3 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:11

Waarom dokken voor iets wat al je eigendom was?
Ik begrijp die reacties niet hoor.
Hier zit gewoon het asiel fout. Ze horen excuses aan te bieden ipv een rekening te geven.

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:14

Belachelijk, het beestje is gechipt, is geholpen en is een erfkat/muizenvanger.. waar bemoeid het asiel-dierenambulance zich mee.
Als ik jou was zou ik morgen bij ze langs gaan (Tuitjenhorn toch?) en met ze in gesprek gaan. Mochten ze niet willen meewerken dan zou ik naar de politie stappen.
Succes ermee! :(:)

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:15

Hoezo zit t asiel fout ???
Er worden ontzettend veel katten gevangen die daarna van een baasje blijken te zijn. Maar dan moeten die ook gewoon betalen.

Maar ts gaat overal op in behalve t feit dat ze haar kat nog niet heeft opgehaald. Als die kat zo verwilderd is en het verschrikkelijk heeft nu hij opgesloten zit ga je toch meteen dat dier halen ???
En als je dan echt perse moeilijk wil doen over het geld dan doe je dat erna.
Of wat is er gebeurd met :welzijn van je dier gaat voor ?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:16

Asiel doet gewoon hun werk en kat was nu eenmaal niet herkenbaar als tamme kat...ik denk echter dat als TS op rustige manier netjes gesprek aan was gegaan mwt asiel dat ze on deze situatie echt wel mee willen denken over compromis..ze zitten echt niet te wachtten op schuwe boerderijkat in het asiel

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:16

dieseltje schreef:
Hoezo diefstal?
Ze hebben gewoon hun werk gedaan, aan de neus van de kat is niet te zien of hij wel of niet tot de zwervers behoord.
Dan moet je dat zichtbaar maken dmv bandje of op je erf houden.
.

Aan zijn neus niet, maar aan zijn chip wel. Als ze per ongeluk een gechipte en gesteriliseerde kat meenemen is jet toch een kleine moeite te bellen en te vragen of de eigenaar zijn kat (gratis) wil komen ophalen? et excuses voor het ongemak.
Een erfkat met een bandje heb ik nog nooit gezien. En hoe ga je een boerderijkat op het erf houden? Kan enkel met zo'n zendertje en draad ind e grond en dan heb je het risico dat poes zichzelf ophangt aan de halsband met het zendertje.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:18

Omdat het geen zwerfkat betreft daarom zit het asiel fout.
Ipv hun tijd verdoen in voeren hadden ze een keer rondje huizen kunnen doen in de buurt en hadden ze dat ook geweten.

Moeilijk doen over geld als je al betaald hebt dan weet je bij voorbaat dat je het nooit meer terug krijgt.

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:22

Maar ze krijgen al zo ontzettend veel katten die gevangen moeten worden. Als ze dan ook nog eens overal rond moeten gaan vragen of die kat miss van iemand is....

Laat ik het er maar op houden dat ik echt niet snap dat je je verantwoordelijkheid niet neemt als je je kat/dier buiten laat lopen.
En als het dier dan ergens zit je m niet meteen op gaat halen als ie "zoveel voor je betekend" omdat dat wat centen kost.
Lijkt me niet meer dan logisch.. de kat krijgt daar een natje en een droogje... zit in een schoon hok enz. Moet dat allemaal maar gratis omdat de kat een baasje heeft ?

Anoniem

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:25

Allen jouw berichten gelezen TS dus misschien is dit al gezegd maar: Stuur ze een brief waarin je uitlegt waarom jij gelijk hebt. En dat je aangifte wil doen als dit nodig blijkt te zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:25

Ik begrijp TS wel. Ik werk ook bij de DB dus weet een beetje hoe het zou moeten, of in elk geval in mijn regio werkt. Gevonden huisdieren worden altijd direct de chip van opgezocht en uitgelezen. Liefst nog voordat ze het dier inladen. De betreffende medewerkers hadden dus, na het vangen, kunnen zien dat de kat in de buurt woonde. Ze hadden de kat idd moeten laten lopen.

TS, weet je welke mensen de kat hebben gevoerd en gevangen? Misschien kan je met hen om tafel om evt. kosten te delen ofzo.... Ik vrees dat je onder de DB betalen niet uitkomt, anders krijg je gewoon je kat niet mee... :(

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:25

Een keer rond vragen is sneller dan tig keer voeren en vangen hoor.

Nu heb ik geen kat, maar had ik die wel zou ik ook niet betalen voor mijn eigendom wat ze hebben verkregen door te lokken.
Ik zou hem wel ophalen, maar wel gratis.
Dat natje en droogje had hij namelijk ook gewoon bij mij gehad als ze er met de tengels vanaf gebleven waren.

Het buitengebied is wat anders dan in de bebouwing. Daar ben ik ook erg tegen los lopende katten. Buitengebied weer niet.


Mondy schreef:
Maar ze krijgen al zo ontzettend veel katten die gevangen moeten worden. Als ze dan ook nog eens overal rond moeten gaan vragen of die kat miss van iemand is....

Laat ik het er maar op houden dat ik echt niet snap dat je je verantwoordelijkheid niet neemt als je je kat/dier buiten laat lopen.
En als het dier dan ergens zit je m niet meteen op gaat halen als ie "zoveel voor je betekend" omdat dat wat centen kost.
Lijkt me niet meer dan logisch.. de kat krijgt daar een natje en een droogje... zit in een schoon hok enz. Moet dat allemaal maar gratis omdat de kat een baasje heeft ?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:27

Misschien eens het juridisch loket bellen om te vragen waar je staat (is gratis). Ze hebben weliswaar gedacht dat het een wilde kat was zonder thuis, maar hebben zich gewoon vergist.

Ze hebben nu een kat ontvoerd en verwachten losgeld. Een halfwilde boerderijkat ooit goed plaatsen gaat hem ook niet snel worden, dus daar hebben ze zichzelf behoorlijk mee in de vingers gesneden.

Heel slordig. Heel, heel slordig van dit asiel.

Jammer dat de kat er de dupe van is.

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:29

Sinds wanneer is het fout als je je Kat buiten laat? Jullie doen net alsof het TS haar schuld us dat die mensen haar kat hadden meegenomen.

Ik was persoonlijk naar het asiel gegaan en kat gewoon terug geeist. Laat die mensen die belden maar betalen, zij zaten immers fout. Ze hadden best eerst een rondje kunnen doen On erachter te komen van wie de kat was.

Succes TS! Ik hoop dat je je kat terugkrijgt!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:37

probleem is dat de kat elders gevoerd is, dus als die terug is is de kans groot dat ie weer richting snackbar gaat en waarschijnlijk wederom gevangen gaat worden.

Leuke is, als kat te wild blijft/blijkt wordt er gezocht naar een plek in het buitengebied manege/boerderij om ze uit te zetten....
Nu jaagt het asiel zich op kosten op alle fronten.

_nathalia_ schreef:
Citaat:
"He TS, hier met de DB. We hebben je nutteloos gemaakte kat ongevraagd gevangen in de buurt van je huis. Wil je even komen dokken?"
_O- _O-
tjonge wat een topic. Een cursusje begrijpend lezen zou voor sommigen geen overbodige luxe zijn

vwb het geval 'begrijpend lezen' het is nooit de 'schuld' van de lezer dat iets niet begrepen wordt maar de schrijver is 'schuld' wanneer een tekst niet begrepen wordt.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:37

Maar hoeveel moet je nou betalen als je de kat vandaag op zou halen?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:39

Losgeld :') De kat is in gijzeling :')

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:48

Ik vind het ook een heel ander verhaal als de kat niet gechipt was.
Dan zou ik ze nog begrijpen dat ze 'm meenamen.
Nu hadden ze hem gewoon terplekke kunnen chippen, en naar de deur kunnen lopen.

Inmiddels al iets vernomen ts?

zonnebloem18

Berichten: 24888
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:50

Zoals ik eerder al zei een chiplezer kan de chip niet uitlezen in een vangkooi of kattenmandje. De eerste kans die ze hebben om de chip te controleren is op het asiel.

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:50

Ik had vroeger een kat die altijd buiten liep. Iedere nacht kwam hij binnen, maar overdag kwam hij altijd buiten. Ik had hem uit het asiel en daar gaven ze ook aan dat het een buiten kat was en dat hij niet binnen op een flatje ofzo kon.
Maar meneer bleek dus overal in de buurt adresjes te hebben waar hij eten kreeg (ik snap sowieso niet dat mensen andermans katten voeren, maar goed).
Maar 1 van die mensen dacht blijkbaar dat het een zwerfkat was en heeft hem gevangen en de dierenambulance gebeld. Toen die kwamen bleek hun chipreader het niet te doen, anders hadden ze gezien dat hij een straat verder woonde.
Maar hij is dus naar het asiel gebracht, daar herkenden ze hem al en toen ze belden heb ik hem gelijk gehaald. Hij heeft toen 2 uur in het asiel gezeten, de keer ervoor 2 jaar.
Ze vonden het wel vervelend dat ze toch kosten moesten rekenen, maar ik vond het niet erg tenslotte doen ze goed werk.
Ze hebben wel die mensen gebeld dat ze niet zomaar katten moeten voeren.

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:57

Ik snap dat gemiep over die bandjes ook niet zo, de kat is toch gechipt en staat op naam?

Mijn katten worden straks ook gechipt en krijgen dus geen bandje om als ze naar buiten gaan. Waarom zou je ze dan nog laten chippen als dat een "vereiste" is?

Die mensen hadden verder met hun tengels van die kat af moeten blijven op het moment dat ze hem mee wilden nemen, en zagen dat hij gechipt was. Ze hadden hooguit even met TS kunnen bellen of dat nog klopt, of desnoods hun zorgen om de kat uitspreken. Niet pas weken later bellen, en vervolgens ook nog geld eisen.

Niqui

Berichten: 2196
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:58

bruintje123 schreef:
Moeilijk doen over geld als je al betaald hebt dan weet je bij voorbaat dat je het nooit meer terug krijgt.
Daarom moet je ook (als je betaalt) onder protest betalen en dit op de factuur vermelden met handtekening. Doe je dit niet, dan kun je er wettelijk gezien inderdaad niet meer op terugkomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:01

Dorine92 schreef:
Nouja het probleem wat ze nu gecreƫerd hebben door het voeren is dat de kat als ik hem terugkrijg waarschijnlijk niet meer thuis zal blijven maar gelijk weer naar de plek waar hij gevoerd werd. Dus wij kunnen nu niks meer met de kat.
En nogmaals voor de andere reacties.. van houden van is geen sprake. Wat cowboy55 zegt het is een schuwe erfkat die nooit maar dan ook nooit een huis binnen zou komen of die je zou aaien. Veel mensen snappen hier niks van want die wonen in een rijtjeshuis met allemaal truttekatjes die geborsteld worden en de hele dag voor de verwarming of op schoot liggen te pitten


Je neemt voor het gemak maar even aan dat je niets meer met de kat aan kunt en van houden van is geen sprake.
Met andere woorden: je maakt je er gewoon makkelijk vanaf.
Nou zie ik dat je in Schagen woont. Ik kom zelf ook uit die streek en ken het asiel dat daar werkzaam is. Zij zullen nooit zonder reden een kat gaan lokken of vangen.
Alleen de dierenambulance vangt katten.

Ik ben heel erg benieuwd naar de andere kant van dit verhaal. Ik zou je aanraden om geen katten meer te nemen met deze huidige instelling.
Investeer in muizenvallen. Dat scheelt jou een hoop frustratie.

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:02

zonnebloem18 schreef:
Zoals ik eerder al zei een chiplezer kan de chip niet uitlezen in een vangkooi of kattenmandje. De eerste kans die ze hebben om de chip te controleren is op het asiel.

Ben ik niet helemaal met je eens, ze kunnen ook op locatie uit lezen als ze de spullen maar op orde hebben.
Wij hebben hier eens een zwerfhond gehad, was in paniek bij ons op het terrein gekomen, gebeld en toen ze kwamen hadden ze ook een chipreader bij zich om te kijken of de hond een chip had, was niet het geval en ze hebben deze toen mee genomen.
Bij een vriendin kwamen ze van de week op een melding voor een gevonden kat, 1ste keer geen apparaat bij zich, was leeg en lag op de zaak aan de lader, 2e keer wel bij zich en kat had wel een chip, maar wilde deze niet meer meenemen, zij moest deze maar vrij laten buiten en hopen dat die dan wel weer weg zou gaan.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:03

Mijn truttekatjes hebben ook geen halsband maar wel een chip.

De DB is hier wel grof bezig. Mijn katten zouden ook brokjes gaan eten (wij wonen ook buiten) en zich laten vangen. Dat is tweemaal 'losgeld' voor dieren die gechipt en geholpen zijn.

Gaan ze dan ook de oorspronkelijke eigenaren van de 'wilde' katten opzoeken? Of mag je gaan betalen voor werkvoorziening, waar klaarblijkelijk iemand niet zijn werk heeft gedaan.